Alkuperäinen syy moottorin räjäyttämiselle oli veden sekoittuminen öljyyn, niinpä tuo putken tiivistys on aika lailla askarruttanut. Putket nyt kuitenkin tulee uudet, mutta lohkossa on vähän sanomista.
Onko kukaan laittanut jotain muuta kuin alkuperäisen kaltaisen kumirenkaan märän sylinteriputken tiivisteeksi? Tiivistepinnat ovat aika ok, vaikkakin pientä koloutumista on havaittavissa. Sen sijaan sylinteriputket ovat poraukseensa hiukan mielestäni turhan väljät, koska putki pääsee pakotettaessa heilumaan non 0.30 mm lohkon yläosassa. Putki menee ilman voimaa paikoilleen ja varmasti liikahtaa, jos lohkon kääntää. Viiden sadasosan liuska ei kuitenkaan mistään mahdu putken ja porauksen väliin.
Voisiko ajatella kuumuutta kestävää silikonia poraukseen tai vaihtoehtoisesti vesitilan puolelle? Entä (ja / tai) epoksiliimaa?
Tiivisterenkaasta tein vielä havainnon, että se aiemmin oli asettunut aivan laipan tasoon, eli hieman ylemmäs kuin sille sorvattu ura putkessa. Ainakin musta rantu porauksessa siltä näytti. Kumirengas ilmeisesti tulisi jollain keinolla voidella, ettei se vahingoitu putkea asetettaessa. Saippua vai kumirasva vai joku muu?
sylinteriputken tiivistys ja kumirenkaan voitelu
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: sylinteriputken tiivistys ja kumirenkaan voitelu
Omissa remonteissa olen voidellut putken ja O-renkaan moottoriöljyllä, tosin sovitukset ovat olleet kunnossa, eli putket ovat menneet paikoilleen käsin painamalla ja pysyneet paikoillaan vaikka lohkon kääntää. Pieni määrä kuumankestävää tiivistemassaa voisi olla hyvä tiiviyden varmistamiseksi.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: sylinteriputken tiivistys ja kumirenkaan voitelu
Taisi olla permatex Copper mitä laitoin orkkistiivisteiden lisäksi sylinteriputken olkaan. Pari vuotta mennyt ilman nesteiden sekoittumista.
Loctiten tekninenneuvonta suositteli jotain ohkaisempaa tavaraa.
Loctiten tekninenneuvonta suositteli jotain ohkaisempaa tavaraa.
Re: sylinteriputken tiivistys ja kumirenkaan voitelu
Mahdollisesti "sleeve retainer", joka kestää öljyä glykolia ja +200 C. Tuota vain ei arvatenkaan ole hyllyssä lähistöllä. Jotain kohtuu juoksevia kierrelukitteita alle 0,1 mm välykseen kyllä olisi, mutta noissa jää monesti lämmönkesto 150-200 C. Enpä ainakaan tiedä riittääkö.
- Quattroruote
- Viestit: 21
- Liittynyt: 28 Marras 2013, 22:39
- Car(s): Giulietta 2.0 1982
Thesis 3.2 Emblema 2004 - Paikkakunta: Vantaa
Re: sylinteriputken tiivistys ja kumirenkaan voitelu
Kun sylinteriputket ovat valurautaa ja lohko alumiinivalua, niin noin +20 asteen lämpötilassa välystä pitää ollakin, koska alumiinin lämpölaajenemis(supistumis)kerroin on noin 2 kertaa suurempi kuin valuraudan.Jarno kirjoitti:Sen sijaan sylinteriputket ovat poraukseensa hiukan mielestäni turhan väljät, koska putki pääsee pakotettaessa heilumaan non 0.30 mm lohkon yläosassa.
Ylösalas- suunnassa liikuntasaumana toimii tämä "kuminauha". Mielestäni on järkevintä käyttää ko. moottoriin tarkoitettuja kumitiivisteitä. Nordiin ostin ne Muukkoselta. Eikä tullut ongelmia sylinteriputken korkeusaseman suhteen, jonka toleranssi on hyvin pieni. Jos putkien korkeusasema ei ole sallituissa rajoissa, kannentiivisteen tai sen kestävyyden kanssa on vaikeata.
La vita è troppo corta per non guidare italiano.