Purin mieltäni tässä eräänä päivänä toisessa ketjussa autoni manuaalivaihteistosta. Toinen laatikko on asennettu paikalleen ja pääsin nyt avaamaan tuon originaalin boxin. Tuolla laatikolla on nyt ajettu noin 40tkm laakeroinnin jälkeen. Vikana tuolloin oli differentiaalin laakerivika. Korjauksen jälkeen alkoi kolahtelu vaihdetta vaihdettaessa ja uutena ilmiönä 5. ja 6. vaihteen ulina vain tietyllä nopeudella. Hieman myöhemmin kuvioon tuli mukaan 6. vaihteella ajettaessa vaihdekepin heilahtelu kaasua lisättäessä/kevennettäessä.
Aiemmin pistin laatikon viaksi senkin kolahtelun, joka ilmeni esimerkiksi pihassa ajosuuntaa vaihdettaessa. Tämän lähteeksi osoittautui vasemman vetarin sisempi nivel, mikä tarkoittaa kaiketi tripoidin uusimista. No, se ei kovin arvokas osa onneksi ole.
Yleishavaintona ruumiin avauksesta on, että
1. vaihteistossa ei ollutkaan metallipurua ainakaan silmin havaittavissa. Sisällä olleessa magneetissa oli vähän sellaista mudan tyyppistä tauhkaa ja vähän hyvin hienoa hienoa metalllipurua
2. Laakerit näyttävät päällisin puolin ok kuntoisilta siltä osin kuin ne ovat näkyvissä. Laatikkoa en enempää purkanut nähdäkseen toisen pään laakereita.
3. Päätykotelon sisällä olevissa laakeripesissä näkyy selkeitä lyöttymiä, jotka eivät mielestäni sinne kuulu. Missäs tässä on shimmirenkaat?
4. Yhdessä kuvassa laakerin pesässä (roller cage) näkyy selkeitä kulumisen jälkiä
Kun en näitä vaihteistoja oikein tunne, niin kaipaisin asiaa tuntevien kommentteja?
Tuossa vielä linkit kuviin, jos kuvat eivät näy
https://photos.app.goo.gl/4hfRdNqgSwWX8pQw5
https://photos.app.goo.gl/AUFpNTqcj3wSZz21A
https://photos.app.goo.gl/WKNj3mZnQsWsTvbL6