159 ikkunat+lukot elää omaa elämäänsä, tai on riivattu

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

159 ikkunat+lukot elää omaa elämäänsä, tai on riivattu

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Potilas 159 2,4 JTDm sportwagon

Omistaja ihmeissään, ja mä :o:

Oireet:

ikkunat oli auenneet täysin auki auton ollessa parkissa. Samoin lukot napsuu auki-kiinni. Eka ajatus on tietysti että akku on ehtoopuolella -> uutta kehiin -> ei auta.
Seuraava kohde jumittava kake-> patterit irti -> ei vaikutusta, napse jatkuu.

MESsiin kiinni:
U1602 CAN error
B1018 Unlock input (driver)
B1023 Window riser output driver's side
B1024 Window riser output drivers's side

Muut paitsi B1018 saa kuitattua pois. Eli vika lienee siinä, mutta mihin tuo viittaa? Pikagooglaus vihjaa kuskin oven lukon mikrokytkintä, sekö on kaivettava pöydälle? Eilen loppui aika, piti niputtaa ovi kasaan että aamulla oli kulkine ajossa. Oven johtosarjan kaivoin kumituubista esiin, ei näkyviä katkoksia eikä viitteitä katkoksista. Oven liittimeen on ruikittu crc:eetä. Johtosarjan heiluttelun jälkeen oireet poistuivat joksikin aikaan (n. 2h), vahva viittaus kyllä johtojen uusimistarpeeseen... Olisko johtosarjan käsittely saanut katkoksen hetkeksi yhteen, ja ajan kanssa olis sitten taas katkennut? Mutta miksi vetää ikkunat auki?

Ideoita?

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 ikkunat+lukot elää omaa elämäänsä, tai on riivattu

Viesti Kirjoittaja arv »

Aikoinaan Minissä kävi näin:
...viime viikolla reissussa ollessamme meni keskuslukitus epäkuntoon. Lukot menivät lukkoon mutta aukesivat heti uudestaan. Lopulta kuskin ovi jäi lukkoon mutta vänkärin ovesta piti lukko laittaa käsin päälle että saatiin asiat hoidettua Isossa Kaupungissa.

Paluumatkalla vilkun merkkivalo jäi naksuttamaan kääntymisen jälkeen, pysäytin tien reunaan ja kokeeksi sammutin auton jonka jälkeen ajovalot eivät enää syttyneetkään. Onneksi käänsin vilkkuviiksen vasemmalle kokeillakseni niitä jolloin ajovalot syttyivät. Samalla tosin ikkunat laskeutuivat. Kotosalla sammutettuani auton sisäpuhallin ja mittarivalot jäivät päälle.


Tämän syyksi paljastui lopulta takapaksiin päässyt vesi, joka oli hapettanut maton alla olevan cd-vaihtajan toimettoman ohjausjohdon. Sen puhdistamalla oireet korjaantuivat.
Ulkomaan mini-foorumilla olivat monet aikoinaan löytäneet Mininsä sateesta ikkunat ja kattoluukku auki, syynä body computeriin päässyt vesi.

Tällä haluan kertoa, että väylän hituvirrat saavat kummallisia toimintoja aikaan kulkiessaan vääriä reittejä.

Kyllähän todennäköisin syyllinen on kuitenkin oven saranoinnissa olevat johdot, luultavasti juuri väylätieto tai maadoitus. Ovea kuitenkin auotaan melkoisen paljon.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: 159 ikkunat+lukot elää omaa elämäänsä, tai on riivattu

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

vesamaan kirjoitti:Potilas 159 2,4 JTDm sportwagon
Mutta miksi vetää ikkunat auki?
Ideoita?
Tähänhän on yksinkertainen selitys; 159 laskee ikkunat alas kun avausnappia pitää pitkään pohjassa, kätevä tuuletus toiminto kun tänäkin kesänä on tullut kuumalle autolle.
Ja koska vika näyttää liittyvät siihen että jostain ohjataan koko ajan lukkoja auki, niin tuo normaali ikkunatoimintokin aktivoituu.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin