166 ohjaustehostin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

166 ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja MKT »

Aamun hämärinä tunteina 166 siirti ohjaustehostimen nesteensä sateiseen ulkoilmaan. Mikäli oikein havaitsin niin punainen elämänneste löysi tiensä jostain jäähdyttimen alapuolelta aivan auton keulasta. Jos näin todella oli niin onneksi ei olla ohjausvaihteen kanssa tekemisissä. Ei ole varaosaromppua matkassa joten pitänee kysäistä muistaisiko joku miksi tehostimen putki kulkee auton keulan alla?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

luultavasti autossa on lauhdutin noille tehostimen öljyille ja niiden putkisto kulkee siellä keulalla..varmaankin jokin liitos korkannut jos päästellyt öljyt maahan..

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

90 kirjoitti:luultavasti autossa on lauhdutin noille tehostimen öljyille ja niiden putkisto kulkee siellä keulalla..varmaankin jokin liitos korkannut jos päästellyt öljyt maahan..
Suunnilleen noin. Eli ohjausvaihteen ja säiliön välillä näyttää kulkevan käytännössä melkeinpä koko moottoritilan ympäri saakka letku ja se todella kulkee jäähdyttimen alla. Sitä en tiedä olisiko siellä varsinaista lauhdutinta - taitaa vaan olla pitkästi putkea - samaa asiaahan sekin tietty ajaa.

Onpahan viikonlopuksi tekemistä kun paikallistaa vuotokohdan ja korjaa viallisen kaasupolkimen asentotunnistimen :wink:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu eihän siellä välttämättä kennoa ole mutta tarpeeksi pitkä putkisto ajaa melkein saman asian..

se on hyvä että on viikonlopuksi hommia...ei tarvii tumput suorina seisoskella... :wink:

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Jassoo... sinun 166 taitaa olla "haasteellisempi" ylläpidettävä kuin lähes trouble free 164 oli aikoinaan.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

155156 kirjoitti:Jassoo... sinun 166 taitaa olla "haasteellisempi" ylläpidettävä kuin lähes trouble free 164 oli aikoinaan.
Pitäähän sitä miehellä joku harrastus olla :mrgreen:

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Valitsemamme tie ei ole helppo, mutta jonkun sekin on käytävä :| .

tsxm
Viestit: 26
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tsxm »

jos 166 letku kulkee samoin?, kuin 156 ja mareassa = kuskin puolella, niin kurkkaappa akun alta, mistä ohjaustehostimen alumiiniputki muuttuu paineletkuksi ja jatkaa siitä keulaa kohden alaspäin.

Omasta mareasta letku murtui viime talvena kyseisestä kohtaa (n10-20cm letkua alaspäin, öljyt tuli autonalle syylärin alta, näin hyvin pyöränkotelosta, kun poistin sen muovihärpäkkeen edestä) Letku oli ihan ratkennut, tein hätäkorjauksen suuremmalla letkulla+2klemmaria ja täytin säiliön ja ajoin paikalliseen DA:n, jossa todella edulliseen hintaan (muutama kymppi osineen ja töineen) laittoivat uuden letkun parissa tunnissa. Se alkuperäinen letku oli valmistettu 22.06.1999, valmistajaa en muista, päivämäärä jäi mieleeni... liekkö autosi samaa vuosimallia? ja kenties käytössä samaa letkua?!

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Bella Italiassa tsekattiin yhden JTD-kaverin kanssa, miten lauhdutin pitää ohittaa, ettei pullahda stefa talvella, kuten hänelle kävi.

Tarkempia ohjeita saat kaverilta, kenelle taisit myydä alut alkuvuodesta.

Numero löytyy, jos tarvit.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

132 Coupe
Viestit: 247
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Punkalaidun

Onkos siinä 166:ssa

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

Servotronic kuten V6 Kapassa?
Kapassani on tuollainen snadi jäähdytin etummaisena, täytyykin varmaan peittää se talveksi.
Eiköhän Redlinen tehostinöljy auta osaltaan noihin kylmänä liikaa painetta ongelmiin. Ainakin vanhasta Kapastani se vei pakkasaamujen porsaantappoäänet ihan hyvin pois...

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

tsxm kirjoitti:jos 166 letku kulkee samoin?, kuin 156 ja mareassa = kuskin puolella, niin kurkkaappa akun alta, mistä ohjaustehostimen alumiiniputki muuttuu paineletkuksi ja jatkaa siitä keulaa kohden alaspäin.

Omasta mareasta letku murtui viime talvena kyseisestä kohtaa (n10-20cm letkua alaspäin, öljyt tuli autonalle syylärin alta, näin hyvin pyöränkotelosta, kun poistin sen muovihärpäkkeen edestä) Letku oli ihan ratkennut, tein hätäkorjauksen suuremmalla letkulla+2klemmaria ja täytin säiliön ja ajoin paikalliseen DA:n, jossa todella edulliseen hintaan (muutama kymppi osineen ja töineen) laittoivat uuden letkun parissa tunnissa. Se alkuperäinen letku oli valmistettu 22.06.1999, valmistajaa en muista, päivämäärä jäi mieleeni... liekkö autosi samaa vuosimallia? ja kenties käytössä samaa letkua?!
Kun pääsee varaosa-cd:n ja auton kimppuun niin täytyypä tutkia tarkemmin. Kohta lienee sama kuin sinulla vaikka akun alta ei sitä löydykään (patteri on takakontissa :wink: ). 156V6:ssa on samaa ollut samaa vikaa joten saattaapi olla sama alihankkija letkuilla. Ainakin vuosimalli täsmää. Kiitokset vinkistä.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

JTD kirjoitti:Bella Italiassa tsekattiin yhden JTD-kaverin kanssa, miten lauhdutin pitää ohittaa, ettei pullahda stefa talvella, kuten hänelle kävi.

Tarkempia ohjeita saat kaverilta, kenelle taisit myydä alut alkuvuodesta.

Numero löytyy, jos tarvit.
Mielenkiintoista. Onko lauhdutinkierto pakko ohittaa vai riittääkö jos vaihtaa kunnon liemet sisään? Konstruktio lienee sama kuin Suomeen virallisesti tuoduissa 166ssa joten kai sen pitäisi kestää pakkasta? Viime talvelta ei ole kokemusta kuin helmikuulta lähtien, ei tehostaja ainakaan valittanut ylipaineesta sellaiselle rääkäisyllä kuin 164ssa aikanaan.

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Suomiautoissa ei ole kuulemma lauhdutinta.

Kukas se kokeilee mahd. pohjoisessa riittääkö paremmat nesteet. Jotain pitää kuitenkin tehdä ennen talvea.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Nonniin, job_well_done. "Lauhduttajalle" menevä paineletku oli ampunut itsensä irti etuvasemmalta. Oli aika ahdas paikka, kiitos Zenderin etuhelman, mutta sain taiteiltua letkun takaisin ja kiristettyä klemmarin. Etuhelmaa piti vähän irroittaa alhaalta. Toivottavasti nyt letku pysyy kiinni eikä johtunut jostain muusta (liikaa painetta järjestelmässä?)...

Tosiaan, ainakin teutoonien maaperältä kotoisin olevassa mallissa on tuo "return pipe" varustettu eräänlaisella "lauhduttimella". Käytännössä u-mutkan tekevässä putkessa on vankka rivoitus lähes puolen metrin matkalla ja koko komistus majailee etuspoilerin sisässä syylärin etu- ja alapuolella. Varaosa-cd:n mukaan tuon rivoitetun u-putken voisi korvata pelkällä u-mutkalla (suomi-versio?). Talvella saattaa jäähdytys olla muuten liian tehokasta. Ajoviimalta voisi suojata ehkä sopivalla tuulensuojalla?

Tuleepahan samalla vaihdettua tehostimen öljyt. Kommentteja mitä litkua kannattaa järjestelmään laittaa? Mikähän mahtaa olla systeemin tilavuus?

Kiitokset hyvistä vinkeistä!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuskin siellä ainakaan lauhdutinta on, öljy ei taida sentään niin kuumaksi päästä että menisi höyrystymään :wink:

Sorry, oli ihan pakko kun joskus olen itsekin erehtynyt puhumaan "öljynlauhduttimesta" ja on tullut vähän kuittia :oops:

Ja että tulisi vähän asiaakin tähän leukojen louskutuksen jatkoksi: 164:n tehostimessa käytin Mobilin synteettistä ATF:ää ja pumppu (ylipaineventtiili) äänteli vain kaikkein kovimmilla pakkasilla, silloinkin aika miedosti. Uskaltanee suositella.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja wetear »

MKT kirjoitti:
Kun pääsee varaosa-cd:n ja auton kimppuun .
Mistä olet löytänyt 166:n CD:n? :roll:
MKT kirjoitti:
~mikä mahtaa olla järjestelmän tilavuus~ .
Onko sulla auton huolto yms mukana tulleet manuskat, niissä voi olla mainittu? Jos ei ole, niin voin vilaista Suomi 2,0 TS:n manuskasta...laiska kun olen niin en nyt jaksa kirmata pihalle autoon :oops:

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

wetear kirjoitti: Jos ei ole, niin voin vilaista Suomi 2,0 TS:n manuskasta...laiska kun olen niin en nyt jaksa kirmata pihalle autoon :oops:
Ei kannata kirmailla, ei sitä siellä lue, tarkistin...
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Mun muinaisalfassakin ohjaustehostajan letku heittää lenkin jäähdyttäjän alta, ihmettelin juuri tänään että miksi mutta "90" taisi vastata jo siihen

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tuskin siellä ainakaan lauhdutinta on, öljy ei taida sentään niin kuumaksi päästä että menisi höyrystymään :wink:

Sorry, oli ihan pakko kun joskus olen itsekin erehtynyt puhumaan "öljynlauhduttimesta" ja on tullut vähän kuittia :oops:

Ja että tulisi vähän asiaakin tähän leukojen louskutuksen jatkoksi: 164:n tehostimessa käytin Mobilin synteettistä ATF:ää ja pumppu (ylipaineventtiili) äänteli vain kaikkein kovimmilla pakkasilla, silloinkin aika miedosti. Uskaltanee suositella.
Joo-o, sen takia käytinkin "käpälöitä" ja kun muut tunnistivat tuon lauhduttimena niin maassa maan tavalla. Käytännössähän noilla rivotuksilla parannetaan jäähdytysvaikutusta.

Tuo Mobil olikin jo mielessä - muistelen että joku puhui taannoin Redlinen litkuista(?), mutta tärkeintä kai on öljyn notkeana pysyminen 30 asteen pakkasilla.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

wetear kirjoitti: Mistä olet löytänyt 166:n CD:n? :roll:
Onko sulla auton huolto yms mukana tulleet manuskat, niissä voi olla mainittu?
Varaosaromppu tuli ystävällisen palstalaisen kautta hankittua. Erittäin hyödyllinen kapistus, vaikka vielä kun saisi korjaamo-cd:n.....

Auton manuaaleissa ei luonnollisesti puhuta mitään tehostimen öljytilavuudesta. Tarkoitus kai on että sitä ei kukaan mene itse vaihtelemaan.... :wink:

Edit: Kiinnostuneille tiedoksi: öljytilavuus on noin 0,7 litraa

Jointti
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Tammi 2005, 15:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jointti »

Tervehdys! Mitkä nesteet kannattaisi laittaa 166:een? Mobil, Redline vai joku muu?

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Eiköhän mulla ole tuo korjaus CD. Laittakaahan pm:ää, niiin meikäpoika laittelee niitä tulemaan...
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Vastaa Viestiin