164. Ajovalojen välkkyminen
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
164. Ajovalojen välkkyminen
Nyt katsastuksen alla huomasin, että ajovalot välkkyvät tärähdyksistä ja pitkiä päälle laitettaessa valot pitävät joskus pienen miettimistauon.
Testaillessani valoja auto hieman leikki kanssani, laitoin pitkät päälle ja menin kattoon toimiiko... molemmat toimi sitten lähdin kävelemään kohti kajuuttaa niin menikin parkit päälle . Sitten takaisin ihmettelemään valoja ja auto sokaisi minut laittamalla pitkät päälle suoraan parkeilta.
Kertokaapas joku missä on ajovalojen maadoitus, niin voisi sen kontaktin tarkistaa ja parantaa. Jos se ei toimi niin sit ihmettelen lisää.
Testaillessani valoja auto hieman leikki kanssani, laitoin pitkät päälle ja menin kattoon toimiiko... molemmat toimi sitten lähdin kävelemään kohti kajuuttaa niin menikin parkit päälle . Sitten takaisin ihmettelemään valoja ja auto sokaisi minut laittamalla pitkät päälle suoraan parkeilta.
Kertokaapas joku missä on ajovalojen maadoitus, niin voisi sen kontaktin tarkistaa ja parantaa. Jos se ei toimi niin sit ihmettelen lisää.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Joo niitä just.Niissä on valojen releet.Käytä yksitellen pois ja tarkista liittimien kunto.Ja johtojen.Itsellä oli hapettuneet niin että osaan piti vaihtaa uutta johtoa.Sama vika oli niissä keskimmäisissä releissä.Auto sammui kun laitoin konepellin kiinni.Siinä taas on syt ja pa laitteiden releitä.Eli kannattaa tarkistaa jos ilmenee käyntihäiriöitä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Nyt on kontaktit paranneltu ja tarkistettu, eipä toimi.
Elikkä nyt osaan hieman paremmin selittää ongelmaa.
Norm. ajovalot ja parkit toimivat moitteettomasti, ongelmana on pitkät.
Kun pitkät eivät toimineet kokeilin johtojen/releiden tökkimistä/irroittamista ja ne eivät vaikuttaneet toimimiseen. Kun ajelee niin tuntuu että eivät myöskään välitä töyssyistä/tärähdyksistä, näyttäisi siltä että toimivat vaan silloin kun itse haluavat. Valojen renkkaus päälle ja pois ei myöskään auta.
Kun pitkät eivät toimi niin edessä palavat parkit ja mittaristo näyttää että vain parkit on päällä, sitten kun valot jälleen päättävät toimia niin mittaristo näyttää että pitkät päällä.
Kyseessä ei voi myöskään olla maadoitus, sillä muuten valot toimii.
Kokeilin myöskin sulakkeita---->ei vaikutusta.
Sanokaas nyt mitä paikkoja pitäisi vielä tsekata, sillä mulla alkaa oleen ideat loppu?
Elikkä nyt osaan hieman paremmin selittää ongelmaa.
Norm. ajovalot ja parkit toimivat moitteettomasti, ongelmana on pitkät.
Kun pitkät eivät toimineet kokeilin johtojen/releiden tökkimistä/irroittamista ja ne eivät vaikuttaneet toimimiseen. Kun ajelee niin tuntuu että eivät myöskään välitä töyssyistä/tärähdyksistä, näyttäisi siltä että toimivat vaan silloin kun itse haluavat. Valojen renkkaus päälle ja pois ei myöskään auta.
Kun pitkät eivät toimi niin edessä palavat parkit ja mittaristo näyttää että vain parkit on päällä, sitten kun valot jälleen päättävät toimia niin mittaristo näyttää että pitkät päällä.
Kyseessä ei voi myöskään olla maadoitus, sillä muuten valot toimii.
Kokeilin myöskin sulakkeita---->ei vaikutusta.
Sanokaas nyt mitä paikkoja pitäisi vielä tsekata, sillä mulla alkaa oleen ideat loppu?
Vaimon kauppakassissa oli kevät-talvella vika hieman toisinpäin. Eli kun ajeli lyhyillä, niin veti itsestään pitkät päälle kuskin puolen lamppuun. Tällöin kanssa sytytti tauluun pitkien valon mutta se ei paljon auttanut kun auto ei suostunut vaihtamaan lyhyille... ainoa konsti oli vaihtaa parkeille että sai pitkät sammumaan. Tämäkin vika tuli täysin satunnaisesti esiin. joskus meni viikkoja moitteettomasti...
Syy oli kuskin puolen lyhyen ajovalon liittimen hapettuneisuus... lopulta liitin sulahti hieman koska kuumeni huonosta kontaktista johtuen. Tinasin uuden liittimen ja sen jälkeen ei ole vaivannut. Auto ei olut alfa mutta samanlaista sähköä se kait muissakin on
Onkos siinä lyhyt/pitkä katkaisija sellainen joka jää kumpaankin asentoon päälle vai selainen jota vedetään aina itseä kohti ja sitten vaihtaa sitten vuorotelen lyh/pitkät?
Jos katkaisija on päälle jäävää mallia, voi vika olla ihan missä tahansa katkaisijan lähelläkin... sähkökuvista vain katsomaan ja joka liitos myös kabiinista auki ja CRCtä. Jos katkaisija on niks-naks-vaihtavaa mallia niin sitten siinä ei luulisi olevan vikaa kun kertaa vaihtaa valot kumminkin... c
Syy oli kuskin puolen lyhyen ajovalon liittimen hapettuneisuus... lopulta liitin sulahti hieman koska kuumeni huonosta kontaktista johtuen. Tinasin uuden liittimen ja sen jälkeen ei ole vaivannut. Auto ei olut alfa mutta samanlaista sähköä se kait muissakin on
Onkos siinä lyhyt/pitkä katkaisija sellainen joka jää kumpaankin asentoon päälle vai selainen jota vedetään aina itseä kohti ja sitten vaihtaa sitten vuorotelen lyh/pitkät?
Jos katkaisija on päälle jäävää mallia, voi vika olla ihan missä tahansa katkaisijan lähelläkin... sähkökuvista vain katsomaan ja joka liitos myös kabiinista auki ja CRCtä. Jos katkaisija on niks-naks-vaihtavaa mallia niin sitten siinä ei luulisi olevan vikaa kun kertaa vaihtaa valot kumminkin... c
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Noissa valojen liittimissä tuskin vika on sillä valot häviävät samanaikaisesti molemmista lyhdyistä.
Pitkät ja lyhyet vaihtuvat työntämällä itsestään poispäin, niks naks tyylisesti. Mutta epäilen kyllä ettei syy ole siinä (tai siis toivon) sillä sen renkkaaminen ei auta/vaikuta.
Jos jollain olisi jotain sähkökuvia niin ne voisi helpottaa sillä nyt olen mennyt kaikki paikat läpi joidenka tiedän liittyvän jotenkin valoihin.
Pitkät ja lyhyet vaihtuvat työntämällä itsestään poispäin, niks naks tyylisesti. Mutta epäilen kyllä ettei syy ole siinä (tai siis toivon) sillä sen renkkaaminen ei auta/vaikuta.
Jos jollain olisi jotain sähkökuvia niin ne voisi helpottaa sillä nyt olen mennyt kaikki paikat läpi joidenka tiedän liittyvän jotenkin valoihin.
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
Niin se kaukovalojen rele on mittariston takana kojelaudan sisällä. Meidän 164:ssä se oireili siten, että kun pisti pitkät päälle niin kaikki sammui.
Siis mittaristo irti niin releryhmä on syntyneen aukon keskivaiheillä ja muistaakseni siinä on edessä jokin jäykiste. Ahdas paikka, mutta kyllä ne releet saa irti ja kontaktinestettä ruiskittua.
Toivottavasti saat valot kuntoon.
ps. valosummeri edelleen välillä toimii ja välillä ei, se rele on suunnilleen samoilla seutuvilla
Siis mittaristo irti niin releryhmä on syntyneen aukon keskivaiheillä ja muistaakseni siinä on edessä jokin jäykiste. Ahdas paikka, mutta kyllä ne releet saa irti ja kontaktinestettä ruiskittua.
Toivottavasti saat valot kuntoon.
ps. valosummeri edelleen välillä toimii ja välillä ei, se rele on suunnilleen samoilla seutuvilla
Kautta likaisten varpaitteni!
- MK
- Viestit: 378
- Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
- Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
- Paikkakunta: Anjalankoski
Edellisessä autossa (Vectrassa, anteeksi vaan) valot menivät sekaisin kun valonvaihtoviiksi oli kulunut. Raskas viiksi oli ilmeisesti normaalitärinästä kuluttanut muovilaakereita sen verran ettei enää pelittänyt, ja vaihtoi pitkiä ja ajovaloja itekseen.Epezi kirjoitti:
Sanokaas nyt mitä paikkoja pitäisi vielä tsekata, sillä mulla alkaa oleen ideat loppu?