Alfa 147 takajarrujen liukutapit ja ilmauksesta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Alfa 147 takajarrujen liukutapit ja ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Tulipas tänään uusittua käytännössä jarrut taakse. Pikku mutka tuli matkaan, mutta se nyt ei yllättänt ketään näissä vehkeissä :lol: Tarkemmin, onko noilla takajarrujen eripituisilla liukutapeilla joku ihan oikea tarkoitus? Kävin motonetissa kyselemässä 147:an liukuja taakse, eikä ollut. Sen sijaan 156:een löytyy kahta eri mittaa, paketteina. Sopiiko 156:en liukutappi 147:aan?
Viimeksi muokannut jkk, 15 Huhti 2017, 08:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Alfa 147 takajarrujen liukutapit

Viesti Kirjoittaja Pele »

En ainakaan itse keksinyt mitään logiikkaa niille eri pituuksille.
Mun mielestä olivat toisella puolella eritavalla sijoitetutkin kuin toisella...
Eiköhän ne 156:n tapitkin passaa. Täälläpäin katalookit tunsi kyllä 147:n kin tappisarjan, mutta laitoin vanhat koska niissä ei mitään vikaa ollut. Kumit tuli uudet.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Alfa 147 takajarrujen liukutapit

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ok, se olikin seuraavaksi mielessä, että onko noiden sijoittelulla merkitystä, lyhyempi ylös vai alas...muistaakseni pidempi oli ylhäällä. Taidanpa marssia huomenna motonettiin ja ostaa sen 156 sarjan, joissa molemmat tapit ovat samankokoisisa kuin 147:an sarjassa vain toinen... 8)

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Alfa 147 takajarrujen liukutapit

Viesti Kirjoittaja Pele »

Joo ilmeisesti järjestyksellä ei ole merkitystä. Ainakin näihin minun satuloihin sopi pituuden puolesta miten vain, kun kokeilin ja arvoin miten laittaisin. :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa 147 takajarrujen liukutapit

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ex-156:ssa (JTD) oli eripituiset liukutapit takana. Sitä edeltävässä (TS) ei ollut.
Molemmissa oli samat takasatulat.

Toiseen meni muistaakseni Fiatin tappisarja, toiseen tais mennä Pösön. :-D En huomannut mitään merkitystä minkään kannalta.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Alfa 147 takajarrujen liukutapit ja ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Sitten vielä ilmauksesta, vaihdoin nuo molemmat takasatulat. Riittääkö takajarrujen ilmaus vai pitääkö joka nurkka ilmata? Ilmailin eilen takajarrut niin, että virrat oli poissa päältä. Lopetin kun letkussa oli pelkkää nestettä, mutta jarrutuntuma tuntuu vielä vähän oudolta...?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa 147 takajarrujen liukutapit ja ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos ei ole säiliö tyhjäksi päässyt, niin etuset todennäköisesti ok. Toisaalta nopea tarkistaa ja samalla muutenkin pumppaisi tuoretta nestettä myös etulinjoihin, ettei siitä haittaakaan ole.

Samalla lailla aina itselläkin ihan "oudot" jarrut, kun purkanut, putsannut, uusinut ja rasvannut. Outo tuntuma johtunee siitä, että satulassa on taas liikettä ja palikat hakee paikaansa.
Viimeksi muokannut Alfissimo, 15 Huhti 2017, 08:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Alfa 147 takajarrujen liukutapit ja ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ei päässyt säiliö tyhjäksi. Tää on tämmönen "ähellä parkkiksella" proggis :mrgreen: , ei uskalla noita 15 vuotta vanhoja nippoja avata / poikkasta edestä kun sitten sitä ilmaa siellä on ainakin :D

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa 147 takajarrujen liukutapit ja ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Nippojen kanssa aina oma jännä :mrgreen:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Alfa 147 takajarrujen liukutapit ja ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Noniin, auto läjässä. Hain motonetistä 156:en liukupultin. Ilmasin takajarrut uudelleen, yksin, mutta niin että ruuttasin kunnolla rasvaa ilmausnipan juureen, ettei kierteistä mene ilmaa.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Alfa 147 takajarrujen liukutapit ja ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onko näissä tuo 8,2mm paksu? Aika suolanen hinta Motonetissä osalle, jota saa neljällä eurolla maailmalta. Omalla hankintalistalla verkkokauppaan on tuota 8,2 versiota kahtena pituutena, mutta 9,6 versiota en tiennyt katsellakaan. Missähän sitä on?

(tosin ei ollut tarkoitus ylipäätään kaupata Alfaan osia, mutta tässä sivussa tulee vähän väkisin niihinkin käyviä osasia)
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Alfa 147 takajarrujen liukutapit ja ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^mä ostin tuon setin jossa oli 9,6 mm paksu liukupultti. Oli vähän kiire saada tuo kasaan. Noin halpaa osaa ei kannata yksin tilata kun posteja tulee kolminkertaisesti päälle...

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Alfa 147 takajarrujen liukutapit ja ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Jäikö muuten pakettia talteen että näkisi numeron? Näissä näköjään on sekä TRW että Girling/Lucas jarruja vaihtoehtona kaikkiin malleihin, enkä tiedä miten ne äkkiseltään erottaa kun kiinnitysperiaate sama.
TRW:hen tarjotaan juurikin eripituisia pultteja, joista lyhyemmässä on ohennuksia matkalla ja ilmeisesti siihen tulee jonkinlainen kumiholkkikin varren päälle yhteen kohtaan, Lucasiin taas tarjotaan tasapitkiä. Vaikuttaisi ettei noita TRW pultteja voisi laittaa kuin yksiäpäin, lyhyt vaikuttaa kuvassa ohuemmalta mutta siitä en ole varma. Mutta Autofren ei kerro noitten tappien paksuuksia edes omassa luettelossaan.
Tuliko sulle nyt tasapitkät vai erimittaiset siinä 9,6mm paketissa?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Alfa 147 takajarrujen liukutapit ja ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^tässä oli vissiinkin lucas satulat ja uudet ainakin ovat. Toi setti minkä ostin motonetistä sisäls kaks pulttia koossa 75 mm x 9,6, merkkinä joku quick brake nro. 113-1339x. Oli satulan pidikkeeseen juurin sopivan kokoinen pultti.

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Alfa 147 takajarrujen liukutapit ja ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja Pele »

Täällä 147:n tapit sopi ainakin miten päin vaan. Toisessa oli se kumi, toisessa ei.
En tullut sen enempää mitanneeksi.
Satula oli Lucas: https://deltateam.kuvat.fi/kuvat/ALFA+R ... 42_Pro.jpg

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa 147 takajarrujen liukutapit ja ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mielestäni ex-JTD:ssä tai ex-Tessussa oli nimenomaa TRW:n satula. Toisessa takuuvarmasti Lucas.
Ja molempiin meni samat, yhtäpitkät pidemmät liukutapit - tosin mielikuva on, että toisessa oli foorttipösö ja toisessa fiiatin, eli paksuudessa on saattanut ollakin eroa.

Ainakin viimeisessä (JTD:ssä) oli väljemmät tapit, kuin aikasemmassa - ehkä siihen siis meni ne ohkaasemmat?

Vastaa Viestiin