156 SW 1.8 TS Engine management virhe ja tehojen pätkiminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
mseger
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Syys 2016, 12:43
Car(s): 156 1.8TS

156 SW 1.8 TS Engine management virhe ja tehojen pätkiminen

Viesti Kirjoittaja mseger »

Pari viikkoa sitten motarilla tasaisessa matka-ajossa auto alkoi pätkimään ja välkyttämään engine management virhettä. Tehot katosivat sekunniksi, vikailmoitus näkyi pari sekuntia ja kaikki palautui normaaliksi. Paluumatkalla vika paheni ja lopulta sitä ilmenei useita kertoja minuutissa. OBD portista Torque ohjelmalla ei läytynyt mitään vikakoodia. Vaihdoin tulpat, putsasin tulpanrei'istä vähän sinne valunutta öljyä, putsasin puolat ja puolanjohdot, Tarkistin MAF:n putken liitokset ja kunnon samalla kun putsasin anturin, puhdistin myös akun alla näkyvän maapisteen. Samalla kun aku miinus johto oli irti, tarkistin, että sen jännite on kohdallaan. Tein vielä ECU resetin. Pihalla tyhjäkäyntiä ongelmitta vartin ajan. Koeajossa tuntuu hengettömältä ja 3 vaihteella kiihdyttäessä 40->60 alkaa rykiminen kun saavutetaan suunnilleen se 60km/h.

Alkaa vähän omat ideat olemaan lopussa kun en Alfan tekniikkaa tunne. Mielessä kävi, että olisiko joku puola mennyt pahaksi...ei vain tekisi mieli ostaa huvikseen yhtä puolaa testejä varten. Katsastus tietysti alkaa olemaan ajankohtainen, tyypillistä :(

Olen yrittänyt tutkia asiaa tällä ja brittien forumilla, ei vielä ole tullut muita ideoita vastaan.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 SW 1.8 TS Engine management virhe ja tehojen pätkimi

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ilmamäärämittarille ääni noilla oireilla. Jos olis puola, kävisi todennäköisesti koko ajan vajailla pytyillä ja sen kyllä huomaisi paikallaan ollessakin.
Edit: jos se anturi on sökö, niin putsailu ei asiaa enää auta, vaikka paskaisen anturin kanssa vielä auttaisikin.
E2: Anturin piuha irti ja pitäisi olla "suunnilleen" ajokelpoinen. Jos näin, vika paikallistettu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

mmake_
Viestit: 296
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 SW 1.8 TS Engine management virhe ja tehojen pätkimi

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Katoitko torque ohjelmalla, "odottavat vikakoodit" siellå näkyy yleensä ne jotka ei jää aktiiviseksi.

mseger
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Syys 2016, 12:43
Car(s): 156 1.8TS

Re: 156 SW 1.8 TS Engine management virhe ja tehojen pätkimi

Viesti Kirjoittaja mseger »

Kiitos nopeista vastauksista. Testaan Immun ilman johtoa ja katson Torquesta tuon homman.

mseger
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Syys 2016, 12:43
Car(s): 156 1.8TS

Re: 156 SW 1.8 TS Engine management virhe ja tehojen pätkimi

Viesti Kirjoittaja mseger »

Ilman MAFia auto on tosiaan pirteämpi. Kokeilin putsata sitä oikein perusteellisesti, mutta vika ei ollut se, että antaisi vääriä arvoja vaan se, että lakkaa toimimasta ajoittain kokonaan. Tämä selvisi kun otin OBD kautta MAF mittamaa datakäppyrää ajossa. Se vain välillä lakkaa kokonaan mittaamasta ja silloin alkaa nykiminen. Otin kuvankaappauksen tapahtuman jälkeen. Käppyrän alkuosa on vikatilanne ja loppuosa normaalia.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 SW 1.8 TS Engine management virhe ja tehojen pätkimi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Rikkinäinen MAF ohitetaan ottamalla piuha irti, jos piuha irti kulkee = MAF viallinen, lähes aina.
VOI olla myös muuta häikkää (halkeillu haitariputki yms), mutta yht'äkkiä muuttuva mitattu määrä kertoo omaa kieltänsä.

Henkilökohtaisesti en suosittele muuta kuin Boschlaista, jos et halua ongelmia. V6:ssa on joku Ladan tms. anturi (myös Bosch), joka maksaa selvästi vähemmän rahaa kuin Alfan Bosch-anturi, mutta itse anturin vaihtamalla putkeen saa huomattavan edullisesti oikean osan... TS:n anturista en tiedä muuta kuin sen, että itse muinoin taisin 130euroa siitä maksaa :p

mseger
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Syys 2016, 12:43
Car(s): 156 1.8TS

Re: 156 SW 1.8 TS Engine management virhe ja tehojen pätkimi

Viesti Kirjoittaja mseger »

Tänään tuli uusi Bosch anturi, vaihdoin, testasin ja ongelma jatkuu! Rahaa palaa, mutta onneksi on vielä aikaa poltettavaksi. Miten on mahdollista, että vedossa katoaa OBD:stä luettuna MAF arvot ja kone nykäsee niin hitosti. Kestää tovin ennen kuin MAF arvot tulee takaisin luettavaksi ja kone toimii taas normaalisti. Käsittämätöntä.

Ideoita ja vinkkejä otetaan vastaan :(

mseger
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Syys 2016, 12:43
Car(s): 156 1.8TS

Re: 156 SW 1.8 TS Engine management virhe ja tehojen pätkimi

Viesti Kirjoittaja mseger »

Ongelma ratkaistu! Vika oli kampiakselin asentoanturissa. Hitto mikä homma vaihtaa anturi parkkipaikalla. Pelkällä käsikopelolla ja 5mm kuusiokoloavaimella nitkutellen vanha pois ja uusi tilalle. Hetken vaihdon jälkeen CE valo välkytteli kun antoi jengaa 2-3k, mutta aikansa kaasua lipsutellen moottorinohjaus oppi uuden anturin arvot tjsp. :)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 SW 1.8 TS Engine management virhe ja tehojen pätkimi

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Hyvä kun selvisi
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin