Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
https://www.dropbox.com/s/c7g9xpj4u42n7 ... s.mp3?dl=0
Nauhoitettu kuskin oven kohdalla auton helman vieressä.
kohdassa 0:30 kun kierrokset nostaa yli 3000 niin yhtäkkiä ääni häviää ja jää vaimentuneemmaksi vaikka kierroksia tiputtaakin.
nostaja? kangenlaakeri? joku muu öljynpainevaikutteinen?
Kuulostaa melkein samalta kuin ducaton 2.8 koneen cr paineen anturi, joka rallattelee vastaavan kaltaisesti. Mutta ei se mun mielestä vaimene tolleen?
Ehdotuksia otetaan vastaan.
Kaikki öljyt vaihdettu ja suodattimet tutkittu ja missään ei mitään vaurioihin viittaavaa.
Olisiko tuo välillä epämääräinen tasakaasu mahdollisesti läppien takkuamisen aiheuttamaa?
Testerillä suuttimien säätö arvot 1 - -1 sisällä kaikki. Ei vikakoodeja. Vedot tallessa ja muutenkin terveen oloinen miinus tuo ylimääräinen nakutus, joka ilmaantui matkalla saksasta suomeen, tai ainakin voimistui selkeäksi.
Nauhoitettu kuskin oven kohdalla auton helman vieressä.
kohdassa 0:30 kun kierrokset nostaa yli 3000 niin yhtäkkiä ääni häviää ja jää vaimentuneemmaksi vaikka kierroksia tiputtaakin.
nostaja? kangenlaakeri? joku muu öljynpainevaikutteinen?
Kuulostaa melkein samalta kuin ducaton 2.8 koneen cr paineen anturi, joka rallattelee vastaavan kaltaisesti. Mutta ei se mun mielestä vaimene tolleen?
Ehdotuksia otetaan vastaan.
Kaikki öljyt vaihdettu ja suodattimet tutkittu ja missään ei mitään vaurioihin viittaavaa.
Olisiko tuo välillä epämääräinen tasakaasu mahdollisesti läppien takkuamisen aiheuttamaa?
Testerillä suuttimien säätö arvot 1 - -1 sisällä kaikki. Ei vikakoodeja. Vedot tallessa ja muutenkin terveen oloinen miinus tuo ylimääräinen nakutus, joka ilmaantui matkalla saksasta suomeen, tai ainakin voimistui selkeäksi.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
selittääkö se samalla nuo epämääräiset tyhjäkäynnit / vaikeudet tasakaasun pitämisessä? Toisaallta tulleita veikkauksia on olleet nostaja koska vaimenee tuossa 0:30 kohdan jälkeen kun kierroksia nostetaan ja jää vaimeammaksi vaikka kierrokset laskee. eikös kiertokangen laakeri rallattele tyhjäkäynnilläkin hyvin epämääräiseen tahtiin?
Lisäksi veikkauksina suutin (tähän lisättäköön että nelosen suutinputkea ja kantta vasten laitettu putki tuo ilmoille todella kovan metallisen naputuksen, jota ei muissa sylinteri suutinputki yhdistelmissä esiinny)
ja toisekseen, meneekö kampura vaihtoon 33%, 50% vai 107% todennäköisyydellä samalla?
Lisäksi veikkauksina suutin (tähän lisättäköön että nelosen suutinputkea ja kantta vasten laitettu putki tuo ilmoille todella kovan metallisen naputuksen, jota ei muissa sylinteri suutinputki yhdistelmissä esiinny)
ja toisekseen, meneekö kampura vaihtoon 33%, 50% vai 107% todennäköisyydellä samalla?
Viimeksi muokannut Juise, 26 Tammi 2017, 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Mun korvaan kuulostaa käyntihäiriöltä. Ihan kuin se röpöttäisi ennen kuin nostit kierrokset 3 tonniin. Suuttimet huoltoon tai vaihtoon, ainankin se meteliä pitävä suutin, ennen kuin tekee mitään muuta.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Käyntiin on ilmaantunut kyllä tuollainen häiriö ilman kuormaa, ettei meinaa pitää tasakaasua helposti ja tyhjäkäyntikin on vähän kuormautomainen. Mutta en ole osannut päättää onko se syy vai seuraus.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Kyllä tuo suutin varmaankin ensin kannattais tarkistaa/vaihtaa. Rikkinäisellä suuttimella saattaa tupaöljystä tulla laakerivaurioon viittaava sointi.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Laitan vielä lisäinfoa että suuttimien korjausarvot siis edellämainitut 1 - -1 välillä eikä ainakaan ulkoisesti näy minkään näköistä savua maisemassa.
DPF polttoja oli noin 500 kilomertin välein saksa - suomi välillä, kuulosta vähän tiheältä? dpf:n kyllästysaste oli jotain 33%.
Sattuukohan foorumilla olemaan ketään kenellä olisi toimivaa suutinta irtaallaan testiin lainattavaksi?
DPF polttoja oli noin 500 kilomertin välein saksa - suomi välillä, kuulosta vähän tiheältä? dpf:n kyllästysaste oli jotain 33%.
Sattuukohan foorumilla olemaan ketään kenellä olisi toimivaa suutinta irtaallaan testiin lainattavaksi?
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Kävin äsken kuuntelemassa 8mm alumiiniputkella
Kun laittoi putken nelossuuttimen putkeen kiinni ni ei tarvinnu edes laittaa korvalle kun alkoi kuulua sellanen *kling kling kling kling*
Kolmesta muusta kuului naputusta ja kakkosen putkesta ei juuri mitään.
Lohkon kyljestä koneen takaa ei kuulunut mitään.
En vielä huokaise, mutta aloitetaan ensiviikolla Joutsenon Dieselhuollossa tuosta nelossuuttimesta.
Kun laittoi putken nelossuuttimen putkeen kiinni ni ei tarvinnu edes laittaa korvalle kun alkoi kuulua sellanen *kling kling kling kling*
Kolmesta muusta kuului naputusta ja kakkosen putkesta ei juuri mitään.
Lohkon kyljestä koneen takaa ei kuulunut mitään.
En vielä huokaise, mutta aloitetaan ensiviikolla Joutsenon Dieselhuollossa tuosta nelossuuttimesta.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
JA nyt kun kuuntelee juutuubista videoita ni kaikkihan noi kuulostaa samalta...
no mutta tuo nelossuuttimen kilinä ei varmasti ole ihan terveellistä silti, joten käydään tutkailemassa se.

- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Kaverin bmw 320 tupaöljyssä rupes tulemaan kanssa käyntihäiriötä ja suutin kolisemaan, se korjaantui forten lisäaineella.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
laitoin redlinen RL-2:sta torstaina puhdistusmäärän tankkiin, mutta se on pääasiassa voiteluaine.jkk kirjoitti:Kaverin bmw 320 tupaöljyssä rupes tulemaan kanssa käyntihäiriötä ja suutin kolisemaan, se korjaantui forten lisäaineella.
Kyllä mä alan kallistua vainoharhaisuuden suuntaan tossa kolkatuksessa mikä kuuluu esim tässä: https://youtu.be/sLrdKCCWtUk?t=40
Et ainooksi ääneksi joka edes vähän poikkeaa tuon videon äänistä jää se terävämpi suuttimen napse siinä nelosessa joka kuulostaa vähän kilinältä.
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Veivinlaakerin kuulee auton alle aika selkeesti, mikäli siitä on kyse.
Mulla on kans yks suutin vaihtokunnossa ja kuulostaa kans hieman alakertahäirältä. Ei oo tosin noin voimakas ääni.
Suuttimen kait voi testata paluuvirtaus testillä, eli ostaa apteekista neljä ruuttaa, silikooniletkua (joka sopii paluukanavaiin).
Sit antaa koneen käydä. Mikäli johonkin ruiskuun kertyy selkeesti vähemmän tai enemmän tupaöljyä, niin on suutin vaihtokunnossa.
Mulla on kans yks suutin vaihtokunnossa ja kuulostaa kans hieman alakertahäirältä. Ei oo tosin noin voimakas ääni.
Suuttimen kait voi testata paluuvirtaus testillä, eli ostaa apteekista neljä ruuttaa, silikooniletkua (joka sopii paluukanavaiin).
Sit antaa koneen käydä. Mikäli johonkin ruiskuun kertyy selkeesti vähemmän tai enemmän tupaöljyä, niin on suutin vaihtokunnossa.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
nii, tai viis...wileythecoyote kirjoitti:Veivinlaakerin kuulee auton alle aika selkeesti, mikäli siitä on kyse.
Mulla on kans yks suutin vaihtokunnossa ja kuulostaa kans hieman alakertahäirältä. Ei oo tosin noin voimakas ääni.
Suuttimen kait voi testata paluuvirtaus testillä, eli ostaa apteekista neljä ruuttaa, silikooniletkua (joka sopii paluukanavaiin).
Sit antaa koneen käydä. Mikäli johonkin ruiskuun kertyy selkeesti vähemmän tai enemmän tupaöljyä, niin on suutin vaihtokunnossa.

Mut joo pohtinut että kun tosiaan siitä nelossuuttimen paineputkesta kuuluu sellane terävä kilinä, että se vaan on loppu, vaikka korjausarvot onkin kohdallaan. Oikea tietämys on hyvin pientä mutta siis päätellyt että liikkuvat osat tässä polttoaineensyöttösolenoidissa on kuluneet ja siksi ääni on iso.
Mut maanantainahan sen varmaan joutsenon dieselsedät sitten kertoo..
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Imusarjan Swirl-läppä saattaa olla irti tai se resonoi jostain syystä esim. käyttövipu irti ja yhdysakseli lukitsematta. Virtaus on aika suuri alakierroksilla, kun moottori toimii kaksiventtiilisen moottorin tavoin. Kokeilla kannattaa irroittamalla käyttötanko ja lukitsemalla läpät auki-asentoon. Yhteen tuosta johtuvaan törmäsin aivan alussa (2005), ja siihen oltiin jo tilaamassa aivan muita osia, mutta onneksi selvisi ennen purkamista. Ääni oli tosiaan mahtava...
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
https://youtu.be/1OXcqIZxISA?t=114
Alkaa tuntua vainoharhalta näköjään, olen vain oppinut poimimaan tuon äänen nyt. Tuossakin videossa täysin sama klaklatus kun kierroksia nostaa, miinus epätasainen käynti. Alan tulla siihen tulokseen että tuon moottorin vain pitää kuulostaa todella rumalta
Onkohan täällä etelä-karjala / kymenlaakso alueella muita joilla on 2.4 20v kone autossaan, voisi vähän korvavertailla?
ja vielä lisää kuuntelua, niin oikeastaan 1 ja 4 ja 5:n suutinputkista kuuluu metallisempi ääni, eli kuluneita suuttimia? joiden vuoksi käynti on tuollaista runksuttamista? Toki savutusta ei esiinny...
En tarkemmin tutustunut vielä mutta läppien tanko on kiinni joka nivelestä, mutta pitäisikö sen käydessään ja paikallaan ollessaan liikkua sormivoimin? ei menaan liikkunut edes vaikka vähän yritti?
Alkaa tuntua vainoharhalta näköjään, olen vain oppinut poimimaan tuon äänen nyt. Tuossakin videossa täysin sama klaklatus kun kierroksia nostaa, miinus epätasainen käynti. Alan tulla siihen tulokseen että tuon moottorin vain pitää kuulostaa todella rumalta

Onkohan täällä etelä-karjala / kymenlaakso alueella muita joilla on 2.4 20v kone autossaan, voisi vähän korvavertailla?
ja vielä lisää kuuntelua, niin oikeastaan 1 ja 4 ja 5:n suutinputkista kuuluu metallisempi ääni, eli kuluneita suuttimia? joiden vuoksi käynti on tuollaista runksuttamista? Toki savutusta ei esiinny...
En tarkemmin tutustunut vielä mutta läppien tanko on kiinni joka nivelestä, mutta pitäisikö sen käydessään ja paikallaan ollessaan liikkua sormivoimin? ei menaan liikkunut edes vaikka vähän yritti?
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Suuttimien ohivuotomittauksessa ei juurikaan eroja. 1. suutin virtasi ohi kaikkein vähiten. vaikka se on yksi kolmesta jotka mekkaloivat tuon koneen kalkatuksen kanssa tahdissa. muut marginaalisesti enemmän mutta kaikki saman verran.
Havaintoja ajossa. Tuo ääninäytteessäkin esiintyvä kovempi ääni joka lakkaa kun nostaa kierrokset yli 3000 on siirtynyt nyt senverran että katoaa kun kierroksia on 3500. Se ääni kovenee noin 2000 - 2500 rpm ja samalla kun se alkaa niin autossa tuntee että alkoi vetämään. Tämän saa välillä tpaahtumaan jopa hyvin tasaisella kaasulla.
Kun autolla ajaa normaalisti niin nuo äänet vaimenee, mutta kun vaihtaa vapaalle ja alkaa taas tyhjäkäynnillä hakemaan sitä ääntä niin se löytyy kyllä.
Tyhjäkäynti kuulostaa korvakuulolta sellaselta 4½ sylinterillä käymiseltä.
Voiko suutin joka ei vuoda ohi, vuotaa silti sylinteriin niin paljon että se sotkee käynnin, muttei päästöjä?
Tai vastaavasti voiko suutin olla tukossa / loppu niin ettei se vuoda juurikaan ohi, mutta aukeaa kunnolla vasta tuolla kolmentonnin hujakoilla?
Alkaa kohta tuntua että noinko tuolla on joku venttiili särki ja kolmentonnin kohdalla sylinteripaine sulkee sen ja sitten alkaa pitämään? Toisaalta luulisi että jotain näkyisi silloin myös päästöissä jos polttoaine ei pala.
Eli kun päästöt on olleet kohdallaan viikko sitten katsastuksessa eikä auto savuta, niin tultava tulokseen että se ei ainakaan kamalasti saa liikaa soppaa, mutta sen mitä osa suuttimista puskee palaa väärään aikaan?
Edelleen vedot tallessa normaalisti. Ehkä tuolla alemmilla kierroksilla ei ihan niin pirteä enää.
Havaintoja ajossa. Tuo ääninäytteessäkin esiintyvä kovempi ääni joka lakkaa kun nostaa kierrokset yli 3000 on siirtynyt nyt senverran että katoaa kun kierroksia on 3500. Se ääni kovenee noin 2000 - 2500 rpm ja samalla kun se alkaa niin autossa tuntee että alkoi vetämään. Tämän saa välillä tpaahtumaan jopa hyvin tasaisella kaasulla.
Kun autolla ajaa normaalisti niin nuo äänet vaimenee, mutta kun vaihtaa vapaalle ja alkaa taas tyhjäkäynnillä hakemaan sitä ääntä niin se löytyy kyllä.
Tyhjäkäynti kuulostaa korvakuulolta sellaselta 4½ sylinterillä käymiseltä.
Voiko suutin joka ei vuoda ohi, vuotaa silti sylinteriin niin paljon että se sotkee käynnin, muttei päästöjä?
Tai vastaavasti voiko suutin olla tukossa / loppu niin ettei se vuoda juurikaan ohi, mutta aukeaa kunnolla vasta tuolla kolmentonnin hujakoilla?
Alkaa kohta tuntua että noinko tuolla on joku venttiili särki ja kolmentonnin kohdalla sylinteripaine sulkee sen ja sitten alkaa pitämään? Toisaalta luulisi että jotain näkyisi silloin myös päästöissä jos polttoaine ei pala.
Eli kun päästöt on olleet kohdallaan viikko sitten katsastuksessa eikä auto savuta, niin tultava tulokseen että se ei ainakaan kamalasti saa liikaa soppaa, mutta sen mitä osa suuttimista puskee palaa väärään aikaan?
Edelleen vedot tallessa normaalisti. Ehkä tuolla alemmilla kierroksilla ei ihan niin pirteä enää.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Kuis paha rasti olisi siirtää vaikka nelosen ja kakkosen suuttimet ristiin, naputtaa korjausarvot ECU:lle ja tutkia että siirtyikö äänilähde?
Savuarvoista en vielä hiljattain tiettävästi oikein toimineen DPF-dieselin kanssa sanoisi suoraan mitään. Se loukku todennäköisesti pystyy tekemään hallaa ko. diagnoositavalle.
Savuarvoista en vielä hiljattain tiettävästi oikein toimineen DPF-dieselin kanssa sanoisi suoraan mitään. Se loukku todennäköisesti pystyy tekemään hallaa ko. diagnoositavalle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Periaatteessa ei olis pahakaan rasti mutta kun mekkaloivia suuttimia on kolme, niin maksaako vaivan? tuntuu että se koko käynti on sellasta humpaamista / jonkun sylinterin kopsetta / kerrannaista. Tuo vitonen on ikävä diagnosoida kun ei se kuulosta kunnossaolevalta koskaan.Polforea kirjoitti:Kuis paha rasti olisi siirtää vaikka nelosen ja kakkosen suuttimet ristiin, naputtaa korjausarvot ECU:lle ja tutkia että siirtyikö äänilähde?
Savuarvoista en vielä hiljattain tiettävästi oikein toimineen DPF-dieselin kanssa sanoisi suoraan mitään. Se loukku todennäköisesti pystyy tekemään hallaa ko. diagnoositavalle.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
No sen verran maksaa, että kertoo tuleeko ääni varmasti suuttimesta. Toki jos se on jo varmaa, niin ei muuta kuin keula kohti Joutsenoa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Lähinnä sitä meinasin että erottaako sitä mitenkään että se mekkaloiva suutin siirtyy eripaikkaan konetta. Luulis mekkaloivan silti. Ja jos on ehjä ja sylinteri / mäntä / veivi yhdistelmässä jotain hämmenkiä niin senkään ääni ei muutu? vai enkö nyt ymmärrä oikein?Polforea kirjoitti:No sen verran maksaa, että kertoo tuleeko ääni varmasti suuttimesta. Toki jos se on jo varmaa, niin ei muuta kuin keula kohti Joutsenoa.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
https://www.youtube.com/watch?v=myRGrlA_dXY
Tuossahan tuo on mun fiat 1:1 äänien osalta. itellä ei vaan korjausarvoissa näy ainakaan tyhjiksellä heittoa, kierroksilla en tullu kattoneeksikaan.
Tuossahan tuo on mun fiat 1:1 äänien osalta. itellä ei vaan korjausarvoissa näy ainakaan tyhjiksellä heittoa, kierroksilla en tullu kattoneeksikaan.
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Juu 5kpl. Nolo ajatuskatkos kun on sama mylly varttikutosessa.Juise kirjoitti:nii, tai viis...wileythecoyote kirjoitti:Veivinlaakerin kuulee auton alle aika selkeesti, mikäli siitä on kyse.
Mulla on kans yks suutin vaihtokunnossa ja kuulostaa kans hieman alakertahäirältä. Ei oo tosin noin voimakas ääni.
Suuttimen kait voi testata paluuvirtaus testillä, eli ostaa apteekista neljä ruuttaa, silikooniletkua (joka sopii paluukanavaiin).
Sit antaa koneen käydä. Mikäli johonkin ruiskuun kertyy selkeesti vähemmän tai enemmän tupaöljyä, niin on suutin vaihtokunnossa.mut eikös paluupuolelle ohivuoto ole eri asia kun jos se vuotaa suoraan sylinteriin?
Mut joo pohtinut että kun tosiaan siitä nelossuuttimen paineputkesta kuuluu sellane terävä kilinä, että se vaan on loppu, vaikka korjausarvot onkin kohdallaan. Oikea tietämys on hyvin pientä mutta siis päätellyt että liikkuvat osat tässä polttoaineensyöttösolenoidissa on kuluneet ja siksi ääni on iso.
Mut maanantainahan sen varmaan joutsenon dieselsedät sitten kertoo..
Ohuvirtaustesti kertoo meneekö johonkin pyttyyn liikaa tai liian vähän tupaöljyä. Se ei kerro onko suuttimen kärki kunnossa ja ruiskukuvio ok.
Mulla kans ykkösruuta kilisee helvetisti ja käynti on vähän rouheempi kuin sopis toivoa. Itse olen lähtenyt siitä ajatuksesta, että kilinä merkkaisi o-renkaan kulumaa ja täten vaikuttaisi myös polttoaineen syöttöön. Ohivirtaustestiä, en ole saanut aikaiseksi.
Eikös nuo korjausarvot ole koodattu kiinteenä moottorinohjaukseen? Mun käsityksen mukaan mikään ei näissä seuraa pakokaasuista arvoja ja niillä korjaa polttoaineen syöttöä, vaan se on ennalta määritetty mappi, joka säätyy railipaineen ja syöttöajan funktiona.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Tarvitset uudet prikat suuttimille ja momenttiavaimen.Polforea kirjoitti:Kuis paha rasti olisi siirtää vaikka nelosen ja kakkosen suuttimet ristiin, naputtaa korjausarvot ECU:lle ja tutkia että siirtyikö äänilähde?
Savuarvoista en vielä hiljattain tiettävästi oikein toimineen DPF-dieselin kanssa sanoisi suoraan mitään. Se loukku todennäköisesti pystyy tekemään hallaa ko. diagnoositavalle.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Tää taisi olla polforean kysymys mulle että saisinko aikaiseksi, mutta en suostunut ymmärtämään hyötyäwileythecoyote kirjoitti:Tarvitset uudet prikat suuttimille ja momenttiavaimen.Polforea kirjoitti:Kuis paha rasti olisi siirtää vaikka nelosen ja kakkosen suuttimet ristiin, naputtaa korjausarvot ECU:lle ja tutkia että siirtyikö äänilähde?
Savuarvoista en vielä hiljattain tiettävästi oikein toimineen DPF-dieselin kanssa sanoisi suoraan mitään. Se loukku todennäköisesti pystyy tekemään hallaa ko. diagnoositavalle.

Tällähetkellä tilanne on se että napsin suuttimet veke koneesta pistän pieniin pusseihin ja kiikutan joutsenoon tarkastettavaksi / korjattavaksi ja sieltä sitten saa uudet prikat varmaan myös mukaan kun joskus ehtivät ne tarkistaa / korjata.
Tuossa alumiinikopassa lienee 6mm pultilla nuo suuttimet eli joku 1.2 kiloa momenttosta?
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... SuBd73ADTw
Tuolta löytynee sopivat arvot.
Tuolta löytynee sopivat arvot.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Lähinnä ajattelin tätä aiemmin mainittua tutkimustapaa:Juise kirjoitti:Lähinnä sitä meinasin että erottaako sitä mitenkään että se mekkaloiva suutin siirtyy eripaikkaan konetta. Luulis mekkaloivan silti. Ja jos on ehjä ja sylinteri / mäntä / veivi yhdistelmässä jotain hämmenkiä niin senkään ääni ei muutu? vai enkö nyt ymmärrä oikein?
Jos siis ääni tulee suuttimesta, niin voisin kuvitella tuon efektin siirtyvän suuttimen mukana.Juise kirjoitti: (tähän lisättäköön että nelosen suutinputkea ja kantta vasten laitettu putki tuo ilmoille todella kovan metallisen naputuksen, jota ei muissa sylinteri suutinputki yhdistelmissä esiinny)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Aivan. Tämäpä tosin olikin jo vanhaa tietoa ja sama kilkatus esiintyy nyt 1, 4 ja 5 suuttimissaPolforea kirjoitti:Lähinnä ajattelin tätä aiemmin mainittua tutkimustapaa:Juise kirjoitti:Lähinnä sitä meinasin että erottaako sitä mitenkään että se mekkaloiva suutin siirtyy eripaikkaan konetta. Luulis mekkaloivan silti. Ja jos on ehjä ja sylinteri / mäntä / veivi yhdistelmässä jotain hämmenkiä niin senkään ääni ei muutu? vai enkö nyt ymmärrä oikein?
Jos siis ääni tulee suuttimesta, niin voisin kuvitella tuon efektin siirtyvän suuttimen mukana.Juise kirjoitti: (tähän lisättäköön että nelosen suutinputkea ja kantta vasten laitettu putki tuo ilmoille todella kovan metallisen naputuksen, jota ei muissa sylinteri suutinputki yhdistelmissä esiinny)

-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
muuten hyvä, mutta eri kone. Toki varmaan vastaavat momentit jos vain kiinnitys on sama, onko se?wileythecoyote kirjoitti:https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... SuBd73ADTw
Tuolta löytynee sopivat arvot.
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Olikin sopiva topikki tälle kun etsin onko muita kohtalotovereita. Omassa 1.9JTDm:ssä epäilen että yksi swirl-läppä on imusarjasta irronnut ja mennyt tukkimaan / sotkemaan imuventtiilin elämää. Tuossa Juisen laittamassa ääniraidassa kuulen ihan samaa naputusta, tosin vitosmylly kuulostaa tasaisemmalta kuin nelonen. Mitä googlettanut tuota niin 1.9 ja 2.4 JTDm koneethan on käytännössä sama mylly, mutta 2.4ssa on vaan yksi sylinteri enemmän. Molemmissa on samanlainen imusarja jossa swirl läpät ja molemmissa on ollut noita ongelmia että läpät voi irrota (vaikka alunperin lueskelinkin että fiiatin diiseleissä noi läpät ei vaan voi lähteä irti).
Tuossa youtube pätkät jotka avasi omat silmät ja korvat. Eka pätkä ennen jossa epäiltiin yhden nostajan naputtavan ja mitä itsekkin eka epäilin.
Ennen https://www.youtube.com/watch?v=qH1GsO9kJ14
ja Jälkeen https://www.youtube.com/watch?v=t-UEYChJymE
"The rattle turned out to be head damage and 2 bent valves, from a metal swirl flap that had detached and entered #3 cylinder."
Itse en oo vielä kantta ehtinyt omastani irroittaa mutta tarkoitus olisi kun ehdin ja kerkean tutkimaan että mitä jännää sieltä löytyy.
Tuossa youtube pätkät jotka avasi omat silmät ja korvat. Eka pätkä ennen jossa epäiltiin yhden nostajan naputtavan ja mitä itsekkin eka epäilin.
Ennen https://www.youtube.com/watch?v=qH1GsO9kJ14
ja Jälkeen https://www.youtube.com/watch?v=t-UEYChJymE
"The rattle turned out to be head damage and 2 bent valves, from a metal swirl flap that had detached and entered #3 cylinder."
Itse en oo vielä kantta ehtinyt omastani irroittaa mutta tarkoitus olisi kun ehdin ja kerkean tutkimaan että mitä jännää sieltä löytyy.
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Tuossa vielä havainnollistavia kuvia ongelmien aiheuttajista. Omassa tuo ääni on ihan 1:1 tuon postaamani youtube-linkin äänestä. Käytkö ottaa vielä äänet kun konepelti on ylhäällä koneen käydessä. Niin ja ahdot ja vedot on tallella eikä vikakoodeja ole.
http://www.autolusso.co.uk/swirl-flap.html
http://www.autolusso.co.uk/swirl-flap.html
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Ei saa pelotella!
Mut joo tuolla autolusson listauksessa mainitaan että 20V koneessa on ollut aina alumiininen imusarja jossa muoviset läpät, joten ne ei taida olla niin irtoilevaa kamaa. Ja toisekseen vaatii jo todella huonon tuurin että sillä saa venttiilin solmuun, luulisi palavan aika äkkiä pois.
Mulla ei mielestäni ole ihan noin metallinen se ääni.
Mut joo tuolla autolusson listauksessa mainitaan että 20V koneessa on ollut aina alumiininen imusarja jossa muoviset läpät, joten ne ei taida olla niin irtoilevaa kamaa. Ja toisekseen vaatii jo todella huonon tuurin että sillä saa venttiilin solmuun, luulisi palavan aika äkkiä pois.
Mulla ei mielestäni ole ihan noin metallinen se ääni.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
En näytteitä saanut kuulumaan, mutta nelipyttyinen piti mielenkiintoista kilkatusta, kun korkeapainepumpun säätösolenoidi (tms härpäke) alkoi uupumaan. Paine oli silloin pyydettyyn nähden aivan liian korkea.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
joo tyhjäkäynnillä ainakin paineeet oli tasan mitä pyydettiin. Autossa mittarissa 149tkm jotne ei olettais ihan loppu vielä olevan.hjpp kirjoitti:En näytteitä saanut kuulumaan, mutta nelipyttyinen piti mielenkiintoista kilkatusta, kun korkeapainepumpun säätösolenoidi (tms härpäke) alkoi uupumaan. Paine oli silloin pyydettyyn nähden aivan liian korkea.
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Läpät muovia? kyllä ne metallia on ollut ainakin alkupään koneissa mitä minä olen nähnyt, tosin niiden rakennetta muutettiin yhden kampanjan yhteydessä. Pienempiä muutoksia on tehty sen kymmenen kertaa, yksi iso kampanjakin myös oli ('07-'08), jossa pyydettiin vaihtamaan mm. imusarja automaattivaihteisiin (ei kuitenkaan koskenut meidän autoja?).
Toinen läppä joka on syytä tarkastaa on ns. kaasuläppäkotelossa, jälkikäynnin estoläppä. Näiden tarkastaminen on kuitenkin niin helppo rasti, kun sen kilinän kerran saa esille, ruuvarilla läppäakseleita kampeamalla, kuuntelemalla sun metalliputkella ja vain katsomalla tekevätkö ne jotain outoa liikettä äänen esiintyessä. Kaasuläppäkotelon läpän kunnon voi tarkastaa ihan katsomalla että se on kunnolla kiinni.
Toinen läppä joka on syytä tarkastaa on ns. kaasuläppäkotelossa, jälkikäynnin estoläppä. Näiden tarkastaminen on kuitenkin niin helppo rasti, kun sen kilinän kerran saa esille, ruuvarilla läppäakseleita kampeamalla, kuuntelemalla sun metalliputkella ja vain katsomalla tekevätkö ne jotain outoa liikettä äänen esiintyessä. Kaasuläppäkotelon läpän kunnon voi tarkastaa ihan katsomalla että se on kunnolla kiinni.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
^alfaownerissa oli juttua että näihin uudempiin jtdm koneisiin olisi laitettu muoviset läpät estämään / vähentämään moottorivauriota jos ja kun ne lähtevät irti....?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
^^ Se on siis pois laskuista. Mulla oli ajettu silloin 110 tkm:ä.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Ei tuokaan siis kierroksilla mahdoton ajatus ole, mutta ainakin tän videon https://www.youtube.com/watch?v=KmaeYk476KU mukainen käynti ja moottorin kolinat on aika 1:1 mun auton kanssa, vaikka starttaakin ihan ok eikä ihan noin pahasti rynkytä tyhjäkäynnillä, mutta silti käyntihäiriötä on ja tasakaasulla vapaalla humpaa. Lähinnä se äänen ja kalkatuksen luonne on siis sama vaikkakin hieman vähemmän rujo.hjpp kirjoitti:^^ Se on siis pois laskuista. Mulla oli ajettu silloin 110 tkm:ä.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Suuttimet on nyt tarkastuksessa / kunnostettavana joutsenon dieselasennus oy:llä ja pyysin josko saisin pienen luennon aiheesta mistä suutin koostuu ja miten eri viat ilmenee ja samalla sain katsella yhden suuttimen testauksen kokonaisuudessaan.
Suuttimen aiheuttamaa koneen kolkatusta aiheuttaa esisuihkutus, joka tulee väärään aikaan tai liian paljon. Tätä esisuihkutusta ei näy suuttimen korjausarvoissa, koska sitä ei korjata lennosta, eikä se myöskään näy ohivirtausmittauksessa.
Lisäksi kun ihmettelin miten on kovasti hintaeroja "uusilla" ja uusilla suuttimilla esimerkiksi briteissä, niin kertoi että eräs asiakas toi tilaamansa uudet, ei kunnostetut, suuttimet joista näki päällepäin ettei kaikki ole ihan kohdallaan.
Etenkin noiden kunnostettujen suuttimien osalta ostaessa kannattaa tarkistaa ainakin jos mainostetaan bosch valtuutetun korjaamiksi että niistä suuttimista löytyvä qr koodi (pyydä saada nähdä ostamiesi suuttimien koodit ennakkoon) täsmää tietokantaan joihin bosch valtuutetut kunnostajat velvoitetaan niiden suuttimien tiedot toimittamaan.
Suuttimen aiheuttamaa koneen kolkatusta aiheuttaa esisuihkutus, joka tulee väärään aikaan tai liian paljon. Tätä esisuihkutusta ei näy suuttimen korjausarvoissa, koska sitä ei korjata lennosta, eikä se myöskään näy ohivirtausmittauksessa.
Lisäksi kun ihmettelin miten on kovasti hintaeroja "uusilla" ja uusilla suuttimilla esimerkiksi briteissä, niin kertoi että eräs asiakas toi tilaamansa uudet, ei kunnostetut, suuttimet joista näki päällepäin ettei kaikki ole ihan kohdallaan.
Etenkin noiden kunnostettujen suuttimien osalta ostaessa kannattaa tarkistaa ainakin jos mainostetaan bosch valtuutetun korjaamiksi että niistä suuttimista löytyvä qr koodi (pyydä saada nähdä ostamiesi suuttimien koodit ennakkoon) täsmää tietokantaan joihin bosch valtuutetut kunnostajat velvoitetaan niiden suuttimien tiedot toimittamaan.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
^paljos tulee hintaa suuttimien kunnostukselle? Vissiin ihan järkevä toimenpide sen sijaan että maksaa 400 e yhdestä uudesta.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Testaus 40€ pala ja kunnostus 250€ pala. (testausmaksu sisältyy jälkimmäiseen)jkk kirjoitti:^paljos tulee hintaa suuttimien kunnostukselle? Vissiin ihan järkevä toimenpide sen sijaan että maksaa 400 e yhdestä uudesta.
Noilla tuolla joutsenossa on bosch valtuutettu paja ja yksi huone täynnä testauskoneita, toinen puhdastila, jossa kasataan suuttimet ja sensellaista. Tästä varmaan seuraa se että suuttimen kunnostus ei ole "satasen kappale plus rahdit"
Sen lisäksi vielä suuttimien shimmaus vaikka pääasiassa tehdäänkin koneen ohjeistamana on eräänlainen käsityöammatti sekin ja näillä on sellainen vähän murtaen suomea puhuva mutta ainakin työkaverinsa sanojen mukaan "melkonen velho" aiheessa.
Ainakin minä näin insinöörismiehenä vakuutuin.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
JA juuri tuli tuli puhelu että suuttimet ovat kunnossa. Valitettavasti olivat myös mennessä..
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Suutimet maksavat 250-280€/kpl mitä viimeksi katsoin. Tietenkin siis virosta bochia eikä marmoritiskiltä...jkk kirjoitti:^paljos tulee hintaa suuttimien kunnostukselle? Vissiin ihan järkevä toimenpide sen sijaan että maksaa 400 e yhdestä uudesta.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Jep. Taitava kaveri tuo, vissiin jostain itänaapurista lähtöisin? Miulle korjas kerran vuosia sitten Pajeron syöttöpumpun odottaessani. Kyllä kävi säätäjän purku ja kasaus näppärästi pumppu moottorissa paikoillaan. Ja hinta oli ok. Erinomaista palvelua muutenkin olen saanut Joutsenon dieselasennuksesta. Ei mitään pakkomyyntiä vaan neuvoja saa ja järkeviä ratkaisuja ongelmiin. Ruusuja sinne.Juise kirjoitti:näillä on sellainen vähän murtaen suomea puhuva mutta ainakin työkaverinsa sanojen mukaan "melkonen velho" aiheessa.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
https://www.dropbox.com/s/c8wi4yk1eqljl ... 5.MP4?dl=0
https://www.dropbox.com/s/idx0m62nyrnxh ... 6.MP4?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9wybhwccl7fuf ... 7.MP4?dl=0
itsehän alan kanssa kallistua sinne kangenlaakerin suuntaan tuolta ykkösen suunnalta.
EDIT: paitsi kun kone lämpeni niin sitten tyhjäkäynti epätasaantui. jonka vuoksi ei enää kuulosta kangelta vaan on kevyempi ääni, mutta toisaalta putken laittamalla lohkon kylkeen sen saa sieltä kuuluviin että voi se sittenkin olla kanki.. kuuluu vitosen luota. mystistä.
No ei siinä odotellaan ensiviikkoon ja torstaina ajan uhallakin tampereelle pajalle ja tutkitaan siellä sitten lisää.
Suurin ihmetuksen aihe on tuon käyntihäiriön aiheutin. Kun laite kuulostaa ettei käy kun neljällä.
https://www.dropbox.com/s/idx0m62nyrnxh ... 6.MP4?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9wybhwccl7fuf ... 7.MP4?dl=0
itsehän alan kanssa kallistua sinne kangenlaakerin suuntaan tuolta ykkösen suunnalta.
EDIT: paitsi kun kone lämpeni niin sitten tyhjäkäynti epätasaantui. jonka vuoksi ei enää kuulosta kangelta vaan on kevyempi ääni, mutta toisaalta putken laittamalla lohkon kylkeen sen saa sieltä kuuluviin että voi se sittenkin olla kanki.. kuuluu vitosen luota. mystistä.
No ei siinä odotellaan ensiviikkoon ja torstaina ajan uhallakin tampereelle pajalle ja tutkitaan siellä sitten lisää.
Suurin ihmetuksen aihe on tuon käyntihäiriön aiheutin. Kun laite kuulostaa ettei käy kun neljällä.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Syntyi hypoteesi:
auton historia on siis sellainen että siihen on 9000km sitten tehty kansiremontti. remontin syy oli huoltoa ennen havaittu muutaman desin jäähdytysneste hävikki ( varmistettu huoltofirmasta että auto tuli ehjänä pajalle) jonka vuoksi huollossa oli tarkoitus vaihtaa kannentiiviste. Tässä yhteydessä huomasivat että kannessa on vikaa ja omistaja oli antanu valtuutuksen että "pankaa kuntoon" joten autoon on vaihdettu kansi.
Nyt jos lähdetään lopputuloksesta alkuun päin:
- auto käy tyhjää neljällä ja tuossa noin 2500 kohdilla viides tulee mukaan ja sen huomaa ajossa kun teho lisääntyy (samalla kun äänikin joka sitten vaimenee kun kierrokset nousevat nopeasti korkeammalle.
- em. johtuu nykyisen teoriani mukaan siitä että pakoventtiili tai kaksi on palanut
- auto oli ostettaessa normaalikäyntinen ja kun lähdettiin painaa 800 kilsaa motaria 130km/h lasissa niin ääni alkoi yöksi pysähtyessä esiintyä enemmän tuota naputusta. seuraavan päivän ruotsinviipale lisäsi vauriota ja tikitys oli nykyisen kaltainen tukholmassa.
-syy palaneisiin pakoventttiileihin olisi tehdyssä kansiremontissa jossa mahdollisesti vaihdettu kunnostettu kansi kalustettuna tai kalustettu huollossa vanhoilla osilla (laitoin mailia työn tehneeseen puotiin (joka no sama mistä auto on ostettu ja missä se on aina huollettu) että miten on) Tämän rempan yhteydessä turkkilainen on säästänyt muutaman tunnin työn ja lyönyt venttiilit vanhasta kannesta uuteen (tai se kannen kunnostanut paja on tehnyt vastaavaa) tekemättä venttiilien oikeaa sovitusta.
tästä seurauksena pikkuhiljaa lisääntyvä vuoto / karstoittuminen / rokkoontuminen / jopa lohkeama
Tällähetkellä mennään tämän hypoteesin mukaan, koska se on tähänmennessä ainoa joka selittää suurinpiirtein kaikki oireet.
Ehkä
auton historia on siis sellainen että siihen on 9000km sitten tehty kansiremontti. remontin syy oli huoltoa ennen havaittu muutaman desin jäähdytysneste hävikki ( varmistettu huoltofirmasta että auto tuli ehjänä pajalle) jonka vuoksi huollossa oli tarkoitus vaihtaa kannentiiviste. Tässä yhteydessä huomasivat että kannessa on vikaa ja omistaja oli antanu valtuutuksen että "pankaa kuntoon" joten autoon on vaihdettu kansi.
Nyt jos lähdetään lopputuloksesta alkuun päin:
- auto käy tyhjää neljällä ja tuossa noin 2500 kohdilla viides tulee mukaan ja sen huomaa ajossa kun teho lisääntyy (samalla kun äänikin joka sitten vaimenee kun kierrokset nousevat nopeasti korkeammalle.
- em. johtuu nykyisen teoriani mukaan siitä että pakoventtiili tai kaksi on palanut
- auto oli ostettaessa normaalikäyntinen ja kun lähdettiin painaa 800 kilsaa motaria 130km/h lasissa niin ääni alkoi yöksi pysähtyessä esiintyä enemmän tuota naputusta. seuraavan päivän ruotsinviipale lisäsi vauriota ja tikitys oli nykyisen kaltainen tukholmassa.
-syy palaneisiin pakoventttiileihin olisi tehdyssä kansiremontissa jossa mahdollisesti vaihdettu kunnostettu kansi kalustettuna tai kalustettu huollossa vanhoilla osilla (laitoin mailia työn tehneeseen puotiin (joka no sama mistä auto on ostettu ja missä se on aina huollettu) että miten on) Tämän rempan yhteydessä turkkilainen on säästänyt muutaman tunnin työn ja lyönyt venttiilit vanhasta kannesta uuteen (tai se kannen kunnostanut paja on tehnyt vastaavaa) tekemättä venttiilien oikeaa sovitusta.
tästä seurauksena pikkuhiljaa lisääntyvä vuoto / karstoittuminen / rokkoontuminen / jopa lohkeama
Tällähetkellä mennään tämän hypoteesin mukaan, koska se on tähänmennessä ainoa joka selittää suurinpiirtein kaikki oireet.
Ehkä

Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
^Voiks diiselissä ees venttiili palaa missään tilanteessa? Kerro kun selviää, mä pitäydyn omassa veikkauksessani siitä imusarjan läpyskästä joka estää yhtä imuventtiiliä sulkeutumasta kunnolla ja/tai on estänyt sen kerran => yksi venttiili saanu osuman.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Mites alipainepumppu? Noita äänen aiheuttajia voi olla vaika mitä, periaatteessa kaikki liikkuvat osat...?ensimmäistä klippiä lukuun ottamatta en kuule noista muista ku karkeaa diesel ääntä vai olenko kuuro? Ymmärtääksebi suuttimet voi olla aika kovaäänisiä ehjänäkin, näin mulle huollossa sanottiin...
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
meinaat että diesel palaa kylmänä...Vode kirjoitti:^Voiks diiselissä ees venttiili palaa missään tilanteessa? Kerro kun selviää, mä pitäydyn omassa veikkauksessani siitä imusarjan läpyskästä joka estää yhtä imuventtiiliä sulkeutumasta kunnolla ja/tai on estänyt sen kerran => yksi venttiili saanu osuman.

Toki ehjä oikein tiivistyvä venttiili ei pala, mutta ei se kovin isoa murusta jotain kovaa karstaa / epäpuhtautta tarvii väliinsä kun ei mee kiinni ja jos se sit tarttuu seetipintaan tai venttiiliin, mikä ikinä olikaan, niin se seeti / venttiili palaa rakoille ja sitten se ei enää tiivisty, sen jälkeen ongelma vain jatkaa pahentumistaan.
Eli mahdollista on kyllä ja koska kansiremppa tehty niin jopa vähän enemmän mahdollista kuin muuten, johtuen siitä että korjaamoiden toimintaa ohjaa nopeus eikä laatu..
Ei sen muovisen imusarjaläpän jääminen venttiilinväliin mahdoton ajatus ole, mutta eivät ole tunnettuja irtoilustaan.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Alipainepumppu ei aiheuta neljällä käymistä.jkk kirjoitti:Mites alipainepumppu? Noita äänen aiheuttajia voi olla vaika mitä, periaatteessa kaikki liikkuvat osat...?ensimmäistä klippiä lukuun ottamatta en kuule noista muista ku karkeaa diesel ääntä vai olenko kuuro? Ymmärtääksebi suuttimet voi olla aika kovaäänisiä ehjänäkin, näin mulle huollossa sanottiin...
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Tähän väliin on ehkä hyvä lisätä sellainen fakta että:
Minulla viimeisen 17 vuoden aikana ei ole koskaan ollut autoissani mitään sellaista "normaalia" vikaa joka jollain muulla olisi vastaavassa autossa ollut. Tämä "siunaus" on aina aiheuttanut juuri tämänkaltaisen tukanraapimis viikon / pari, kunnes on saanut selville mikä nyt meni.
Minulla viimeisen 17 vuoden aikana ei ole koskaan ollut autoissani mitään sellaista "normaalia" vikaa joka jollain muulla olisi vastaavassa autossa ollut. Tämä "siunaus" on aina aiheuttanut juuri tämänkaltaisen tukanraapimis viikon / pari, kunnes on saanut selville mikä nyt meni.