156 2.0 TS sytytys(?)ongelmia, pätkimistä, kiertämättömyyttä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Sami J
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 14:34
Paikkakunta: Hki

156 2.0 TS sytytys(?)ongelmia, pätkimistä, kiertämättömyyttä

Viesti Kirjoittaja Sami J »

Ensin pahoittelut jos tämä löytyy jo jostain UKK:sta, yritin etsiä mutta ilman tulosta.

Eli seuraavat viat on toistaiseksi löytynyt tuosta jo hieman harmaantuneesta -98 156:sta:

1) Käynnistysongelma, eli käynnistyy ihan arvalla, kosketusvikako?
2) Sammuu kesken ajon aivan yllättäen, kohdan 1. kanssa melko kiusallista liikenteen seassa.
3) Jos pysyykin käynnissä, ei ota kierroksia, vaan alkaa pätkimään 3500-4000 paikkeilla pahasti ja on pakko laskea kaasua.

Olisko jotain vinkkiä mikä vois olla kyseessä? 3. kohdan kanssa vielä nilkuttais hätätilassa eteenpäin, mutta noi 1. ja 2. on melko kestämättömät.

Tietokone valittaa ettei saa lambda-anturilta arvoja, mikä voi olla yhteydessä 3:een. Anturi on vaihdettu joku vuosi sitten, joten saattaisi olla itsessään ok, mutta oiskohan siellä joku piuha löystynyt? Onko tarjouksia mistä sellaista etsisi?

Nimim. Onko mitään tehtävissä vai kutsuuko Kuusakoski?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 2.0 TS sytytys(?)ongelmia, pätkimistä, kiertämättömy

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onko tuo kohta 3 nimenomaan veto päällä? Jos veto päällä ainoastaan ja parkissa vapaalla toimii, niin syyllinen on n. 95% varmuudella ILMI.

Onko vikakoodeja luettu? Onko täysin sattumanvaraista tuo sammuminen? (ilmeisesti on, koska lambdan valitus on tiedossa? mikä on P-koodi?)
Nimittäin jos sammuu nimenomaa lämpösenä ja kestää x-aikaa, ennen kuin starttaa (ja esim. pitää antaa koneen jäähtyä), viittaisi se vika suoranaisesti kampiakselin asentoanturiin - se kun vanhetessaan ei enää lämpöä kestä vaan hukkaa signaalin ja sen seurauksena kuolettaa koneen, koska ei tiedä missä asennossa kampura on. Jäähtyessään toiminta palautuu ja auto toimii taas.
Tuo voi myös tehdä niin, että vika tulee ja kiusaa, sitten pysyy pois monta viikkoa ennen kuin leikkaa ajosta.

Joka tapauksessa tarkat vikakoodit (nimenomaa itse koodi, ei mitään selityksiä siitä) helpottaa etädiagnoosia ja mahdollisuuksia.
Sekoileva lambda yleensä vaikuttaa käyntiin ja päästöihin, ei niinkään käynnissäpysymiseen.

Ja sitten vielä se käynnistysongelma: millä lailla se ei käynnisty? Pyörittääkö konetta vai rutiseeko vaan tyhjää vai eikö edes yritä pyörittää?
Ja jos pyörittää huonosti, pärähtääkö tulille nimenomaa heti kun kone lähtee pyörimään jne.
Jos ei lähde konetta pyörittämään vaan startti rääkyy yksinänsä, vianhaku kannattanee osoittaa startin solenoidin suuntaan. Jos taas ei edes sitä tapahdu, voisi yksi potentiaalisimpia paikkoja olla virtalukon pohja - se voisi myös sotkea ajossa koneen sammuksiin.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 156 2.0 TS sytytys(?)ongelmia, pätkimistä, kiertämättömy

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ilmavuoto?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 2.0 TS sytytys(?)ongelmia, pätkimistä, kiertämättömy

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Maapisteet karseassa kunnossa? Mulla ainakin 156 2,0ts pätki perkeleesti ja "jätti" kehä ykköselle (Ei yhtäkkiä suostunut kiertämään yli tyhjäkäynnin vaikka mitä teki) kun maapisteet oli karseassa kunnossa. Ecu-resetti piti myös tehdä mutta halvalla olis tullu kuntoon. Siinä tosin kummitteli kaikennäköisiä vikoja, mm ulkolämpötila -30C jäähdytysneste 110-130C kylmänäkin mutta moottorin vikavalo loisti poissaolollaan.

Mitä tulikaan tehtyä turhaan: Ilmi, kampiakselin asentotunnistin, haitariputki, ilmanputsari, kaasuläppää putsailtua, ja muutama muu anturi vaihdettua mutta mikään vioista ei korjaantunut anturin tai palikan vaihdolla.

Edit: Maapisteiden huolellinen putsaus ja kolme tai neljä ecu-resettiä ja kaikki viat korjaantui.

Ecu reset: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... -cure.html
Through difficulties to defeat

Sami J
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 14:34
Paikkakunta: Hki

Re: 156 2.0 TS sytytys(?)ongelmia, pätkimistä, kiertämättömy

Viesti Kirjoittaja Sami J »

Aquatica kirjoitti:Onko tuo kohta 3 nimenomaan veto päällä? Jos veto päällä ainoastaan ja parkissa vapaalla toimii, niin syyllinen on n. 95% varmuudella ILMI.

Onko vikakoodeja luettu? Onko täysin sattumanvaraista tuo sammuminen? (ilmeisesti on, koska lambdan valitus on tiedossa? mikä on P-koodi?)
Nimittäin jos sammuu nimenomaa lämpösenä ja kestää x-aikaa, ennen kuin starttaa (ja esim. pitää antaa koneen jäähtyä), viittaisi se vika suoranaisesti kampiakselin asentoanturiin - se kun vanhetessaan ei enää lämpöä kestä vaan hukkaa signaalin ja sen seurauksena kuolettaa koneen, koska ei tiedä missä asennossa kampura on. Jäähtyessään toiminta palautuu ja auto toimii taas.
Tuo voi myös tehdä niin, että vika tulee ja kiusaa, sitten pysyy pois monta viikkoa ennen kuin leikkaa ajosta.

Joka tapauksessa tarkat vikakoodit (nimenomaa itse koodi, ei mitään selityksiä siitä) helpottaa etädiagnoosia ja mahdollisuuksia.
Sekoileva lambda yleensä vaikuttaa käyntiin ja päästöihin, ei niinkään käynnissäpysymiseen.

Ja sitten vielä se käynnistysongelma: millä lailla se ei käynnisty? Pyörittääkö konetta vai rutiseeko vaan tyhjää vai eikö edes yritä pyörittää?
Ja jos pyörittää huonosti, pärähtääkö tulille nimenomaa heti kun kone lähtee pyörimään jne.
Jos ei lähde konetta pyörittämään vaan startti rääkyy yksinänsä, vianhaku kannattanee osoittaa startin solenoidin suuntaan. Jos taas ei edes sitä tapahdu, voisi yksi potentiaalisimpia paikkoja olla virtalukon pohja - se voisi myös sotkea ajossa koneen sammuksiin.
Veto päällä tuota pätkimistä on nyt toistaiseksi tullut havaittua, pitääpä kierrättää vähän kovemmin vapaalla kunhan pääsen kotosalle. Ja lukea koodit kunnolla, ne kun tuli viimeksi katsottua pari viikkoa sitten ylimalkaisesti kun havaitsin tuon pätkimisen, ja sen jälkeen on ollut niin kiire, että auto on saanut olla omillaan. Vika on kyllä ilmennyt kovin satunnaisesti, saattaa olla ettei pitkään aikaan ole mitään käyntiongelmaa.

Ainakaan startin osalta ei lämmöillä tunnu olevan vaikutusta, kun ei meinaa aina käynnistyä kylmänäkään. Startti kyllä pyörittää konetta, mutta ei käynnisty. Ja sitten kun käynnistyy, käynnistyy samantien eikä tarvi houkutella. Voihan se olla polttoaineen syötössäkin vika, on vaan niin äkillinen, että tuntuis sähköltä. Virrat siis pysyy kyllä päällä, mutta meno vaan tyssää.

Palaan asiaan vikakoodien luvun ja pienen testailun jälkeen.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: 156 2.0 TS sytytys(?)ongelmia, pätkimistä, kiertämättömy

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Lämpötila-anturin johdotuksen kosketushäiriö.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Sami J
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 14:34
Paikkakunta: Hki

Re: 156 2.0 TS sytytys(?)ongelmia, pätkimistä, kiertämättömy

Viesti Kirjoittaja Sami J »

Jep.. Alkoi sen verran vaivata, että piti ihan asiakseen mennä nuo koodit kaivamaan vielä lauantai-iltana. Niitä oli sitten seuraava läjä:
P1172
P1173
P0170
P0335
P0560
P0100

Ja tosiaan ilman vetoa kiertää kyllä ihan niin paljon kun uskaltaa pyytää.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 2.0 TS sytytys(?)ongelmia, pätkimistä, kiertämättömy

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ilmamäärämittarin vaihto ja maapisteiden tarkistus olisi oma lista ja katsoa, mitä jää jäljelle.
E: ja tietysti ecu-reset varuiksi vaikka pariinkin kertaan, kuten naamapalmukin asian totesi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 156 2.0 TS sytytys(?)ongelmia, pätkimistä, kiertämättömy

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Sami J kirjoitti: 1) Käynnistysongelma, eli käynnistyy ihan arvalla, kosketusvikako?
Poistuuko "code" valo mittaristosta, kun auto ei käynnisty? Ellei, voisi olla ajoeston antennin liittimessä kosketusvikaa.
Sami J kirjoitti:2) Sammuu kesken ajon aivan yllättäen, kohdan 1. kanssa melko kiusallista liikenteen seassa.
Tsekkaa akkukotelon etupuolella olevien releiden ja niiden relekantojen kunto. Omassa vm. 1999:ssä oli relekantojen johtimien kuparit jo muuttuneet pääosin vihreäksi patinaksi, joka ei paljoa sähköä johda. Tuossa setissä on muistaakseni ainakin bensapumpun rele.
Sami J kirjoitti:3) Jos pysyykin käynnissä, ei ota kierroksia, vaan alkaa pätkimään 3500-4000 paikkeilla pahasti ja on pakko laskea kaasua.
Kannattaa tarkistaa ilmamäärämittarilta kaasuläpälle menevän putken haitariosa, ettei siinä ole ylimääräisiä halkeamia.

Sami J
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 14:34
Paikkakunta: Hki

Re: 156 2.0 TS sytytys(?)ongelmia, pätkimistä, kiertämättömy

Viesti Kirjoittaja Sami J »

TeroV. kirjoitti:Poistuuko "code" valo mittaristosta, kun auto ei käynnisty? Ellei, voisi olla ajoeston antennin liittimessä kosketusvikaa.
Muistin mukaan poistuu (= en ole havainnut ylimääräisiä varoitusvaloja), mutta pitää vielä varmistaa.
TeroV. kirjoitti:Tsekkaa akkukotelon etupuolella olevien releiden ja niiden relekantojen kunto. Omassa vm. 1999:ssä oli relekantojen johtimien kuparit jo muuttuneet pääosin vihreäksi patinaksi, joka ei paljoa sähköä johda. Tuossa setissä on muistaakseni ainakin bensapumpun rele.
Olen noita vähän releitä irrotellutkini, mutta pitää kattoa vielä kunnolla nuo kannat.
TeroV. kirjoitti:Kannattaa tarkistaa ilmamäärämittarilta kaasuläpälle menevän putken haitariosa, ettei siinä ole ylimääräisiä halkeamia.
Ja tämä on kanssa hyvä vinkki tarkastaa.

Kiitos, jatkan harjoituksia..

Vastaa Viestiin