Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Cotzy
Viestit: 289
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Josef Matula kirjoitti:En tiedä auttaako Alfassa mutta paikallinen MB huolto sanoi uudempien lataavan paremmin jos ajovalot ovat katkaisijasta pakotettuna päällä.

Tällöin laturin ekomoodi olisi pois päältä.
Joo, vaihdoin automaattivalot pois pakkasen kiristyessä. Ja DNA-kytkimen D asentoon.
En tiedä maailmasta, mutta akku ainakin pelastuu ja perillepääsy varmistuu varmemmin, kun laturi tekee hommiaan :P .

Vähän pöljää logiikkaa Stelviolla vihdoin talviseen Suomen talveen. Mutta kai noista älylogiikoista on sitten jokunen FMEA-läystäke porukalla väännetty :roll: .

No, huomenna CTEKki kiinni akkuun.

Cotzy

Cotzy
Viestit: 289
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti:Tänään kun oli -22C mittarissa niin tietysti Stupid User yhdistettynä saksalaiseen achtung-achtung käyttöliittymään jätti Webaston ajastimen aamun osalta lämmittämättä katoksessa. No, hyvin oli Rouva töihin päässyt silti. Kuulemma aika kolinaa lämmittämätön diesel pakkasessa pitää.
Vaikuttaa siltä, että Stelvio on enemmänkin rouvain auto näin oikealla talvikelillä :P .
Stelvio vain häipyy aamulla ensiksi lähtevän rouvan matkaan, kun pitää kuulemma lumipenkkojen läpi päästä parkkiin ja pois parkista.

No, hyvä että maittaa, kuulemma pysyy hyvin linjassa ja menee hankalistakin paikoista kevyesti :) .

Itse kiertelen lumipenkkoja ja syviä jääuria Sitruunalla.
Etuvetopimpula vaatii vähän aktiivisempaa ajamista, kun Turun katujen kunnossapidosta on hukattu lähes kaikki tiekarhut turhina vähälumisiin talviin.
No, ei vielä ole tullut lapiohommia Sitruunalla.

Cotzy

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti: Vaikuttaa siltä, että Stelvio on enemmänkin rouvain auto näin oikealla talvikelillä :P .
Stelvio vain häipyy aamulla ensiksi lähtevän rouvan matkaan, kun pitää kuulemma lumipenkkojen läpi päästä parkkiin ja pois parkista.

No, hyvä että maittaa, kuulemma pysyy hyvin linjassa ja menee hankalistakin paikoista kevyesti :) .

Itse kiertelen lumipenkkoja ja syviä jääuria Sitruunalla.
Etuvetopimpula vaatii vähän aktiivisempaa ajamista, kun Turun katujen kunnossapidosta on hukattu lähes kaikki tiekarhut turhina vähälumisiin talviin.
No, ei vielä ole tullut lapiohommia Sitruunalla.

Cotzy
Itse olen kotitoimistolla mutta pikku sitruunan kanssa piti viedä neiti treeneihin niin oli se kyllä melkoista pomputusta tiekarhuttomassa keskustassa pikkuautolla.

Cotzy
Viestit: 289
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

JT Newman kirjoitti: Eihän se lähde, kun normiajossa parannetaan kulutuslukemia sillä, että ei ladata. Täyslataus tapahtuu vain jarruttaessa, kun laturi aloittaa moottorijarrutuksen, ja akun varaus on max 80%, jotta tuo jarrutusenergia saadaan talteen.
Giulia-ketjussa tästä on enemmänkin keskustelua.
Kävin iltalenkillä -14 C pakkasessa ja tein pientä eksperimenttiä laturin toiminnasta. Mulla on tupakansytyttimessä tuplaUSB-laturi, jossa on myös akkujännitenäyttö.
Viitisen tuntia pihalla seisseen ja kylmänä käyntiin lähteneen Stelvion akkujännite oli 12,8 V. Nousi koneen lämmittyä maantiellä 13,4 volttiin.
Plussakeleillä näyttää normaalisti 14,0 - 14,4 V.
Kevyessä moottorijarrutuksessa lämpimällä moottorilla ei jännite reagoinut mitenkään.
Mutta kun veti läpyskästä kaksi pykälää alaspäin, hyppäsi jännite 14,4 volttiin noin viideksi sekunniksi ja palasi sitten taas 13,4 volttiin.
Eli voimakkaalla moottorijarrutuksella laturi tekee hetkisen työtään ihan tosissaan. Muuten laturi tarjoilee aikas varauksellista varausta.
No, moottorijarrutellaan sitten entistä innokkaammin pakkasella :wink: .

Cotzy

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Hyvä (teko)syy lähteä ajamaan pikkuteille dynaamisesti?

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
JT Newman kirjoitti: Eihän se lähde, kun normiajossa parannetaan kulutuslukemia sillä, että ei ladata. Täyslataus tapahtuu vain jarruttaessa, kun laturi aloittaa moottorijarrutuksen, ja akun varaus on max 80%, jotta tuo jarrutusenergia saadaan talteen.
Giulia-ketjussa tästä on enemmänkin keskustelua.
Kävin iltalenkillä -14 C pakkasessa ja tein pientä eksperimenttiä laturin toiminnasta. Mulla on tupakansytyttimessä tuplaUSB-laturi, jossa on myös akkujännitenäyttö.
Viitisen tuntia pihalla seisseen ja kylmänä käyntiin lähteneen Stelvion akkujännite oli 12,8 V. Nousi koneen lämmittyä maantiellä 13,4 volttiin.
Plussakeleillä näyttää normaalisti 14,0 - 14,4 V.
Kevyessä moottorijarrutuksessa lämpimällä moottorilla ei jännite reagoinut mitenkään.
Mutta kun veti läpyskästä kaksi pykälää alaspäin, hyppäsi jännite 14,4 volttiin noin viideksi sekunniksi ja palasi sitten taas 13,4 volttiin.
Eli voimakkaalla moottorijarrutuksella laturi tekee hetkisen työtään ihan tosissaan. Muuten laturi tarjoilee aikas varauksellista varausta.
No, moottorijarrutellaan sitten entistä innokkaammin pakkasella :wink: .

Cotzy
Minulla webaston appin mukaan maantiellä mennään 14.4V lukemissa nyt pakkasellakin ja pihalla seistessä 13.2V - 9.6V. Tuo alin jännite siis silloin kun Webasto on puhkunut sen 30min.

Vastaa Viestiin