Jipii ajonesto toimii!!!
Valvoja: Moderators
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Jipii ajonesto toimii!!!
Oli sumuinen lokakuun alun paivä kun lähdin ruokatunnille ja ajattelin samalla pesettää Alfa Romeoni. Kun poletti oli ostettu ja hyppättyäni autoon väänsin virta avainta, niin ei käynnisty, syy ajoneston koodi valo palaa. Muutamaan kertaan siinä kääntelin avainta ja uskottava se on. Vaikka välillä kävin nakkikioskillakin syömässä hampurilaisen niin Alfa Romeo ei siltikään vaihtanut mielipidettään, koodi ei kelpaa.
Soitto Delta autoon ja selvittelivät siellä päässä ajoneston ohituskoodin, jolla auton sai käyntiin erinäisten kaasuplkimen painallus ja vilkkuvan moottorinohjauksen varoitusvalon seuranta rituaalien jälkeen. Sitten Delta autoon ja Alfa diagnostiikka vehkeeseen kiinni. Asentajat kaipailivat toista avainta ja sanoin että Kempeleestä löytyy joten jos lainaatte autoa niin... sain proteus punaisen 147 1.6 TS:n alleni. Tuosta 147:sta sen verran että omaan -00 vuoden 156 TS:ään verrattuna se oli alustaltaan mielestäni parempi ja mittaripohjissa italian kieliset tekstit kuten pitääkin. Murinat eivät kyllä olleet oman auton veroiset ja tietenkin vetokin vähän ohkasempaa mutta hyvin se lauloi kumminkin.
Kun tulin takaisin niin eipä toisetkaan avaimet toimineet, johtopäätös täytyy tilata Australiasta ???? ohjausosa. No kai tämä menee vaihtotakuuseen. Seuraus jos haluan Alfani nyt käyntiin pitää nyt joka kerta kaivaa taskusta lunttilappu ja aloittaa pikälliset kaasupolkimen painallus ja vilkkuvan punaisen valon seuranta operaatiot. Jonka jälkeen lähtee käyntiin ihan normaalisti.
Näin siis kävi tänään, prkl...
Soitto Delta autoon ja selvittelivät siellä päässä ajoneston ohituskoodin, jolla auton sai käyntiin erinäisten kaasuplkimen painallus ja vilkkuvan moottorinohjauksen varoitusvalon seuranta rituaalien jälkeen. Sitten Delta autoon ja Alfa diagnostiikka vehkeeseen kiinni. Asentajat kaipailivat toista avainta ja sanoin että Kempeleestä löytyy joten jos lainaatte autoa niin... sain proteus punaisen 147 1.6 TS:n alleni. Tuosta 147:sta sen verran että omaan -00 vuoden 156 TS:ään verrattuna se oli alustaltaan mielestäni parempi ja mittaripohjissa italian kieliset tekstit kuten pitääkin. Murinat eivät kyllä olleet oman auton veroiset ja tietenkin vetokin vähän ohkasempaa mutta hyvin se lauloi kumminkin.
Kun tulin takaisin niin eipä toisetkaan avaimet toimineet, johtopäätös täytyy tilata Australiasta ???? ohjausosa. No kai tämä menee vaihtotakuuseen. Seuraus jos haluan Alfani nyt käyntiin pitää nyt joka kerta kaivaa taskusta lunttilappu ja aloittaa pikälliset kaasupolkimen painallus ja vilkkuvan punaisen valon seuranta operaatiot. Jonka jälkeen lähtee käyntiin ihan normaalisti.
Näin siis kävi tänään, prkl...
"Timing cingulum off et valuulas node"
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Et sattunut näkemään tarkemmin missä tuo liitin sijaitsi. Sen verran tuli ratin alle kurkistettua että irroitin sen ratin alla olevan paneelin mistä löytyi virtalukon pojan liitin ja viiksien liittimet. Virtaluokon ympärillä oli ilmeisestikkin jonkinlainen induktiosilmukka joka ehkä lukee avaimen koodin mutta siitä lähtevä johto näyttäisi olevan ilman liitintä.Zenery kirjoitti:Mulla oli keväällä samoja ongelmia ja Deltan Alfa suorapalvelun kaverit puhdistivat yhden liittimen siltä ratin alta.
Alkoi toimimaan,eikä maksanut mitään
"Timing cingulum off et valuulas node"
Eipä tullut katseltua.HR kirjoitti:Et sattunut näkemään tarkemmin missä tuo liitin sijaitsi. Sen verran tuli ratin alle kurkistettua että irroitin sen ratin alla olevan paneelin mistä löytyi virtalukon pojan liitin ja viiksien liittimet. Virtaluokon ympärillä oli ilmeisestikkin jonkinlainen induktiosilmukka joka ehkä lukee avaimen koodin mutta siitä lähtevä johto näyttäisi olevan ilman liitintä.Zenery kirjoitti:Mulla oli keväällä samoja ongelmia ja Deltan Alfa suorapalvelun kaverit puhdistivat yhden liittimen siltä ratin alta.
Alkoi toimimaan,eikä maksanut mitään
Eräänä aamuna oli vaan taas ongelmia sen ajoneston kanssa ja ajoinkin työmatkalla DA:han.
Kaveri alkoi heti sitä putsaamaan ja itse vetäisin ulkona tupakan odotellessa.
Sen jälkeen on vuoden toiminut moitteetta (kop,kop)
No niin... Mulla ollut ihan sama vika (156 2.0TS vm99). Kummallakaan avaimella ei lähtenyt. Syy:
Viallinen koodinvastaanottoantenni tai sen liitin. Vaihtoivat koko antennin, maksoi noin 100EUR Delta-Autossa. Antenni on heti siinä virtalukon ympärillä, josta johto menee jonnekin (johdon pituus on noin 0,5 m, joten ei se kauas mene.
Mika
Viallinen koodinvastaanottoantenni tai sen liitin. Vaihtoivat koko antennin, maksoi noin 100EUR Delta-Autossa. Antenni on heti siinä virtalukon ympärillä, josta johto menee jonnekin (johdon pituus on noin 0,5 m, joten ei se kauas mene.
Mika
Samat oireet myös vaivannut omaa Alfaani eli 156 TS 2,0 -99. Voi olla että se johto virtalukosta menee jonnekkin sulakerasiaan.. siis sinne kuskin jalkatilan rasiaan, sillä kun naputtelin varovasti sulakerasiaa niin eiköhän se valo sammunut. Vika kyllä vieläkin esiintyy sillointällöin ja virtalukkokin on joskus huollon yhteydessä putsattu. Itse kyllä uskoisin että vika ei ole lukulaitteessa vaan Alfan loistavissa liittimissä.
Olen huomannut että etenkin kostealla ilmalla käynnistyksen esto temppuilee.
Ps. Lucas oli hyvä saarnamies, mutta sähkölaitteissa pimeyden ruhtinas
Olen huomannut että etenkin kostealla ilmalla käynnistyksen esto temppuilee.
Ps. Lucas oli hyvä saarnamies, mutta sähkölaitteissa pimeyden ruhtinas

- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Mulla oli tuo sama ongelma muutama päivä sen jälkeen kun olin vaihdattanut lastun muukkosella. Vaihdoin Alfan oman lastun kadun varressa näpit kohmeessa takaisin saamieni ohjeiden avulla ja vot alkoi toimia. Muukkonen lähetti uuden lastun kiitettävällä nopeudella, mutta sen jälkeen on hanskalokerosta löytynyt alkuperäinen kaiken varalta...
Ayrton Senna da Silva forever
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
No niin loppuraportin aika
Ei löytynyt vika liittimiä irroittamalla ja summamutikassa putsailemalla, eikä myöskään sulakerasiaa tutkimalla. 156:ssa on mutten suklakkeet sekavan oloisesti kojelaudan alla kun vertaa 155:sen järjestelyyn. Kun on viikon ajellut niin että joka käynnistys kerralla syöttää viisi numeroisen ohituskoodin on tuo koodikin jo hyvin ulkomuistissa.
Edellispäivänä oli sitten tuo kauan kaivattu ohajusyksikkö sitten tullut, Delta arvotti kapistuksen 280e hintaiseksi ja siihen lisää vielä asennuskulut. No onni onnettomuudessa oli että puolet laskun loppusummasta meni vaihtoauto takuun piikkiin. Näyttää olevan että aika monella muullakin on ollut ajonestosta harmia, muillakin kuin nuorisorikollisilla. Jotenkin vaan tulee mieleen että olisiko ollut parmpi kehitellä virtalukkoa kuin tälläisiä langattomia sähkö systeemejä jotka eivät sitten toimi muutaman vuoden käytön jälkeen.
Ei löytynyt vika liittimiä irroittamalla ja summamutikassa putsailemalla, eikä myöskään sulakerasiaa tutkimalla. 156:ssa on mutten suklakkeet sekavan oloisesti kojelaudan alla kun vertaa 155:sen järjestelyyn. Kun on viikon ajellut niin että joka käynnistys kerralla syöttää viisi numeroisen ohituskoodin on tuo koodikin jo hyvin ulkomuistissa.
Edellispäivänä oli sitten tuo kauan kaivattu ohajusyksikkö sitten tullut, Delta arvotti kapistuksen 280e hintaiseksi ja siihen lisää vielä asennuskulut. No onni onnettomuudessa oli että puolet laskun loppusummasta meni vaihtoauto takuun piikkiin. Näyttää olevan että aika monella muullakin on ollut ajonestosta harmia, muillakin kuin nuorisorikollisilla. Jotenkin vaan tulee mieleen että olisiko ollut parmpi kehitellä virtalukkoa kuin tälläisiä langattomia sähkö systeemejä jotka eivät sitten toimi muutaman vuoden käytön jälkeen.
"Timing cingulum off et valuulas node"
Taitaa olla koko mahtikonsernilla kehiteltävää ajonestoissa. Meinaan firman -98 Fiat työjuhdassakin ajonesto teki vajaa vuosi sit yllättäen temput ja merkkiliikkeen mukaan ihan normaalia, että n. 150-200tkm lukemissa laite pettää. No, siihen autoon ei kyllä uutta osaa tilattu, vaan ohitettiin sit se systeemi. Dieselissä sentäs onnistuu näppärään, kun ei ole niin montaa paikkaa mihin ajonesto vaikuttaisi 

Melkein poikkeuksetta nykyautojen ajonestot ovat toteutettu samalla Amplitudimodulaatioon perustuvalla ns. "passiivisella" avainsiru-antennirengas-periaatteella, Volvoissa ja Relluissa mistä työn puolesta on enemmän kokemusta niin viat ovat todella todella harvinaisia, ilmeisesti Alfalla on pientä viilausta tuolla osa-alueella vielä.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Laitetaanpas vaikka tähän ketjuun tiedoksi kun on niin kuvaava otsikko
. Eli tulipa itsekin tutustuttua ajoneston toimintaan tuossa eilispäivänä. Homma meni pitkälti samoin kuin HR:n tapauksessa, mutta vaikeusastetta lisäsi se, että koodivalo ei palanut ollenkaan. Siis ei syttynyt edes hetkeksi kun käänsi virrat päälle saatikka että olisi jäänyt palamaan. Ja molemmilla avaimilla sama juttu. Kone vain ei lähde tulille. Ei sitten tullut mieleen että olisi ajonesto syynä, vaan kävin läpi releet ja sulakkeet soveltuvin osin. Sitten vasta hoksasin että merkkivalo ei tosiaankaan syty lainkaan. Arvelin sitten josko olisi käynyt tämmöinen tapaus ja kokeilin tuota resettiäkin, ilman tulosta.
Lopulta sitten koodikortti esille ja ohjeita tavaamaan ja kas, Alfa hörähtää käyntiin kuin ei mitään. Mainittakoon tähän väliin että se keltainen "moottorivalo" jäi palamaan noissa edeltäneissä starttausyrityksissä, joten siitä lopulta päättelin että esto on päällä.
Aamulla koodilla käyntiin ja duunimatkalla Konalan ylistettyyn Alfapisteeseen. Korjaaja käski ajaa oven eteen ja tuli saman tien katsomaan. Muutaman minuutin päästä oli Alfa kunnossa
. Kuulemma kutoskoneista tuttu homma: konehuone auki, moottorinohjausyksikön päältä isot liittimet irti, vähän puhallusta ja huolellisesti kiinni. Joku lattaliitin siinä vieressä käytettiin myös auki, mutta sen ei kuulemma pitäisi asiaan vaikuttaa. Ja kas, koodivalo syttyy taas, ja sammuu niinkuin kuuluukin. Auto avaimesta käyntiin ja hyvää matkaa! Kiitokset vielä Konalaan tätä kautta, palvelu pelaa!
P.S. sen verran vielä sain ohjeistusta kysyttäessä, että em. liittimiin EI ole syytä suihkia mitään kontaktisprayta tms.

Lopulta sitten koodikortti esille ja ohjeita tavaamaan ja kas, Alfa hörähtää käyntiin kuin ei mitään. Mainittakoon tähän väliin että se keltainen "moottorivalo" jäi palamaan noissa edeltäneissä starttausyrityksissä, joten siitä lopulta päättelin että esto on päällä.
Aamulla koodilla käyntiin ja duunimatkalla Konalan ylistettyyn Alfapisteeseen. Korjaaja käski ajaa oven eteen ja tuli saman tien katsomaan. Muutaman minuutin päästä oli Alfa kunnossa

P.S. sen verran vielä sain ohjeistusta kysyttäessä, että em. liittimiin EI ole syytä suihkia mitään kontaktisprayta tms.