2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Valvoja: Moderators
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Alfa ruvennut käynnistymään hieman huonosti moottori lämpöisenä. Eilen kävin tankilla ja siitä kauppaan ja auto ei käynnistynytkään. Pyöritti kyllä hyvin ja meinasi lähteä, mutta ei. Odottelin sitten muutaman minuutin ja auto lähti käyntiin vaivalloisesti. Vikakoodeja ei ollut ja kokeilin pihassa käyntiin niin ei lähtenyt enään. Huomasin muutaman polttoaineletkun liittimen olevan löysällä ja epäilin olisiko saanut ilmaa järjestelmään. Laitoin uudet klemmarit, mutta ei vaikusta. Seuraavana päivänä auto käynnistyi kun palmun alta ja kävin ajamassa lenkin, mutta heti kun moottori lämpiää nii käynnistyy todella laiskasti ja autoa saa startata pisempään. Ajaessa ei ole mitään vikaa havaittavissa, pelkästään käynnistyksessä. Onkohan tuossa nyt joku polttoainesuutin vuotava? Pitäisikö tehdä maljatesti suuttimille?
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: 2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Kampiakselin asentoanturi voisi sopia kuvaukseen myös. Rikki mennessään moottori toimii viileänä, mutta kun lämpenee ei saa uudestaan käyntiin.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Mulla 2.4JTD 10v teki itseasiassa just noin rikkinäisellä kampiakselin asentoanturilla.
1. kerralla 300km ajon jälkeen kaupan pihasta ei lähtenyt käyntiin, ennen kuin odotteli. Sit kun odotteli lähti ihan kiltisti.
2. kerralla sitten monta tuhatta kilometriä myöhemmin sammui suoraan ajosta.
En ekalla kertaa tajunnut kampiakselin asentoanturiviaksi vaan mietin kaiken muun mahdollisen suuttimista jne. Vikakoodiluvulla olisi selvinnyt heti, että RPM sensor. Kannattaa ne koodit vilkasta, ettei tarvitse ehkä arpoa.
1. kerralla 300km ajon jälkeen kaupan pihasta ei lähtenyt käyntiin, ennen kuin odotteli. Sit kun odotteli lähti ihan kiltisti.
2. kerralla sitten monta tuhatta kilometriä myöhemmin sammui suoraan ajosta.
En ekalla kertaa tajunnut kampiakselin asentoanturiviaksi vaan mietin kaiken muun mahdollisen suuttimista jne. Vikakoodiluvulla olisi selvinnyt heti, että RPM sensor. Kannattaa ne koodit vilkasta, ettei tarvitse ehkä arpoa.
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
Re: 2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Tuota kampiakselin asentoanturia epäilin aluksi myös, mutta luulisi, että siitä olisi vikakoodi muistissa eikä tuossa ollut vikakoodeja kun koodit luin.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Multa taisi hukkua myös eka vikakoodi muistista, kun pari päivää myöhemmin kotiin saapuessa luin (joku 500km ajoa), ei koodeja. En ihan satavarma ole muistikuvasta kuitenkaan.
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
Re: 2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Päivitellääs tätä hieman. Nyt vaihdettu kampiakselin asentotunnistin ja suuttimet testattu ja vika edelleen kiusaa alfaa.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: 2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Mitähän polttoaine paineet ovat? Pari paineeseen liittyvää ongelmaa on ollut mulla, toki esim pumppu ongelmasta tulee selvä haju kajuuttaankin.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
Re: 2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Polttoainepaineetkin näyttivät 360bar nurkilla tyhjäkäynnillä, kun testerillä tsekkasin eikä mitään dieselin hajuja moottorin suunnalta tule.
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
Re: 2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Tänään ilmestyi mielenkiintoinen oire kun lähdin töistä. Auto käynnistyi tahmeasti eikä kaasupoljinta painamalla tapahtunut mitään. Sammutin ja käynnistin uudelleen jonka jälkeen toimi taas normaalisti. Onkohan näillä asioilla joku yhteys?
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Vois olla myös auki jumittuva EGR venttiili. Jos nyt semmonen vielä on autossa tallella, kun aika monesta se on poistettu.
Siitä ei jää vikakoodia.
Oman auton EGR oireisiin osuu ainakin tämä:
"2. kerralla sitten monta tuhatta kilometriä myöhemmin sammui suoraan ajosta."
ja tämä
"Auto käynnistyi tahmeasti eikä kaasupoljinta painamalla tapahtunut mitään. Sammutin ja käynnistin uudelleen jonka jälkeen toimi taas normaalisti."
EGR-venttiilin putsaus, herkistely tai romulavalle viskaaminen auttaa tuohon.
Romulavalle sijoittaminen vaatii ohjelmointia vikavalojen välttämiseksi.
E:Eiku, toihan olikin vanhempi jtd, sitähän ei tarvi ohjelmalla ronkkia
Siitä ei jää vikakoodia.
Oman auton EGR oireisiin osuu ainakin tämä:
"2. kerralla sitten monta tuhatta kilometriä myöhemmin sammui suoraan ajosta."
ja tämä
"Auto käynnistyi tahmeasti eikä kaasupoljinta painamalla tapahtunut mitään. Sammutin ja käynnistin uudelleen jonka jälkeen toimi taas normaalisti."
EGR-venttiilin putsaus, herkistely tai romulavalle viskaaminen auttaa tuohon.
Romulavalle sijoittaminen vaatii ohjelmointia vikavalojen välttämiseksi.
E:Eiku, toihan olikin vanhempi jtd, sitähän ei tarvi ohjelmalla ronkkia
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
Re: 2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Joo tässäkin yksilössä on tulpattu tuo egr. Antaa kuitenkin vikakoodia egr niin onko tuo normaalia, vaikka tuo on tulpattu? Vikavaloa ei polta eikä muitakaan vikakoodeja ole.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Egr koodi voi tulla jos vastusarvossa sanomista(egr liitin,johdot tai egr:n moottori viallinen). Ei vaikuta ajoon näissä eikä sytytä vikavaloa. Ei oo tarkkaa tietoa minkä tyhjäkäyntipaineen nää vaatii mut saman ikäinen Hiace lähtee tulille jo n.220-250bar:lla ja normaalisti niissä tyhjäkäynnillä n.300bar. Toimiiko tankin siirtopumppu kun vika päällä? Mitä silloin on railpaine kun auto ei käynnisty?
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
Re: 2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Onko kuitenkin normaalia että egr tulee vikakoodia, vaikka se on tulpattu? Paineet ovat samaa luokkaa, kun käynnistyy huonosti. Auto välillä tyhjäkäynnillä alkaa täristämään aivan hulluna ihan kun yksi pytty putoaisi pois pelistä kokonaan js välillä käy normaalisti. Mitenkä pystyn tarkastamaan tuon siirtopumpun toiminnan?
Edit.
Tuossa vielä tuo maljatestin tulos niin raati saa sanoa mielipiteensä, mutta työpaikan asentajien mielestä olisivat kunnossa.
Edit.
Tuossa vielä tuo maljatestin tulos niin raati saa sanoa mielipiteensä, mutta työpaikan asentajien mielestä olisivat kunnossa.

- Liitteet
-
- IMG_20180821_161858_20180823220758677.jpg
- (189.21 KiB) Tiedosto ladattu 1751 kertaa
Re: 2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Kuutospyttyyn tulee liian vähän ainetta. Siinä vika!Häntsy kirjoitti: Tuossa vielä tuo maljatestin tulos niin raati saa sanoa mielipiteensä, mutta työpaikan asentajien mielestä olisivat kunnossa.![]()

- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Maljatesti näyttäisi hyvältä eli suuttimet sen puolesta kunnossa. Egr koodi voi tulla vaikka tulpattu, koska vikakoodi tulee sähköpuolelta (katkos/oikosulku esim) eikä tulppaus vaikuta siihen mitenkään. Sulla vois olla vaikka rikkinäinen egr kiinni ja kiinteä levy välissä niin koodi tulee,mutta pakokaasut pysyy poissa imusarjasta. Tulppa ei sitä aiheuta näissä. P0400 (perus egr koodi) ei ainakaan mun yksilössä tunnu vaikuttavan mihinkään eikä sytytää vikavaloa.Uudemmissa päästöversioissa seurataan muutakin kuin egr:n vastusta,jotta voidaan olla varmoja että se toimii. Niissä ei voikaan tulpata, koska ecu seuraa ilmamassamittarin arvoa kun egr venttiiliä avataan. Imuilman määrän pitää tippua koska moottori imee osan "ilmasta" pakosarjasta eikä vain ilmamassamittarin läpi. Silloin tuleekin P0401 koodi mikä herjaa eritoten egr:n heikkoa virtausta.
Siirtopumppu kyllä toimii jos sulla vika päällä nousee railpaineet normaalisti. Miltäs vika päällä näyttää datalistan eri lämpötilat? Onko järkeviä? Aukeaako sammutusläppä että moottori saa ilmaa? Mitä ilmamassamittarin arvo näyttää startatessa? Suuttimien aukeamisen mittaamiseen tarviit oskilloskoopin. Sammuuko ajoneston valo?
Siirtopumppu kyllä toimii jos sulla vika päällä nousee railpaineet normaalisti. Miltäs vika päällä näyttää datalistan eri lämpötilat? Onko järkeviä? Aukeaako sammutusläppä että moottori saa ilmaa? Mitä ilmamassamittarin arvo näyttää startatessa? Suuttimien aukeamisen mittaamiseen tarviit oskilloskoopin. Sammuuko ajoneston valo?
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
Re: 2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Moottorin lämpötilä näytti 85 astetta mikä on kaiketi hyvä. Imuilman lämpötilä 55 astetta ja siitä ei mitään tietoa onko normaali. Tuo "air flow" arvo taas pisti ihmetyttämään. Ajoneston valon sammuu kyllä. Mikäs tuo sammutusläppä on? Ensimmäinen diesel auto minulla ja siksi tekniikan kanssa hieman huuli pyöreenä.
Tuossa vielä kuva "air flow" arvosta
Tuossa vielä kuva "air flow" arvosta
- Liitteet
-
- IMG_20180824_182247_20180824184825201.jpg
- (92.19 KiB) Tiedosto ladattu 1659 kertaa
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 2.4jtd huono käynnistyvyys lämpöisenä
Eli tavallaan kaasuläppä mutta dieselissä puhutaan sammutusläpästä tai ilmaläpästä. Käsittääkseni sillä varmistetaan/pehmennetään koneen sammuminen kun dieselissä ei ohjata moottorin kierroksia sillä niinkuin bensakoneessa(perinteisesti). Jos siinä olis jotain häikkää ja olis vallan kiinni niin kone ei lähde tulille kun ei saa ilmaa. Noi air flow arvot on melko erilaisia mitä oon nähnyt joten en osaa niistä sanoa mitään. Mutta perusasioista lähtisin liikkeelle,saako kone ilmaa,dieseliä riittävällä paineella ja onko puristusta.kuumalla koneella en usko että tarvii hehkuja käymään lähtemiseen. Vika päällä ylempi ahtoletku irti imusarja ja kurkata missä asennossa läppä on virrat päällä. Sitten voisi tutkia onko imu/ahtoletkusto kunnossa. Jos moottori imisi kauheasti ilmaa ohi ilmamassamittarin niin voisko syöttää niin vähän ainetta ettei lähde käymään?
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.