164 stereot vinkuu ja uusi putki törisee

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

164 stereot vinkuu ja uusi putki törisee

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Kun tuossa kuukausi sitten vaihtelin laturin hihnaa tuohon kuusnepaani tien päällä iloisesti kiroten ja kuolokohtamittareita irti repien, huomasin siinä laturin lähes kokonaan irrotettuani että joku siihen menevä vihreä johto repsotti siellä irtaalla eikä näkynyt mitään kiinnityskohtaa.

Autoon on asennettu vahvistinta ja subbaria ja erillissarjaa, ja varsinkin nuo etupään diskantit ulisevat koko ajan auton ollessä käynnissä kierrosluvun mukaan melko häiritsevästi. Nyt tuon hihnanvaihdon jälkeen tuo ääni muuttui taas hieman häiritsevämmäksi kun niitä laturin piuhoja tuli nyittyä.

Onko tuossa laturissa olemassa joku häiriönpoistosysteemi joka on nyt kytketty poikkeen tai joku johto on huonosti. Perkele kun ulisee ja menee hermot (enemmän kuin ennen). Kajareiden johtojen ja virtajohtojen paikkojen vaihdolla ei tunnu olevan mitään vaikutusta asiaan -aina ulisee samalla tapaa. Olen joskus jostain lukenut että laturiin on mahdollista fiksata jokin häiriönpoistotsydeemi joten valistakaa olenko taas ihan ulukona asioista?

vahvistimet ovat takakontin ja ohjaamon väliseinässä pystyssä ja subbari on samassa kohtaa 70 l:n boksissa... Pitäisiköhän noiden etupään erillissarjan hakosuodinten sijaita jossain ohjaamossa kun ne nyt ovat siinä subbariboksin päällä..? Onko tuolla vaikutusta asiaan?

Asentelin tuossa bytheway autooni uuden keskiputken jonka rakentelin 3L:n kuusnepan vastaavasta lähes 2,5 tuumaisesta ja simonsin 2,5:n tuuman iropätkistä. Kolmelitraisessahan on keskiputken alkupäässä kaksi erillistä putkea joissa kummassakin vaimennin ja joka yhtyy puolessa välissä -rälläköin nämä irti ja panin tilalla suoran putken ja supistepätkän että sai tiiviisti alkuperäiseen alkuosaan kiinni. Keskiputken mutkaosa on kolmelitraisesta ja siinä on pieni vaimennin (olisi ollut tosi vittumainen rakentaa irotpätkistä). Loppuosan taas kytkin supistepalalla kaksilitraisen takapönttöön ja avot hyvä tuli.

Käyntiääni muuttui pikkuisen matalammaksi (mutta suorastaan hiljaisemmaksi kun entinen putki oli seula) ja resonoi tietyillä taajuuksilla mutta nyt tuntuu että autossa olisi pikkuriikillinen enemmän hönkää suuremmilla kierrosnopeuksilla ja vastaavasti pikkukierroksilla vähemmän... entinen keskiputki kun oli hitsattu edellisen omistajan toimesta myös sisäpuolelta osin tukkoiseksi joten mikä tahansa on parempi. Lieneekö tuo "hönkä" vain kuvitelmaa mutta onhan tuo nyt hieman vapaammin virtaava ja keskivaimennin siirtyi lähes taka-akselin luo ja päästää kaasut lävitseen varmasti paremmin kuin kaksilitraisen oma...

Nyt kun vielä saisi jostain tuon kolmelitraisen kuusnepan takapöntön omakseen ja sovittaisi sen tuohon kaksilitraiseen niin jopa pärisisi... Onko kellään ylimääräistä -myykääpäs halvalla niin saan tyttömän miehen viritysputken???

Bilteman ruosteinen pakoputken "kromipää" tuli siinä sivussa maalailtua punaiseksi muijan toimesta joten elkää lyökö jos tulee tuollainen tuninkiviritys vastaan -en se minä ollu :wink:
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Vinkuja syy on yleensä soittimen maadoitus. Vaihda maajohdon paikkaa.Johto pitäisi saada puhtaalle pellille hyvän kontaktin takia. Päälle jotain maalia ettei ruoste raiskaa.

Itellä vinku kanssa ja on monessa muusakin menopelissä vinkunut ja soittimen kunnollinen maadoitus on auttanut asiaa.
Myös sähköt + kannataa laittaa suoraan akulta.
Kuusnepa ts:ssä on ainakin takasisävalot + soitin samassa sulakkeessa alunperin.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Erittäin hyvin sanottu... Ex-Bravossa korjaantu kaikki em. radiohäiriöt kunnon maadoituksilla. Mankka suoraan akkuun kiinni, proppu vaan väliin.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Kokeilemisen arvoinen neuvo tuo mankan parempi maadoitus mutta kannattaako sitä soittimen maajohtoa ruveta vetämään tuonne takakonttiin asti (kuusnepassa akku perässä) kun se johto menee sitten signaalijohtojen ja etukajarijohtojen kanssa vierekkäin koko auton halki -pitäisikö laittaa menemään eri puolelta autoa (vaikkapa kuskin puolen kynnyslistojen alta kun muut johdot menevät pelkääjän puolelta...?)

Onko oikeasti vaikutusta onko sähköjohotoja ja kajarijohtoja vierekkäin? Perkele kun ei tule oikein hyvää suomea kun tuo kalja taas näin ilosaarirockin jälkeen ekaa kertaa maistuu aivan mainiolle :drinking:
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

pulukka kirjoitti:Kokeilemisen arvoinen neuvo tuo mankan parempi maadoitus mutta kannattaako sitä soittimen maajohtoa ruveta vetämään tuonne takakonttiin asti (kuusnepassa akku perässä) kun se johto menee sitten signaalijohtojen ja etukajarijohtojen kanssa vierekkäin koko auton halki -pitäisikö laittaa menemään eri puolelta autoa (vaikkapa kuskin puolen kynnyslistojen alta kun muut johdot menevät pelkääjän puolelta...?)

Onko oikeasti vaikutusta onko sähköjohotoja ja kajarijohtoja vierekkäin? Perkele kun ei tule oikein hyvää suomea kun tuo kalja taas näin ilosaarirockin jälkeen ekaa kertaa maistuu aivan mainiolle :drinking:
On vaikutusta jos kajari- ja sähköjohdot kiertävät toisiaan.
Mankan maajohto riittää kun laitat sen siitä läheltä runkoon.
+ johto sitten ettei olisi kajarijohtojen kanssa samassa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tärkein juttu on kuitenkin se, etteivät RCA-kaapelit kulje minkään virtajohtojen vieressä. Kaiutinkaapelit taitavat kestää vähän paremmin häiriöitä, kulkeehan niissä kovempia jännitteitäkin.
- Epäkelpokeräilijä -

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ah soo, en tiennyt et akku on takana :oops: Ainakin perussääntönä vois pitää et RCA:t auton toista laitaa pitkin ja virrat toista. Ja kunnon autokäyttöön tarkoitettua häiriösuojattua piuhaa, silikonivaipalla. Maksaa enemmän, mut ei se laturin vinkunakaan kovin mukavankuuloista ole.
Abarth 500 Esseesse

Vastaa Viestiin