Tuli hilpeästi nyt sitten ostettua ensimmäinen Alfa pihaan eli 159 2.4JTDM 200hp versio.
Itsellä on siis autokorjaamo ja muutenkin harrastellut autojen parissa jonkinverran, vain tuola Pököttien parissa...
Itse asiaan; Mitä öljyä tuon laatikkoon kannattaisi kipata? Redlineä en laita koska se ei toimi missään kylmänä, juuri vaihdoin jo Gulf Syngear 75W-90 (GL-5) mutta eipä sekään tunnu toimivan kylmänä... Hyllyssä olisi vielä Total BV 75W-80 GL4+ jota on lähestulkoon pakko käyttää noissa ranskanpullissa jos meinaa talvella vaihtaa vaihteita...
Jos aiheesta topicci oli niin osoittakaa nyt meikäläinen sen suuntaan, varmaan kolme päivää olen nyt tätä foorumia selannut ja en löytänyt mitään _järkevää_ topiccia vaihdelaatikkojen öljyistä joka käsittelisi 159siä...
Hmm, itsellä on _aina_ RedLinet joka autossa, myös tässä nykyisessä 159:sessa, ainakaan -30c pakkasissa ei ollut taaskaan RL:n kanssa moittimista. Ehdotuksia paremmasta vaihdelaatikkoöljystä otetaan mielellään toki myös vastaan
Ai, Redlinejä tuli kokeiltua noissa pököteissä mutta kylmällä ei toiminut syncrot kunnolla, ja ihan loogistahan se kun tuohan on rata/kilpailukäyttöön tarkoitettua tavaraa joka toimii lämpöisenä/kuumana kyllä hienosti mutta ihan loogisesti noi pakkasominaisuudet ei ole ihan parasta antia...
Toki, jos se Alfoissa pelaa niin mikäpä siinä
Edit; Redlinen öljyt tuola oli sisällä ennen vaihtoa (väristä päätellen), paremmin toimi niillä ku ny noilla gulfin öljyillä mut ei toi loota hääppönen ollu kylmänä... Kuvittelisin ettei noin huono kuulu olla...
Tehtaan öljysuositus ja määrä, joista on hyvä lähteä. Kun laatikko ei ole enää uusi, siinä on monikartiosynkronointi, umpinainen koppa ja kymmenen vuotta ikää, mikään öljy ei siitä uutta tee
Moi, mulla sama auto manuaalilla, kylmänä redlinet eivät tahtoneet toimia, 2- vaihteella saa heruttaa huolella ja 3-vaihteella sellainen vmäinen pikku rusaus. Vaihdoin castrolin Syntrans Multivehicle 75W/90 tilalle ja aluksi tuntui huomattavasti paremmalta mutta ei noikaan pakkasella pelaa. Pitää vielä testata jotain muuta laatua tuohon. Talvikeleillä taajamassa toivon todella että olisin ostanut tuon automaattina. Hyvän auton selkeästi heikoin kohta on tuon manuaali askin toiminta.
^
Mitkä redlinet? Eikö niitäkin nyt ole muitakin ku vain yhtä...
Öljykeskustelussa tästäkin on kyllä puhuttu. Montakin kertaa. Itse huomannut myös sen, että periaatteessa täysin sama laatikko kahdessa eri autossa toimii eri tavalla samalla öljyllä, mikä oli aika shokki oppia. Varmasti laatikin kuluminen ym. vaikuttaa myös.
Luokituslistan mukaisia öljyjä löytyy toki muutakin kuin nää massamerkit. Mainostetaan tuosta omasta 156:sta (2.4JTD, mutta aivan eri laatikko totta kai) Championin halpisöljyjen toimivan todella mukavasti, muikeasti, tarkasti ja loistavasti. Samaan hintaan saanee jonkun puoli litraa-litran "tunnettua merkkiä" ko mitä sai kaksi litraa champpia. Mulla on GL-4 PLUS:aa nyt tuolla ja toimi ihan perskutan hyvin myös -30 tuntumassa. Jopa siihen pisteeseen asti eroa, että DOT 5.1 jarrunesteet tuntui jähmeämmiltä mitä tuo laatikkoöljy. Eli siis kytkin oli paljon hankalampi jo käytellä, mitä vaihteisto.
Alkuperäiset Tutelat toimii ainakin lämpösenä varsin hyvin. Jne.
Ja tuota champpia saa kuitenkin siitä lähikylän Fixukselta (joko Champion-tuotemerkillä tahi Wolfina). Ja onhan meillä sitten Valvoline, Castrol, Teboil. Eiköhän Mobil (en diggaa) ja Neste (jos löytyy vaihteistoöljyjä, en ole hetkeen tutkinut) pysty jotain vaihteistoöljyjä tarjoamaan, tosin joutuu varmasti itse kaivamaan luokituksiin sopivat öljyt (sama koskee monia muitakin todennäköisesti, esim Championilla tarjoilevat tohon mun 156:een GL-5-lirua, joka on ei ei.).
Ja jos hifistellä haluaa, niin kaiketi sille porukalle on sitten Liqui Moly?
totanoinii, luottaisin voimansiirtoöljyissä kyllä eniten valmistajan suosituksiiin Joten tuota matryxia tai sitten sitä opel-öljyä. Kaiiki muut öljyt tuonne on enemmän tai vähemmän pelleilyä.
Itse kippasin tonne Totalin Transmission Gear 8 75W80 GL-4+ (entinen Transmission BV), nuo kun on pököteissä alkuperäisenä ja ainut öljy joka niissä loorissa on toiminut.
Toistaiseksi vaikuttaa erittäin hyvältä litkulta tonne, mutta nyt ei oo pakkasia ollu kun tuo pari astetta niin enpä vannomaan vielä mene..
Paremmin kylmänä (mun mielestä ainakin) pelaa kun noi Redlinet jotka loorassa oli väristä päätellen...
Noh, näillä mennään ja jos toi ei tuosta oikein radikaalisti muutu kun on pakkasta -20 niin ihan tyytyväinen vaihtoon olen
^^
Niin, en mä tainnut käskeä mennä suosituksia vastaan. Laatikkoöljyt jos jotkut tuppaa olemaan sellasta rakettitiedettä, ettei tosikaan.
Mut eri valmistajien luokitusten mukaisilla öljyillä on selkeitäkin eroja. Kokeilemalla ne parhaat löytyy?