159 2.2 jts todelliset tehot
Valvoja: Moderators
159 2.2 jts todelliset tehot
[img]
Kolme mittausta joista viimeinen optimoinnin kanssa jolla saatiin hieman alavääntöä 3KW lisää tehoa !
[/img]Normaalisti kulkevan ja kiihtyvän ja valmistajan ilmoittaman huippunopeuden saavuttavan 159 2.2 JTS:n tehopenkkilukemat eivät ole lähelläkään valmistajan ilmoittamia . Ohkohan valmistajilla eri mittausmenetelmät .Kolme mittausta joista viimeinen optimoinnin kanssa jolla saatiin hieman alavääntöä 3KW lisää tehoa !
- Liitteet
-
- alfa teho vääntö 3.jpg
- (115.84 KiB) Tiedosto ladattu 3780 kertaa
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Tehopenkeissäkin on eroja.. Numeroarvoja eri penkkien välillä on käytännössä turha vertailla edes keskenään. Vain samassa penkissä (ja mielellään samoissa olosuhteissa) saatuja tuloksia voidaan vertailla keskenään luotettavasti.
Noissa lapuissa on lisäksi ilmoitettu teho vauhtipyörältä (flywheel), jota ei voida edes mitata, vaan penkin ohjelmisto laskee sen erilaisten kertoimien kanssa renkaille välittyvästä tehosta, jonka penkki siis oikeasti mittaa. Ellei sitten flyweel-teholla tarkoiteta tässä penkin vauhtipyörälle eli rullalle, jota pyörät pyörittävät siirtyvää tehoa (jos on penkki on sellaista tyyppiä).. Siinä tapauksessa lukemat ovat ihan oikealla tontilla. 185hv konetehosta pyörille välittyy ehkä 85-90 % (?), jolloin teholukema vetävillä pyörillä on noin 157-167 hv (115-122 kW).

Noissa lapuissa on lisäksi ilmoitettu teho vauhtipyörältä (flywheel), jota ei voida edes mitata, vaan penkin ohjelmisto laskee sen erilaisten kertoimien kanssa renkaille välittyvästä tehosta, jonka penkki siis oikeasti mittaa. Ellei sitten flyweel-teholla tarkoiteta tässä penkin vauhtipyörälle eli rullalle, jota pyörät pyörittävät siirtyvää tehoa (jos on penkki on sellaista tyyppiä).. Siinä tapauksessa lukemat ovat ihan oikealla tontilla. 185hv konetehosta pyörille välittyy ehkä 85-90 % (?), jolloin teholukema vetävillä pyörillä on noin 157-167 hv (115-122 kW).
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Kiitos tiedosta ! Optimoinnilla luvatut +30Nm ja + 10KW eivät toteutuneet mutta omapahan on hyväuskoisuus !
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Kenen softa sinne laitettiin? Ja pitikö softasta maksaa kun lupaukset ei täyttyneet?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Ei tuollaiset lukemat ole vapaastihengittävässä edes mahdollisia softaamalla.oidipus kirjoitti:Kiitos tiedosta ! Optimoinnilla luvatut +30Nm ja + 10KW eivät toteutuneet mutta omapahan on hyväuskoisuus !
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
On. Mutta silloin alkuperäinen ohjelma on tietoisesti tehty huonoksi. Aikoinaan Volvon 2.4 vapari vitonen oli softaa vaille sama rauta 140hv ja 170hv versioissa.Tuomas K kirjoitti:Ei tuollaiset lukemat ole vapaastihengittävässä edes mahdollisia softaamalla.oidipus kirjoitti:Kiitos tiedosta ! Optimoinnilla luvatut +30Nm ja + 10KW eivät toteutuneet mutta omapahan on hyväuskoisuus !
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Toki, jos alkuperäinen softa on tahallaan pilattu, mutta vapareissa tuo ei ole kovin yleistä.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Yep, eipä niillä normiajossa juurikaan eroa ollut. Mulla oli tuo kone V70:ssä (170hv - versio). Nuo tehot irtosivat vasta aika korkeilla kierrosluvuilla. Harva tavantallaaja sinne asti vinguttaa - sattui jo korviinkin. Hyvä kone, mutta kohtuuttoman janoinen.TeroPee kirjoitti: ...Aikoinaan Volvon 2.4 vapari vitonen oli softaa vaille sama rauta 140hv ja 170hv versioissa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
no jos vaparin ilmoitettu litrateho on 84hevosta ja huippuvääntö yli 100Nm litralta, niin aivan turha lähteä jollain optimoinnilla huukailemaan yhtään mitään. Nämä tämmäset 30Nm väännönlisäys jutut
, siinä saa olla jo aikamoinen welho raudankin muutoksissa, jotta moisen lisäyksen esille viilaisi. Siis jo valmiiksi tehokkaaseen myllyyn.



"puhun niin totta kuin osaan"
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Mielestäni Alfa lupailee vähän liikaa ainakin vapareidensa tehoille, kun ottaa vähän isomman otannan vuosien varrelta ihmisten kokemuksia 156 ja 159 JTS moottoreista, niin aina ollaan miinuksella. Jotkut viripajat jopa kertovat tästä ja lupaavat että virilastun kanssa päästään taas ehkä luvattuihin tehoihin kun vakiotehot ovat alle. Kts. esim. https://www.squadra-tuning.nl/techniek/ ... 9-2-2-jts/
Itse dynotin oman 156 JTS:n ja sieltä puuttui muistaakseni 25-30hp. Joo, monet dynotetut autot ovat käytettyjä ja konit ovat saattaneet jo karata, mutta muilta merkeiltä löytyy niitäkin moottoreita jotka vinkaisevat vanhemmiten vielä ne luvatut hevoset.
Edit: tiedän erot dynoissa ja tarkkana saa olla että puhutaanko rengas- vai kampiakseli tehoista. Autoissa kuitenkin yleensä aina kampiakseli, joka on jokin häviöarvonnan tulos mitatusta rengastehosta.
Edit: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... esult.html
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=21152
Itse dynotin oman 156 JTS:n ja sieltä puuttui muistaakseni 25-30hp. Joo, monet dynotetut autot ovat käytettyjä ja konit ovat saattaneet jo karata, mutta muilta merkeiltä löytyy niitäkin moottoreita jotka vinkaisevat vanhemmiten vielä ne luvatut hevoset.
Edit: tiedän erot dynoissa ja tarkkana saa olla että puhutaanko rengas- vai kampiakseli tehoista. Autoissa kuitenkin yleensä aina kampiakseli, joka on jokin häviöarvonnan tulos mitatusta rengastehosta.
Edit: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... esult.html
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=21152
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Mää kävin joskus dynolla ja 165hp tuli täyteen, jopa inan yli. Joskin konetehomuunnos oli mielestäni optimistinen. Olen myös ajanut navigaattoriin (suljetuissa olosuhteissa, tietysti) 222km/h tasasella, joten senkään puolesta nyt p*rkeleesti voinut puuttua. Tästä on tosin jo vuosia, nykytilanne voi olla toki toinen.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
156:n JTS voi olla hyvinkin nuhainen kuluneilla nokilla ja tukkoisella imusarjalla. Parilla yksilöllä ajanut, eikä kumpikaan tuntunut yhtä tehokkaalta, kuin silloin omassa ajossa ollut 2.0TS. Kyseinen ~300tkm ajettu 2.0TS (155hv) antoi kahtena peräkkäisenä vuonna, neljällä vedolla 150hv pintaan olevat penkkilukemat. Ei ollut isoja eroja vetojen kesken, joten kai se ainakin järjissään oli.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Kyllä 156 JTS voi olla ihan pelkkä imusarja tukossakin aika vaisu, ja kunnossa oleva TS tuntuu paljon pirteämmältä.
Nytkun tuo JTS on ilmeisesti kohtuuhyvin kunnossa, niin kyllähän siinä voimaa on enemmän kuin TS.ssä.
Eli jos veto on alhaalta diiselimäistä ja veto loppuu ylhäällä => forten imusarjanpuhdistustököttiä koneeseen.
Tällä ihan mulla ainakin aukesi tehtynä kahteen öljynvaihtoon peräjälkeen.
Nokat tuli tarkastettua hihnanvaihdon yhtydessä, ja niistä ei kulumaa löytynyt.
Nytkun tuo JTS on ilmeisesti kohtuuhyvin kunnossa, niin kyllähän siinä voimaa on enemmän kuin TS.ssä.
Eli jos veto on alhaalta diiselimäistä ja veto loppuu ylhäällä => forten imusarjanpuhdistustököttiä koneeseen.
Tällä ihan mulla ainakin aukesi tehtynä kahteen öljynvaihtoon peräjälkeen.
Nokat tuli tarkastettua hihnanvaihdon yhtydessä, ja niistä ei kulumaa löytynyt.
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Siis "imusarjan puhdistustököttiä" moottoriöljyn sekaan? Miten se imusarjaan/kanaviin vaikuttaa? Mekaanisella puhdistuksella kanavat saa avattua puhtaiksi, mutta tuo tapa on aivan uusi mulle...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
^A Bart varmaan tarkoitti, että ennenkuin laski oliot mäkeen, niin korotetulla tyhjäkäynnillä ruuttas purkillisen puhdistusainetta imupuolelle. 2 eri käsittelykertaa. Olen tehny saman, eikä ainakaan pahaa tehny.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Ok, palotilassa varmaan nostetaan lämpötilaa näin, mutta taitaa jäädä imukanaviin edelleen tukokset? Miten se käytännössä sinne saadaan muuten kuin polttoaineen mukana? Mitsuihin yritettiin rautalangalla rassaamalla saada karstat pois, ei onnistunut hyvin sekään, Alfassa on jouduttu kansi irrottamaan karstan poistamiseksi, kun imukanavat muurautuivat tukkoon, erityisesti alkupään autoissa jo 30-50 tkm ajon jälkeen. No, eihän se mitään uutta ole, jo '70-luvulla eräitä ranskalaisia moottoreita puhdistettiin liruttamalla vettä kaasariin koneen huutaessa korkeilla kierroksilla. Mutta kyllä puhdistu palotila!
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
^juu, vedellä tulee puhtaat palotilat ja pakokanavat. Kyllä tarpeeksi kova liutoin taitaa sitä imupuolen muuraumaakin vähentää. Spraypullollinen siittä jostain imupuolelta (ite laitoin ennen läppää, huohottimen reiästä, koska oli helppoa) Eikö gdi mitsu ollu kaikkistapahin muurautumaan, niin paha että tehdas lopetti, aika piankin moottorin tuotannon.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Ei varmaa mitenkään. Enkä tainnut noin kirjoittaakaan.seppo kirjoitti:Siis "imusarjan puhdistustököttiä" moottoriöljyn sekaan? Miten se imusarjaan/kanaviin vaikuttaa? Mekaanisella puhdistuksella kanavat saa avattua puhtaiksi, mutta tuo tapa on aivan uusi mulle...
Mutta 2000-2500 kierrosta koneeseen ja pillillä ennen kaasuläppää koneeseen 15-20s suihkaus ja sitten vartin tauko ja uudelleen niin monta kertaa/kauan kuin puteli on tyhjä.
Sitten taasen tauko ja reipasta ajoa.
Itsellä tuo vaikutti niin että tuo diiselimäinen alavääntö poistui ja kone lähti kiertämään ihan halukkaasti yli 5000 kierroksen.
Toinen uusintakerta paransi pikkaisen tulosta, muttei enää dramaattisesti, mutta nyt kelaa ihan pirteästi rajoittimeen (kun viikkko sitten viimeksi kokeilin).
Ekalla puhdistuskerralla kun polkaisi lapun lattiaan ylämäkeen olisi vanha diiselimersukin olllut kateellinen, niin mustaa savua sieltä tuli ja takana ollut puskurissa roikkuva hiace katosi taustapeilistä

Toki pelästyin että nyt tämä peli laukeaa, niin paljon se nikotteli ja kakisteli.
Puhdistusreisun jälkeen siis öljyjen vaihto, ja tämä siis uusittiin 10 tonnin ajon jälkeen.
En ole kanavia jaksanut endoskoopilla kurkkia tuon jälkeen, kun veto on tosiaankin pirteämpää kuin 155 heppaisella ts:llä.
Tuo litku on muistaakseni kullanvärisellä korkilla varustettu ja forte siinä lukee kyljessä.
Tämä vikkihän tuli joskus Heikan varaosapäivillä Turkulaiselta kaverilta, jolla giukiaaro JTS alfa.
Kyllä tuntui oma jts tukkoiselta koeajon jälkeen, mutta avasi tietämystä miten sen kuuluisi mennä puhdistuksen jälkeen tai yleensäkin toimivana.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Ollaan aika kaukana alkuperäisestä aiheesta, mutta miten fiksua tuollaisen kiinteähkön aineen työntäminen käyvään moottoriin on? Lähinnä mietin että voiko se aiheuttaa jotain vaurioita?
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
En oikein osaa sanoa, vaihtoehtona olisi ollut kannen avaus.
Tai sitten ajaminen ylitehottomalla kamppeella.
Tuo nyt on semmoista litkua, joka sulattaa sen karstan mustaksi vaseliininomaiseksi mönjäksi.
Se sitten lähtee kait ilmavirrasta liikkeelle koneeseen.
Ainakin tuo on pysynyt nipussa jo muutaman vuoden viimeisimmästäkin käsittelystä, joten lasken tuon hyväksi tempuksi.
Tosin tulpat muistaakseni vaihdoin viimeisemmän käsittelyn jälkeen.
Tai sitten ajaminen ylitehottomalla kamppeella.
Tuo nyt on semmoista litkua, joka sulattaa sen karstan mustaksi vaseliininomaiseksi mönjäksi.
Se sitten lähtee kait ilmavirrasta liikkeelle koneeseen.
Ainakin tuo on pysynyt nipussa jo muutaman vuoden viimeisimmästäkin käsittelystä, joten lasken tuon hyväksi tempuksi.
Tosin tulpat muistaakseni vaihdoin viimeisemmän käsittelyn jälkeen.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Noin mututuntumalta, parasta se lie sinne käyvään koneeseen tunkea - irrotessaan/liuetessaan vähitellen voi mennäkin koneesta läpi järkevinä määrinä ja järkevän kokoisina partikkeleina. Jos kone sammuksissa rassailee ne karstamöröt irtaalleen ja lyö tulille, voiisn kuvitella negatiivisen efektin olevan kahta kauheampi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
No joo, vielä vähemmän ajattelin että sammuksissa olevan koneen sylinteriin laitettaisiin yhtään mitään. Mietin vaan mitä katalysaattori tai turbo (jos sellainen on) tykkää palamattomasta kiintoaineksesta. Itse en tekisi noin vaan palikat irti ja kunnollinen puhdistus olisi mun valinta.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Joo siis toki mekaaninen puhdistus palikat irti on se oikeasti paras vaihtoehto. Mainitessani "paras" tarkoitin sitä, että jos jotain tehdään konetta aukomatta, niin mieluiten rauhalliseen tahtiin mahdollisimman hienojakoisella karstalla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Eikös sellasta vaahtomaista ainetta myydä puhistukseen. Dieselille omansa ja bensiinille oma. Liquid moly tais olla merkki. Täytyypä tunnustaa että en ole käyttistä lukenu että laitetaanko käyvään moottoriin vai sammuneeseen. Sellanen pitkä pilli siinä kuitenkin on ja kaasuläpänkuva etiketissä.?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 16 Heinä 2016, 01:25
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Tänä päivänä jokainen vakavasti otettava dyno/viritys paja kyllä pystyy mittaamaan jos ne vain haluaa muutaman hv tarkkuudella todellisen moottoritehon helpostikkin varsinkin alle 300-400hv autosta kun minkäänlaisia sutimis ongelmia ei rullilla ole! Kaikki asiat on laskettu oikein dynosoftaan(inertiat yms.yms.) Saksalaisia autoja olen itse ajanut dynossa paljon ja nähnyt niitä ajettavan niin kyllä tehot kunnossa olevassa autossa on aina ollut +-5hv sisään tehtaan ilmoittamasta ja vääntö yleensä yleensä aina isompi mitä tehdas ilmoittaa. Jotkut dynopajat mitkä myy softia tekee valitettavasti sitä että lähtötehot mitataan ja virisoftan tehot sitten otetaan huijjatulla dynosoftan inertialuvulla tai hirveällä lämpötila korjauksella, mutta ei siitä sen enempää...
En alfa romeon JTS moottorista hirveästi tiedä mutta voisin kuvitella että samat vaivat on kuin vag konsernin kyseisissä moottoreissa että egr yms paskoo kanavat tukkoon ja bensakun menee suoraan pyttyyn niin sinne se karsta jää eikä puhdista kanavia. Siihen ei auta kuin mekaaninen poisto. Pähkinän kuorella puhaltamalla itse olen suorasuihku moottoreita putsaillut.
En alfa romeon JTS moottorista hirveästi tiedä mutta voisin kuvitella että samat vaivat on kuin vag konsernin kyseisissä moottoreissa että egr yms paskoo kanavat tukkoon ja bensakun menee suoraan pyttyyn niin sinne se karsta jää eikä puhdista kanavia. Siihen ei auta kuin mekaaninen poisto. Pähkinän kuorella puhaltamalla itse olen suorasuihku moottoreita putsaillut.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
Suokaa anteeksi mutuiluni, mut mun käsityksen mukaan näissä 1.9/2.2- jts ei oo egr:ää.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 2.2 jts todelliset tehot
^En tunne uudempiä jotsejä, mutta EGR:n voi toteuttaa myös ilman venttiiliä. 156 jötsissä on egr mutta ei egr-venttiiliä, pakokaasunkierrätys hoidetaan venttiilinajoituksella päästämällä pakotahdin lopussa pakokaasua imusarjaan imuventtiilin kautta.