Bussoja ristiin rastiin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Bussoja ristiin rastiin

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Olen yrittänyt foorumia vähän kahlailla, mutten ole ainakaan löytänyt, että eri Bussojen yhteensopivuutta olisi hirveästi käsitelty? Ei sikäli, että yhtään tuollaista mainiota moottoria omistaisin, mutta jos joskus..

Lähinnä fundeerailin, että missä määrin eri moottoreita voi risteyttää keskenään? Sen verran olen päässyt perille, että esimerkiksi vanhaan vajaaventtiiliseen ei ilmeisesti menisi 24V kannet :( Myöskään kampurat ei ilmeisesti menisi ristiin eri venttiilimäärien kesken öljypumpun erilaisuudesta johtuen.

Koko koneet kai menisi ristiin, mutta pitääkö tällöin käyttää mitä vauhtista ja käykö nuo huimapyörät ristiin eri kampuroihin? Miten sitten esimerkiksi hammaskehien offsetit tällaisissa?

Onko kukaan näistä perillä, vai eikö tällaisia vain ole tehty? Kaikki on tyytyväisiä vakioihin? :mrgreen:

Noita 156:n 2,5:ia on kuitenkin saatavilla kohtuu hyvin, muut (=isommat) meneekin jo hankalammiksi. Joten onko tuolle enää mitään tehtävissä vakio-osia vaihtamalla, vai rajoittuuko mahdollisuudet niihin perinteisiin kikkoihin? Kuitenkin jotain jakopäävammaisia on aina välillä tarjolla, joten jos moisia risteyttämällä jotain saisi aikaan, niin olisihan tuo ihan järkevää ja suht kustannustehokasta.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Bussoja ristiin rastiin

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

12v ja 24 kannet menee ristiin vanhemman polven bussoissa (eli alle vm 1997, 156 taisi olla ensimmäinen "uudemman polven" bussolla varustettu malli?), joissa on molemmissa vielä jakoremmin pyörittämät öljypumput (kaikki 3.0 12v:t (GTV/Spider 3.0 12v:sta ei tietoa) ja 24v:t esim GTV 3.0 24v, 164 3.0 24v).
Uudemmista, joissa öljypumppu pyörii kampiakselin pyörittämällä ketjulla, kannet ei mene ristiin 12v koneisiin (pl. 166 2.0 V6 TB jossa ÖP pyörii ketjulla ja uudemmat 24v kannet saattaisi istua :roll: ).

Erot uudemman ja vanhemman setupin välillä näkee jakopäästä, vanhemmissa on yksi "ylimääräinen" pyörä öljypumpulle mikä uudemmista puuttuu kokonaan.

nämä menee ristiin:
vanha 12v:
916V6TZR.jpg
(90.45 KiB) Tiedosto ladattu 1165 kertaa
vanha 24v:
91624VZR.jpg
(105.84 KiB) Tiedosto ladattu 1165 kertaa
eroja kuitenkin on eikä kansien vaihto todellakaan ole mikään "direct replacement" . Eroja on mm. 24v koneen öljypumpun välityksessä, pyörii kovempaa kuin 12v koneessa jossa nopeuden määrää nokan päässä pyörivä virranjakaja (pl ainakin 166TB ja spider 12v sekä 155 v6 missä suorasytkä).

Kampiakselit eroavat juuri tuon öljypumpun muutoksen takia, uudemmissa on koneistettu pinta öljypumpun rattaalle ja vanhemmasta tuo puuttuu. Isoa muutosta ei nähdäkseni tarvitse että uudempia voi käyttää vanhoissa ja kai tuon koneistuksen voi vanhempaankin kampuraan tehdä jälkikäteen kun kampura on muutenkin koneistettavissa.

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Bussoja ristiin rastiin

Viesti Kirjoittaja Sape »

^ Yksi korjaus tuohon listaan. GTV 3.0 24V on jo varustettu tuolla uudemmalla koneella / jakopäällä. Ei siis samalla kuin 164 24V.

Edit. Kuvassa tosiaan näyttää olevan vanhemman 24V jakopää, mutta kuitenkin uudemman koneen osat. Kuitenkin, jo -97 GTV:stä löytyy tuo uudempi kone :)

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Bussoja ristiin rastiin

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kiitän. No onhan noissa sitten muuteltu kaikenlaista. Meneekö uusi moniventtiili kuinka kohtuudella vanhan vajaaventtiilisen tilalle? Onko näissä jotain pitkittäis-/poikittaislohkoja, vai käykö esimerkiksi moottorinkannakkeet ristiin?

Miten muuten tuo öljypumppu vaikuttaa kansiin? Kaiken järjen mukaan kai se öljypumppu kuitenkin lohkossa majailee? Öljykanavat erilaiset?
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Vastaa Viestiin