vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
- Car(s): 156 2.5 V6 -03, 156 JTD 1.9 -04, 166 2.5 V6 -04, 156 TS 1.8 -06, ex 156 2.0 JTS -03
- Paikkakunta: Akaa
vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Tervehdys alfistit!
Lähdin etsimään vähän tosipohjaisempaa tietoa alfan hankintaan liittyen. Suurin osa netin keskustelupalstoja kun tuntuu olevan väärällään kaikenlaista mutu-spekulaatiota. Olen uusi tällä foorumilla, joten voipa olla että tähän topikkiin on jo jossain viestiketjussa vastattukin. Vaan kysynpä nyt kun en sellaista löytänyt...
Hankinnassa olisi siis otsikon mukainen alfa, alle 200tkm ajettu ja vm. 2001 tai uudempi. Tulisi perheen kakkosautoksi lähinnä omaan käyttööni, farkku-Stilo säilyisi ykkösautona ja emännän käytössä. Ajokilometrejä tullee 15 - 20tkm vuodessa.
Kaikenlaiset vinkit, jotka auttavat sopivan yksilön haarukoimisessa, ovat tervetulleita. Erityisesti kiinnostaa seuraavat:
- päästöt: onko ongelma vanhemmissa alfoissa?
- jakohihna: ainakin vanhemmissa TS-malleissa näitä meni, onko JTS yhtä herkkä?
-> jos vaihtoväli hiukan päässyt ylittymään, onko akuutti vaara että katkeaa?
- moottorin ohjauksen häiriöt: isommat ongelma vs. vikavalon vilkuttelut?
- vetoakseli- / nivelvaivat?
Italiaanoista on kokemusta kolmen Fiatin verran, joten pikkukrempat ei pelota. Kevyet huoltotoimenpiteet tyyliin tulppienvaihto onnistuu itseltä, mutta raskaampiin operaatioihin ei ole tuntumaa eikä tilojakaan. Viekö ylläpitokulut mielenterveyden, jos teettää huollot liikkeessä?
Vinkeistä kiittäen...
Lähdin etsimään vähän tosipohjaisempaa tietoa alfan hankintaan liittyen. Suurin osa netin keskustelupalstoja kun tuntuu olevan väärällään kaikenlaista mutu-spekulaatiota. Olen uusi tällä foorumilla, joten voipa olla että tähän topikkiin on jo jossain viestiketjussa vastattukin. Vaan kysynpä nyt kun en sellaista löytänyt...
Hankinnassa olisi siis otsikon mukainen alfa, alle 200tkm ajettu ja vm. 2001 tai uudempi. Tulisi perheen kakkosautoksi lähinnä omaan käyttööni, farkku-Stilo säilyisi ykkösautona ja emännän käytössä. Ajokilometrejä tullee 15 - 20tkm vuodessa.
Kaikenlaiset vinkit, jotka auttavat sopivan yksilön haarukoimisessa, ovat tervetulleita. Erityisesti kiinnostaa seuraavat:
- päästöt: onko ongelma vanhemmissa alfoissa?
- jakohihna: ainakin vanhemmissa TS-malleissa näitä meni, onko JTS yhtä herkkä?
-> jos vaihtoväli hiukan päässyt ylittymään, onko akuutti vaara että katkeaa?
- moottorin ohjauksen häiriöt: isommat ongelma vs. vikavalon vilkuttelut?
- vetoakseli- / nivelvaivat?
Italiaanoista on kokemusta kolmen Fiatin verran, joten pikkukrempat ei pelota. Kevyet huoltotoimenpiteet tyyliin tulppienvaihto onnistuu itseltä, mutta raskaampiin operaatioihin ei ole tuntumaa eikä tilojakaan. Viekö ylläpitokulut mielenterveyden, jos teettää huollot liikkeessä?
Vinkeistä kiittäen...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Ei vie mielenterveyttä, mutta JTS-moottori on herkkä öljystä.
Ja "herkkä" tarkoittaa sitä, että ihan oikeasti sen täytyy olla oikeata tavaraa 156 JTS:n kohdalla - 10W-60 eikä mitään muuta.
Hirmuisen monella on ollut pahojakin ongelmia, kun on joskus erehtynyt joku lafka tunkemaan sinne jotain ihan väärää lirua sisään.
Päästöissä ei ole ongelmia jos kaikki on kunnossa. Monesti jako on hampaan pielessä ja se näkyy päästöissä, joita on melkein mahdoton saada läpi. JTS-koneessahan tyhjäkäynnillä ei lambda-arvo pysty olemaan sallituissa rajoissa, joka edelleen näyttää joillekin katsastusmiehille olevan ylitsepääsemätön ongelma vaikka on ihan virallinen tiedote olemassa...
Myöskin Boschin tulpat on todettu räjähtelevän V6-koneisissa, muista ei ole ainakaan pahasti kuulunut (käytä NGK:ta).
Alustan osat näissä on heikko lenkki, samoten ruoste saattaa päästä puraisemaan todella yllättävällä nopeudella. Jakopäällä en tosiaan ajaisi kuin max 60tkm/3v, mieluusti vähän vähemmän. Tässähän on sama jakopää kuin 2.0TS:ssä.
Kannattaa selata ajan kanssa läpi tuo "tyhmiä kysymyksiä 156:sta" ja 156-tyyppiviat; http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=7447 niin saat varmaankin parhaan mahdollisen käsityksen näistä.
Jokainen on yksilö: hyvä yksilö on edullinen ja murheeton, huono yksilö ihan tasan kaikkea muuta.
Ja kun et tarkemmin erotellut, niin suosittelen suoraan V6-konetta jos vaan sellaiseen rahkeita on. Kuluttaa hieman enemmän, mutta selvästi turvallisempi jakopää (tosin reilusti kalliimpi myöskin teetettynä) ja onhan V6 aina V6
Ja "herkkä" tarkoittaa sitä, että ihan oikeasti sen täytyy olla oikeata tavaraa 156 JTS:n kohdalla - 10W-60 eikä mitään muuta.
Hirmuisen monella on ollut pahojakin ongelmia, kun on joskus erehtynyt joku lafka tunkemaan sinne jotain ihan väärää lirua sisään.
Päästöissä ei ole ongelmia jos kaikki on kunnossa. Monesti jako on hampaan pielessä ja se näkyy päästöissä, joita on melkein mahdoton saada läpi. JTS-koneessahan tyhjäkäynnillä ei lambda-arvo pysty olemaan sallituissa rajoissa, joka edelleen näyttää joillekin katsastusmiehille olevan ylitsepääsemätön ongelma vaikka on ihan virallinen tiedote olemassa...
Myöskin Boschin tulpat on todettu räjähtelevän V6-koneisissa, muista ei ole ainakaan pahasti kuulunut (käytä NGK:ta).
Alustan osat näissä on heikko lenkki, samoten ruoste saattaa päästä puraisemaan todella yllättävällä nopeudella. Jakopäällä en tosiaan ajaisi kuin max 60tkm/3v, mieluusti vähän vähemmän. Tässähän on sama jakopää kuin 2.0TS:ssä.
Kannattaa selata ajan kanssa läpi tuo "tyhmiä kysymyksiä 156:sta" ja 156-tyyppiviat; http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=7447 niin saat varmaankin parhaan mahdollisen käsityksen näistä.
Jokainen on yksilö: hyvä yksilö on edullinen ja murheeton, huono yksilö ihan tasan kaikkea muuta.
Ja kun et tarkemmin erotellut, niin suosittelen suoraan V6-konetta jos vaan sellaiseen rahkeita on. Kuluttaa hieman enemmän, mutta selvästi turvallisempi jakopää (tosin reilusti kalliimpi myöskin teetettynä) ja onhan V6 aina V6

-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
1. päästöt. Tosiaan lambda-arvo tyhjäkäynnillä on "väärä" koska laihaseosmoottori, josta konttorin laitteet antaa vikahälytyksen. Mutta tämä pitäisi alkaa olla arkipäivää koska monissa autoissa mm. BMW löytyy samaa. Tästä on maahantuojan lappu jonka otin mukaan konttorille. Jostain syytä omassa ei saatu heti lambda-arvoa tms. obd:n (?) kautta lainkaan mutta minuutin odottelulla sekin löytyi, oli vaan hiukan hidasta. Eli arvo saa olla oikealla lailla pielessä mutta se pitää löytyä. Lisäksi suoraruiskuissa tukkeutuu imukanavat mikä mahdollisesti lievän suutinvian kanssa tekee ainakin mulla kylmänä laihaseos-tyhjäkäynnillä sytkävikailmoituksen. Tästä ei sinänsä ole haittaa mutta katsastukseen pitää nollata vikakoodit ja varmistaa ettei näin käy kun lähtee konttorille. Eli auto pitää käyttää vähän lämpöiseksi ennenkuin sillä ajaa metriäkään ja pysähtyy. Imusarjan puhdistukseen on aineita tai sitten pitää purkaa koko kansi ja rempata se. Ei kuitenkaan mikään jokavuotinen operaatio, ennemmin kerran 10 vuodessa, mutta näissä nyt myytävissä alkaa olla ajankohtainen.
2. kestävyys. Hävyttömän paljon näistä on hajonnut kampiakselin laakerointeja, mahdollisesti kun jotkut yksilöt kuluttaa öljyä niin on ajettu liian pitkiä vaihtovälejä liian vähillä öljyillä, tähän vielä väärä öljytyyppi niin laakerivaurio on valmis. Ostin omani 187tkm ajettuna ja lievä sivuääni paljastui täysin hajalla olevaksi kiertokangen laakeriksi. Kun tässä on vielä rutkasti enemmän vääntöä kun ts-motoorissa niin ongelmaa esiintyy eritoten JTS malleissa. Omassa oli kumminkin täydellinen huoltokirja, josta tosin löytyi vääriä öljytyyppejä. Ja kun öljypohjakin oli joskus rikottu ja korjattu niin veikkaisin ennemmin öljyn puutetta kuin tyyppiä vaurion syyksi, syytä toki varmaan molemmissa. Eikä ole tosiaan ensimmäinen josta on kajahtanut kone alle 200tkm ajettuna. Sivuääni ei edes kuulunut hyttiin vaan ainoastaan nokkapelti auki konehuoneessa 2000-3000rpm. Hyvä äänieristys, siis.
3. Jakohihna on vähintään yhtä herkkä komponentti kuin TS moottorissa. Lisäksi se pitäisi ihan oikeasti ajoittaa kohdilleen eikä vaan roiskaista jollain tussimerkeillä sinnepäin.
4. Johtuen ehkä suoraruiskun imusarjantukkimistaipumuksista tms, niin ainakin joissain tuntuu olevan ei-niin-tasaista toimintaa eli veto kaasutettaessa vähän vaihtelee jne. joten ihan täydellisen sujuvaa ei moottorin toiminta ole. Lisäksi tyhjäkäynti on hiukan erikoista laihaseoksesta johtuen, ei aina niin nättiä.
5. Euro3 eli 4 lambdaa eli neljä liitintä jotka voi renata. Omaani edellinen omistaja on tosin uusinut autosähköliikkeessä jotain kullattuja liittimiä eikä ole ollut ongelmia.
5. KAIKKIEN 156 mallien ongelma on ruoste, tosin eritoten 90-lukuisten. Helmat pohjan puolelta, takalattiat, iskaritornit, tankin pannat... no ei tämä mikään Fiat Ritmo ole mutta ruostuu kumminkin.
Jos ei täysin ole jo poispilattu, niin kai tähän jotain positiivistakin voisi heittää. Itsellä ei ole ollut moottorin laakerointia lukuunottamatta juurikaan ongelmia, 14tkm eikä ole oikeastaan ollut sähkövikoja saati mitään vakavampaa. No ok ilmastoinnin kompressorin laakeri tosin meni. Mutta muuten on ollut yllättävän laadukkaan oloinen ja yksilö tuntuu olevan muuten kohtuuhyvin pidettykin. Kaikki laitteet toimii jämptisti kuin uutena. Edes yhtään polttimoa ei ole joutunut vaihtamaan.
Vääntö on muikea, kulutus kumminkin kohtuullinen ja keula kevyempi ja tilavampi rempata kuin V6 malleissa. Osien saanti on helppoa ja kohtuuhintaista jos alakerta vaan pysyy kasassa, vain tulpat ja puolat (150€/kpl) on kalliita mutta tulpilla mennäänkin sitten pitkään. Niiden pitää olla oikeat NGK:t eikä missään nimessä Boschit, mutta kysymällä sain omani muistaakseni n. 70€/srj. Itse en tästä luopuisi taikka vaihtaisi v6 malliin kun olen täysin rakastunut, mutta jos kaikki rempat pitää teettää korjaamolla niin olisin aika varovainen. Tai suosittelisin Tojotaa.
En sanoisi että nämä olisi sen vaikeampia rempata kuin mikään muukaan auto, mutta ovatpa vain vähän erilaisia niin perus volkkarikorjaamolla saattaa palaa tunteja ihan sen takia kun ei tiedetä miten homma pitää tehdä, mikä tekee ajamisesta kalliimpaa. Ja toki jos v6 on kestävämpi niin se kompensoi korkeampaa kulutusta. Tosin ei sekään mikään pomminkestävä ole ja osat taisi olla vielä kalliimpia, mutta kestää ehkä paremmin huonoa hoitoa kun viritysastekkin on matalampi. Vääntömomentti taisi olla samaa luokkaa tosin JTS:ssä vielä laakeammalla käyrällä mutta V6 isompi tilavuus ja pari sylinteriä lisää niin rasitus varmaan pienempi.
2. kestävyys. Hävyttömän paljon näistä on hajonnut kampiakselin laakerointeja, mahdollisesti kun jotkut yksilöt kuluttaa öljyä niin on ajettu liian pitkiä vaihtovälejä liian vähillä öljyillä, tähän vielä väärä öljytyyppi niin laakerivaurio on valmis. Ostin omani 187tkm ajettuna ja lievä sivuääni paljastui täysin hajalla olevaksi kiertokangen laakeriksi. Kun tässä on vielä rutkasti enemmän vääntöä kun ts-motoorissa niin ongelmaa esiintyy eritoten JTS malleissa. Omassa oli kumminkin täydellinen huoltokirja, josta tosin löytyi vääriä öljytyyppejä. Ja kun öljypohjakin oli joskus rikottu ja korjattu niin veikkaisin ennemmin öljyn puutetta kuin tyyppiä vaurion syyksi, syytä toki varmaan molemmissa. Eikä ole tosiaan ensimmäinen josta on kajahtanut kone alle 200tkm ajettuna. Sivuääni ei edes kuulunut hyttiin vaan ainoastaan nokkapelti auki konehuoneessa 2000-3000rpm. Hyvä äänieristys, siis.
3. Jakohihna on vähintään yhtä herkkä komponentti kuin TS moottorissa. Lisäksi se pitäisi ihan oikeasti ajoittaa kohdilleen eikä vaan roiskaista jollain tussimerkeillä sinnepäin.
4. Johtuen ehkä suoraruiskun imusarjantukkimistaipumuksista tms, niin ainakin joissain tuntuu olevan ei-niin-tasaista toimintaa eli veto kaasutettaessa vähän vaihtelee jne. joten ihan täydellisen sujuvaa ei moottorin toiminta ole. Lisäksi tyhjäkäynti on hiukan erikoista laihaseoksesta johtuen, ei aina niin nättiä.
5. Euro3 eli 4 lambdaa eli neljä liitintä jotka voi renata. Omaani edellinen omistaja on tosin uusinut autosähköliikkeessä jotain kullattuja liittimiä eikä ole ollut ongelmia.
5. KAIKKIEN 156 mallien ongelma on ruoste, tosin eritoten 90-lukuisten. Helmat pohjan puolelta, takalattiat, iskaritornit, tankin pannat... no ei tämä mikään Fiat Ritmo ole mutta ruostuu kumminkin.
Jos ei täysin ole jo poispilattu, niin kai tähän jotain positiivistakin voisi heittää. Itsellä ei ole ollut moottorin laakerointia lukuunottamatta juurikaan ongelmia, 14tkm eikä ole oikeastaan ollut sähkövikoja saati mitään vakavampaa. No ok ilmastoinnin kompressorin laakeri tosin meni. Mutta muuten on ollut yllättävän laadukkaan oloinen ja yksilö tuntuu olevan muuten kohtuuhyvin pidettykin. Kaikki laitteet toimii jämptisti kuin uutena. Edes yhtään polttimoa ei ole joutunut vaihtamaan.
Vääntö on muikea, kulutus kumminkin kohtuullinen ja keula kevyempi ja tilavampi rempata kuin V6 malleissa. Osien saanti on helppoa ja kohtuuhintaista jos alakerta vaan pysyy kasassa, vain tulpat ja puolat (150€/kpl) on kalliita mutta tulpilla mennäänkin sitten pitkään. Niiden pitää olla oikeat NGK:t eikä missään nimessä Boschit, mutta kysymällä sain omani muistaakseni n. 70€/srj. Itse en tästä luopuisi taikka vaihtaisi v6 malliin kun olen täysin rakastunut, mutta jos kaikki rempat pitää teettää korjaamolla niin olisin aika varovainen. Tai suosittelisin Tojotaa.
En sanoisi että nämä olisi sen vaikeampia rempata kuin mikään muukaan auto, mutta ovatpa vain vähän erilaisia niin perus volkkarikorjaamolla saattaa palaa tunteja ihan sen takia kun ei tiedetä miten homma pitää tehdä, mikä tekee ajamisesta kalliimpaa. Ja toki jos v6 on kestävämpi niin se kompensoi korkeampaa kulutusta. Tosin ei sekään mikään pomminkestävä ole ja osat taisi olla vielä kalliimpia, mutta kestää ehkä paremmin huonoa hoitoa kun viritysastekkin on matalampi. Vääntömomentti taisi olla samaa luokkaa tosin JTS:ssä vielä laakeammalla käyrällä mutta V6 isompi tilavuus ja pari sylinteriä lisää niin rasitus varmaan pienempi.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Farkkimalliako haet vai berlinaa ? Jos farkkua ja et tarvitse takapenkkejä niin harkitse JTD:tä.
Käyttövoimavero vain 50-60 eur vuodessa pakettiautona , joten ei tarvitse edes ajaa paljoa kuolettaakseen dieselin lisämaksut.
V6 tai JTD, miel. JTDmjet niin harmeja keskimäärin vähemmän.
Jakopään huolto toki näissäkin 3v /60 tkm. JTD:llä tosin jotkut ovat ajaneet onnistuneesti 80 tkm:n
vaihtovälin. 4-sylinterisen JTD:n jakopään täyshuolto n. 500 eur töineen, V6:ssa n. 800- 1000 eur.
Jäljelle jää etupään pyöränripustukset ( n. 3-4 vuoden välein uutta palikkaa alle ) ja
ruoste. Jos näyttöä ruostesuojauksesta niin hyvä.
JTS yleensä moniongelmaisempi kuten edellä todettu.
JT
Käyttövoimavero vain 50-60 eur vuodessa pakettiautona , joten ei tarvitse edes ajaa paljoa kuolettaakseen dieselin lisämaksut.
V6 tai JTD, miel. JTDmjet niin harmeja keskimäärin vähemmän.
Jakopään huolto toki näissäkin 3v /60 tkm. JTD:llä tosin jotkut ovat ajaneet onnistuneesti 80 tkm:n
vaihtovälin. 4-sylinterisen JTD:n jakopään täyshuolto n. 500 eur töineen, V6:ssa n. 800- 1000 eur.
Jäljelle jää etupään pyöränripustukset ( n. 3-4 vuoden välein uutta palikkaa alle ) ja
ruoste. Jos näyttöä ruostesuojauksesta niin hyvä.
JTS yleensä moniongelmaisempi kuten edellä todettu.
JT

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
^
Suomessahan JTDn hihnajumppaa ei koskaan laskettu. Kuten ei taidettu missään. Itselläni oli öö 3v/100tkm ja vesipumppu oli alkanut hirttää...
Suomessahan JTDn hihnajumppaa ei koskaan laskettu. Kuten ei taidettu missään. Itselläni oli öö 3v/100tkm ja vesipumppu oli alkanut hirttää...
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Tätähän ei kysytty, mutta omassa autossa 2.5 V6 on ollut huoleton ja luotettava moottori jo kohta 15 vuoden ja 231 tkm ajan/matkan. Öljyä ei tarvitse lisätä noin 15 tkm vaihtojen (kerran vuodessa) välillä, eikä öljy edes näytä vähenevän. Kulutus tuskin on käytännössä juurikaan suurempi kuin 2.0 JTS -moottorissa. Luonteeltaan ja ominaisuuksiltaan Busso V6 onkin sitten jotain aivan muuta kuin 4-sylinteriset TS/JTS myllyt.
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
^
Hämmästelinkin jo ettei kukaan ole vielä tyrkyttämässä V6:sta, mutta tulihan se Busso-kortti sieltä viimein.
JTS-moottorissa on ollut yllämainittujen lisäksi myös onglmaa nokkien kulumisen kanssa. Etenkin alkupään autoissa.
Ps. Osta Tossavainen V6.

JTS-moottorissa on ollut yllämainittujen lisäksi myös onglmaa nokkien kulumisen kanssa. Etenkin alkupään autoissa.
Ps. Osta Tossavainen V6.

- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Hae vaan Turun Rinta-Joupilta diesel 156 - 05 alta kolmen tonnin ml. 162 tkm
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Nokkien kulumista on kai ennen 2/03 tehdyissä.
Suoraan vaan suoraa
- Zammy
- Viestit: 27
- Liittynyt: 30 Elo 2014, 22:25
- Car(s): Honda Accord 2009 2.2 i-DTEC
ja Honda Jazz 2009 1.2 i-VTEC
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Jepulis, mulla on 152000km ajettu 4/03 JTS Selespeed ja nokat on vielä ihan ok kunnossa. Samaten laatikko on pelannut ihan moitteitta mulla jokapäiväisessä ajossa. Ostin tuon puolitoista vuotta sitten 132000km ajettuna ja lisää tulee koko ajan. Vakuutukset ja verot on toki kalliit ja 55litraa saa lisätä (98E5) tankkiin 600km sekalaisen ajon jälkeen.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
On nuo vanhemmankin nokat näköjään kestäneet 15tkm kauemmin kuin alakerran laakerit. Eli yli 200tkm nyt. *kopkop*
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
On niitä nokkien kulumisia ollut uudemmissakin, mutta nehän voi tietty olla "yksittäistapauksia", joissa on sitten ollut aiheuttajana joku muukin kuin pehmeä materiaali. Osanumerohan tuolle nokalle tosiaan vaihtui 16.04.2003. Mutta hihnalta on lähtenyt tuon jälkeenkin autoja joissa on edelleen alkuperäisellä osanumerolla oleva imunokka. Tarkkaa päivää ei ole tiedossa milloin tuo on sitten linjalla korvannut vanhan. Vaikuttaisi siltä, että raja kulkee jossain ~15.5.2003 tienoilla. Giugiaro faceliftit pitäisi olla kaikki uudella osalla.

Näitäkin yksittäistapauksia on.sämpy kirjoitti:On nuo vanhemmankin nokat näköjään kestäneet 15tkm kauemmin kuin alakerran laakerit. Eli yli 200tkm nyt. *kopkop*

-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Multa myyntiin tulossa jts tammikuussa "huollon" jälkeen ja huokealla hinnalla.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Tuo pojan JTS on 116.175.1.0 - SW 2.0 JTS 16V 165CV 121KW DISTINCTIVEGarmund kirjoitti:Nokkien kulumista on kai ennen 2/03 tehdyissä.
Engine: 3570942 Vehicle: 00551095 Manuf. date: 1/4/2003
Ja siinä reilu 200 tuhatta rullattuna, ei ollut nokissa ongelmaa kun hihnaa vaihtelin (viimeinen vaihtoleima taisi olla -09)
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Riskitapaus, muutos tapahtui moottorinumerosta 3643931, samalla tehtiin muitakin muutoksia (parannuksia) moottoriin
Akseliviat ovat yleensä voiteluongelmista peräisin, nokat kun on öljynkiertopiirin viimeinen etappi, jonne pitäisi vielä painetta riittää.

Akseliviat ovat yleensä voiteluongelmista peräisin, nokat kun on öljynkiertopiirin viimeinen etappi, jonne pitäisi vielä painetta riittää.
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
No kyllä nuo NÄYTTÄISIVÄT olevan ihan ok.
- Liitteet
-
- JTS nokat hahmottelua.jpg
- (149.31 KiB) Tiedosto ladattu 6294 kertaa
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
^Hyvältähän nuo näyttää.
Mulla on arkistoissa jotain kuvaa missä 2004 vuoden nokat ei näytä enää kovin hyvältä.
Mut alotuspostaajalle oma näkemys JTS-koneisesta 156:sta:
Eli about samat tarinat kuin jo ylläkin kerrottu.

Edit: Tärkein kriteeri meinasi unohtua, vaikka ei liitykään JTS-moottoriin suoranaisesti - Jos tulee ongelmia tai kysyttävää, niin tältä saitilta löytyy varmasti apuja! Yksinkertaisesti siksi koska paras foorumi.

Mut alotuspostaajalle oma näkemys JTS-koneisesta 156:sta:
Vältä alkupään autoja ja etenkin sellaisia missä on käytetty todistettavasti vääriä öljyjä. Imupuolen karstoittumistahan on siinä missä kaikissa muissakin suorasuihkutteisissa. Oman kokemuksen/näkemyksen mukaan päästöissä ei ole mitään erityisiä ongelmia. Jakohihnan kanssa voi pelata eräänlaista rulettia, mutta suosittelen vaihtamaan ajallaan. Moottorinohjauksessa ei ongelmia, joskin vikavalo syttyy näissä yleensä etulambdojen kontaktihäiriöiden takia. Airbagin valo saatta tervehtiä sillon tällön sivutyynyjen ja turvaverhojen liittimien takia, mutta ne on helppo fiksata. Vetareissa ei erityistä heikkoutta, mutta ylätukivarsia saa vaihdella silloin tällöin. Ylävarren vaihtaa puolessa tunnissa ja niissä kannattaa suosia alkuperäis- / laatuosia (TRW ~60€/puoli). Kallistuksenvakaajan runkokumeilla on taipumus alkaa kolistamaan/narisemaan ja niiden vaihto on hiukan tuskallisenpaa. Jos on nosturi ja asialliset työkalut niin koko vakaajankin vaihtaa muutamassa tunnissa (Edd vaihtais varmaan vartissa).Kaikenlaiset vinkit, jotka auttavat sopivan yksilön haarukoimisessa, ovat tervetulleita. Erityisesti kiinnostaa seuraavat:
- päästöt: onko ongelma vanhemmissa alfoissa?
- jakohihna: ainakin vanhemmissa TS-malleissa näitä meni, onko JTS yhtä herkkä?
-> jos vaihtoväli hiukan päässyt ylittymään, onko akuutti vaara että katkeaa?
- moottorin ohjauksen häiriöt: isommat ongelma vs. vikavalon vilkuttelut?
- vetoakseli- / nivelvaivat?

Not gonna happen!Tossavainen kirjoitti:farkku-Stilo säilyisi ykkösautona ja emännän käytössä.

Edit: Tärkein kriteeri meinasi unohtua, vaikka ei liitykään JTS-moottoriin suoranaisesti - Jos tulee ongelmia tai kysyttävää, niin tältä saitilta löytyy varmasti apuja! Yksinkertaisesti siksi koska paras foorumi.

-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
- Car(s): 156 2.5 V6 -03, 156 JTD 1.9 -04, 166 2.5 V6 -04, 156 TS 1.8 -06, ex 156 2.0 JTS -03
- Paikkakunta: Akaa
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Jep, hyviä huomioita, kiitos niistä.
Kuvittelin että tuo JTS-moottori on paranneltu versio vanhemmasta 2.0 TwinSparkista, ainakin mitä toimintavarmuuteen ja luotettavuuteen tulee. Hyvä tietää että näin ei välttämättä olekaan. Ruostevaurioihinkin tulee nyt varmaan kiinnitettyä enemmän huomioita mitä aiemmin.
Kuutoskonettakin olen kyllä miettinyt, ei ole vaan tullut vastaan kohtuukilometreillä olevaa yksilöä järjellisen kantaman sisällä. Ja vielä en ole toiselle puolen Suomea viitsinyt lähteä autokaupoille. Kuutoskoneisissa mietityttää tietty myös millaisella käytöllä on ollut: nuoren jannun katurassina ja annettu kenkää surutta (myönnän: stereotyyppinen ajattelumalli, mutta kuitenkin...) Äänimaailmahan siinä on tietty omaa luokkaansa. Toisessa vaakakupissa on sitten se isompi kulutus ja suuremmat ylläpitokulut.
Farkkua en ole kyllä edes harkinnut, vaikkei se nyt pöllömmän näköinen olekaan. Mutta jotenkin se porrasperä vaan istuu mielestäni alfan imagoon paremmin. Huomaan löytäväni itsestäni puritaanin tässä kohdin, vaikken alfaa vielä edes omista...
Niin ja dieseliä tuskin kannattaa miettiä, jos kilometrit jää alle 20 tkm vuodessa.
Sittenhän jää tietysti se 1.8 (olikohan mallimerkintä Super?) yhdeksi vaihtoehdoksi, niitäkin jokusia näyttäis olevan markkinoilla. Mutta en ole siihenkään oikein syttynyt... Omistin pari vuotta takaperin 5-pyttyisen Fiat Marean (155 hv), josta vähän haen vertailupohjaa. Taitaa tuo 1,8 litrainen hävitä suoritusarvoissaan sille?
Kuvittelin että tuo JTS-moottori on paranneltu versio vanhemmasta 2.0 TwinSparkista, ainakin mitä toimintavarmuuteen ja luotettavuuteen tulee. Hyvä tietää että näin ei välttämättä olekaan. Ruostevaurioihinkin tulee nyt varmaan kiinnitettyä enemmän huomioita mitä aiemmin.
Kuutoskonettakin olen kyllä miettinyt, ei ole vaan tullut vastaan kohtuukilometreillä olevaa yksilöä järjellisen kantaman sisällä. Ja vielä en ole toiselle puolen Suomea viitsinyt lähteä autokaupoille. Kuutoskoneisissa mietityttää tietty myös millaisella käytöllä on ollut: nuoren jannun katurassina ja annettu kenkää surutta (myönnän: stereotyyppinen ajattelumalli, mutta kuitenkin...) Äänimaailmahan siinä on tietty omaa luokkaansa. Toisessa vaakakupissa on sitten se isompi kulutus ja suuremmat ylläpitokulut.
Farkkua en ole kyllä edes harkinnut, vaikkei se nyt pöllömmän näköinen olekaan. Mutta jotenkin se porrasperä vaan istuu mielestäni alfan imagoon paremmin. Huomaan löytäväni itsestäni puritaanin tässä kohdin, vaikken alfaa vielä edes omista...

Sittenhän jää tietysti se 1.8 (olikohan mallimerkintä Super?) yhdeksi vaihtoehdoksi, niitäkin jokusia näyttäis olevan markkinoilla. Mutta en ole siihenkään oikein syttynyt... Omistin pari vuotta takaperin 5-pyttyisen Fiat Marean (155 hv), josta vähän haen vertailupohjaa. Taitaa tuo 1,8 litrainen hävitä suoritusarvoissaan sille?
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
- Car(s): 156 2.5 V6 -03, 156 JTD 1.9 -04, 166 2.5 V6 -04, 156 TS 1.8 -06, ex 156 2.0 JTS -03
- Paikkakunta: Akaa
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Jarsan: Jep, mutta näin yritän perustella itselleni alfan hankinnan järkevyyttäJarsan kirjoitti:Not gonna happen!Tossavainen kirjoitti:farkku-Stilo säilyisi ykkösautona ja emännän käytössä.

-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
2.0 TS R4 1 970 cm3 110 kW (150 hv) @6 300 r/min 181 Nm @3 800 r/min *2001-2002
2.0 JTS R4 1 970 cm3 121 kW (165 hv) @6 400 r/min 206 Nm @3 250 r/min 2002-
Noita kun katselee ja vielä huomioi millä kierroksilla tuo vääntö tulee (V6 huippuvääntö 5000rpm) ja alakerta on kumminkin sama TS/JTS, niin on melko luonnollista ettei kestävyys ole ainakaan parempi. Eikä sitä tunnetusti paranna sekään kun laitteesta tehdään monimutkaisempi.
Mutta fiilis ajon aikana erookin sitten melko paljon, ainakin jos vertaa 166 kopassa kokeiltuun TS:ään. Vääntöä putkahtaa jo alhaalta siihen malliin että tuntuu joskus kun ajaisi nykypäivän ahdetulla. Kierroksia käyttämällä ei kulje paljoakaan paremmin, mutta ehkä imukanavien rassaus vaikuttaisi siihen. TS taas oli sellainen tasaisen kuminauhamainen, kivan tuntuinen mutta huomasi kyllä ajavansa vaparilla.
Joku vois vielä tarjota bussomallin koekäyttöön että olisi vertailupohjaa. Vai onko sitä hehkutettu niin paljon että se olisikin pettymys?
2.0 JTS R4 1 970 cm3 121 kW (165 hv) @6 400 r/min 206 Nm @3 250 r/min 2002-
Noita kun katselee ja vielä huomioi millä kierroksilla tuo vääntö tulee (V6 huippuvääntö 5000rpm) ja alakerta on kumminkin sama TS/JTS, niin on melko luonnollista ettei kestävyys ole ainakaan parempi. Eikä sitä tunnetusti paranna sekään kun laitteesta tehdään monimutkaisempi.
Mutta fiilis ajon aikana erookin sitten melko paljon, ainakin jos vertaa 166 kopassa kokeiltuun TS:ään. Vääntöä putkahtaa jo alhaalta siihen malliin että tuntuu joskus kun ajaisi nykypäivän ahdetulla. Kierroksia käyttämällä ei kulje paljoakaan paremmin, mutta ehkä imukanavien rassaus vaikuttaisi siihen. TS taas oli sellainen tasaisen kuminauhamainen, kivan tuntuinen mutta huomasi kyllä ajavansa vaparilla.
Joku vois vielä tarjota bussomallin koekäyttöön että olisi vertailupohjaa. Vai onko sitä hehkutettu niin paljon että se olisikin pettymys?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Mulla pihassa 06 2002 valmistunut JTS. Nyt noin 270 tkm, alkuperäinen alakerta ja nokat. Puhti yläkierroksilla on vähän vaisua mutta muuten mennä porskuttaa, välillä häiriöilmoja jotka poistuu joksikin aikaa kun käsittelee koneen takaa moninapaliittimet. 10W60 öljyä saanut ainakin viimeisen reilun 100tkm
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
sämpy kirjoitti:2.0 TS R4 1 970 cm3 110 kW (150 hv) @6 300 r/min 181 Nm @3 800 r/min *2001-2002
2.0 JTS R4 1 970 cm3 121 kW (165 hv) @6 400 r/min 206 Nm @3 250 r/min 2002-
Onkos kukaan saanut tuota 165hv pihalle vakio jts? Kovasti jokapaikassa ainakin lukee, ettei taida monestakaan tota irrota.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
- Car(s): 156 2.5 V6 -03, 156 JTD 1.9 -04, 166 2.5 V6 -04, 156 TS 1.8 -06, ex 156 2.0 JTS -03
- Paikkakunta: Akaa
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
No niin, pari koeajoa jo takana: 2.0JTS:llä ja vertailun vuoksi myös V6:lla. Sen verran on ollut rapsakat kelit, että ensimmäinen testi oli jo siinä, lähteekö tarjokas (JTS siis) ylipäätään käymään. No, lähtihän se, mutta ei täysin ilman komplikaatioita... Ajattelinpa vielä kysäistä, josko täällä joku osaisi sanoa mistä jäljempänä kuvattu vaiva saattaisi johtua. Alla tapahtumakuvaus noin pääpiirteissään.
Koeajopäivänä oli pakkasta -16C ja auto oli maannut ulkona pakkasessa parisen viikkoa ilman käynnistämistä. Lähti käyntiin ihan kohtuu lyhyen startin jälkeen ja kävi ehkä noin puoli minuuttia melko tasaisesti. Sitten alkoi käynti aaltoilemaan ja kuulosti että jostain sylinteristä jäi kipinä väliin, samalla tuikkasi moottorin vikavalon tauluun. Annoin kevyesti kaasua ja nostin kierrokset noin 2000 rpm, jolloin käynti tasaantui. Löysäsin kaasun ja sama "tuputus" ja aaltoilu palasi. Vikavalo paloi koko ajan.
No eipä mitään. Halusin kuitenkin käydä koeajolla, joten lämmitin konetta vähän aikaa paikallaan pitäen kierrokset n. 2000 - 2500 rpm. Parin minuutin jälkeen löysäsin kaasun ja tyhjäkäynti vaikutti jo suht. normaalilta. Moottorin vikavalokin sammui samalla. Ja sitten ei muuta kuin paanalle... Ajelin vähän maltillisemmin vielä sen aikaa, että kone oli lämmennyt riittävästi ennen kuin annoin vähän reippaammin löylyä koneelle. Havainnot: Moottori veti tasaisesti läpi koko kierrosalueen, mitään nykimisiä ei tuntunut. Myös moottorin ääni kuulosti terveeltä, ihan yläkierroksille asti. Pari kertaa kurvasin vielä bussipysäkille ja kuulostelin tuota tyhjäkäyntiä. Pientä "arpomista" oli vielä havaittavissa, mutta kone kävi kyllä muutoin ihan nätisti. Vikavaloa ei myöskään syttynyt enää sen jälkeen kun kone oli lämmennyt riittävästi.
Ensimmäinen kysymys kuuluu, voisiko tuo käyntihäiriö johtua tulpista? Jos oikein ymmärsin, niin 2.0JTS on aika kranttu tulppien suhteen. Auton huoltohistoria vaikutti ihan hyvältä, mutta muistelen nähneeni viimeisen määräaikaishuollon kuitissa maininnan Boschin tulpista... Vai viittaako oire kenties pikapuoliin kypsyvään puolaan? Yksi puola oli muistaakseni vaihdettu n. 20 tkm takaperin.
Toinen kysymys liittyy tuohon tyhjäkäynnin pieneen arpomiseen: Onko tämä nyt vain JTS-moottorin "ominaisuus" vai pitääkö siihen suhtautua vakavasti? Tuo pieni jatustelu kyllä loppui heti kun koneelle antoi kierroksia...
Koeajopäivänä oli pakkasta -16C ja auto oli maannut ulkona pakkasessa parisen viikkoa ilman käynnistämistä. Lähti käyntiin ihan kohtuu lyhyen startin jälkeen ja kävi ehkä noin puoli minuuttia melko tasaisesti. Sitten alkoi käynti aaltoilemaan ja kuulosti että jostain sylinteristä jäi kipinä väliin, samalla tuikkasi moottorin vikavalon tauluun. Annoin kevyesti kaasua ja nostin kierrokset noin 2000 rpm, jolloin käynti tasaantui. Löysäsin kaasun ja sama "tuputus" ja aaltoilu palasi. Vikavalo paloi koko ajan.
No eipä mitään. Halusin kuitenkin käydä koeajolla, joten lämmitin konetta vähän aikaa paikallaan pitäen kierrokset n. 2000 - 2500 rpm. Parin minuutin jälkeen löysäsin kaasun ja tyhjäkäynti vaikutti jo suht. normaalilta. Moottorin vikavalokin sammui samalla. Ja sitten ei muuta kuin paanalle... Ajelin vähän maltillisemmin vielä sen aikaa, että kone oli lämmennyt riittävästi ennen kuin annoin vähän reippaammin löylyä koneelle. Havainnot: Moottori veti tasaisesti läpi koko kierrosalueen, mitään nykimisiä ei tuntunut. Myös moottorin ääni kuulosti terveeltä, ihan yläkierroksille asti. Pari kertaa kurvasin vielä bussipysäkille ja kuulostelin tuota tyhjäkäyntiä. Pientä "arpomista" oli vielä havaittavissa, mutta kone kävi kyllä muutoin ihan nätisti. Vikavaloa ei myöskään syttynyt enää sen jälkeen kun kone oli lämmennyt riittävästi.
Ensimmäinen kysymys kuuluu, voisiko tuo käyntihäiriö johtua tulpista? Jos oikein ymmärsin, niin 2.0JTS on aika kranttu tulppien suhteen. Auton huoltohistoria vaikutti ihan hyvältä, mutta muistelen nähneeni viimeisen määräaikaishuollon kuitissa maininnan Boschin tulpista... Vai viittaako oire kenties pikapuoliin kypsyvään puolaan? Yksi puola oli muistaakseni vaihdettu n. 20 tkm takaperin.
Toinen kysymys liittyy tuohon tyhjäkäynnin pieneen arpomiseen: Onko tämä nyt vain JTS-moottorin "ominaisuus" vai pitääkö siihen suhtautua vakavasti? Tuo pieni jatustelu kyllä loppui heti kun koneelle antoi kierroksia...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Laihaseosmoottori käy aika karkeasti tyhjäkäynnillä.
Minä, tuon tietäen, luulin eräänkin JTS:n olevan rikki. Heti ekana kävi mielessä lambda (olin unohtanut, että laihaseoskone ja ylipäätään tyhjäkäynti ja lambda ei sovi yhteen) ja toisena puola...
Sanottiin, että ei se rikki ole - tietty vikavalo voi olla oire (kylmästä, akun jännite tippunut liian alas tai vaikkapa joku anturi vähän jäässä) pienestä tai sitten siellä on jotain hajoamassa tai jopa rikki.
Vilkkuiko vikavalo, vai paloiko tasaisesti? Helpoitahan olisi vikakoodi lukea.
Boschin tulppia välttäisin, joten NGK:ta vaan tilalle jos hankit. Oliko huoltohistoria öljyjen kohdalta hyvä? Tuossahan pitää mennä naurettavuuksiin tuon 10W-60-öljyn kanssa - Muuten tulee ongelmia. Paljon, usein ja monelle.
Minä, tuon tietäen, luulin eräänkin JTS:n olevan rikki. Heti ekana kävi mielessä lambda (olin unohtanut, että laihaseoskone ja ylipäätään tyhjäkäynti ja lambda ei sovi yhteen) ja toisena puola...
Sanottiin, että ei se rikki ole - tietty vikavalo voi olla oire (kylmästä, akun jännite tippunut liian alas tai vaikkapa joku anturi vähän jäässä) pienestä tai sitten siellä on jotain hajoamassa tai jopa rikki.
Vilkkuiko vikavalo, vai paloiko tasaisesti? Helpoitahan olisi vikakoodi lukea.
Boschin tulppia välttäisin, joten NGK:ta vaan tilalle jos hankit. Oliko huoltohistoria öljyjen kohdalta hyvä? Tuossahan pitää mennä naurettavuuksiin tuon 10W-60-öljyn kanssa - Muuten tulee ongelmia. Paljon, usein ja monelle.
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Aqun kanssa samalla linjalla, jts tyhjäkäynti kuulostaa karmealta mutta on normaalia. Voithan lukea vikavalon siitä kun jää jälki vaikka olisi jo sammunut.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
- Car(s): 156 2.5 V6 -03, 156 JTD 1.9 -04, 166 2.5 V6 -04, 156 TS 1.8 -06, ex 156 2.0 JTS -03
- Paikkakunta: Akaa
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Vikavalo paloi tasaisesti koko ajan, silloin kun paloi. Taisi itse asiassa sammua ja syttyä kerran uudelleen koneen ollessa vielä kylmä. Sitten kun motti hiukan lämpeni, niin sammui lopullisesti eikä syttynyt enää uudelleen.
Öljyjä en huomannut kuiteista katsoa, täytyy tsekata ne vielä... Oli kuitenkin kokonaisuutena sen verran hyvän oloinen yksilö, jotta polttelee kyllä.
Öljyjä en huomannut kuiteista katsoa, täytyy tsekata ne vielä... Oli kuitenkin kokonaisuutena sen verran hyvän oloinen yksilö, jotta polttelee kyllä.
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
- Car(s): 156 2.5 V6 -03, 156 JTD 1.9 -04, 166 2.5 V6 -04, 156 TS 1.8 -06, ex 156 2.0 JTS -03
- Paikkakunta: Akaa
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Niin, öljyt ei varmaankaan noihin käyntihäiriöihin vaikuta? Alapään viskositeetti tietty kylmällä merkkaa jotain, mutta ei kait vaikuta noin...?
Vikamuistin lukemista itsekin kyllä mietin. Myyjä tuskin asiasta innostuu, ainakaan maksajana. Mutta antaisihan se jotain tietoa...
Vikamuistin lukemista itsekin kyllä mietin. Myyjä tuskin asiasta innostuu, ainakaan maksajana. Mutta antaisihan se jotain tietoa...
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Täällä palstalla on ecu scanin omaavia joilta voisi kysyä apua jos sattuisi löytymään kyseiseltä paikkakunnalta. .. tai jos tuttava piirissäsi olisi jollain obd.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Heippa. Vaikuttaa akun huonolta varaukselta. Vakio akku on tosiaan n.60A niin pieni sähköhärdelliin, mutta nopeammin täyttyvä kaupunkiajossa. Saattaa aiheuttaa eksoottisia vikla yhdistelmiä jäätymisenkin kanssa. Kerran kuussa ois silti hyvä ladata, ellei ole raskinut investoida kiinteään laturiin ja latais töpselissä. Sopis isomman akun kanssa paremmin. 

Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Oma jts on vuosimallia 2004 ja ajettu 221tkm ja saanut 10w-60 öljyä koko olemassaolon ajan. Öljyä kuluu yllättävän vähän verrattuna muihin jts moottoreihin, vaikka usein kyllä tarkastan öljytason. Yksi mainittava seikka tuli mieleen omalta osalta, kun öljyä lisää moottoriin ja jos vahingossa kaataa reijän ohi niin öljy valuu hyvällä tuurilla tulpan reikiin, mikä aiheutti itsellä vikavalon vilkkumista ja herjasi sytytyskatkoksia, mutta puhdistamalla tulpanreijän vika poistui.
Pientä tehon aaltoilua olen joskus itsekin huomaillut huonoina päivinä, mutta yleensä kyllä kulkee oikein hienosti ja mahtavan alaväännön takia tuntuu todella paljon tehokkaammalta kuin twin spark. Onko kellään virallista tietoa tuosta tehon aaltoilusta mistä se voisi oikeasti johtua? Ilmiö tulee esille hieman raskaammassa kiihdytyksessä 3000-4000rpm kohdalla huomaa selvästi pientä empimistä. Tätä ei kuitenkaan tapahdu jos ajat valmiiksi korkeammilla kierroksilla ja lähdet siitä kiihdyttämään.
Jos kyse on imusarjan karstoittumisesta niin millaisia puhdistusvaihtoehtoja tuolle on? Työpaikalla ovat puhaltaneet ilmeisesti jollain rakeilla peugeottien imusarjoja, kun kovilla pakkasilla öljy/kondenssivesi jäätyi imusarjaan ja kaasuläppään.
Pientä tehon aaltoilua olen joskus itsekin huomaillut huonoina päivinä, mutta yleensä kyllä kulkee oikein hienosti ja mahtavan alaväännön takia tuntuu todella paljon tehokkaammalta kuin twin spark. Onko kellään virallista tietoa tuosta tehon aaltoilusta mistä se voisi oikeasti johtua? Ilmiö tulee esille hieman raskaammassa kiihdytyksessä 3000-4000rpm kohdalla huomaa selvästi pientä empimistä. Tätä ei kuitenkaan tapahdu jos ajat valmiiksi korkeammilla kierroksilla ja lähdet siitä kiihdyttämään.
Jos kyse on imusarjan karstoittumisesta niin millaisia puhdistusvaihtoehtoja tuolle on? Työpaikalla ovat puhaltaneet ilmeisesti jollain rakeilla peugeottien imusarjoja, kun kovilla pakkasilla öljy/kondenssivesi jäätyi imusarjaan ja kaasuläppään.
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
- Car(s): 156 2.5 V6 -03, 156 JTD 1.9 -04, 166 2.5 V6 -04, 156 TS 1.8 -06, ex 156 2.0 JTS -03
- Paikkakunta: Akaa
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Nonni, kaupat tehty ja vm. 2003 JTS alla! Ja hymyä pukkaa kun kylänraitilla ajelee, toistaiseksi ainakin...
Palaan vielä tuohon tulppa-/tyhjäkäyntiasiaan... Viimeksi vaihdetut tulpat oli todellakin Boschin, tulppien vaihdon jälkeen ajettu noin 10 tkm. Vaihtoväli näyttää ainakin ohjekirjan mukaan olevan 100 tkm, onko todellakin näin vai pitäiskö ne vaihtaa useammin? Ja edelleen sama kysymys kuin aiemmin: voiko tuo "tupina" tyhjäkäynnillä aiheutua tulpista? Siis muiden JTS-omistajien kokemuksen perusteella? Turhaan ei viitsis niitä vaihtaa, jos tuo oire ei selkeästi viittaa tulppiin... Öljyinä on käytetty 10W/60 ja vaihdot pääsääntöisesti 10 tkm välein.
Olisko kellään muuten vinkata asiantunteva / kohtuuhintainen alfa-huolto Tampereella tai sen ympäristössä? Mitään akuuttia huoltotarvetta ei vielä ole, mutta hyvä lie varautua vähän ennakkoon...
Palaan vielä tuohon tulppa-/tyhjäkäyntiasiaan... Viimeksi vaihdetut tulpat oli todellakin Boschin, tulppien vaihdon jälkeen ajettu noin 10 tkm. Vaihtoväli näyttää ainakin ohjekirjan mukaan olevan 100 tkm, onko todellakin näin vai pitäiskö ne vaihtaa useammin? Ja edelleen sama kysymys kuin aiemmin: voiko tuo "tupina" tyhjäkäynnillä aiheutua tulpista? Siis muiden JTS-omistajien kokemuksen perusteella? Turhaan ei viitsis niitä vaihtaa, jos tuo oire ei selkeästi viittaa tulppiin... Öljyinä on käytetty 10W/60 ja vaihdot pääsääntöisesti 10 tkm välein.
Olisko kellään muuten vinkata asiantunteva / kohtuuhintainen alfa-huolto Tampereella tai sen ympäristössä? Mitään akuuttia huoltotarvetta ei vielä ole, mutta hyvä lie varautua vähän ennakkoon...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Boschin tulpat pois, ennen kuin rikot auton. Vaihtoväli on virallisesti 100tkm, jos käytät oikeita tulppia. Aika moni kokeillut aika monia tulppia, mutta mielikuva on siitä ettei ne ihan rullaile - väärillä tulpilla toki rikot jotakin vielä.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=18455
Ihan oikeasti. 156 + Boschin tulpat = itsemurha. Ainakin tilastollisesti
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=18455
Ihan oikeasti. 156 + Boschin tulpat = itsemurha. Ainakin tilastollisesti

-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Tulpissa tuntuu olevan aika iso hintahaitari. Taisi Motonettikin olla aika kallis ja monessa paikassa yli 100€. Mutta paikallisen Fixuksen kautta sain platina-NGKt muistaakseni reilulla seittemälläkympillä. Ulkomailta varmaan vielä halvemmalla.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
eBaysta taitaapi saada n. 50eurolla posteineen, ihan Ricambi Originalea.
Itse TS:ään (siinähän on se 8 tulppaa...) ostin aikanaan ja taisi maksaa joku 97eur, kun tässä maassa hinta läks jostain yli 200eurosta.
Itse TS:ään (siinähän on se 8 tulppaa...) ostin aikanaan ja taisi maksaa joku 97eur, kun tässä maassa hinta läks jostain yli 200eurosta.
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
- Car(s): 156 2.5 V6 -03, 156 JTD 1.9 -04, 166 2.5 V6 -04, 156 TS 1.8 -06, ex 156 2.0 JTS -03
- Paikkakunta: Akaa
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Ok, taitaa olla viisaampi pelata tässä varman päälle... Nuo Boschin tulpat ei taida olla edes tarkoitettu 100 tkm vaihtovälille?
Alfa-huollosta kaipaisin vielä vinkkiä Pirkanmaan suunnalla. Kiitos...
Alfa-huollosta kaipaisin vielä vinkkiä Pirkanmaan suunnalla. Kiitos...
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 11 Syys 2012, 21:27
- Car(s): Giulietta 1.4 MA -12, Ex-GT JTS -05
- Paikkakunta: Raisio
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
No tämä kai äkkiseltään, Nokialla http://teamf40.fi/muut-merkit/
On kokemusta, asiallinen paikka.
Mutta vielä vähän asiaan liittyen: mikä puolaa ja tulppia ´rikkoo´ ? Tässä on kerran vuodessa tapeltu 3.sylkyn käynnin kanssa..MCF herjaa.
Palikkaa vaihdettu imusuuttimesta alkaen.
On kokemusta, asiallinen paikka.
Mutta vielä vähän asiaan liittyen: mikä puolaa ja tulppia ´rikkoo´ ? Tässä on kerran vuodessa tapeltu 3.sylkyn käynnin kanssa..MCF herjaa.
Palikkaa vaihdettu imusuuttimesta alkaen.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Niin bensan suutin on jo vaihdettu? Olisiko venttiilivikaa kannessa, onko kanavia/palotilaa tähystetty? Siitä itse aloittaisin että näyttääkö erilaiselta kuin muut. Tietty kans nokkien kunnon tarkistus. Ja jos häirittee niin tämän keskustelun voi varmaan lohkaista parempaan paikkaan.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 11 Syys 2012, 21:27
- Car(s): Giulietta 1.4 MA -12, Ex-GT JTS -05
- Paikkakunta: Raisio
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Joo-o, saattaapi olla noin
nokka-akselissa ainakin todettu kulumaa..

- catharsis
- Viestit: 113
- Liittynyt: 24 Huhti 2016, 22:36
- Car(s): ex-156 2.0 JTS SW boselift
e61 525 -07
S80 2.4 -00 - Paikkakunta: Helsingin MLK
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Kaasuläpän molempia kiskoja se joskus herjaa. Siellä mitään vikaa oo..jyrkip kirjoitti:Mulla pihassa 06 2002 valmistunut JTS. Nyt noin 270 tkm, alkuperäinen alakerta ja nokat. Puhti yläkierroksilla on vähän vaisua mutta muuten mennä porskuttaa, välillä häiriöilmoja jotka poistuu joksikin aikaa kun käsittelee koneen takaa moninapaliittimet. 10W60 öljyä saanut ainakin viimeisen reilun 100tkm

- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Pidä hyvänä. On todella herkkä öljyn ja lämmön suhteen. Tykkää myös huohotella öljyä imusarjaan ja suoraruiskun takia se ei sieltä lähde vaan sinne alkaa sit kertymään reilusti sitä skeidaa. Kannattaa tarkistaa öljyt aina kone lämpimänä, sillä saattaa päästellä menovettä öölin sekaan ja öljyn todellinen taso on täten paljon pienempi, kuin luulet. Kannattaa tarkistaa tulpankolot, ettei niissä ole öljyä tai vettä, tuntuu keräävän sitä hodaakin jostain sinne ihan kiitettävästi ja mokoma manifestoituu sit missfireinä ja coil erroreina.
Lambdan vikakoodeihin kannattaa suhtautua vakavasti, sillä laihalla käydessään tuhoaa herkästi männät.
Mukava luonteinen tuo motti kyllä on. Melkeinpä diesselin alavääntö ja alffan kierrokset. Ei tosin oo niin iloinen yläkierroksilla kuin ts.
Lambdan vikakoodeihin kannattaa suhtautua vakavasti, sillä laihalla käydessään tuhoaa herkästi männät.
Mukava luonteinen tuo motti kyllä on. Melkeinpä diesselin alavääntö ja alffan kierrokset. Ei tosin oo niin iloinen yläkierroksilla kuin ts.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
wileythecoyote kirjoitti: Lambdan vikakoodeihin kannattaa suhtautua vakavasti, sillä laihalla käydessään tuhoaa herkästi männät.
Ja nuo lamdan ajoitteinen herjaaminen ei sitten tunnu mitenkään ajossa. Eli ei mitään nykimisiä tai tehottomuuden tunnetta. Silloin tällöin vain piippasi mcsf.
Tämä oli lopputulos:

Muistaakseni tätä herjasi.

Myös misfire vikakoodista löysin kuvankaappauksia, tosin ne saattoivat olla väsähtäneistä tulpista ja muistaakseni loppuivat tulppien vaihdolla. (Yksi puola myös meni aikaisemmin rikki.)
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Mulla muuten tuli koeajojen yhteydessä yhden kerran (taas) vikavalo ja vaikutti ilmestymistilanteen perusteella misfireltä jälleen. Siis heti kansiremontin jälkeen ja puoliakin tuohon on vaihdettu ja tulpat 30tkm ajetut oikeat NGK:t. En tiedä miten nuo saisi kokonaan pois... Ihan samaa teki ennen kannen vaihtoa eli kylmänä käyntiin ja jos vähän ajaa/kaasuttaa ja jättää uudestaan tyhjäkäynnille niin vikavalo syttyy n. minuutiksi, sammuu kun kone vähän lämpenee. Tulee vaihtelevasti eri sylintereistä, toki joku sylinteri on yleisempi kuin toinen. Muuten tyhjäkäynti tuntui paremmalta kuin ennen kannen vaihtoa. Testithän jäi sitten kesken kun ohjausvaihde räkäisi öljyt pihalle testilenkillä ja remppa sen osalta edelleen kesken. En kerennyt edes vanhoja vikakoodeja poistella.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: vinkkejä alfa 156 2.0 JTS ostajalle
Jostain muistelisin lukeneeni ehdotukseksi tarkistaa ja putsata puolille menevien johtojen alkupään liittimet.
Suoraan vaan suoraa