159 1.9jtdm moottorivalo - pakokaasun lämpötila

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
burke
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Maalis 2014, 16:07
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 TBi -12

159 1.9jtdm moottorivalo - pakokaasun lämpötila

Viesti Kirjoittaja burke »

Heips!
Tässä neuvottomana kyselen, josko joku osaisi auttaa mäessä.

Elikkäs, ajossa kesälomamatkalla pärähti moottorivalo päälle. Käynti Volkkarin huollossa, jossa viaksi kerrottiin pakokaasusuodatinta ennen olevan pakokaasun lämpötilaa mittaavan anturin viallisuus. Huoltomies osasi valaista, että pakokaasusuodatinta ennen ja sen jälkeen on anturit, jotka siis mittaavat pakokaasun lämpötilaa.

Varasin ajan ja osan oman paikkakunnan Volkkarin huoltoon (koska Alfan omaan merkkihuoltoon satoja kilometrejä) jossa auto otettiin työn alle. Tuloksena oli, että ei vikaa ko. anturissa ja vaihtoivat näin ehjän osan ehjään. Huuli pyöreänä kysyin, että mikä auto oikein sitten vaivaa, niin valistunut vastaus oli, että vika voisi piillä anturin johdoituksessa.

279€ köyhempänä ja saman vian kanssa käännyn nyt tämän palstan puoleen, josko löytyisi joku jolle tapaus tuttu, jotta vian saisi oikeasti korjattua. Merkkihuoltoon kun on edelleen useampi sata kilometriä.

Kiitos neuvoista!

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 159 1.9jtdm moottorivalo - pakokaasun lämpötila

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ei ole mikään yleinen ongelma, mutta onhan noita antureita mennyt vähän merkistä riippumatta. Olisko sulla vikakooditulostetta mistä kävisi ilmi ihan tarkka koodi mitä se auto herjaa? Eli koodi alkaa P-jotain, esim P2084.

Lämpötilatunnistimien piuhat tulee suoraan moottorinohjaimelle, joten eipä noita kauaa mittaa onko vika johtosarjassa.

Kaesar
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Elo 2013, 22:26
Car(s): Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDM Q-tronic

Re: 159 1.9jtdm moottorivalo - pakokaasun lämpötila

Viesti Kirjoittaja Kaesar »

Moi,

Itselläni oli 2.4 jtdm:n kanssa sama ongelma ja samat oppirahat maksoin uudesta anturista. Tosin vikadiagnoosi oli oma niin ei voi mitään huoltoa syyttää.. mutta itsellä oli tosiaan kyseessä hiukkassuodattimen kyljessä oleva lämpötila-anturi ja vika oli anturin liittimessä. Huollossa aukasivat liittimen ja ilmeisesti ihan liittimen perusteellinen putsaus korjasi ongelman. 2.4 versiossa antureita myös kaksi, toinen tosiaan dpf:n kyljessä johon on erittäin helppo päästä käsiksi ja toinen on muistaakseni catin jälkeen konehuoneessa. Uskoisin että 1.9:ssä aika sama järjestys.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 1.9jtdm moottorivalo - pakokaasun lämpötila

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Anturin voi mitata, onko ehjä(hkö). PT200 eli parisataa ohmia parinkymmenen asteen lämpötilassa. Kuumana toki voi sit pätkiä tahi muutoin valehdella viallisena.
Eli kylmällä loukulla töppeli irti ja mittaa oomit. Jos ok ni töppeleiden rassaus ja kiinni. Sit messillä kattoa mitä se valehtelee lukemaksi. Jos apout ympäristön lämpötilaa näyttää, ni sit lämmittää konetta/pakoputkea ja seuraa lämmönnousua et näyttääkö normaalilta vai pätkäseekö/näyttääkö höpöjä.
Jos oomit ok ja mes ei saa lukemaa ni töppelien rassausta ja piuhojen mittaus.
Elearnista löytynee pinnien koordinaatit. En oo kattonu.

Sparetosta saanee 60-70€ hintaan mutkamallin anturin. Mä jouduin hommaamaan semmosen mekaanisen vaurion vuoksi. Ei lähteny orkkis loukusta ehjänä irti...

Vastaa Viestiin