159 2.4 JTDm jakohihnan vaihto
Valvoja: Moderators
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
159 2.4 JTDm jakohihnan vaihto
Nyt alkaa menee sormi suuhun ja usko loppua.... Löytyiskö täältä vähän kollektiivista viisautta?!?!
Oon nyt väkertäny ajotustyökalujen kanssa jakohihnan toistakymmentä kertaa, ja joku siinä menee aina vikaan. eLearnin ohjeistuksella olen tätä tehnyt, vaikka siellä onkin joku fiba työjärjestyksessä....
Vääntelen ensin koneen asentoon jossa ajotustyökalut menee paikoilleen.
Sitten heitän hihnan kampuran pyörälle ja laitan ajotustyökalut paikalleen.
Sitten laitan hihnan paikalleen.
Tässä tuli ongelma alunperin, kun hihnaa ei jotenkin saanut mitenkään paikalleen.
Alfaownerista luin että pitää löystää nokkapyörä, jolloin se pääsee liikkumaan hieman (sielä on hahlo joka rajoittaa liikeen muutamiin milleihin ulkokehällä).
Ja mainittakoon vielä että hihna on samoilla hammastuksilla kuin vanhakin oli.
Noh, hihna menee nokkapyörää löysäämällä paikalleen helposti ja sen ajoitusmerkit osuu nokkapyörään ja kampuran pyörään ihan oikein.
Sitten väännän kiristimen niin tiukalle kuin menee ja lukitsen sen 25nm.
Ajoitustyökalut irti ja pyöritän konetta 2 kertaa. Nokkapyörän merkki osuu hihnan merkkiin.
Yleensä tässä kohtaa kiristin on löystynyt hieman!? Normaalia?
Sitten väännän kiristimen oikeaan kireyteen ja pyöritän konetta 2 kierrosta.
Tämän jälkeen kiristin on taas löystynyt hieman?
Sitten asetan ajoitustyökalut takas paikalleen, ensin nokka-akseli ja sitten kampura, ja kas kummaan, kampuran työkalu ei menekkään enää paikalleen, vaan on pyörän ulkokehältä ehkä millin tai pari edellä.
Eli mitäs hittoa?
Jotkut sanoo että nokkapyörää ei tarttis löystyttää. Mutta nyt kun se on jo auki ollut, niin missäs kohtaa se pitäs kiristää? Liikettä siinä kuitenkin on hieman kun pultti on löysällä.
Oikein arvanneiden kesken arvotaan muhkea rahapalkinto.
Oon nyt väkertäny ajotustyökalujen kanssa jakohihnan toistakymmentä kertaa, ja joku siinä menee aina vikaan. eLearnin ohjeistuksella olen tätä tehnyt, vaikka siellä onkin joku fiba työjärjestyksessä....
Vääntelen ensin koneen asentoon jossa ajotustyökalut menee paikoilleen.
Sitten heitän hihnan kampuran pyörälle ja laitan ajotustyökalut paikalleen.
Sitten laitan hihnan paikalleen.
Tässä tuli ongelma alunperin, kun hihnaa ei jotenkin saanut mitenkään paikalleen.
Alfaownerista luin että pitää löystää nokkapyörä, jolloin se pääsee liikkumaan hieman (sielä on hahlo joka rajoittaa liikeen muutamiin milleihin ulkokehällä).
Ja mainittakoon vielä että hihna on samoilla hammastuksilla kuin vanhakin oli.
Noh, hihna menee nokkapyörää löysäämällä paikalleen helposti ja sen ajoitusmerkit osuu nokkapyörään ja kampuran pyörään ihan oikein.
Sitten väännän kiristimen niin tiukalle kuin menee ja lukitsen sen 25nm.
Ajoitustyökalut irti ja pyöritän konetta 2 kertaa. Nokkapyörän merkki osuu hihnan merkkiin.
Yleensä tässä kohtaa kiristin on löystynyt hieman!? Normaalia?
Sitten väännän kiristimen oikeaan kireyteen ja pyöritän konetta 2 kierrosta.
Tämän jälkeen kiristin on taas löystynyt hieman?
Sitten asetan ajoitustyökalut takas paikalleen, ensin nokka-akseli ja sitten kampura, ja kas kummaan, kampuran työkalu ei menekkään enää paikalleen, vaan on pyörän ulkokehältä ehkä millin tai pari edellä.
Eli mitäs hittoa?
Jotkut sanoo että nokkapyörää ei tarttis löystyttää. Mutta nyt kun se on jo auki ollut, niin missäs kohtaa se pitäs kiristää? Liikettä siinä kuitenkin on hieman kun pultti on löysällä.
Oikein arvanneiden kesken arvotaan muhkea rahapalkinto.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan vaihto
Tarkennuksia kaivataan:
Kiristit myös kai nokkapyörän sen jälkeen?
Tarkoitat kai, että väännät kiristimen viisarin merkin kohdalle, eli ns. oikeaan kireyteen?Pasi kirjoitti:Sitten väännän kiristimen niin tiukalle kuin menee ja lukitsen sen 25nm.
Kiristit myös kai nokkapyörän sen jälkeen?
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan vaihto
elearni käskee vetää sen eka niin kireelle kun menee, pyörittää konetta 2 kertaa, ja sitten laittaa sen oikeaan kireyteen.Jarsan kirjoitti:Tarkennuksia kaivataan:Tarkoitat kai, että väännät kiristimen viisarin merkin kohdalle, eli ns. oikeaan kireyteen?Pasi kirjoitti:Sitten väännän kiristimen niin tiukalle kuin menee ja lukitsen sen 25nm.
Kiristit myös kai nokkapyörän sen jälkeen?
Kiristänkö nokkapyörän sen jälkeen kun kiristin on oikeassa kireydessä?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan vaihto
Lyhyt vastaus = Kyllä.
Sullahan on moottori oikein ajoitettu, koska kampiakseli on "lusikalla" lukittu ja nokka-akseli on tapilla kiinni.
Laitat remmin sisään nokkapyörä löysättynä ja kaikki nokkapyörän löysät käännettynä tietty remmin ns. pitkälle sivulle. Eli EI kiristimen suuntaan. -> Kiristät kiristimen merkkiinsä -> Hihna kiristyy oikeaan kireyteen koko matkalta, koska nokkapyörä on "elävänä". -> Kiristät nokkapyörän. Nythän sulla on hihna oikeassa kireydessä koko matkalta ja kampi- ja nokka-akseli on ajoitettuna. -> Otat lukot irti, pyörität konetta täyden kierroksen, eli 2x kampi ja tarkastat kiristimen asennon. -> Kiristät kirisimen merkkiinsä, jos edes tarve. -> Varmistat ajoituksen laittamalla lukot heittämällä paikalleen.
Pitäis onnistua tai ei pitäis, vaan varmasti onnistuu.
Sullahan on moottori oikein ajoitettu, koska kampiakseli on "lusikalla" lukittu ja nokka-akseli on tapilla kiinni.
Laitat remmin sisään nokkapyörä löysättynä ja kaikki nokkapyörän löysät käännettynä tietty remmin ns. pitkälle sivulle. Eli EI kiristimen suuntaan. -> Kiristät kiristimen merkkiinsä -> Hihna kiristyy oikeaan kireyteen koko matkalta, koska nokkapyörä on "elävänä". -> Kiristät nokkapyörän. Nythän sulla on hihna oikeassa kireydessä koko matkalta ja kampi- ja nokka-akseli on ajoitettuna. -> Otat lukot irti, pyörität konetta täyden kierroksen, eli 2x kampi ja tarkastat kiristimen asennon. -> Kiristät kirisimen merkkiinsä, jos edes tarve. -> Varmistat ajoituksen laittamalla lukot heittämällä paikalleen.
Pitäis onnistua tai ei pitäis, vaan varmasti onnistuu.

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan vaihto
Oikeassa kyllä olet, että eLearn neuvoo kiristämään kiristimen maksimiin.
Huomasit kuitenkin kohdan 3. eli nokkapyörän kiristyksen? Mukavasti naamioituu tuonne tekstilaatikoiden väliin.

- Liitteet
-
- kuva1.JPG
- (103.51 KiB) Tiedosto ladattu 1227 kertaa
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan vaihto
Eiköhän se näillä ohjeilla.... huomena kokeillaan.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan vaihto
Eikö tuo ole melkein kaikissa Fiat/Alfa(ainakin 16/20V) hihnakoneissa sama ohje eli kiristin tappiin, hihnapyörä(t) momenttiin ja sitten pyöritystä kaksi kierrosta, jonka jälkeen tarkistetaan ajoitus ja löysätään kiristin oikeaan kohtaan. Sitten vielä kaksi kierrosta ja tarkistetaan ajoitus+kireys.Jarsan kirjoitti:Oikeassa kyllä olet, että eLearn neuvoo kiristämään kiristimen maksimiin.![]()
Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan vaihto
Niin taitaa olla. Olen ilmeisesti oikolukenut tuon mielessäni tarkoittamaan muuta. No ihan sama tuo sinänsä, kun ei vaikuta lopputulokseen kuitenkaan.