Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa
Valvoja: Moderators
Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa
Kävi tällainen tapaus, varoitukseksi muille ettei tarvitse kohdata samaa kuin mitä tässä kävi.
Metellin metallisiipinen vesipumppu, tilasin UK:sta Alfa work shopista vuosi sitten.
Jakohihnaremontti oli siinä vaiheessa, että kaikki nokat oli saatu asemoitua kohdalleen kolmannella yrittämällä. Kun tarkistin hihnan kireyttä päätin hieman lisäkiriä että saan kireyden optimiin asentoon. Löysäsin kiristimen alimman kiinnitysruuvin ja ajattelin että kiristin pyörähtää yläruuvin ollessa tiukalla- ei pyörähtänyt.
Väänsin kiristystyökalun mutteria, en mielestäni edes kovaakaan kun yhtä-äkkiä alkoi jäähdytysnestettä valumaan pumpun alareunasta.
No, otettiin kaikki kasatut vermeet uudestaan irti ja viimeisenä itse pumppu. Hihnankiristin työkalulle tehty "tappi" pumpusta oli pettänyt ja vedet tuli halkeamasta pihalle.
Valu oli tosiaan ohutta ja se ei kyllä kestä yhtään ylimääräistä rasitusta!
Hihnankiristin työkalu lienee tehty jollekin eri moottorityypille koska alimman tukipisteen ja hihnankiristimen välinen tanko oli liian lyhyt.
Sillä ei olisi ylettänyt itse kiristimeen.
Jatkoin tankoa yläpäästä lattaraudalla 35mm jolloin vääntörasitus tuolle vesipumpun tapille tietenkin hieman kasvaa.
Yläruuvin löysäämättömyys, väärin modattu työkalu lienee olleet pääsyyt siihen miten kävi.
Muutin rullan kiristystyökalun rakennetta jatkamalla sitä alapäästä 35 mm. Nyt vesipumpun "tapille" tulisi pienempi rasitus kiristysvaiheessa. Tilauksessa uusi vesipumppu, jospa siinä olisi hieman vahvempi valu, että kestää kiristää vaadittuun tiukkuuteen.
Tietysti jos älyäisi miten tuon hihnan kiristyksen voi tehdä ilman tuota työkalua niin saisihan tuon pumpun vielä Technoweldillä paikattuna saada pitämään. Aika hankalaa vääntää jollain rengasraudalla ja samalla vääntää ruuvejä kiinni...
Metellin metallisiipinen vesipumppu, tilasin UK:sta Alfa work shopista vuosi sitten.
Jakohihnaremontti oli siinä vaiheessa, että kaikki nokat oli saatu asemoitua kohdalleen kolmannella yrittämällä. Kun tarkistin hihnan kireyttä päätin hieman lisäkiriä että saan kireyden optimiin asentoon. Löysäsin kiristimen alimman kiinnitysruuvin ja ajattelin että kiristin pyörähtää yläruuvin ollessa tiukalla- ei pyörähtänyt.
Väänsin kiristystyökalun mutteria, en mielestäni edes kovaakaan kun yhtä-äkkiä alkoi jäähdytysnestettä valumaan pumpun alareunasta.
No, otettiin kaikki kasatut vermeet uudestaan irti ja viimeisenä itse pumppu. Hihnankiristin työkalulle tehty "tappi" pumpusta oli pettänyt ja vedet tuli halkeamasta pihalle.
Valu oli tosiaan ohutta ja se ei kyllä kestä yhtään ylimääräistä rasitusta!
Hihnankiristin työkalu lienee tehty jollekin eri moottorityypille koska alimman tukipisteen ja hihnankiristimen välinen tanko oli liian lyhyt.
Sillä ei olisi ylettänyt itse kiristimeen.
Jatkoin tankoa yläpäästä lattaraudalla 35mm jolloin vääntörasitus tuolle vesipumpun tapille tietenkin hieman kasvaa.
Yläruuvin löysäämättömyys, väärin modattu työkalu lienee olleet pääsyyt siihen miten kävi.
Muutin rullan kiristystyökalun rakennetta jatkamalla sitä alapäästä 35 mm. Nyt vesipumpun "tapille" tulisi pienempi rasitus kiristysvaiheessa. Tilauksessa uusi vesipumppu, jospa siinä olisi hieman vahvempi valu, että kestää kiristää vaadittuun tiukkuuteen.
Tietysti jos älyäisi miten tuon hihnan kiristyksen voi tehdä ilman tuota työkalua niin saisihan tuon pumpun vielä Technoweldillä paikattuna saada pitämään. Aika hankalaa vääntää jollain rengasraudalla ja samalla vääntää ruuvejä kiinni...
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa
Käytin sorkkarautaa kiristystyökaluna, onnistui helposti myös kiristimen pultin kiristäminen toisella kädellä. Sorkkarauta on senverran pitkä, että ei tarvi paljoakaan voimaa että kiristin tulee oikeaan asentoon ja tällöin toisella kädellä on helppo kiriä se pultti kun ei tarvitse hampaat irvessä vääntää kiristintyökalulla. Mulla sorkkaraudan pituus oli luokkaa 50-60 cm
Re: Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa
Väännätkö yläpuolelta vai alapuolelta? Ainakin kiristimen kiinnitysruuvit vääntelin ylhäältä päin mutta se hihna ja takimmaisen lohkon hihnapyörät on kyllä pahasti tiellä jos tuollaista perus sorkkarautaa koittaa ylhäältä sinne ujuttaa.
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa
Alapuolelta työskentelin.
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa
Ylhäältäpäin onnistuu myös kiristys semmosella suoralla metrisellä talttameisselillä tai käyrällä vääntöraudalla. Saattoi olla jotain ylimäärästä virittelemistä siinäkin että pääs kirraan kiristimen pultin. Enkä edes muista kumpaa käytin mutta ainakaan en käyttänyt kiristintyökaluhärpäkettä kun en älynnyt miten sen olisi pitänyt toimia 

Through difficulties to defeat
Re: Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa
Metallisella siipipyörällä olevia pumppuvaihtoehtoja
Hieman haasteellista valita netistä millä valmistajilla on metallisella siipipyörällä olevia pumpuja.
Laitetaan listaa toimittajista ja siipipyörän materiaalista mistä vahvistus.
Metallipyörällä:
Metelli
Airtex
Hepu
Muovipyörällä:
Bugatti
Kenelläkään tietoa ?
Magneti Marelli
Graf
SKF Muovipyörä??
Mapco
Meyle
Thermotec
Hieman haasteellista valita netistä millä valmistajilla on metallisella siipipyörällä olevia pumpuja.
Laitetaan listaa toimittajista ja siipipyörän materiaalista mistä vahvistus.
Metallipyörällä:
Metelli
Airtex
Hepu
Muovipyörällä:
Bugatti
Kenelläkään tietoa ?
Magneti Marelli
Graf
SKF Muovipyörä??
Mapco
Meyle
Thermotec
Viimeksi muokannut atm, 03 Elo 2018, 23:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa
Ricambi Heikalla oli joku malli metallisiivillä, mutten muista valmistajaa.
(Minulla pitäisi olla ylimääräinen sieltä aikoinaan ostettu, olisikohan vuodelta 2012, uusi, käyttämätön, metallisiivillä, jossain varaston nurkassa, Paimio, jos kiinnostaa: oojala@gmail.com )
(Minulla pitäisi olla ylimääräinen sieltä aikoinaan ostettu, olisikohan vuodelta 2012, uusi, käyttämätön, metallisiivillä, jossain varaston nurkassa, Paimio, jos kiinnostaa: oojala@gmail.com )
- JT Newman
- Viestit: 334
- Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
- Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp - Paikkakunta: It's a long way to Leppärary
Re: Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa
Tilasin jostain Ebayn italomyymälästä metallisiipisen pumpun, paljastui Airtex-merkkiseksi.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
Re: Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa
OK päivitetään listaa noilla tiedoilla. Harmi ehdin tilata Hepu- merkkisen pumpun ja nyt jännätään onko metallia vai kuttaperkkaa. Ainakin oli painoltaan 200 g ilmoitettu painavammaksi kuin tuo Metelli joten toivoa että olisi metallinen ja valukin himpun paksumpaa.
Jos tulee muovipyörällä otan yhteyttä.
Jos tulee muovipyörällä otan yhteyttä.