1.9JTDm ja ahdot katosi
Valvoja: Moderators
1.9JTDm ja ahdot katosi
No niin, auttakaa avutonta.
Tänään ajelin ihan normaalisti ja hidastin työmaan kohdalla ja heti sen jälkeen kun aloin rauhassa kiihdyttämään niin jysähti ja pöllähti taustapeilissä. Auto toimi muuten ok, mutta äänistäkin päättelin, että ahtoletku oli irti (ilmeisesti viime rempasta jäi löysälle kun klemmari oli kaukana letkun suulta). Ylempi letku oli irti moottorin päältä ja laitoin se kunnolla kiinni. Noh, auto ei ahda/kiihdy kunnolla silti. Moottorivalo ei pala ja OBD lukijalla katsoin, että P010F oli mutta se lähti pois softalla. Ei silti vaikutusta. MAFfiin kai tuo viittaa?
Onko ideoita mitä seuraavaksi?
Tänään ajelin ihan normaalisti ja hidastin työmaan kohdalla ja heti sen jälkeen kun aloin rauhassa kiihdyttämään niin jysähti ja pöllähti taustapeilissä. Auto toimi muuten ok, mutta äänistäkin päättelin, että ahtoletku oli irti (ilmeisesti viime rempasta jäi löysälle kun klemmari oli kaukana letkun suulta). Ylempi letku oli irti moottorin päältä ja laitoin se kunnolla kiinni. Noh, auto ei ahda/kiihdy kunnolla silti. Moottorivalo ei pala ja OBD lukijalla katsoin, että P010F oli mutta se lähti pois softalla. Ei silti vaikutusta. MAFfiin kai tuo viittaa?
Onko ideoita mitä seuraavaksi?
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
Nouseeko ahdot ollenkaan? Ahtoletkut ehjiä ja hyvin kiinni? Turbon ohjainventtiilin letkut ehjiä/kiinni? Ohjainventtiilin kunto/sähkönsaanti? Onko muovi imusarjalla/jos on niin onko halki? Imusarjassa läpät jumissa (jos läpällinen malli)? Pääsetkö testerillä kattoon parametrejä? Auki jumiutunut egr myös toimii tehokkaasti avonaisena hukkaporttina. Huono maf myös varmasti laskee tehoja. Siinä nyt ensi alkuun
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
No niin, siinä onkin hyvä lista selvitettäväksi ilman omaa tallia =DCaijo-Romeo kirjoitti:Nouseeko ahdot ollenkaan? Ahtoletkut ehjiä ja hyvin kiinni? Turbon ohjainventtiilin letkut ehjiä/kiinni? Ohjainventtiilin kunto/sähkönsaanti? Onko muovi imusarjalla/jos on niin onko halki? Imusarjassa läpät jumissa (jos läpällinen malli)? Pääsetkö testerillä kattoon parametrejä? Auki jumiutunut egr myös toimii tehokkaasti avonaisena hukkaporttina. Huono maf myös varmasti laskee tehoja. Siinä nyt ensi alkuun
Ahdot nousee ja veivasin hieman VNT vipua niin tuntuu, että yläkierroksilla "ehkä" ahtaisi enemmän. Ohjainventtiilin letku oli ainakin kellossa kiinni, mutta itse vipu on kovin jäykkä, pitänee yrittää saada jotain CRC sinne turbon päähän.
Imusarjan läpistä en tiedä, joku vipu on siinä ahtoputken vieressä imusarjan vieressä ja jos sitä vedän niin tukehtuu (auto). OBD mokkula ja androidissa Torque Pro, mutta mitä sieltä nyt sitten katsoisi? EGR kuntoa en osaa arvioida parkkihallissa, MAF on vaihdettu joku vuosi sitten.
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
Katselin eilen sitä VNT asentoa ja liikettä, eli se on todella raskas edes sormella liikuttaa ja laitoin vielä emännän painamaan kaasua samalla kun itse katsoin liikettä, niin hädin tuskin liikkui. Tässä videossa se VNT tanko liikkuu todella paljon enemmän. https://www.youtube.com/watch?v=NyymUhgMbeU
Onkohan se EGR:n putki vaikeassa paikassa avattavaksi ilman nosturia? mietin jos saisi kokeiltua sitä Mr. Muscle menetelmää.
Onkohan se EGR:n putki vaikeassa paikassa avattavaksi ilman nosturia? mietin jos saisi kokeiltua sitä Mr. Muscle menetelmää.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
Vnt:n liikettä voi arvioida kun nyppää tyhjäkäynnillä letkun kellosta ja kytkee takaisin ja tätä toistamalla seuraa tangon liikkumista tai mistä välistä sen letkun helpoiten saakaan irti.Tai ottaa apurin käynnistämään auton ja itse katsoo lampulla samalla lähteekö tanko liikkumaan kun auto alkaa kehittään alipainetta. Erilaisia jippoja löytynee tuohon vnt:n herkistelyyn avaamatta turboa. Itse kokeillu grillin puhdistusvaahtoa sekä BG:n imusarjan puhdistus laitetta joka myös putsaa tuota vnt:tä. Jälkimmäinen toimi tehokkaammin,toki kotioloissa toi pesuvaahdon käyttö paljon helpompaa kun ei vaadi mitään erillistä laitetta.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
EGR portti on turbon ja kannen välillä, siitä jos painaa vaahtoa niin pyrkii sylintereihin yhtä paljon kuin turbolle. Minkälainen riski tämä on en tiedä.
Kerran olen painanut Mc Musclea pakoputken suunnasta ja silloinkin nousi herkästi egr portille asti, 2.4:ssa.
Kerran olen painanut Mc Musclea pakoputken suunnasta ja silloinkin nousi herkästi egr portille asti, 2.4:ssa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
No niin, tilanne laukeaa itsestään kunhan hieman käsin eilen nitkutteli sitä VNT vartta ja tänään sitten ryntäytteli ja antoi hieman Italian tuneuppia. Nyt ahtaa jo alempaa ja nousee aina 1.3bar asti (onko normaali määrä?)
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
Mulla käy viisari 1.5:ssa asti, ehkä jopa yli, onko tämä normaalia 8v:lle? Epäilen että saattas olla pikkuviri tässä uudessa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
Joo, jotain häikkää vielä on kun kylmiltään ei ahda ihan alakierroksilta, mutta kun hetken on ajanut niin ahtaminen piristyy.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
^^ Ainakin 16V käyttäytyy ahtojen osalta jotakuinniin noin.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
Taitaa olla 1.45 tarkalleen se missä neula korkeimmillaan käy, nyt kun tarkemmin katsoo.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
Tässä varmaan vielä se, että tuo oma motti on 150hv, mutta tosiaan hieman laiska ahtamaan alakierroksilla, mutta korkeimmillaan käy 1.3.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
Tämä jäi raksuttamaan takaraivoon. Ajatuksia: jos ahdot heikkeni selvästi tämän episodin jälkeen niin siellä voi olla pari asiaa:
Ahdin ryntäsi ylikierroksille kun ahtoputki irtosi. Tämä ei yleensä aiheuta vakiomoottorissa ongelmia, mutta lienee mahdollisuuksien rajoissa. Olisi mielenkiintoista käyttää ahtimesta putket irti ja tarkistaa siipien kunto. Pakopuolen vamma voisi liittyä siihen että vnt siivet ei halua sujuvasti kääntyillä.
Toinen voi olla että poksahtamalla irtoava ahtoletku on vaan tehnyt sellaisen paineaallon että jotain kakkaa on irronnut jostain ja tukkii nyt jotain. Imupuolen karstaa tai pakoputkessa osittainen tukos esim. katin kennon edessä.
Ahdin ryntäsi ylikierroksille kun ahtoputki irtosi. Tämä ei yleensä aiheuta vakiomoottorissa ongelmia, mutta lienee mahdollisuuksien rajoissa. Olisi mielenkiintoista käyttää ahtimesta putket irti ja tarkistaa siipien kunto. Pakopuolen vamma voisi liittyä siihen että vnt siivet ei halua sujuvasti kääntyillä.
Toinen voi olla että poksahtamalla irtoava ahtoletku on vaan tehnyt sellaisen paineaallon että jotain kakkaa on irronnut jostain ja tukkii nyt jotain. Imupuolen karstaa tai pakoputkessa osittainen tukos esim. katin kennon edessä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
Yksi konstihan olisi tehdä nokipoltto ja katsoa muuttuuko tilanne.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
Joo, mä mietin sitä samaa, että jos ne siivet jumitti aiheuttaen yliahdon ja samalla tavalla ne voi jumittaa nytkin.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
Tarkoitin että ahdinhan ryntää ylikierroksille silloin kun putki poksahtaa ja sieltä häviää vastapaine.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
Vähän seurailin noita ahtoja, niin 1000 päältä on jo kyllä hereillä. 1500 on jo noin 1,2 bar ja jossain 3000 tienoilla se noin 1,5 bar ja siitä ylös sitten noin 1,4 bar. Nämä siis 150 hv 1,9. Itse en kyllä alta 1500 juuri vedättele, että käytännössä aina kun kaasua painaa niin ahtoa on reilusti yli barin.
Vnt:n liikkeet katselisin jos on verkkainen. Helposti näkee kompurastakin jos on siipeensä saanut.
Vnt:n liikkeet katselisin jos on verkkainen. Helposti näkee kompurastakin jos on siipeensä saanut.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
Re: 1.9JTDm ja ahdot katosi
Joo eli ahtoja puuttuu multa ja edelleen huonosti ahtaa alhaalta. Pitää vaan etsiä joku joka voisi tällä kertaa jeesata tallitonta.Gasket kirjoitti:Vähän seurailin noita ahtoja, niin 1000 päältä on jo kyllä hereillä. 1500 on jo noin 1,2 bar ja jossain 3000 tienoilla se noin 1,5 bar ja siitä ylös sitten noin 1,4 bar. Nämä siis 150 hv 1,9. Itse en kyllä alta 1500 juuri vedättele, että käytännössä aina kun kaasua painaa niin ahtoa on reilusti yli barin.
Vnt:n liikkeet katselisin jos on verkkainen. Helposti näkee kompurastakin jos on siipeensä saanut.