156 kytkin ravistaa
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
156 kytkin ravistaa
N. 2kk vanha kytkin ravistaa ihan huolella liikkeellelähdössä ja moottorijarrulla. Auto siis 156v6. Vapaalla tyhjäkäynnillä kytkimen paikkeilta kuuluu räminää, joka lakkaa kun painaa kytkimen puoleenväliin. Remonttia tehdessä vaihdettiin levy, asetelma ja painelaakeri. Pitääkö tuo nyt repiä taas auki ja ihmetellä lisää? Pääsylinterin käyttötangon yläsilmän kumi oli huonossa kunnossa, korjasin sen ja sillä poistui ajoittain vaivannut kytkimen irroittamattomuus ja polkimen "jumoitus" kytkintä nostettaessa.
Remppaa tehdessä tuli vähän tupeloitua painelaakerin asennuksen kanssa, lukitusrengas ei oikeen tahtonut totella... mutta voiko tuosta johtua kauhea ravistaminen?
Remppaa tehdessä tuli vähän tupeloitua painelaakerin asennuksen kanssa, lukitusrengas ei oikeen tahtonut totella... mutta voiko tuosta johtua kauhea ravistaminen?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 kytkin ravistaa
Räminä viittaisi painelaakeriin, ääni hiljenee painaessa kytkintä kun välykset katoaa...
Kokemusta tupelluksesta täälläkin. Valeon sarja oli hyvä siinä, että laakerin sai vielä todella kiltisti asetelmasta irti kun sen pöydällä siihen laittoi paikallensa. Pienen pienellä ruuvimeisselillä just ja just pääs jousta liikuttamaan auki.
Muistaakseni lopuksi se asennus meni niin, että laakeri aseteltiin haarukkaan paikallensa, sitten työnnettiin laatikkoa kunnes akseli meni laakerin lävitse. Sitten paketti kasaan - laakeri napsahti asetelmaan kiinni sitten joko käsipelillä akselia vääntäen laatikon ulkopuolelta tai normisti kasatessa, enää en muista.
Eikös vieläpä JTD:n ja V6:n kytkin ole ihan samanlainen? Molemmissa vetokytkin ja yhtä perseestä vaihtaa?
Kokemusta tupelluksesta täälläkin. Valeon sarja oli hyvä siinä, että laakerin sai vielä todella kiltisti asetelmasta irti kun sen pöydällä siihen laittoi paikallensa. Pienen pienellä ruuvimeisselillä just ja just pääs jousta liikuttamaan auki.
Muistaakseni lopuksi se asennus meni niin, että laakeri aseteltiin haarukkaan paikallensa, sitten työnnettiin laatikkoa kunnes akseli meni laakerin lävitse. Sitten paketti kasaan - laakeri napsahti asetelmaan kiinni sitten joko käsipelillä akselia vääntäen laatikon ulkopuolelta tai normisti kasatessa, enää en muista.
Eikös vieläpä JTD:n ja V6:n kytkin ole ihan samanlainen? Molemmissa vetokytkin ja yhtä perseestä vaihtaa?
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 kytkin ravistaa
Joo, luulisin että painelaakeri rämisee, mutta miksi rämisevä painelaakeri saa kytkimen ravistamaan niin että paikat meinaa lähteä hampaista?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 kytkin ravistaa
Tuo on just se, mitä en oikeen keksi. Mulla on tuolla yks Valeon asetelma ja laakeri siinä, molemmat ehjiä ja peräti parisataa kilsaa paikallaan ollut...
Tutkiskelin sitä rakennetta ja en tullut yhtään viisaammaksi. Sitä, miten viallinen/huonosti kiinni oleva painelaakeri aiheuttaa värinää on vähän kyssäri, mutta ainakin tossa kun tuota pakettia tutkiskelin ja pyörittelin, oli se epäkeskeisenä todella vatkaavaa menoa - se, miten se vois olla tuota kun paketti on kasassa on ns. "beyond me".
Rehdisti sanottuna on vähän hankala hahmottaa kuinka tuo rakennelma toimii käytännössä, vaikka sekä paperilla että kuvilla tuon toiminnan jokseenkin älyän. Asetelma vedetään irti levystä, jolloinka kytkin vapautuu ja voi leikkiä vaihteilla - ravistaminen kertoo epätasaisesta kontaktista tai huonosta tasapainosta, mutta kytkinakselihan nuo keskittää, eli miten se voisi pahasta pielessä olla (tietysti, jos sieltä on jotain hajonnut? Asetelmasta jousi katkennut ravistavan tai muuten huonon painelaakerin takia?).
Aika mutuilua tää kyllä on, valitettavasti
Oletan, että ainoa mikä tuohon varmuutta voi antaa on purkaa koko paketti pöydälle ja kiroilla hieman...?
Tutkiskelin sitä rakennetta ja en tullut yhtään viisaammaksi. Sitä, miten viallinen/huonosti kiinni oleva painelaakeri aiheuttaa värinää on vähän kyssäri, mutta ainakin tossa kun tuota pakettia tutkiskelin ja pyörittelin, oli se epäkeskeisenä todella vatkaavaa menoa - se, miten se vois olla tuota kun paketti on kasassa on ns. "beyond me".
Rehdisti sanottuna on vähän hankala hahmottaa kuinka tuo rakennelma toimii käytännössä, vaikka sekä paperilla että kuvilla tuon toiminnan jokseenkin älyän. Asetelma vedetään irti levystä, jolloinka kytkin vapautuu ja voi leikkiä vaihteilla - ravistaminen kertoo epätasaisesta kontaktista tai huonosta tasapainosta, mutta kytkinakselihan nuo keskittää, eli miten se voisi pahasta pielessä olla (tietysti, jos sieltä on jotain hajonnut? Asetelmasta jousi katkennut ravistavan tai muuten huonon painelaakerin takia?).
Aika mutuilua tää kyllä on, valitettavasti

- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 156 kytkin ravistaa
Silloin kun vaihdoin 155:een kytkimen, sekin ravisti eniten peruuttaessa ei asetelmassa ollut kynsiä poikki vaikka kulunut. Levy oli kulunut epätasaisesti, jostakin kohtaa vinoura kokonaan pois, joissain vielä reilusti näkyvissä, myös keskellä olevia jousia oli poikki. Kai tuo ravistus siitä levystä tulee.
Re: 156 kytkin ravistaa
Asennusvirhe, kytkinakseli vääntänyt levyn keskiosan hiukan vinoon paikalleen laitettaessa. Näinhän niissä käy kun auton alla rymyää ilman asianmukaisia vehkeitä 

-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 kytkin ravistaa
Elikkäs mennä ravistellaan kunnes on aikaa vaihtaa uus levy tilalle.
Re: 156 kytkin ravistaa
Tämä on yksi mahdollinen tärinän aiheuttaja, joskus on vääntynyt jopa niin paljon että ei kuulemma enään irroittanut! Öljyvuoto, viallinen paineasetelma/laakeri voi myös olla. Kaikille yhteinen tekijä on että vika ei selviä ilman laatikon tiputtamista.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 156 kytkin ravistaa
Mites tuon vinoon vääntymisen asentaessa pystyy parhaiten välttämään?
Suoraan vaan suoraa
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 156 kytkin ravistaa
Ei saa roikottaa laatikkoa kytkinlevyn varassa vaan kannattaa laatikkoa, ennenkuin kytkinkoppa menee ohjureihin.