Kukaan joutunut vielä vetonivelen suojakumeja vaihteleen?? omasta näkyny eilispäivän aikaan pesun jälkeen rasvottuneen vanne (valkosessa onneks näkyy hyvin ) ja vetarin kumissa reikä...
Eli mitähän joutuu purkamaan?? alapallosta ainakin on ripustus pudotettava ja napamutteri auki, mutta onko vetoakseli ja nivel erillisenä vai yhtenäisenä könttinä niinkuin jossain pösöissä/tojolootissa??
Pitää olla sitten kunnon ruuvipenkki ja liukuvasara sopivalla päällä varustettuna niin saa kätevästi vetoakselista ulomman nivelen irti. Kesällä oli kinkkinen tapaus, kun vetoakseli (tai siis -nivel) oli katkennut napamutterin juuresta, jolloin liukuvasaraa ei saanut vetoniveleen kiinni. Joutui moukaroimaan nivelen irti samalla yrittäen pitää lukkorengasta auki toisessa kädessä olevilla pihdeillä. Yllättävän kovassa oli.
BSTR kirjoitti:Pitää olla sitten kunnon ruuvipenkki ja liukuvasara sopivalla päällä varustettuna niin saa kätevästi vetoakselista ulomman nivelen irti. Joutui moukaroimaan nivelen irti samalla yrittäen pitää lukkorengasta auki toisessa kädessä olevilla pihdeillä.
Nostetaas vanhaa topiccia ylöspäin.
Siis miten tuo ulompi vetari oikeen irtoaa? Mikä sokka siellä on ja missä?
Tällä kertaa kyseessä TS.
Viime kerralla en jaksanut alkaa moukaroimaan vaan laitoin "ylivedettävän mallin" silloiseen V6:een.
Epezi kirjoitti:^vetari kouraan ja lyö sen päätypeltilevyn irti, sen alla vetoakselin päässä on lukkorengas, lukkorengas pois niin nivel tulee hienosti kouraan.
Siis onko uudemmissa malleissa palattu takaisin pihdeillä avattavaan lukkorenkaaseen? Aikoinaan Unossa oli niin, mutta useissa nykymalleissa lukkorengas puristuu hieman kasaan kun nivel laitetaan/otetaan paikoiltaan. Siinä luikuvasara missä työkalu nivelen ulosvetoon on kätevä.
No perkele, pieni ajatusvirhe. Ulompi on puristuvalla lukkorenkaalla, ja lähtee lyömällä (tai sitten menee rikki). Jos ei meinaa irti lähteä niin irroittaa sisemmän ja pujottaa suojakumin sitä kautta.