Obd ongelma
Valvoja: Moderators
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Obd ongelma
Kysästääs täälläkin
166 sai hylsyn. Katsurilla ei saanu OBD:hen yhteyttä. "yhteysvirhe"
Koitin sitte itsekin parilla testerillä ja toinen valittaa ettei saa tunnistettua VIN numeroa ja toinen että "error in communication".
Kesällä vielä pelas.
Mitäs nyt tehdään?
166 sai hylsyn. Katsurilla ei saanu OBD:hen yhteyttä. "yhteysvirhe"
Koitin sitte itsekin parilla testerillä ja toinen valittaa ettei saa tunnistettua VIN numeroa ja toinen että "error in communication".
Kesällä vielä pelas.
Mitäs nyt tehdään?
Noni
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Obd ongelma
Portista virta kateissa, joku sulake lentänyt..?
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
Porttiin ainakin jossain määrin tulee virta kun testeri herää heti kun sen siihen laittaa kiinni. Sulakkeet katsomati, onko joku tietty vai tsekkaanko kaikki?JaRoDD kirjoitti:Portista virta kateissa, joku sulake lentänyt..?
Noni
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
Minulla on testeri valmiina toimintaan, jos haluat kokeilla onko vika autossa vai testerissä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
Kiitos. Hyvin todennäköisesti vika kuitenkin autossa. Sama testeri toimi kesällä vielä. Nyt kahdella testerillä ei pääse eikä katsurilla kolmannella.Maunu kirjoitti:Minulla on testeri valmiina toimintaan, jos haluat kokeilla onko vika autossa vai testerissä.
Toki jos se sun tietäisi enempi kuin "error" tai "yhteysvirhe"..
Viimeksi muokannut Macela, 27 Joulu 2017, 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noni
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
Hmm.. Crp129 lukijalla "scan" löytää kyllä Bosch Motronic ME2.1... Ja tästä ei vikakoodeja.
Mutta kun ei mene "scan" vaan menee "OBDII/EOBD" niin tulee tuo communication error.
Mutta kun ei mene "scan" vaan menee "OBDII/EOBD" niin tulee tuo communication error.
Noni
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
Kyllä.Isola kirjoitti:Toimiiko samalla tavalla moottori käynnissä tai sammuksissa?
Noni
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Obd ongelma
Vahvaa mutua. OBD:ssahan on useampikin kommunikaatioväylä eri pinneissä. "Scan" etsii nämä kaikki ja karahtaa varmaan ensimmäiseen löytämäänsä, joka toimii väärin. Se konttorin testeri voisi toimia, jos sen pakottaa käyttämään K-linea.
Jos on yleismittari käytettävissä, niin voisi mittailla jännitteet OBD:n nastoista 6, 7, 14, 15 ja 16, moottori käynnisssä mutta testeri irti. Numerointi alkaa ylärivin eli leveämmän puolen vasemmasta päästä ja jatkuu alarivin vasemmasta päästä. Maa löytyy nastasta 5.
Jos on yleismittari käytettävissä, niin voisi mittailla jännitteet OBD:n nastoista 6, 7, 14, 15 ja 16, moottori käynnisssä mutta testeri irti. Numerointi alkaa ylärivin eli leveämmän puolen vasemmasta päästä ja jatkuu alarivin vasemmasta päästä. Maa löytyy nastasta 5.
Järkiautoilija
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
6:een ja 14:aan ei tule kattoakseni piuhaa ollenkaan..Isola kirjoitti:Jos on yleismittari käytettävissä, niin voisi mittailla jännitteet OBD:n nastoista 6, 7, 14, 15 ja 16, moottori käynnisssä mutta testeri irti. Numerointi alkaa ylärivin eli leveämmän puolen vasemmasta päästä ja jatkuu alarivin vasemmasta päästä. Maa löytyy nastasta 5.

Edit:
Joksa kirjoitti:15 Huhti 2007, 18:08
Alle mallivuoden 2001 alfat eivät ole OBD2-yhteensopivia (EOBD~OBD2). Omasta 2001-mallisesta 156:sta sain koodit hyvin ulos ja nollattua scanmasterin ilmaisversiolla piuhana ELM323-piiriin perustuva. OBDII logger on myös kätevä työkalu. Jeff Noxin skemaan perustuvalla ISO-sarjakaapelilla toimivaa OBD2/EOBD-ohjelmaa en löytänyt, kuin FreeDiag:n (unix-like käyttöjärjestelmiin, kuten GNU/Linux), mutten saanut sitä juttelemaan Alfani kanssa.
Alfadiag ja TSDiag toimivat ISO-sarjakaapelilla alle 2001-mallisissa.
Jotain jutustelua: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=128569 ja haulla lisää
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=135785
Tuo mun on MY 2000 vaikka rekisteröity 2001. Voiko olla asian kanssa tekemistä?
Noni
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Obd ongelma
Kas mokomaa, 166:ssa ei olekaan CANia OBD:ssa. Se vie pohjaa tuolta mutuilultani. Kun CANia ei ole, niin testerin pitäisi yrittää ensimmäisenä K-linea, joka on moottorin osalta aina standardipaikassa pinnissä 7. Sikälis tosi omituista, jos "scan" ei toimi vaikka yhteys moottorin ECUun syntyy pakotettuna.
Tuo vm. 2000 voisi selittää yhteensopivuusongelmia muuten, mutta kun tähän asti on testeri toiminut, niin ei se yhtäkkiä itsestään ongelmaksi muutu.
Tuo vm. 2000 voisi selittää yhteensopivuusongelmia muuten, mutta kun tähän asti on testeri toiminut, niin ei se yhtäkkiä itsestään ongelmaksi muutu.
Järkiautoilija
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
Siis valikosta "Scan":lla pääsee tuohon Bosch Motronic ME2.1.. ja sieltä sitten lukasemaan onko vikakoodeja tässä.Isola kirjoitti:Kas mokomaa, 166:ssa ei olekaan CANia OBD:ssa. Se vie pohjaa tuolta mutuilultani. Kun CANia ei ole, niin testerin pitäisi yrittää ensimmäisenä K-linea, joka on moottorin osalta aina standardipaikassa pinnissä 7. Sikälis tosi omituista, jos "scan" ei toimi vaikka yhteys moottorin ECUun syntyy pakotettuna.
Mutta valikosta "OBDII/EOBD":lla ei pääse mihinkään vaan heittää erroria.
Nyt täytyy sanoa että en ole 100% varma olenko vaan viimeksi mennyt juuri tuolla "scan":lla vai "OBDII/EOBD":lla..Isola kirjoitti: Tuo vm. 2000 voisi selittää yhteensopivuusongelmia muuten, mutta kun tähän asti on testeri toiminut, niin ei se yhtäkkiä itsestään ongelmaksi muutu.

Noni
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
Mulla on olisi rekisteröity MES, Delphi ja Alfaobd. Voisi saada jotain selkokielistä dataa ulos, jos vaan suostuu yhteys pelittämään.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
Kävin koittaa 156:ssa tuota omaa testeriä.. Anto saman errorin siinäkin.
Maunu laitoin pm.
Maunu laitoin pm.
Noni
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Obd ongelma
Sanot katsastussedälle, että auto nyt sattuu olemaan mallivuotta 2000 eikä 2001, niin se lakkaa kiukuttelun. Eli ei siis yritä ees sisälle.
Perseestä, kun täällä vuosimalli katsotaan rekisteröintipäiväksi, vaikka olisi miten paljon vanhempi. Tuohon sortuu etenkin autokauppiaat, mutta niin vaan osuu sama ongelma katsastuksessakin.
Perseestä, kun täällä vuosimalli katsotaan rekisteröintipäiväksi, vaikka olisi miten paljon vanhempi. Tuohon sortuu etenkin autokauppiaat, mutta niin vaan osuu sama ongelma katsastuksessakin.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Obd ongelma
^No ei, kun mallivuodella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Toimiva OBD-liitäntä pitää olla kaikissa bensiinikäyttöisissä henkilöautoissa, jotka on otettu käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen, sanoo Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista, tarkemmin sanottuna sen liite 1 ja sieltä kohta 2. Kaasujen aiheuttaman ilman pilaantumisen estämiseksi toteutettavat toimenpiteet (kevyet ajoneuvot ja ottomoottorit).
Anteeksi keskiraskas nillitys, mutta en osaa olla oikomatta jos annetaan selvästi vääriä ratkaisuja.
Anteeksi keskiraskas nillitys, mutta en osaa olla oikomatta jos annetaan selvästi vääriä ratkaisuja.
Järkiautoilija
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Obd ongelma
^
No, vuosimallilla meinasin sitä, että jos '99 EY-tyypitetty (saattaa olla jotain muutakin, mutta vanhempi kuin 2001) vehje on syystä X (vanha varasto, tuontiauto ja mitä näitä nyt on) otettu käyttöön 2001 ilman eOBD:ta, se kelpaa inssille - tai siis, ovat mennee kirjasen tai koneen ääreen ja tehneet/tarkastaneet jotakin, jonka jälkeen päästöt mitattu normisti.
Syyksi mulle sanottu, että oikeasti auto on käyttöönottoajankohtaa vanhempi (tai jotain tällaista?) ja siksi menee vanhemman auton säännöillä.
Tai ehkä nuo sitten rikkoo lakia ihan läpeensä, mistä minä tietäsin.
No, vuosimallilla meinasin sitä, että jos '99 EY-tyypitetty (saattaa olla jotain muutakin, mutta vanhempi kuin 2001) vehje on syystä X (vanha varasto, tuontiauto ja mitä näitä nyt on) otettu käyttöön 2001 ilman eOBD:ta, se kelpaa inssille - tai siis, ovat mennee kirjasen tai koneen ääreen ja tehneet/tarkastaneet jotakin, jonka jälkeen päästöt mitattu normisti.
Syyksi mulle sanottu, että oikeasti auto on käyttöönottoajankohtaa vanhempi (tai jotain tällaista?) ja siksi menee vanhemman auton säännöillä.
Tai ehkä nuo sitten rikkoo lakia ihan läpeensä, mistä minä tietäsin.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Obd ongelma
Kelpaahan se, jos on rekisteröity erikoisluvalla aiempia säädöksiä noudattaen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Obd ongelma
Ylivuotisiin ensirekisteröimättömiin autoihin on voinut säädösten muuttuessa hakea ns. häntälupia (virallisempi avaintermi on "mallisarjan viimeiset ajoneuvot"), jotta ne eivät muuttuisi yhdessä yössä arvottomiksi maahantuojan varastossa. Tästä on, tai ainakin pitäisi olla, aina merkintä rekisteriotteen huomautuskentässä. Yksi tällainen auto on ollut itsellänikin, ja otteessa oli merkintä aiheesta – tosin tämä oli rekisteröity jo 1980-luvulla. Käytännössä poikkeukset nykypäivänä varmaan tarkistetaan mieluummin Trafilta kuin rekisteriotteesta.
Veikkaanpa, että Macelan tapauksessa tästä ei ole apua. Merkintä olisi varmaan jo huomattu rekisteriotteesta, jos siinä sellainen olisi. Aivan erityisesti veikkaan, ettei 166:lle ole haettu poikkeuslupaa, koska siihen ei olisi pitänyt ollut tarvetta: mielestäni niissä on ollut (standardin mukainen eli toimiva) EOBD-liitäntä alusta asti, kuitenkin viimeistään vm. 2000 moottoripäivityksestä lähtien. No, sen verran ihmeellinen maailma tämä on, etten kiellä pientä mahdollisuutta tuon poikkeuksen olemassaoloon. Pointti on yhtä kaikki siinä, että valmistuspäivä ennen vuotta 2001 ei automaattisesti vapauta EOBD-vaatimuksista, vaan poikkeus on pitänyt anoa jo ennen auton ensirekisteröintiä. Niitä ei myönnetä jälkikäteen.
Itse ongelmaan on nyt hiukkasen paha arvailla enempää apuja näin etänä. Jos auto olisi omassa pihassani, skooppaisin OBD-liittimen nastan 7 signaalia. Sen vääristymisestä voisi yrittää päätellä vian syytä. Tähän nyt on valitettavan harvalla mahdollisuuksia, joten tämäkään ei paljon auta eteenpäin. Jonkin ECU:n ja OBD-liittimen välisen johtosarjan vikaa voisi tietysti epäillä, mutta kun auto ilmeisesti käy hyvin ja vikakoodeja ei löytynyt, niin kovin epätodennäköiseltä tuntuu tämäkin. Olisi meinaan aika poikkeuksellista, jos vain yksi piuha oireilisi. Ei toki mahdotonta, mutta...
Veikkaanpa, että Macelan tapauksessa tästä ei ole apua. Merkintä olisi varmaan jo huomattu rekisteriotteesta, jos siinä sellainen olisi. Aivan erityisesti veikkaan, ettei 166:lle ole haettu poikkeuslupaa, koska siihen ei olisi pitänyt ollut tarvetta: mielestäni niissä on ollut (standardin mukainen eli toimiva) EOBD-liitäntä alusta asti, kuitenkin viimeistään vm. 2000 moottoripäivityksestä lähtien. No, sen verran ihmeellinen maailma tämä on, etten kiellä pientä mahdollisuutta tuon poikkeuksen olemassaoloon. Pointti on yhtä kaikki siinä, että valmistuspäivä ennen vuotta 2001 ei automaattisesti vapauta EOBD-vaatimuksista, vaan poikkeus on pitänyt anoa jo ennen auton ensirekisteröintiä. Niitä ei myönnetä jälkikäteen.
Itse ongelmaan on nyt hiukkasen paha arvailla enempää apuja näin etänä. Jos auto olisi omassa pihassani, skooppaisin OBD-liittimen nastan 7 signaalia. Sen vääristymisestä voisi yrittää päätellä vian syytä. Tähän nyt on valitettavan harvalla mahdollisuuksia, joten tämäkään ei paljon auta eteenpäin. Jonkin ECU:n ja OBD-liittimen välisen johtosarjan vikaa voisi tietysti epäillä, mutta kun auto ilmeisesti käy hyvin ja vikakoodeja ei löytynyt, niin kovin epätodennäköiseltä tuntuu tämäkin. Olisi meinaan aika poikkeuksellista, jos vain yksi piuha oireilisi. Ei toki mahdotonta, mutta...
Järkiautoilija
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
Isolalla selkeästi asiantuntevaa tekstiä. Tuli tuo rekisteriotekkin varmuudeksi tsekattua, ei huomioita. Rekisteröity 10. tammikuuta Belgiassa, tuotu Suomeen 2011.
Juu auto pelaa muuten hienosti eikä vikakoodeja taikka -valoja ole ilmenny.
Juu auto pelaa muuten hienosti eikä vikakoodeja taikka -valoja ole ilmenny.
Noni
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Obd ongelma
Hupsista. JOS mennään poikkeuslupaosastolle, niin tuo ensirekisteröinti Belgiassa on ongelma. Ne häntäluvat ovat nimittäin kansallisia eli eivät siirry mukana, kun auto vaihtaa asemamaata joskus myöhemmin.
Kun se liitäntä nyt kuitenkin on aikaisemmin toiminut, niin etsitään mieluummin tekninen kuin juridinen ratkaisu. Pakkohan sellainen on olla olemassa. Yksi mistä voisi aloittaa (älä kysy miksi tuli mieleen sanoa vasta nyt!!) on latausjännitteen tarkistus. OBD:n pitäisi kyllä toimia ongelmitta vajaallakin käyttöjännitteellä, mutta käytäntö voi silti olla toinen. Siispä akku varmasti täyteen, ylimääräiset virtasyöpöt ajovaloja myöten pois päältä ja kokeilemaan. En lyö vetoa tämänkään puolesta, mutta kokeileminen on ainakin helppoa.
Kun se liitäntä nyt kuitenkin on aikaisemmin toiminut, niin etsitään mieluummin tekninen kuin juridinen ratkaisu. Pakkohan sellainen on olla olemassa. Yksi mistä voisi aloittaa (älä kysy miksi tuli mieleen sanoa vasta nyt!!) on latausjännitteen tarkistus. OBD:n pitäisi kyllä toimia ongelmitta vajaallakin käyttöjännitteellä, mutta käytäntö voi silti olla toinen. Siispä akku varmasti täyteen, ylimääräiset virtasyöpöt ajovaloja myöten pois päältä ja kokeilemaan. En lyö vetoa tämänkään puolesta, mutta kokeileminen on ainakin helppoa.
Järkiautoilija
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Obd ongelma
^
Siitä olet oikeassa, ettei pitäisi ottaa juridista lähestymiskantaa asiaan, jos aikasemmin teknisesti toiminut. Mutta joo, ilmeisesti just noista häntäluvista ollut kyse
Ainakin sopisi järkeen.
Enkä kyllä muista, että yhdessäkään otteessa olis ollut mitään erikoismainintaa missään muotoa... En kyllä kielläkään sitä, kun en niitä otteita tietenkään kovin tarkkaan selannut, kun pelkkä katsastusvälin tsekkaaminen oli riittävää...
Siitä olet oikeassa, ettei pitäisi ottaa juridista lähestymiskantaa asiaan, jos aikasemmin teknisesti toiminut. Mutta joo, ilmeisesti just noista häntäluvista ollut kyse

Enkä kyllä muista, että yhdessäkään otteessa olis ollut mitään erikoismainintaa missään muotoa... En kyllä kielläkään sitä, kun en niitä otteita tietenkään kovin tarkkaan selannut, kun pelkkä katsastusvälin tsekkaaminen oli riittävää...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Obd ongelma
Kyllä se häntälupa luki otteella vielä 2010 rekatussa 09:ssä ja vaadittiin rekisteröintiin, vaikka ainoa puuttuva asia oli peilien hyväksyntämerkinnät (peilit muuten ovat valmistajan mukaan samat, eli täyttivät määräykset jo aiemmin). Ei taatusti puhettakaan, että päästöjen osalta oltaisiin lepsumpia.
Ulkomaantuonneista, eräs foorumilainen raahasi joskus kekkoslovakiaan tilanteeseen sopivan Lybran (00, rekattu ulkomailla 01, obd ei toiminut) ja tarvitsi rekisteröintiin erikoisluvan.
Mutta kuten Isola totesi, jos/kun kerran auto o aiemmin toiminut ja nyt ei, on siihen tullut lakipykälistä riippumaton tekninen vika ja paras lähestymistapa on korjata tuo tekninen vika. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että aiemmat vuodet ovat menneet läpi puhtaasti eikä tuosta ole tullut korjauskehotusta. Erään foorumilaisen lähipiiirissä on sellainenkin tapaus, jossa obd-ongelmasta tuli kolmesti korjauskehotus ja neljännellä kerralla hylky.
Ulkomaantuonneista, eräs foorumilainen raahasi joskus kekkoslovakiaan tilanteeseen sopivan Lybran (00, rekattu ulkomailla 01, obd ei toiminut) ja tarvitsi rekisteröintiin erikoisluvan.
Mutta kuten Isola totesi, jos/kun kerran auto o aiemmin toiminut ja nyt ei, on siihen tullut lakipykälistä riippumaton tekninen vika ja paras lähestymistapa on korjata tuo tekninen vika. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että aiemmat vuodet ovat menneet läpi puhtaasti eikä tuosta ole tullut korjauskehotusta. Erään foorumilaisen lähipiiirissä on sellainenkin tapaus, jossa obd-ongelmasta tuli kolmesti korjauskehotus ja neljännellä kerralla hylky.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Obd ongelma
Aikaisemmin "Macela" kertoi että autoon pääsi sisään ohjelmalla ME2.1, joka ei ole OBD-auton ohjainlaite. Oikea pitäisi olla ME7.3.1, samoin ne erotat toisistaan happiantureiden määrästä, OBD-autossa niitä pitäisi olla 4 kpl, kaksi ennen katteja ja kaksi jälkeen, vanhassa oli vain katin jälkeiset anturit. Autosi on juuri näitä vanhoja Euro2"häntiä", joita on jäänyt varastoon edelliseltä vuodelta. Jos autosi on aiemmin mennyt katsastuksesta läpi, niin siellä on tapahtunut virhe, kun tätä ei ole huomattu, siis jo maahantulokatsastuksessa. Kannattaa lähteä hattu kourassa konttorille, ja kysyä heiltä oikeata lähestymistapaa tähän, ongelmia on tiedossa. Tällä palstalla oli vastaava tapaus, jossa autona oli Lancia Lybra, se päättyi lopulta onnellisesti pitkän taistelun jälkeen.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Obd ongelma
Juu, samoin moottorin vikavalosta tunnistat onko euro3 päästöluokalla (oranssi moottorin kuva joka sammuu vasta kuin auto käynnissä, ei aiemmin). Jos vikavalo on punainen "suutin" on auto vanhempaa euro2:sta ja varmasti on leimalla ongelma. Palstalla myös toinen tapaus 166 3.0 joka lähti takaisin eurooppaan kun rekisteröintikatsastusta ei saanut läpi tuosta syystä.seppo kirjoitti:Aikaisemmin "Macela" kertoi että autoon pääsi sisään ohjelmalla ME2.1, joka ei ole OBD-auton ohjainlaite. Oikea pitäisi olla ME7.3.1, samoin ne erotat toisistaan happiantureiden määrästä, OBD-autossa niitä pitäisi olla 4 kpl, kaksi ennen katteja ja kaksi jälkeen, vanhassa oli vain katin jälkeiset anturit. Autosi on juuri näitä vanhoja Euro2"häntiä", joita on jäänyt varastoon edelliseltä vuodelta. Jos autosi on aiemmin mennyt katsastuksesta läpi, niin siellä on tapahtunut virhe, kun tätä ei ole huomattu, siis jo maahantulokatsastuksessa. Kannattaa lähteä hattu kourassa konttorille, ja kysyä heiltä oikeata lähestymistapaa tähän, ongelmia on tiedossa. Tällä palstalla oli vastaava tapaus, jossa autona oli Lancia Lybra, se päättyi lopulta onnellisesti pitkän taistelun jälkeen.
Tämä auto kuitenkin on Suomen kilvissä jo, niitä ei millään konstilla Trafi vie enää vaikka ilmeisesti katsastajan mokan takia onkin annettu. Tuo poikkeusteksti vaan pitää otteelle saada.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
Virrat päällä syttyy punainen moottorin kuva sekö punainen suutin. Molemmat sammuu ennen starttausta.alfa 156 v6 kirjoitti:Juu, samoin moottorin vikavalosta tunnistat onko euro3 päästöluokalla (oranssi moottorin kuva joka sammuu vasta kuin auto käynnissä, ei aiemmin). Jos vikavalo on punainen "suutin" on auto vanhempaa euro2:sta ja varmasti on leimalla ongelma. Palstalla myös toinen tapaus 166 3.0 joka lähti takaisin eurooppaan kun rekisteröintikatsastusta ei saanut läpi tuosta syystä.seppo kirjoitti:Aikaisemmin "Macela" kertoi että autoon pääsi sisään ohjelmalla ME2.1, joka ei ole OBD-auton ohjainlaite. Oikea pitäisi olla ME7.3.1, samoin ne erotat toisistaan happiantureiden määrästä, OBD-autossa niitä pitäisi olla 4 kpl, kaksi ennen katteja ja kaksi jälkeen, vanhassa oli vain katin jälkeiset anturit. Autosi on juuri näitä vanhoja Euro2"häntiä", joita on jäänyt varastoon edelliseltä vuodelta. Jos autosi on aiemmin mennyt katsastuksesta läpi, niin siellä on tapahtunut virhe, kun tätä ei ole huomattu, siis jo maahantulokatsastuksessa. Kannattaa lähteä hattu kourassa konttorille, ja kysyä heiltä oikeata lähestymistapaa tähän, ongelmia on tiedossa. Tällä palstalla oli vastaava tapaus, jossa autona oli Lancia Lybra, se päättyi lopulta onnellisesti pitkän taistelun jälkeen.
Tämä auto kuitenkin on Suomen kilvissä jo, niitä ei millään konstilla Trafi vie enää vaikka ilmeisesti katsastajan mokan takia onkin annettu. Tuo poikkeusteksti vaan pitää otteelle saada.
Noni
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Obd ongelma
Eli tällainen on Euro3 -luokassa oltava ja sammuttava vasta kun auto käy:Macela kirjoitti:Virrat päällä syttyy punainen moottorin kuva sekö punainen suutin. Molemmat sammuu ennen starttausta.alfa 156 v6 kirjoitti:Juu, samoin moottorin vikavalosta tunnistat onko euro3 päästöluokalla (oranssi moottorin kuva joka sammuu vasta kuin auto käynnissä, ei aiemmin). Jos vikavalo on punainen "suutin" on auto vanhempaa euro2:sta ja varmasti on leimalla ongelma. Palstalla myös toinen tapaus 166 3.0 joka lähti takaisin eurooppaan kun rekisteröintikatsastusta ei saanut läpi tuosta syystä.seppo kirjoitti:Aikaisemmin "Macela" kertoi että autoon pääsi sisään ohjelmalla ME2.1, joka ei ole OBD-auton ohjainlaite. Oikea pitäisi olla ME7.3.1, samoin ne erotat toisistaan happiantureiden määrästä, OBD-autossa niitä pitäisi olla 4 kpl, kaksi ennen katteja ja kaksi jälkeen, vanhassa oli vain katin jälkeiset anturit. Autosi on juuri näitä vanhoja Euro2"häntiä", joita on jäänyt varastoon edelliseltä vuodelta. Jos autosi on aiemmin mennyt katsastuksesta läpi, niin siellä on tapahtunut virhe, kun tätä ei ole huomattu, siis jo maahantulokatsastuksessa. Kannattaa lähteä hattu kourassa konttorille, ja kysyä heiltä oikeata lähestymistapaa tähän, ongelmia on tiedossa. Tällä palstalla oli vastaava tapaus, jossa autona oli Lancia Lybra, se päättyi lopulta onnellisesti pitkän taistelun jälkeen.
Tämä auto kuitenkin on Suomen kilvissä jo, niitä ei millään konstilla Trafi vie enää vaikka ilmeisesti katsastajan mokan takia onkin annettu. Tuo poikkeusteksti vaan pitää otteelle saada.

Pahoin kuulostaa että sulla on Euro2 -auto vaatimustason ollessa iän puolesta Euro3... Ongelmia tiedossa

- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
Juu Euro2 tämä on.
Tiivistettynä. Auto valmistunut 2000, rekisteröity Belgiassa 10.01.2001.
Tuotu Suomeen 2011, ei merkitty poikkeuslupia tai muutakaan rekisteröidessä/katsastaessa.. katsurin mukaan tässä tehty virhe.
Löyty pari aikaisempaa katsastuslappua joissa lukee:
"Yhteys OBD-järjestelmään ei toimi. Korvaava testi: Pakokaasun lambda-arvon mittaus joutukäynnillä"
Ja näin on saatu tähän päivään asti leimattua. Vaan nyt ei kuulemma enään näin voi tehdä.
Maahantuojalta/paikalliselta entiseltä Alfa-huollolta sain tämän jonka mukaan pitäisi saada leima: https://www.trafi.fi/filebank/a/1325147 ... kastus.pdf
Mutta ei käy. Miksi? No kuulemma jokin uusi TraFin ohje/sääntö on tullut voimaan 2016 joka estää tämän ja OBD-testaus on pakollinen.
Konttorilla vetosi tähän: https://www.trafi.fi/filebank/a/1467194 ... kastus.pdf
Parin konttorin mukaan kolme mahdollisuutta; saada Trafilta poikkeuslupa tähän autoon, OBD-tarkastus (hylsy) tai hankkiutua autosta eroon.
/// Voisko joku viisaampi kertoa mitä tarkoittaa käytönnössä tuon PDF:n teksti: "Sisäisen valvontajärjestelmän (OBD) tarkastusta ei suoriteta: enimmäismassaltaan yli 2500 kg:n M1-luokan ajoneuvoille, sekä N1-luokan alaluokan II-ja III ajoneuvoille, jotka on ensi kertaa käyttöönotettu 1.1.2001-31.12.2001 välisenä aikana"
Tiivistettynä. Auto valmistunut 2000, rekisteröity Belgiassa 10.01.2001.
Tuotu Suomeen 2011, ei merkitty poikkeuslupia tai muutakaan rekisteröidessä/katsastaessa.. katsurin mukaan tässä tehty virhe.
Löyty pari aikaisempaa katsastuslappua joissa lukee:
"Yhteys OBD-järjestelmään ei toimi. Korvaava testi: Pakokaasun lambda-arvon mittaus joutukäynnillä"
Ja näin on saatu tähän päivään asti leimattua. Vaan nyt ei kuulemma enään näin voi tehdä.
Maahantuojalta/paikalliselta entiseltä Alfa-huollolta sain tämän jonka mukaan pitäisi saada leima: https://www.trafi.fi/filebank/a/1325147 ... kastus.pdf
Mutta ei käy. Miksi? No kuulemma jokin uusi TraFin ohje/sääntö on tullut voimaan 2016 joka estää tämän ja OBD-testaus on pakollinen.
Konttorilla vetosi tähän: https://www.trafi.fi/filebank/a/1467194 ... kastus.pdf
Parin konttorin mukaan kolme mahdollisuutta; saada Trafilta poikkeuslupa tähän autoon, OBD-tarkastus (hylsy) tai hankkiutua autosta eroon.
/// Voisko joku viisaampi kertoa mitä tarkoittaa käytönnössä tuon PDF:n teksti: "Sisäisen valvontajärjestelmän (OBD) tarkastusta ei suoriteta: enimmäismassaltaan yli 2500 kg:n M1-luokan ajoneuvoille, sekä N1-luokan alaluokan II-ja III ajoneuvoille, jotka on ensi kertaa käyttöönotettu 1.1.2001-31.12.2001 välisenä aikana"
Viimeksi muokannut Macela, 29 Joulu 2017, 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noni
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Obd ongelma
^
Jos auton kokonaismassa on yli 2500kg, mikäli osaan tulkita. 166 ei taida kyllä ihan siihen kyetä...?
Mutta olisko tässä nyt sit yhteys TraFi:n ja kertoo tilanteen, jotta mites nyt kun on kuitenkin jo rekisterissä auto...
Jos auton kokonaismassa on yli 2500kg, mikäli osaan tulkita. 166 ei taida kyllä ihan siihen kyetä...?
Mutta olisko tässä nyt sit yhteys TraFi:n ja kertoo tilanteen, jotta mites nyt kun on kuitenkin jo rekisterissä auto...
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
Edit: OhoAquatica kirjoitti:^
Jos auton kokonaismassa on yli 2500kg, mikäli osaan tulkita. 166 ei taida kyllä ihan siihen kyetä...?
Mutta olisko tässä nyt sit yhteys TraFi:n ja kertoo tilanteen, jotta mites nyt kun on kuitenkin jo rekisterissä auto...
Soitin jo tänään neljän aikaan TraFi:iin, jengi oli jo häipynyt tekniseltä puolelta joten uus yritys tiistaina.
Noni
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Obd ongelma
Macelan signature toimii tässä ketjussa ihan erityisen hyvin.
Rekisteröintikatsastuksessa on tehty virhe. Minun nähdäkseni se ei ole kansalaisen vika ja vastuu korjata tilanne lahjoittamalla auto Stenalle. Mutta iFart on valtio valtiossa, joten kaikki on mahdollista. Joissain tapauksissa jopa asian ratkaisu oikeudenmukaisesti.
Rekisteröintikatsastuksessa on tehty virhe. Minun nähdäkseni se ei ole kansalaisen vika ja vastuu korjata tilanne lahjoittamalla auto Stenalle. Mutta iFart on valtio valtiossa, joten kaikki on mahdollista. Joissain tapauksissa jopa asian ratkaisu oikeudenmukaisesti.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Obd ongelma
Se tarkoittaa justiinsa sitä mitä siinä sanotaan, mutta taulukkoa pitää osata lukea oikein. OBD-testiä ei siis vaadita yli 2500 kg henkilö- ja pakettiautoille, jotka on ensirekisteröity tuolloin. Quotesta sen sijaan puuttuu huomautus siitä, että tuo koskee vain tiettynä ajanjaksona uutena tyyppinä hyväksyttyjä malleja. 166 ei valitettavasti kuulu tuohon joukkoon. Tämä nyt ulkomuistista tuota pdf:ää avaamatta kun joudun tältä käytettävyyden pohjanoteeraukselta eli Ipadilta operoimaan.Macela kirjoitti: /// Voisko joku viisaampi kertoa mitä tarkoittaa käytönnössä tuon PDF:n teksti: "Sisäisen valvontajärjestelmän (OBD) tarkastusta ei suoriteta: enimmäismassaltaan yli 2500 kg:n M1-luokan ajoneuvoille, sekä N1-luokan alaluokan II-ja III ajoneuvoille, jotka on ensi kertaa käyttöönotettu 1.1.2001-31.12.2001 välisenä aikana"
Järkiautoilija
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
Juu, kiitos, mulle selvisikin tuo jo. Tuli aivopieru vaan tuon "enimmäismassaltaan yli" -kohdan kanssa.Isola kirjoitti:Se tarkoittaa justiinsa sitä mitä siinä sanotaan, mutta taulukkoa pitää osata lukea oikein. OBD-testiä ei siis vaadita yli 2500 kg henkilö- ja pakettiautoille, jotka on ensirekisteröity tuolloin. Quotesta sen sijaan puuttuu huomautus siitä, että tuo koskee vain tiettynä ajanjaksona uutena tyyppinä hyväksyttyjä malleja. 166 ei valitettavasti kuulu tuohon joukkoon. Tämä nyt ulkomuistista tuota pdf:ää avaamatta kun joudun tältä käytettävyyden pohjanoteeraukselta eli Ipadilta operoimaan.Macela kirjoitti: /// Voisko joku viisaampi kertoa mitä tarkoittaa käytönnössä tuon PDF:n teksti: "Sisäisen valvontajärjestelmän (OBD) tarkastusta ei suoriteta: enimmäismassaltaan yli 2500 kg:n M1-luokan ajoneuvoille, sekä N1-luokan alaluokan II-ja III ajoneuvoille, jotka on ensi kertaa käyttöönotettu 1.1.2001-31.12.2001 välisenä aikana"
Noni
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Obd ongelma
Se kuulostikin liian houkuttelevalta varsinkin kun eka mielikuva herkästi on, että 166 ylittäisi tuon rajan. vaan allehan se jää. Thesis taitaa olla jossain vähän yli 2200 kg lukemissa ja 166 aavistuksen kevyempi.
Jos jollain on dokumenttia siitä miten ulkomainen häntälupa on saatu siirrettyä Suomeen käytetyn auton mukana, niin paiskatkaa ihmeessä tänne. Se luultavasti ratkaisisi Macelan ongelman pykälänviilaustekniikalla ja kiinnostaa minuakin, kun ajoneuvojen hyväksyntäasioita joudun aina toisinaan sorkkimaan työnkin puolesta vaikka en ole sen alan ammattilainen.
OBD-liitäntä on vain niin hävyttömän hyödyllinen vianhaussa, että sen vuoksi tekisi mieli löytää Macelan tapaukseen myös se tekninen ratkaisu.
Jos jollain on dokumenttia siitä miten ulkomainen häntälupa on saatu siirrettyä Suomeen käytetyn auton mukana, niin paiskatkaa ihmeessä tänne. Se luultavasti ratkaisisi Macelan ongelman pykälänviilaustekniikalla ja kiinnostaa minuakin, kun ajoneuvojen hyväksyntäasioita joudun aina toisinaan sorkkimaan työnkin puolesta vaikka en ole sen alan ammattilainen.
OBD-liitäntä on vain niin hävyttömän hyödyllinen vianhaussa, että sen vuoksi tekisi mieli löytää Macelan tapaukseen myös se tekninen ratkaisu.
Järkiautoilija
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
Mm-m mm-m..
Huomasin yhden seikan tuossa mutta tuskin vaikuttaa mitään mihinkään;
Auto leimattu viimeksi 13.09.2016 (Yhteys OBD-järjestelmään ei toimi. Korvaava testi: Pakokaasun lambda-arvon mittaus joutukäynnillä)
Ja nyt ei voida enään leimata syystä että 1.7.2016 on tullut tämä korvaamaan tämän
Eli viimevuoden katsastus on mennyt läpi samoilla ehdoilla kuin tänä vuonna tulee hylsy? Katsastaja vaan päästänyt sormien läpi?
Huomasin yhden seikan tuossa mutta tuskin vaikuttaa mitään mihinkään;
Auto leimattu viimeksi 13.09.2016 (Yhteys OBD-järjestelmään ei toimi. Korvaava testi: Pakokaasun lambda-arvon mittaus joutukäynnillä)
Ja nyt ei voida enään leimata syystä että 1.7.2016 on tullut tämä korvaamaan tämän
Eli viimevuoden katsastus on mennyt läpi samoilla ehdoilla kuin tänä vuonna tulee hylsy? Katsastaja vaan päästänyt sormien läpi?
Noni
Re: Obd ongelma
VMP
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Obd ongelma
Onnea projektiin jos tuolle tielle lähtee - sitä nimittäin tarvitaan 
Tuossa pitää nimittäin luottaa siihen, että konttorin testeri lukee OBD:stä vain "kaikki ok"-tiedon. Jos se testeri kuitenkin haluaa jotakin live dataa esim. lambdasäädön toiminnasta, kierrosluvusta jne niin ne täytyy sitten osata emuloida uskottavasti. Standardi-PIDit löytyvät kyllä helposti netistä, mutta oikeiden arvojen emuloiminen niihin vaatii jo vähän vaivannäköä.
Sen sijaan tuota voisi ehkä soveltaa niin, että väsäisi siltapiirin lukemaan Alfan melkein-standardi-OBD:tä ja juttelemaan ulospäin oikeasti standardin mukaista liikennettä. Se voisi olla jopa paljon helpompaa. Siitäkään ei sitten saa jäädä kiinni, koska se katsotaan päästölaitteiden peukaloinniksi ja aiheuttaa hylkäyksen. Kukaanhan ei nimittäin takaa, ettei sinänsä rehellinen siltapiiri kuitenkin muuttelisi välittämiään arvoja.

Tuossa pitää nimittäin luottaa siihen, että konttorin testeri lukee OBD:stä vain "kaikki ok"-tiedon. Jos se testeri kuitenkin haluaa jotakin live dataa esim. lambdasäädön toiminnasta, kierrosluvusta jne niin ne täytyy sitten osata emuloida uskottavasti. Standardi-PIDit löytyvät kyllä helposti netistä, mutta oikeiden arvojen emuloiminen niihin vaatii jo vähän vaivannäköä.
Sen sijaan tuota voisi ehkä soveltaa niin, että väsäisi siltapiirin lukemaan Alfan melkein-standardi-OBD:tä ja juttelemaan ulospäin oikeasti standardin mukaista liikennettä. Se voisi olla jopa paljon helpompaa. Siitäkään ei sitten saa jäädä kiinni, koska se katsotaan päästölaitteiden peukaloinniksi ja aiheuttaa hylkäyksen. Kukaanhan ei nimittäin takaa, ettei sinänsä rehellinen siltapiiri kuitenkin muuttelisi välittämiään arvoja.
Järkiautoilija
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Obd ongelma
En nyt jaksanut ihan kaikkea lukea, mutta voisiko tähän olla yksinkertainen ratkaisu: otat katsatuskonttorille mukaan oman lukijan, joka lukee ME2.1 scan asetuksella ja sillä osoitat, että ei ole vikakoodeja?
Lambdan toiminta voidaan todeta mittaamalla tyhjäkäynnillä.
Voisi toimia jollakin pikkukonttorilla ... vai voisiko...
Lambdan toiminta voidaan todeta mittaamalla tyhjäkäynnillä.
Voisi toimia jollakin pikkukonttorilla ... vai voisiko...
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
mattijus:n ehdotus on sen tason rakettitiedettä meikäläisen näkökulmasta ettei näin äkkiseltään vaikuta mun tieltä, kiitos kuitenkin
@alamajy; Jostain osatesteistä tms osittaisesta obd-testistä oli jotain puhetta jossain välissä konttorilla mutta ei varsinaisesti kukaan ehdottanut toimintatavaksi, voiskohan..

@alamajy; Jostain osatesteistä tms osittaisesta obd-testistä oli jotain puhetta jossain välissä konttorilla mutta ei varsinaisesti kukaan ehdottanut toimintatavaksi, voiskohan..
Noni
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Obd ongelma
Alamajyn ehdottama tapa voi toki toimiakin - ihmisiähän siellä konttorillakin on töissä. Lain kirjainta se ei kuitenkaan täytä eli sen ei pitäisi kelvata.
Vaan entäpä, jos löytyisi OBD-testin tekemiseen oikeutettu korjaamo, jonka testeri suvaitsee keskustella Macelan auton kanssa? OBD-testithän ovat samalla tavalla luvanvaraisia kuin pakokaasuanalyysitkin, eli katsastukseen voi ajaa luvan saaneella korjaamolla tulostetun OBD-testituloksen kanssa ihan samoin kuin päästölapun kanssakin.
Vaan entäpä, jos löytyisi OBD-testin tekemiseen oikeutettu korjaamo, jonka testeri suvaitsee keskustella Macelan auton kanssa? OBD-testithän ovat samalla tavalla luvanvaraisia kuin pakokaasuanalyysitkin, eli katsastukseen voi ajaa luvan saaneella korjaamolla tulostetun OBD-testituloksen kanssa ihan samoin kuin päästölapun kanssakin.
Järkiautoilija
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Obd ongelma
Itse painin kesällä vastaavan tapauksen kanssa, potilaana serkkulikan Punto (valmistunut tehtaalta Eperin mukaan 10.2.2001)
Edellisillä kerroilla mennyt läpi leimasta vastaavilla saatesanoilla, mutta nyt ei enää onnistunut. Ei auttanut MES läppärissä ja näyttää ettei ole vikakoodeja, tuo kun ei kuulemma vastaa proseduuriltaan tuota konttorilla tehtävää OBD-testiä... Katsastusmies on tuttu kaveri, joten kaikki mahdolliset konstit käytiin kyllä läpi.
Lopulta hommasin purkuautosta moottorinohjauksen, ajoneston boksin ja virtalukon avaimineen. Näillä päästiinkin sitten käsiksi ohjausyksikköön ja saatiin OBD-testi läpi. No siinähän on jo ihana CAN-väylä ja kaikki palikat juttelevat keskenään, niin lopulta tarvittiin vielä Sähköinen ohjaustehostin sekä mittaristo tuosta purkuautosta, jotta kaikki toimii kuten pitääkin.
Edellisillä kerroilla mennyt läpi leimasta vastaavilla saatesanoilla, mutta nyt ei enää onnistunut. Ei auttanut MES läppärissä ja näyttää ettei ole vikakoodeja, tuo kun ei kuulemma vastaa proseduuriltaan tuota konttorilla tehtävää OBD-testiä... Katsastusmies on tuttu kaveri, joten kaikki mahdolliset konstit käytiin kyllä läpi.
Lopulta hommasin purkuautosta moottorinohjauksen, ajoneston boksin ja virtalukon avaimineen. Näillä päästiinkin sitten käsiksi ohjausyksikköön ja saatiin OBD-testi läpi. No siinähän on jo ihana CAN-väylä ja kaikki palikat juttelevat keskenään, niin lopulta tarvittiin vielä Sähköinen ohjaustehostin sekä mittaristo tuosta purkuautosta, jotta kaikki toimii kuten pitääkin.
"No smoke => no power => no hope"
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
^Huhhuh..
Soitin Trafiin tänään ja voin tehdä katsastuspäätöksen oikaisuvaatimuksen tai hakea poikkeuslupaa. Kuulemma mulla on ihan hyvät perusteet mutta hän puhelimessa ei sitä tietenkään voi siinä päättää.
Katsastuspäätöksen oikaisuvaatimus on 50e, poikkeuslupahakemus 380e (meni läpi tai ei)
Teen tässä nyt tuota oikaisuvaatimusta, muutama kysymys liittyen;
Tarvitsen todennäkösesti todisteen että OBD:ssä ei ole vikaa vaan se ei vaan tue kyseistä mittausta, mistähän? Merkkihuollosta?
Jos saan läpi, niin onkohan seuraavallakin katsastuksella sama homma uusiki vai päteeköhän päätös jatkossakin..?
Soitin Trafiin tänään ja voin tehdä katsastuspäätöksen oikaisuvaatimuksen tai hakea poikkeuslupaa. Kuulemma mulla on ihan hyvät perusteet mutta hän puhelimessa ei sitä tietenkään voi siinä päättää.
Katsastuspäätöksen oikaisuvaatimus on 50e, poikkeuslupahakemus 380e (meni läpi tai ei)
Teen tässä nyt tuota oikaisuvaatimusta, muutama kysymys liittyen;
Tarvitsen todennäkösesti todisteen että OBD:ssä ei ole vikaa vaan se ei vaan tue kyseistä mittausta, mistähän? Merkkihuollosta?
Jos saan läpi, niin onkohan seuraavallakin katsastuksella sama homma uusiki vai päteeköhän päätös jatkossakin..?

Noni
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Obd ongelma
Kyllä sen poikkeusluvan yleensä saa, itsellä täytyi toimittaa ensimmäisen rekisteröintimaan poikkeuslupa hakemuksen liitteenä.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Obd ongelma
Poikkeuslupa on pysyvä. Minulle on uutta tietoa, että sen voi saada yksityishenkilö ja jälkeenpäinkin. No, tässä kohtaa olin ihan mieluusti väärässä.
Helpointa varmaan on, jos sinulla on auton belgialainen rekisteriote ja siitä löytyy tieto poikkeusluvasta. Jos ei, niin maahantuojan kautta voi yrittää saada jonkinlaisen todistuksen. Yksi mahdollisuus voisi ehkä olla myös TÜV. Ymmärtääkseni sieltä on saatu autojen alkuperäisiä rekisteritietoja muistakin kuin alun perin Saksassa rekisteröidyistä autoista. TUV Nordillla on suomenkielinen sähköposti- ja puhelinpalvelu, joten kysyminen on ainakin helppoa vaikka vesiperä tulisikin.
Huomaa, että et tarvitse todistusta auton valmistus- ja ensirekisteröintipäivistä, vaan nimenomaan ko. autoyksilön hyväksynnästä ilman EOBD-liitäntää.
Oikaisupäätöksen sijastahan voit odottaa poikkeuslupaa ja käydä sitten uudessa katsastuksessa. Tosin silloin auto on tietty siihen asti katsastamaton. Oikaisupäätös on kertaluonteinen, joten sen joutuu hakemaan joka vuosi, paitsi tietysti sitten kun poikkeuslupa on olemassa.
Helpointa varmaan on, jos sinulla on auton belgialainen rekisteriote ja siitä löytyy tieto poikkeusluvasta. Jos ei, niin maahantuojan kautta voi yrittää saada jonkinlaisen todistuksen. Yksi mahdollisuus voisi ehkä olla myös TÜV. Ymmärtääkseni sieltä on saatu autojen alkuperäisiä rekisteritietoja muistakin kuin alun perin Saksassa rekisteröidyistä autoista. TUV Nordillla on suomenkielinen sähköposti- ja puhelinpalvelu, joten kysyminen on ainakin helppoa vaikka vesiperä tulisikin.
Huomaa, että et tarvitse todistusta auton valmistus- ja ensirekisteröintipäivistä, vaan nimenomaan ko. autoyksilön hyväksynnästä ilman EOBD-liitäntää.
Oikaisupäätöksen sijastahan voit odottaa poikkeuslupaa ja käydä sitten uudessa katsastuksessa. Tosin silloin auto on tietty siihen asti katsastamaton. Oikaisupäätös on kertaluonteinen, joten sen joutuu hakemaan joka vuosi, paitsi tietysti sitten kun poikkeuslupa on olemassa.
Järkiautoilija
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
Poikkeuslupa tuntuu hieman kalliihkolta kun ei luota että hyväksyttäisiin. Toki mahdoton hinta ei olisi ajatellen jos sillä saisi koko murheen alta pois.
Belgian ajoilta löytyy jonkin verran dokumentteja mutta äkkiseltään ei mitään mistä olisi jotain hyötyä..
Belgian ajoilta löytyy jonkin verran dokumentteja mutta äkkiseltään ei mitään mistä olisi jotain hyötyä..
Noni
Re: Obd ongelma
Varovainen arvio, että Trafi on varastanut ne alkuperäiset Belgian rekisteröintipaperit rekisteröidessään auton Suomeen ja nyt sitten kaipaavat niitä
Ei ole näistä omakohtaista kokemusta, mutta ei kai tässä katsastuksessa ole nyt mitään virhettä tehty, minkä voisi oikaista?

Ei ole näistä omakohtaista kokemusta, mutta ei kai tässä katsastuksessa ole nyt mitään virhettä tehty, minkä voisi oikaista?
VMP
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Obd ongelma
Hommaat Belgian maahantuojalta sen poikkeusluvan millä se on rekisteröity Belgiaan ja sitten täytät poikkeuslupahakemuksen, noilla papereilla pitäs pärjätä. Päätös tulee viikossa.
Re: Obd ongelma
Juuri näin, ongelmaksesi jää pyytää (anoa) alkuperäiseltä maahantuojalta tämä poikkeuslupa, jos sitä ei alkuperäisessä rekisteriotteessa ole merkitty, mikä tuntuu oudolta. Aina kun asioit näissä tapauksissa trafin tai jonkun muun kanssa vaikka Belgiassa, merkitse autosi valmistenumero kokonaisuudessaan (ZAR936000xxxxxxxx), ensirekisteröintipäivä Belgiassa ja versiokoodi. Autosi, jos se on 2,5 V6 manuaali, versiokoodin pitää olla (Euro2) 936A2 000 02. Kun se taas on Euro3 autoissa 936A2 100 13 ja FL-malleissa 936A2 100 13C. Nämä tiedot löytyy tyyppikilvestä.
VMTD joutui tämän ainakin tekemään pitkän kaavan mukaan, mutta onnistui hyvin!
VMTD joutui tämän ainakin tekemään pitkän kaavan mukaan, mutta onnistui hyvin!
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Obd ongelma
VMTD kirjoitti:Hommaat Belgian maahantuojalta sen poikkeusluvan millä se on rekisteröity Belgiaan ja sitten täytät poikkeuslupahakemuksen, noilla papereilla pitäs pärjätä. Päätös tulee viikossa.
seppo kirjoitti:Juuri näin, ongelmaksesi jää pyytää (anoa) alkuperäiseltä maahantuojalta tämä poikkeuslupa, jos sitä ei alkuperäisessä rekisteriotteessa ole merkitty, mikä tuntuu oudolta. Aina kun asioit näissä tapauksissa trafin tai jonkun muun kanssa vaikka Belgiassa, merkitse autosi valmistenumero kokonaisuudessaan (ZAR936000xxxxxxxx), ensirekisteröintipäivä Belgiassa ja versiokoodi. Autosi, jos se on 2,5 V6 manuaali, versiokoodin pitää olla (Euro2) 936A2 000 02. Kun se taas on Euro3 autoissa 936A2 100 13 ja FL-malleissa 936A2 100 13C. Nämä tiedot löytyy tyyppikilvestä.
VMTD joutui tämän ainakin tekemään pitkän kaavan mukaan, mutta onnistui hyvin!
Ehkä tyhmä kysymys mutta en tiedä mistä saisin yhteystiedot Belgian maahantuojaan? Alkuperäisestä rekisteriotteesta ei ole tietoa, joten en myöskään tiedä onko siinä poikkeuslupaa. Kyllä, auto on 2,5 V6 manuaali, Eper näyttää versiokoodiksi 936A2000. Tyyppikilpi muuten tsekkaamatta.
Noni
Re: Obd ongelma
Tässähän lienee sellainen hienous, että Trafilla on nuo Belgian paperit jo valmiiksi. Riittäisi, että lukisivat niistä, mitä niissä kerrotaan.
Jos niistä tuo poikkeuslupa ilmenee, niin miksei suomipapereihin ole tätä osattu kirjoittaa?
Jos poikkeuslupa ei ilmene, niin miten auto on voitu rekisteröidä Suomeen? Mistä rekisteröintikatsastuksessa on maksettu?
Jos niistä tuo poikkeuslupa ilmenee, niin miksei suomipapereihin ole tätä osattu kirjoittaa?
Jos poikkeuslupa ei ilmene, niin miten auto on voitu rekisteröidä Suomeen? Mistä rekisteröintikatsastuksessa on maksettu?
https://www.trafi.fi/tieliikenne/katsas ... ikatsastusPalveleva ja huolellinen virkamies kirjoitti:Katsastuksessa vastaanotettavan rekisteröintitodistuksen on oltava alkuperäinen. Rekisteröintitodistuksessa on oltava merkittynä ajoneuvon rekisteröinti- tai käyttöönottopäivä, jonka perusteella määräytyy tekninen vaatimustaso, jota ajoneuvolta edellytetään Suomessa.
VMP