Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JanV
Viestit: 327
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Noi akut on ollu kyl näis ongelmallisia. Tuntuu hajoavan järjestään (itsellä myös kerran vaihdettu ja vaikuttaa että kohta täytyy vaihtaa toisen kerran) ja niistä tulee sitä kaikenmaailman vikakoodeja. Ihan kuin järjestelmä ei pystyis havaitsemaan viallista akkua ja se eskaloi sit noita can communication erroreita.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Epäilen että se Stelvionkin hinurikeikan juurisyy oli loppupelissä huono akku.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:Epäilen että se Stelvionkin hinurikeikan juurisyy oli loppupelissä huono akku.
Onko tiedossa mitä jännitelukemia vaihdetut akut ovat näyttäneet?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos jmi:n lukemat (lähinnä ECUlta, kun tulee tulkkausten kautta) on lähelläkään totuutta, niin herää kyllä kysymys että millaiset jännitehäviöt akun ja konehuoneen välillä normaalisti on. Akkuhan meinaan kuolee kyllä kohtuu tehokkaasti jos lataus on heikkoa ja sehän on, jos sähkö ei kunnolla pääse laturilta akulle. Ei olisi välttämättä eka kerta, kun kaapeli mitoitetaan vähän turhankin tarkkaan optimoiduksi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Cotzy
Viestit: 289
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

JanV kirjoitti:Noi akut on ollu kyl näis ongelmallisia. Tuntuu hajoavan järjestään (itsellä myös kerran vaihdettu ja vaikuttaa että kohta täytyy vaihtaa toisen kerran) ja niistä tulee sitä kaikenmaailman vikakoodeja. Ihan kuin järjestelmä ei pystyis havaitsemaan viallista akkua ja se eskaloi sit noita can communication erroreita.
Itsellä ainoa ylimääräinen huoltovisiitti Stelviolla johtui akun yllättävästä purkamisesta. Ajoin viime kesän alussa sadekuuron jäljiltä kiihdytyskaistalle tulvineeseen lampareeseen vähän reilulla vauhdilla. Vettä oli enemmän kuin arvioin ja tuli varmaan komea roiskaus sivuille. Eteen syntynyt aalto nousi konepellille ja siitä massana auton yli. Ei hyvä millään sähköä ja/tai ilmaa käyttävällä autolla :oops: .

Onneksi ei mennyt vettä koneeseen tai mitään vaurioita keulaan tai jäähdyttimiin, mutta kauppareissun jälkeen kotiinpäin ajellessa alkoi järjestelmä toisensa jälkeen putoilla pois ja varoitusvalot vilkkua. Lopulta suostui sammumaan vaan ottamalla akun kenkä irti. Sain auton huoltoon FCA:n palvelunumeron ystävällisellä avustuksella. Huollossa nollattiin akkujännitteen laskun aiheuttamat vikakoodit ja ladattiin purkanut akku täyteen.

Sittemmin olen hidastanut vauhtia etukäteen, kun eteen on ilmaantunut yllättäen isoja lampareita :roll: .

Syksyllä harraste-166:n 17-vuotias akku oireili olevansa lopussa. Hommasin Motonetista pari oheisen kuvan mukaista tuplaUSB-laturia jännitemittarilla.
Käteviä pelejä ja nyt käytössä 166:ssa ja Ducatossa paljastamassa akku- tai laturiongelmia ennen niiden muuttumista vakaviksi.

Cotzy
Liitteet
USB_laturijännitemittari.jpg
(103.85 KiB) Tiedosto ladattu 6974 kertaa

Cotzy
Viestit: 289
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Polttoainetankin luukkua ihmeteltiin vuosihuollossa mittausraportin tekemisen verran.
Sen verran lämpimämpää ollut taasen, että irviminen on vähäisempää kuin joulukuussa.
Mutta pitää mennä vaatimaan jatkotoimenpiteitä, kun takuuta on vielä 10 kk jäljellä.
Onneksi ei ollut muita vikoja, kun tuo korjaustoimeen ryhtyminen on vähän empiväisen sorttista :| .

Cotzy

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Korjaus ilman maahantuojan lupaa/vastausta raportointiin on kielletty. :roll: Joka kieltämättä on kuluttajanäkökulmasta ihme perseilyä, mutta minkäs teet? Korjataanko samoilla taipuvilla osilla vai mitä laitetaan? :)

Cotzy
Viestit: 289
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Jarsan kirjoitti:^Korjaus ilman maahantuojan lupaa/vastausta raportointiin on kielletty. :roll: Joka kieltämättä on kuluttajanäkökulmasta ihme perseilyä, mutta minkäs teet? Korjataanko samoilla taipuvilla osilla vai mitä laitetaan? :)
Toimivimmat mahdolliset osat ois kivat korjaukseen takuuaikana :) .
Jos uusissa osissa on jotain parannusta, niin niitä sitten.
Käynkö tiskillä vai soitetaanko mulle perään?

Cotzy

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Heitän yv:llä! :)

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Kaistavahti hävinnyt mittariston yläosasta vaikka sitä ei saa edes pois. Onko kellään samanlaista kokemusta? Asetuksissa välillä kaistavahdin teksti on harmaana ja kaistavahdin asetuksiin ei pääse, välillä taas normaalina valkoisena tekstinä.

Auto menossa 2.vuosihuoltoon ja huollon mukaan vaihdetaan vain öljyt ja raitisilmasuodatin. Huoltokirjan mukaan pitäisi vaihtaa myös jarruneste ja apulaitehihna(kylmä ilmasto 30tkm/2 vuotta). Mitä muilla tuossa huollossa on tehty?

Cotzy
Viestit: 289
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti:Kaistavahti hävinnyt mittariston yläosasta vaikka sitä ei saa edes pois. Onko kellään samanlaista kokemusta? Asetuksissa välillä kaistavahdin teksti on harmaana ja kaistavahdin asetuksiin ei pääse, välillä taas normaalina valkoisena tekstinä.

Auto menossa 2.vuosihuoltoon ja huollon mukaan vaihdetaan vain öljyt ja raitisilmasuodatin. Huoltokirjan mukaan pitäisi vaihtaa myös jarruneste ja apulaitehihna(kylmä ilmasto 30tkm/2 vuotta). Mitä muilla tuossa huollossa on tehty?
Onko kaistavahti mennyt pois päältä vasemman viiksen napista? Itsellä tulee talvella vahinkopainalluksia kaistavahtinappiin, kun on laittananut auton tulille ja nousee ulos skrapaamaan ikkunoita.

Mulla vaihdettiin toisessa vuosihuollossa öljyjen ja suodattimien lisäksi jarrunesteet. Ja käytiin läpi tarkastuslista. Oikean etuoven käynti oli vähän tahmeaa, joten sen pyysin herkistelemään samanlaiseksi muiden kanssa. Apulaitehihnan vaihdosta keskusteltiin, mutta jätettiin myöhemmäksi. Ei tämän talven pakkaset ole vielä alle -10 C:een käyneet.

Cotzy

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ tuulilasi huurteessa/jäässä kaistavahdin kameroiden kohdalta?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

JanV
Viestit: 327
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Kyllähän kaistavahdin pois päältä saa ja hyvä niin koska se on ihan pikkasen ärsyttävä.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
jmi kirjoitti:Kaistavahti hävinnyt mittariston yläosasta vaikka sitä ei saa edes pois. Onko kellään samanlaista kokemusta? Asetuksissa välillä kaistavahdin teksti on harmaana ja kaistavahdin asetuksiin ei pääse, välillä taas normaalina valkoisena tekstinä.

Auto menossa 2.vuosihuoltoon ja huollon mukaan vaihdetaan vain öljyt ja raitisilmasuodatin. Huoltokirjan mukaan pitäisi vaihtaa myös jarruneste ja apulaitehihna(kylmä ilmasto 30tkm/2 vuotta). Mitä muilla tuossa huollossa on tehty?
Onko kaistavahti mennyt pois päältä vasemman viiksen napista? Itsellä tulee talvella vahinkopainalluksia kaistavahtinappiin, kun on laittananut auton tulille ja nousee ulos skrapaamaan ikkunoita.

Mulla vaihdettiin toisessa vuosihuollossa öljyjen ja suodattimien lisäksi jarrunesteet. Ja käytiin läpi tarkastuslista. Oikean etuoven käynti oli vähän tahmeaa, joten sen pyysin herkistelemään samanlaiseksi muiden kanssa. Apulaitehihnan vaihdosta keskusteltiin, mutta jätettiin myöhemmäksi. Ei tämän talven pakkaset ole vielä alle -10 C:een käyneet.

Cotzy
:oops: Olen unohtanut koko napin, siinä se ongelma varmaan on.

Cotzy
Viestit: 289
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Stelvion vilkkuviiksen toiminnasta. Kun kattoo Youtuben koeajoraportteja Giuliasta ja Stelviosta, yleensä vakiovalitus kohdistuu vilkun yliherkkään toimintaan. Se kun tottumattomalle on kovin herkkä ja kaistanvaihtovilkulla tekee helposti ylikorjauksen väärään suuntaan.

Muutaman kuukauden käytön jälkeen toi Stelvion vilkku osoittautui aivan mahtavaksi. Kevyillä painalluksilla saa joko vilkun pohjaan tai kaistanvaihtovilkautuksen.

On hienoa, että Stelviossa on kaikki ajossa tarvittava hallittavissa ihan kahden käden rattiotteella. Vaihteet ja vilkku hoidetaan ihan yksittäisen sormen napautuksin, eikä intuitiiviseen auton hallintaan tartte irrottaa otetta ratista ollenkaan.

Stelvion hallintalaitteiden herkkyys ja auton ketteryys kokoisekseen jaksaa ilahduttaa päivittäin. Ja muiden ajoneuvojen hitaampi vaste ohjauksessa, jarruissa ja ratin hallintalaitteissa aiheuttaa nykyään itselle hieman ihmettelyä.
On hienoa, että Alfa tekee asiat ohjattavuuden ja hallintalaitteiden suhteen omalle ideologialleen uskollisena. :mrgreen:

Cotzy

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti: On hienoa, että Alfa tekee asiat ohjattavuuden ja hallintalaitteiden suhteen omalle ideologialleen uskollisena. :mrgreen:
Psykologin koulutuksen saanut Rouva haluaisi kuulemma tehdä syväanalyysin Stelvion hallintalaitteiden suunnittelijan henkisistä ongelmista, Rouva kun ajaa laitteella ehkä kerran kuussa mutta itse on tässä 70tkm myötä ehtinyt jo tottua kaikkeen muuhun paitsi että takalasin pyyhin joskus pimeällä jää päälle turhan pitkään kun kaksoisklikkaus alaspäin onkin tulkittu vain yksöisklikkaukseksi.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
jmi kirjoitti:280hv raksuttaa mielestäni melko kovaäänisesti kylmällä koneella vaihteen ollessa P:llä, tämäkin on varmaan ominaisuus?
On ominaisuus. P:llä kylmänä tyhjäkäyntikierrokset on korkeammalla 1300 rpm tasolla. Ja rapsutus on kuuluvampaa. D:lle vaihdettaessa kierrokset putoaa heti 850 rpm:ään ja käynti siistiytyy.

Itse tykästyin kovasti heti talvella tuohon luonteenpiirteeseen, että moottori lähtee hieman rajummin, räjähtäen ja kevyesti nytkähtäen käyntiin.
Hienoa, että auto uhkuu menohaluja heti käynnistyksestä :lol: .

Noita äänettömiä ja menohaluttomalta vaikuttavia kulkupelejä nykyään riittääkin ihan kylliksi :roll: .

Cotzy
Huollossa mainitsin tuosta koneen ulkopuolisesta äänestä ja vika löytyi! Ahtimen hukkaportin akseli on väljä, kannattaa tarkastaa. Tärisee tosiaan korkeammalla tyhjäkäynnillä ja kierroksia antamalla. Todennäköisesti vaihtavat koko ahtimen uudeksi, mitään varaosia siihen ei saa.
Molemmat peilit tärisee oven sulkiessa ja nyt odotellaan niiden osalta myös ohjeita tehtaalta. Milloin mahtaa uusi ahdin tulla kun tankinluukku episodi on kestänyt jo viisi kuukautta :shock: Ehkä jouluksi....

Öljymittaria en ymmärrä, miksi pitää odottaa 5min että päivittää itsensä? Kuitenkin yhden pykälän tiputti ilman 5min tyhjäkäyntiä. Huollossa laittivat 5,2 litraa mikä on oikea määrä, mutta edelleen yksi pykälä puuttuu.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mikä järjestelmäversio teillä muilla on? Päivitystä ei löytynyt ja autoni versio on 002.009.043, mutta ulkomailla on ainakin versiota 002.009.059.

Unique
Viestit: 254
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Unique »

jmi kirjoitti:Mikä järjestelmäversio teillä muilla on? Päivitystä ei löytynyt ja autoni versio on 002.009.043, mutta ulkomailla on ainakin versiota 002.009.059.
Vanhemmalle Infotainment-järjestelmälle on ollut ulkona 002.009.055 jo vuodesta 2017. 002.009.059 on ilmeisesti rajattu vain tiettyihin maihin.

Jos autossasi on 002.009.043, on tämä jo luokkaa 3 vuotta vanha ohjelmistoversio. Herää kysymys ovatko kaikki muutkin autosi ohjelmistot näin vanhalla tasolla. Vaadi seuraavassa huollossa kaikkien ohjelmistojen päivitys ajantasalle.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Unique kirjoitti:
jmi kirjoitti:Mikä järjestelmäversio teillä muilla on? Päivitystä ei löytynyt ja autoni versio on 002.009.043, mutta ulkomailla on ainakin versiota 002.009.059.
Vanhemmalle Infotainment-järjestelmälle on ollut ulkona 002.009.055 jo vuodesta 2017. 002.009.059 on ilmeisesti rajattu vain tiettyihin maihin.

Jos autossasi on 002.009.043, on tämä jo luokkaa 3 vuotta vanha ohjelmistoversio. Herää kysymys ovatko kaikki muutkin autosi ohjelmistot näin vanhalla tasolla. Vaadi seuraavassa huollossa kaikkien ohjelmistojen päivitys ajantasalle.
Soitin huoltoon, tarvitsee olla asiakasvalitus että päivitetään. Tätä ei kuulemma päivitetä testerillä vaan usb:lla, mutta joka tapauksessa nyt laitetaan uusi versio. 19.pv on tullut ihan uusin versio vielä. Kiitos infosta "Unique" :)

Unique
Viestit: 254
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Unique »

jmi kirjoitti:
Unique kirjoitti:
jmi kirjoitti:Mikä järjestelmäversio teillä muilla on? Päivitystä ei löytynyt ja autoni versio on 002.009.043, mutta ulkomailla on ainakin versiota 002.009.059.
Vanhemmalle Infotainment-järjestelmälle on ollut ulkona 002.009.055 jo vuodesta 2017. 002.009.059 on ilmeisesti rajattu vain tiettyihin maihin.

Jos autossasi on 002.009.043, on tämä jo luokkaa 3 vuotta vanha ohjelmistoversio. Herää kysymys ovatko kaikki muutkin autosi ohjelmistot näin vanhalla tasolla. Vaadi seuraavassa huollossa kaikkien ohjelmistojen päivitys ajantasalle.
Soitin huoltoon, tarvitsee olla asiakasvalitus että päivitetään. Tätä ei kuulemma päivitetä testerillä vaan usb:lla, mutta joka tapauksessa nyt laitetaan uusi versio. 19.pv on tullut ihan uusin versio vielä. Kiitos infosta "Unique" :)
0.43:ssa oli ainakin itsellä kaksi eri vikaa:
- Infotainment kaatui silloin tällöin
- Tietyissä tilanteissa tapahtui "naksahdus", joka poistui uudemmalla softalla

Tuosta vain asiakasvalituksen aihetta valitsemaan.

Mutta vielä tärkeämpää on, että ECU ja muut tärkeät muut modulit ovat ajantasalla. Esimerkiksi ECUn versioon on tullut vuosien varrella todella paljon erilaisia korjauksia.

Viimeksi Arita-autossa päivittivät omaan autoon kaikki auton softat normaalin huollon osana ilman lisähintaa tai asiakasvalituksia.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Huolto sanoi että kaikki muu on ajantasalla eli testeri näyttää muut päivitykset.

JanV
Viestit: 327
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Mitä näitä on kuunnellu ni tuntuu siltä että Arita on ainoa joka pyyteettömästi päivittää uusimmat softat kun muut huollot yleensä sanovat joko ei oota tai että eivät suostu tekemään koska a) pitää olla joku ongelma b) pitää kantaa heille kottikärryllinen rahaa c) eivät halua tehdä sitä.
Arita on päivittänyt jopa maksutta takuun ulkopuolisia autoja huollon yhteydessä joten jos vaan mahdollista niin viekää sinne niin kaikki on helpompaa.

Avatar
JT Newman
Viestit: 334
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

jmi kirjoitti: Molemmat peilit tärisee oven sulkiessa ja nyt odotellaan niiden osalta myös ohjeita tehtaalta.
Omassa Giuliassa kuskin peili rämisi sulkiessa, meni takuuvaihtoon kokonaisuudessaan.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
JT Newman
Viestit: 334
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

JanV kirjoitti:Mitä näitä on kuunnellu ni tuntuu siltä että Arita on ainoa joka pyyteettömästi päivittää uusimmat softat kun muut huollot yleensä sanovat joko ei oota tai että eivät suostu tekemään koska a) pitää olla joku ongelma b) pitää kantaa heille kottikärryllinen rahaa c) eivät halua tehdä sitä.
Arita on päivittänyt jopa maksutta takuun ulkopuolisia autoja huollon yhteydessä joten jos vaan mahdollista niin viekää sinne niin kaikki on helpompaa.
Komppaan. Jopa adaptiivisen cruisen moduuli oli päivitetty ilman nurinoita, kun sen olin aktivoinut.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Cotzy
Viestit: 289
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

JanV kirjoitti:Mitä näitä on kuunnellu ni tuntuu siltä että Arita on ainoa joka pyyteettömästi päivittää uusimmat softat kun muut huollot yleensä sanovat joko ei oota tai että eivät suostu tekemään koska a) pitää olla joku ongelma b) pitää kantaa heille kottikärryllinen rahaa c) eivät halua tehdä sitä.
Arita on päivittänyt jopa maksutta takuun ulkopuolisia autoja huollon yhteydessä joten jos vaan mahdollista niin viekää sinne niin kaikki on helpompaa.
Itse olen ollut yhteydessä FCAn palvelunumeroon Italiassa selvittäessäni Stelvioni softa- ja karttapäivitykset. FCA:n palvelunumeron toiminta Italiassa on ollut ripeää ja asiantuntevaa, sitä mitä maahantuojaltakin toivoisi. Ja FCA:n palvenumeron kautta sain kätevästi pyynnöt softa- ja karttapäivityksien tekemiseen vuosihuollon yhteydessä Turun Autokeskuksessa viime vuonna.

Asia hoitui ongelmitta vuosihuollon yhteydessä, kun samalla tehtiin yksi ylimääräinen takaisinkutsuun liittyvä vetokoukun johtosarjan tarkastus.
Normaalin vuosihuoltoon varattu aika ei taida aina riittää ainakaan karttapäivityksen tekemiseen samalla.
Sittemmin olen tehnyt yhden karttapäivityksen myös itse ohjeiden mukaan.

Cotzy

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy, täriseekö sinulla hukkaportin akseli tyhjäkäynnillä tai kierroksia antaessa?
Vai onko minulla vain yksittäistapaus...

Cotzy
Viestit: 289
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti:Cotzy, täriseekö sinulla hukkaportin akseli tyhjäkäynnillä tai kierroksia antaessa?
Vai onko minulla vain yksittäistapaus...
Kuuntelin moottorin rapsuttavaa ääntä tarkemmin konepelti auki. Mulla rapsuttava ääni kuuluu omaan korvaan vain kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Ääni kuuluu turbon läheisyydestä. Häipyy kierrosten noustessa. Samoin koneen lämmettyä. Joten voi olla samaa lähdettä, hieman eri oirein.

Pitää tarkistuttaa, jahka tankin luukku menee korjaukseen.

Cotzy

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Cotzy kirjoitti:
jmi kirjoitti:Cotzy, täriseekö sinulla hukkaportin akseli tyhjäkäynnillä tai kierroksia antaessa?
Vai onko minulla vain yksittäistapaus...
Kuuntelin moottorin rapsuttavaa ääntä tarkemmin konepelti auki. Mulla rapsuttava ääni kuuluu omaan korvaan vain kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Ääni kuuluu turbon läheisyydestä. Häipyy kierrosten noustessa. Samoin koneen lämmettyä. Joten voi olla samaa lähdettä, hieman eri oirein.

Pitää tarkistuttaa, jahka tankin luukku menee korjaukseen.

Cotzy
Mulla loppui räminä kun vähän taivutteli turbon suojapeltejä.

JanV
Viestit: 327
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Mut kaikkihan nää vähän rapsuttaa kylmänä. Ihan uutenakin näin. Se oli joku ominaisuus. Mut tiedä sit onko samasta rapsuttamisesta kyse :D

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Turbon tangon helinä kylmänä on tosiaan ominaisuus.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Jarsan kirjoitti:^Turbon tangon helinä kylmänä on tosiaan ominaisuus.
Aika erikoinen ominaisuus, onko kaikissa autoissa joissa sama turbo niin helinää/tärinää?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kyllä, sama löytyy myös eräästä saksalaisvalmisteisesta, ja monista muistakin.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Huollossa olivat sitä mieltä että vikaa on ja kysyvät tehtaalta. Miksei sitä akselin holkkia ole voinut tehdä tiukemmaksi :shock:
Onko tietoa mikä turbo on kyseessä?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Voihan siinä toki vikaakin olla. Pieni helinä kylmänä on normaalia, mutta ei sen montaa minuuttia pitäisi kuulua. Lämpölaajenemisen vuoksi välys. Ainakin mielikuvassani siinä Garrett kyljessä lukee.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Jarsan kirjoitti:Voihan siinä toki vikaakin olla. Pieni helinä kylmänä on normaalia, mutta ei sen montaa minuuttia pitäisi kuulua. Lämpölaajenemisen vuoksi välys. Ainakin mielikuvassani siinä Garrett kyljessä lukee.
Ok, osaatko sanoa kun huollossa sanoivat laittaneensa 5,2 litraa öljyä, mutta mittari näyttää yhtä pykälää vajausta ja multiecuscan 4,8 litraa niin voiko olla vaan että anturi on rikki tai ei jostain syystä ole päivittynyt?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Paha sanoa, liian monta vaihtoehtoa mistä heitto tulee. Anturihan ei mikään absoluuttinen mittalaite ole, joten sekin voi heittää desin pari. Samoin kuten korjaamon öljyhanan mittari (jos tulee hanasta), jne. En olisi kovin huolissani tuosta. :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

jmi kirjoitti:
Jarsan kirjoitti:Voihan siinä toki vikaakin olla. Pieni helinä kylmänä on normaalia, mutta ei sen montaa minuuttia pitäisi kuulua. Lämpölaajenemisen vuoksi välys. Ainakin mielikuvassani siinä Garrett kyljessä lukee.
Ok, osaatko sanoa kun huollossa sanoivat laittaneensa 5,2 litraa öljyä, mutta mittari näyttää yhtä pykälää vajausta ja multiecuscan 4,8 litraa niin voiko olla vaan että anturi on rikki tai ei jostain syystä ole päivittynyt?
Itsekin tykkään jopa, että näyttää palkkia vaille tuossa 159:ssä. Huomaa, jos pinta alkaakin nousta (esim. vuotava suutin) niin kykenee reagoimaan ajoissa.
Onko Stelviossa niin paljon älyä, että varottaa ylitäytöstä? Jos ei, yksi palkki vajaa on bestest way to go :)

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Lähinnä kiinnosti että jos ilmoitetaan laitetun 5,2 niin luulisi että mittarikin näyttäisi täyttä. Ennen mittatikusta näki tarkan määrän, nyt seurataan vain epämääräistä anturia eli mielestäni huonompaan suuntaan on menty. Enkä kyllä ymmärrä miksei anturia voida tehdä tarkaksi.

JanV
Viestit: 327
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

jmi kirjoitti:Lähinnä kiinnosti että jos ilmoitetaan laitetun 5,2 niin luulisi että mittarikin näyttäisi täyttä. Ennen mittatikusta näki tarkan määrän, nyt seurataan vain epämääräistä anturia eli mielestäni huonompaan suuntaan on menty. Enkä kyllä ymmärrä miksei anturia voida tehdä tarkaksi.
Uudessa Panamera turbo S:ssä et näe öljymäärää ollenkaan etkä edes moottorin lämpötilaa. Se vain kertoo sit ku sen mielestä tarvii. Eli aika yleinen suuntaus.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti: Uudessa Panamera turbo S:ssä et näe öljymäärää ollenkaan etkä edes moottorin lämpötilaa. Se vain kertoo sit ku sen mielestä tarvii. Eli aika yleinen suuntaus.
Sama juttu Teslassa. Yleistyy vauhdilla.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

FinPat kirjoitti:
JanV kirjoitti: Uudessa Panamera turbo S:ssä et näe öljymäärää ollenkaan etkä edes moottorin lämpötilaa. Se vain kertoo sit ku sen mielestä tarvii. Eli aika yleinen suuntaus.
Sama juttu Teslassa. Yleistyy vauhdilla.
:lol:

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Aquatica kirjoitti:
jmi kirjoitti:
Jarsan kirjoitti:Voihan siinä toki vikaakin olla. Pieni helinä kylmänä on normaalia, mutta ei sen montaa minuuttia pitäisi kuulua. Lämpölaajenemisen vuoksi välys. Ainakin mielikuvassani siinä Garrett kyljessä lukee.
Ok, osaatko sanoa kun huollossa sanoivat laittaneensa 5,2 litraa öljyä, mutta mittari näyttää yhtä pykälää vajausta ja multiecuscan 4,8 litraa niin voiko olla vaan että anturi on rikki tai ei jostain syystä ole päivittynyt?
Itsekin tykkään jopa, että näyttää palkkia vaille tuossa 159:ssä. Huomaa, jos pinta alkaakin nousta (esim. vuotava suutin) niin kykenee reagoimaan ajoissa.
Onko Stelviossa niin paljon älyä, että varottaa ylitäytöstä? Jos ei, yksi palkki vajaa on bestest way to go :)
Hiukan menee ehkä offtopic, mutta siitäkin huolimatta.
Onhan katsottu esim. ohjekirjasta, kuinka sitä näyttöä kuuluu lukea?

Esimerkiksi 156 jtdm näyttää myös öljyn määrän ruudussa muutaman sekunnin ajan, kun auton starttaa. Sen lukeminen käy sitten hyvin, sanoisinko italialaisittain..
Kun palkit ovat täynnä, öljythän ovat silloin maksimissa ja kaikki hyvin, eikö...? Nokun ei.
Ohjekirja kun sanoo, että sen palkkimittarin mukaan määrä on oikea silloin, kun se näyttää kahta palkkia vajaata. Täysillä palkeilla käskee viemään välittömästi valtuutettuun huoltoon tms. ylitäytön poistamiseksi.

Siitä en tiedä, onko joka ikisessä muussakin uudehkossa autossa näin ja onko tuo juurikin sen ylitäytön vuoksi (toisaalta hyvinkin loogista), kun ei omissa romuissa vielä alfoja (156 diesel, bensassa ei muistaakseni ole) lukuunottamatta moisia ole ollut.
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ohjekirja on luettu :-D ja ehkä kuukausi ennen huoltoa öljyn taso tippui yhden pykälän maksimista. Eli olisiko uusi kone hieman syönyt öljyä. Tuli vaan sellainen olo että huolto on laittanut saman määrän öljyä kuin siellä oli jäljellä.
Entisinä hyvinä aikoina oli tärkeää että koneessa oli öljyä ja sen määrän pystyi tarkastamaan. Ehkä nykyajan kertakäyttökulttuurissa sillä ei ole enää niin väliä...

Jatkossa vaihdan itse öljyt niin ei tarvitse ihmetellä.

JanV
Viestit: 327
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

FinPat kirjoitti:
JanV kirjoitti: Uudessa Panamera turbo S:ssä et näe öljymäärää ollenkaan etkä edes moottorin lämpötilaa. Se vain kertoo sit ku sen mielestä tarvii. Eli aika yleinen suuntaus.
Sama juttu Teslassa. Yleistyy vauhdilla.
Hetken kesti tajuta :mrgreen:

Mut panameran turbo s on vielä perinteinen 4.0l v8 pienellä sähkömoottorilla ryyditetty, eli siinä luulis olevan. Ei ole vielä Taycan "Turbo" S tyylinen täyssähkö.

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

JanV kirjoitti:
FinPat kirjoitti:
JanV kirjoitti: Uudessa Panamera turbo S:ssä et näe öljymäärää ollenkaan etkä edes moottorin lämpötilaa. Se vain kertoo sit ku sen mielestä tarvii. Eli aika yleinen suuntaus.
Sama juttu Teslassa. Yleistyy vauhdilla.
Hetken kesti tajuta :mrgreen:
Vaimon Ford Ka:ssa sama ominaisuus, aika yleistä jo näissä preemium merkeissä.
- Kari

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

jmi kirjoitti:
Jarsan kirjoitti:^Turbon tangon helinä kylmänä on tosiaan ominaisuus.
Aika erikoinen ominaisuus, onko kaikissa autoissa joissa sama turbo niin helinää/tärinää?
Turbo vaihdettu koska hukkaportti oli väljä eli ei pelkästään tanko. Heilui useampia millejä turbiinikotelosta liikuttaessa.

JanV
Viestit: 327
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

No koska Garrett/Honeywell. Sääli ettei ne käyttäny laadukkaampaa japanilaista IHI ahdinta kuten QV:ssa ni meil ois jo upgreidatut ahtimet kaikilla sisässä.
edit: Poikkeuksena vv:n "välyksetön" IHI joka oli ihan fail.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

JanV kirjoitti:No koska Garrett/Honeywell. Sääli ettei ne käyttäny laadukkaampaa japanilaista IHI ahdinta kuten QV:ssa ni meil ois jo upgreidatut ahtimet kaikilla sisässä.
edit: Poikkeuksena vv:n "välyksetön" IHI joka oli ihan fail.
Toivottavasti uusi kestää. Mikä tuollaisen välyksen oikein aiheuttaa,lämpö?

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Stelvio Teknavin koeajossa huomenna.

Vastaa Viestiin