sämpy kirjoitti:Mutta meneekö se niin, että jos pistää vähemmän ledejä saman vastuksen perään, niin ne reagoi vähemmän jännitteen muutoksiin? Eli energiahukkaa tulee enemmän jos on vaikka joka ledillä oma vastus, mutta toisaalta ne palaa tasaisemmin?
Periaatteessa joo. Käytännössä ei, jos sarjakytkentäänkin ajaa reguloitua jännitettä.
Kysehän on suhteellisista muutoksista. Jos 210ohm vastukselle jätetään vaikka se 4,2V ja 20mA, niin jos tulojännitteestä pudotetaan 2V pois, jää vastukselle 2,2V ja 210ohm eli n. 10mA, jolloin ledit himmenevät reilusti. Jos taas 550ohm vastukseen ollaan jättämässä 11V ja 20mA ja pudotetaan tulojännitteestä pois sama 2V, niin vastukselle jää 5V ja 550ohm eli virraksi n. 16mA, jolloin himmentymä on paljon pienempi, mutta edelleen olemassa.
Vaan jos jännite alunperin reguloidaan eikä tuota heittelyä tule, saadaan myös himmentymisefekti jätettyä pois niin kauan, kun syöttöjännite on reguloidun jännitteen yläpuolella.
Tietty osaansa pelaa myös ledien haluajan mielipide, eli haluaako eliminoida kirkkauseroja, korostaa niitä vai onko aivan sama.
sämpy kirjoitti:Sitten juotan kaapelin toisen johdon ledin toiseen jalkaan ja toisen vastukseen. Kutistesukat molempien päälle. Jalkojen lyhennys tarvittaessa. Miinus tulee ledin lyhempään jalkaan. Ei kai ole väliä kumpaan vastus tulee.
Jep, ei ole väliä kummalla puolen lediä vastus sijaitsee.
sämpy kirjoitti:
Tämä siis ledikohtaisen vastuksen periaatteella. Tuossahan ei ole sitten kai väliä, vaikka noita laittaa rinnan koska vastus on virtaliitosten jälkeen?
Jep, silloin ledit eivät tappele saman virranrajoituksen takana.
sämpy kirjoitti:
Ei varmaan nätein ja fiksuin, mutta yksinkertainen ja toimiva. Vai menikö taas joku pieleen, sähköinsinöörit kertokaa.
Yksinkertainen, toimiva ja redundantti. Isona plussapuolena tuossa on myös se, että yksittäinen vika voi lamauttaa joko yhden ledin tai koko setin, kovin kummallista häröilyä sillä on vaikea saada aikaan.
Niin joo, alkup. kysyjälle että todennäköisesti ledien ajaminen suoraan kattovalosta on ihan ok. Vähintään niiden ohjaaminen sieltä on ok, eli saa kyllä toimimaan samaana aikaan kattovalojen kanssa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.