öljytukos

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
mmake_
Viestit: 296
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

öljytukos

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Tajusin tossa että alfassani on öljykanavissa? tukos, eli siis kone käyntiin, ottaa öljyt ja vähän ajan päästä tikku on aivan kuiva, ja öljyt palautuu takas öljypohjaan suunnilleen 1-3h, joku kertoi että diisseliä laittais litran pari että seos olis tosi laiha joka puhdistais nää kanavat, en oikein ihan usko toimisko, mut jos täältä löytyisi joku vähän fiksumpi korjaamaan asia? riittääkö ihan joku normaali puhdistusaine mitä öljyn sekaan yleensä laitetaankin?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kai tuo ongelman olemassa olosta on öp-valolla ilmoitellut? Jos silti ajettu, niin eipä taida alakertaa enää kanavien putsaus pelastaa. :roll:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

TS-koneissahan oli joissakin (ja joissakin ei?) joku laakerikuula venttiilikopan kanavissa - tai jossain siellä suunnalla - jotta ei valu liian nopeasti alas ölpät. Voisikohan joku tällainen olla jumissa? Ei kyllä kuulosta järkevältä, että kaikki kanavat samalla tavalla tukossa olis....

EDIT:
Lisätäänkös vielä, että olikos V6-koneissa samaa?

mmake_
Viestit: 296
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Ei ole öljyvalo palanut, kone on siis 2.5litranen bensa v6, en tiedä tosiaan voiko olla normaalia näissä alfoissa tämmönen :D pidetty enimmäkseen tyhjäkäynnillä nyt talven aikana kun pitää muutakin korjailla..

mmake_
Viestit: 296
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

kai se on kohta haettava sitä kiisseliä ja koittaa onnistuisko sillä, jos ei silläkään ni varokaa nettiautossa ;D

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja tosiaan ei varmasti ole normaalia, ettei öljy valu alas vilkkaasti.
Kyllä sen siellä viimeistään minuuteissa pitäisi olla ~ylämerkissä asti, lyhyemmässä ajassa jo selvästi tikusta löytyvää määrää. Jos sitä öljyä ei alas pääse tulemaan, niin kuka alakertaa voitelee? Ja miten pirussa siellä mukamas öljynpaineet voi säilyä?

Ja siis, 1-3h ja on ylämerkissä, käytät 10s konetta ja tikku kuiva?

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Siis mikäs tässä nyt on ongelmana? Öljynpainetta on eikä kuulu ylimääräisiä ääniä? En kyllä todellakaan lähtisi mitään naftamiksejä tekemään. Tai kohta on ylimääräisiä ääniä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei varmaan olisi huono idea mitata öljynpaineita.

Jos siellä on tukos ja sen takia paineet alhaisena tai voitelu kadoksissa jostain kohtaa, niin ainakaan minä en kovin mielelläni yrittäisi liottaa sitä käyttämällä moottoria vaan jollain muulla keinoin (esim. kansien paluukanavista suoraan löpöä/dieseliä läpi ja katsoen että kuinka nopeasti se tuleekaan alas ja öljyt vaihtoon heti tuon jälkeen). Ilman voitelua pyörittely kun ei koskaan ole hyvästä.

Lisäksi jos palataan alkutietoihin, niin vahvistatko tai korjaatko nämä väittämät:
-Ennen käynnistystä öljypinta on ylämerkissä tai lähellä sitä
-Ennen käynnistämistä, kun laittaa virrat päälle, öljynpainevalo palaa, mutta sammuu nopeasti kun moottori käynnistyy
-Öljyt laskeutuvat hitaasti myös lämmettyään kunnolla eivätkä pelkästään lyhyen käytön jälkeen vielä kylmänä

Uteliaisuudesta lisäksi:
-Mitä öljyä koneessa on sisällä?
-Koska öljyt on vaihdettu ja paljonko niillä on ajettu?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

V6 koneissa on öljynpaluu kanavat kannesta kyllä niin reilut ettei varmasti tukkeennu millään öljyntöhnällä. Vähintäänkin vaseliinit pitää olla koneessa :roll:

Etummainen lohkon paluukanavan näet kun irrota öljykorkin, on ihan oikeassa reunassa.

mmake_
Viestit: 296
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

polforea :

Lisäksi jos palataan alkutietoihin, niin vahvistatko tai korjaatko nämä väittämät:
-Ennen käynnistystä öljypinta on ylämerkissä tai lähellä sitä,
-Ennen käynnistämistä, kun laittaa virrat päälle, öljynpainevalo palaa, mutta sammuu nopeasti kun moottori käynnistyy
-Öljyt laskeutuvat hitaasti myös lämmettyään kunnolla eivätkä pelkästään lyhyen käytön jälkeen vielä kylmänä

Uteliaisuudesta lisäksi:
-Mitä öljyä koneessa on sisällä?
-Koska öljyt on vaihdettu ja paljonko niillä on ajettu?

=öljypinta on ylämerkissä juu, ja öljyvalo palaa virroilla ja käynnistyksessä sammuu, öljyt laskeutuu juuri tuolloin kun lämmöt siinä 90 tienoilla niin menee aikas pitkään,

- öljyinä 5w-40 castrol
-öljyillä ei ajettu kun 1kilometri testilenkki, kun on seisonnassa kahen muun vian takia.

mmake_
Viestit: 296
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Aquatica:
yleensä käyttänyt konetta sen 15min, en tiedä, saattaa olla jo vähemmästäkin ajasta että öljyt katoo, nytkun tullu vasta huomattua

mmake_
Viestit: 296
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Uutta infoa, otettiin moottorin huohotusletku pois ja lämmitettiin kone, tarkistettiin heti sammutuksen jälkeen niin oli jopa tikku märkä, saattokoha olla huohotinletkus sit yks vika? Noh kai se pitäs saada ajoonki ja tutkia enemmä, jos ei ala toimimaan niin oikein niin kuusakoski kutsuu.

mmake_
Viestit: 296
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

en tiedä näistä, mutta tuntuu et ainaku ottaa alkuperäisosan irti niin alkaa kone tuntumaa luotettavammalta, otan kohta koneen kokonaan pois, saattais toimia paremmin?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

mmake_ kirjoitti:otettiin moottorin huohotusletku pois ja lämmitettiin kone, tarkistettiin heti sammutuksen jälkeen niin oli jopa tikku märkä, saattokoha olla huohotinletkus sit yks vika?

oliko siellä huohottimessa sitten paljonkin öljyä? siis luokkaa pari-kolme litraa tarvis olla että tikku ei enää kastuis.

Ellei ollut noin paljoa niin tuskin huohotinletkussa oli vika :mrgreen:

Ei tuollanen öljyn jääminen yläkertaan lymyämään ole oikein busso v6:ssa mahdollista noilla paluukanavan halkaisijoilla, ellei tosiaan ole rätti jäänyt venakopan alle tukkimaan paluureiät :lol:

Silloinkin öljy löytäisi tiensä ulos muuta kautta todennäkösesti...

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

joku kertoi että diisseliä laittais litran pari että seos olis tosi laiha joka puhdistais nää kanavat, en oikein ihan usko toimisko
Just, en tiedä onko tää ketju trolli mutta oikeassa olet, älä usko tuota... :shock:

mmake_
Viestit: 296
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

alfa 156 v6 kirjoitti:
mmake_ kirjoitti:otettiin moottorin huohotusletku pois ja lämmitettiin kone, tarkistettiin heti sammutuksen jälkeen niin oli jopa tikku märkä, saattokoha olla huohotinletkus sit yks vika?

oliko siellä huohottimessa sitten paljonkin öljyä? siis luokkaa pari-kolme litraa tarvis olla että tikku ei enää kastuis.

Ellei ollut noin paljoa niin tuskin huohotinletkussa oli vika :mrgreen:

Ei tuollanen öljyn jääminen yläkertaan lymyämään ole oikein busso v6:ssa mahdollista noilla paluukanavan halkaisijoilla, ellei tosiaan ole rätti jäänyt venakopan alle tukkimaan paluureiät :lol:

Silloinkin öljy löytäisi tiensä ulos muuta kautta todennäkösesti...
Kyllähän kansi hikoilee joka pirun nurkasta ja jäähdytin nestettä kuluu mutta öljyt ei sinällänsä katoo mihinkää, pitäis tiivisteet ainaki vaihtaa, vittuku en tiedä miten edelline omistaja on tätä hienoa yksilöä kohdellu, helmikuussa vasta pääsen kannen avaamaan ja saa nähä mitä kaikkea sieltä oikein löytyy..

mmake_
Viestit: 296
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

fahlsjy kirjoitti:
joku kertoi että diisseliä laittais litran pari että seos olis tosi laiha joka puhdistais nää kanavat, en oikein ihan usko toimisko
Just, en tiedä onko tää ketju trolli mutta oikeassa olet, älä usko tuota... :shock:
Juu, en mä trollina täällä ole, mutta näin kaverilta kuulin että dieselillä sais puhistettua öljykanavia...

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

mmake_ kirjoitti:
fahlsjy kirjoitti:
joku kertoi että diisseliä laittais litran pari että seos olis tosi laiha joka puhdistais nää kanavat, en oikein ihan usko toimisko
Just, en tiedä onko tää ketju trolli mutta oikeassa olet, älä usko tuota... :shock:
Juu, en mä trollina täällä ole, mutta näin kaverilta kuulin että dieselillä sais puhistettua öljykanavia...
Jep kerosiiniä eli lentobensaa ne moottorinpuhistusaineet taitaa suurimmaksiosaksi olla(STP, Valvoline,,yms) .En nyt kylläkään litratolkulla laittas öljyihin mitään puhistus tai muitakaan aineita. Ja missään nimessä autolla ei saa ajaa kun puhistusaine on koneessa!!!!!!
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

fahlsjy kirjoitti:
joku kertoi että diisseliä laittais litran pari että seos olis tosi laiha joka puhdistais nää kanavat, en oikein ihan usko toimisko
Just, en tiedä onko tää ketju trolli mutta oikeassa olet, älä usko tuota... :shock:
Kyllä ennen moottorin sisäpesuaineita ainakin meillä maalla saatettiin koneita huuhtoa iskemällä pööt hetkeksi öljyjen tilalle... Parin minuutin tyhjäkäyttö ja liemien vaihto.

Toimenpiteen järkevyyteen en ota kantaa, ei kuitenkaan muistu mieleen yhtään näin hajonnutta (ainakaan heti paikanpäälle).

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Nouseeko lämpimänä vedet paisuntasäiliössä? Aikoinaan minulla kutosesta hajosi öljynlauhditin joka sijaitsee öljynsuodattimen jalassa. Silloin kävi niin että öljyn pinta laski alle mittatikun ja paisuntasäiliö tulvi. Pitkän ajan päästä mittatikusta näki jälleen öljyn pinnan. Ja tietysti paisarikin tyjentyi. Vedet ja öljyt menivät sekaisin. Ja remonttia riitti. Jännä juttu että valvoline max life 5w-30 ja valvoline max life pakkasneste eivät mitenkään vaahdonneet keskenää. Sormien välissä paisarista otettu näyte tuntui öljyiseltä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei siellä lauhdutinta ole missään.
Tai jos on niin sitten pitää huolestua, jos öljy ensin höyrystetään...
Jäähdytin siellä voi (taitaakin olla?), mutta ei se jalassa ole.

EDIT:
Selvisi, että ainakin jäähynestekierto on pikkubussossa, isossa bussossa on sitten oma jäähdytin tuolle.

EDIT: Vaihdettu schaiba esittelykuva näyttämään oikeata rakennetta (ainakin eperin mukaan).
Kuva

Ja sit vähän ehkä kritisoitava tuota öljyä, väitän 5w-30:n olevan aivan liian ohutta tuohon koneeseen. Mut toisaalta minä oon 10W-60-liputtaja...
Viimeksi muokannut Aquatica, 05 Tammi 2016, 06:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mmake_
Viestit: 296
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Antieko kirjoitti:Nouseeko lämpimänä vedet paisuntasäiliössä? Aikoinaan minulla kutosesta hajosi öljynlauhditin joka sijaitsee öljynsuodattimen jalassa. Silloin kävi niin että öljyn pinta laski alle mittatikun ja paisuntasäiliö tulvi. Pitkän ajan päästä mittatikusta näki jälleen öljyn pinnan. Ja tietysti paisarikin tyjentyi. Vedet ja öljyt menivät sekaisin. Ja remonttia riitti. Jännä juttu että valvoline max life 5w-30 ja valvoline max life pakkasneste eivät mitenkään vaahdonneet keskenää. Sormien välissä paisarista otettu näyte tuntui öljyiseltä.
Ei nouse vedet, ohut öljyinen kerros näkyy kyllä nesteen pinnalla, mutta väri on ollu vielä oikee, tyhmänä kysyn mut eikös tää melkein meinais vaan ihan kannentiivisteen vaihtoa?

mmake_
Viestit: 296
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Aquatica kirjoitti:^
Ei siellä lauhdutinta ole missään.
Tai jos on niin sitten pitää huolestua, jos öljy ensin höyrystetään...
Jäähdytin siellä voi (taitaakin olla?), mutta ei se jalassa ole.

EDIT:
Selvisi, että ainakin jäähynestekierto on pikkubussossa, isossa bussossa on sitten oma jäähdytin tuolle.

Kuvasta vois päätellä, että öljynJÄÄHDYTTIMELTÄ tulee letku ja menee sinne letku...
Kuva

Mulla on siis v6 moottorilla varustettu, viimeks kun koneen alla yritin öljynsuodatinta vääntää ulos joka oli muuten aivan vittumainen homma koska sijaitsee takana, niin en mitään jäähdyttimiä siellä nähnyt, voi se kai olla piilossa mutta sehän jo meinaa että moottori veks...

Ja sit vähän ehkä kritisoitava tuota öljyä, väitän 5w-30:n olevan aivan liian ohutta tuohon koneeseen. Mut toisaalta minä oon 10W-60-liputtaja...

mmake_
Viestit: 296
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Nyt menee oma koppa sekasin, pitäis varmaankin tutustua tohon alfaan hieman paremmin ja tutkia mitä kaikkea se sisältää konepellin alla..

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Pikkubusso on 2.5litrasena löytyvää ja isobusso 3.2litrasena löytyvä (GTA). Nyt puhutaan 2.5litrasesta, josta tuon kuvankin pitäs olla.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Aquatica kirjoitti:^
Pikkubusso on 2.5litrasena löytyvää ja isobusso 3.2litrasena löytyvä (GTA). Nyt puhutaan 2.5litrasesta, josta tuon kuvankin pitäs olla.
Ei oo

Puuttuu pari sylinteriä.... :roll: ja muutenkin kaikki ihan väärin

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Tuskin keravan tietäjä edes käynyt busson alla :silly: ja filsu ei ole tuossa asennossa ...mutkumutku mä luulen ehkä tjsp niinku sillee tällee tollee .Miten sait leivottua päästäsi tuon kuvan.Selitä taas joku hyvä selitys avunpyyntäjälle.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

vesamaan kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^
Pikkubusso on 2.5litrasena löytyvää ja isobusso 3.2litrasena löytyvä (GTA). Nyt puhutaan 2.5litrasesta, josta tuon kuvankin pitäs olla.
Ei oo

Puuttuu pari sylinteriä.... :roll: ja muutenkin kaikki ihan väärin
Katsos kun en minä tuota kuvaa kaivanut, kuvan toimitti 3.2:n omistaja.
Tuo kuva oli näemmä eperin "Lubrication System"-esittelykuva, eli ihan pävi tämänkin menee. Olisihan tuokin pitänyt älytä, kuitenkin tessu tutuksi tullut... Ei herännyt aivot tai kellot päässä.
Kyllähän mulla oli linkkinä toinenkin kuva, näemmä, joka olis ollutkin viksumpi veto.

Otan takkini siis takkini...
Kuva
Dio Natale kirjoitti:Tuskin keravan tietäjä edes käynyt busson alla :silly: ja filsu ei ole tuossa asennossa ...mutkumutku mä luulen ehkä tjsp niinku sillee tällee tollee .Miten sait leivottua päästäsi tuon kuvan.Selitä taas joku hyvä selitys avunpyyntäjälle.
Juu, eipä ole paljoa busson alla tullut käytyä. Kerran nosturilla ihmettelin pakoputkea.

Se ei silti muuta sitä faktaa että:
1) Mä mikään tietäjä ole, vieläkään
2) Siellä ei ole lauhdutinta. Ei varmasti, vaikka olisit jumala
3) Tuossa on jäähynestekierto (ja isobussossa jäähdytin)

Mut joo, pitäs jaksaa ensin tutkia ja sitten hutkia, yhä edelleen.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Minulla oli hieman sama ongelma, syynä oli öljynlisäaine mitä olin lisännyt. Tikku alkoin "hylkimään" öljyä. Eli kun tikun otti pois ja katsoi niin tikussa ei ollut mitään. Rätillä kun kunnolla pyyhki ja mittasi uudestaan oli öljy taso aina tikussa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Onko tuo osa nro 8 öljynpaineanturi? Mikä on nro 7? Joku sokkotulppako? Tulipa vaan mieleen kun meinasin asentaa omaani ölpänpaine sekä lämpömittarit. Mä olisin kyllä sitämieltä että öljykello olis kun katsoo repsikanpuolelta öljypohjaa niin siinä takana, joku anturi siinä ainakin näkyy. Meinasin siitä haarottaa mittareille... Toinen vaihtoehto olis ryöstölaippa suodatinjalkaan mut on aika ahdas paikka.

Asiaan liittyen mitä jos öljynsuodattimen ylipaineventtiili olis lauennu, saattasko se aiheuttaa tollasia mystisiä öljyn katoamisia hetkeksi?Vai ohittaako öljynkierto vaan sit suodattimen?
Viimeksi muokannut Stiletto, 05 Tammi 2016, 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ohivirtausventtiilin ideahan on nimenomaa sallia öljyn läpikulku, jos suodatin on tukossa tai muuten sekaisin. Ajattelu "parempi suodattamaton öljy kuin ei öljyä lainkaan" soveltuu tuohon.
Tietysti suodatin itsessään voisi olla rikki, mutta näinköhän virtaus riittäisi painevalon sammuttamiseen?

Alfistipohjoosesta heitti myös aika hauskan ajatuksen - voisiko olla jotain noinkin simppeliä, ei kai?

mmake_
Viestit: 296
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Nooh.. Päästään me sitten taas uusien uutisten pariin helmikuun puolessa välissä kuha on päässy hinaamaa ton hallille, öljynsuodattimen vaihan sen jälkeen kun oon käyttäny lisäaineet, ja jos ei vielä tule mitään tulosta niin pitää se kai alkaa purkamaan ja ihmettelemään mitä siel on mennyttä :) ainiin, kannentiiviste vaihtuu samalla, mutta öljyn katoilu ei johdu vuotavasta kannen tiivisteestä kun polttaa mitä ilmeisemmin jäähdytysnestettä jostain välistä ellei se oo sitten alavesiletku joka vuotais vaikka ei siltä niinkään näytä

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja Finest »

Aquatica kirjoitti: Pikkubusso on 2.5litrasena löytyvää ja isobusso 3.2litrasena löytyvä (GTA). Nyt puhutaan 2.5litrasesta, josta tuon kuvankin pitäs olla.
Löytyy myös ns. minibusso ja semibusso
Aquatica kirjoitti:Se ei silti muuta sitä faktaa että:
1) Mä mikään tietäjä ole, vieläkään
2) Siellä ei ole lauhdutinta. Ei varmasti, vaikka olisit jumala
3) Tuossa on jäähynestekierto (ja isobussossa jäähdytin)

Mut joo, pitäs jaksaa ensin tutkia ja sitten hutkia, yhä edelleen.
Eber (3.0.0) näyttää tarjoavan jokaiselle versiolle öljynjäähdytintä.

^Ajattelitko muuten tyhjentää mahdollisen jäähdyttimen, jotta saat kaikki ohentimet pois kierrosta?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Saman version eper näyttää 2001-2005 "OIL COOLER"-osan lubrication system-puolella. Eli ei kai tuo jäähdytintä näytä millekään muulle kuin osalle JTD:stä ja GTA?
Osanumero 46520152 ja 46830020
Tuota osaa ei löydy 1997 - 2002 laisinkaan...
Ideahan on tietysti se ja sama, että onko öljyt kierrätetty oman grillin kautta vaiko jäähdytysneste jalan kautta. HEAT EXCHANGER-nimellä osa tuolta näyttäs löytyvän öljyjalasta, ainakin jos EI ole grilliä.

Versiot:
n. 1/1 : 10309/00 - OIL COOLER M20 ,M26 ,M27 ,M28 ,M29 ,M31 ,M33
M20 = 3200 GTA
M26 = 1910 JTD 16V CF3 93kW
M27 = 1.9 JTD 16V CF3
M28 = 1910 JTD F3 16V 150BHP 4x4
M29 = 1910 JTD CF3 136BHP DEPOT BELGIUM
M31 = 2400 JTD 20V 129kW C.MECC
M33 = 2400 JTD CF3 163BHP DEPOT BELGIUM

mmake_
Viestit: 296
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljytukos

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Finest kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^Ajattelitko muuten tyhjentää mahdollisen jäähdyttimen, jotta saat kaikki ohentimet pois kierrosta?
-Tietenkin, putsaan tiskikone tableteilla ja kiehuvalla vedellä, ainakin ton paisarin. en muista saiko se pesuaine liuos kiertää ympäri.. joku voi tietenkin korjata asian :D

Vastaa Viestiin