Kohteena siis Alfa Romeo MiTo TCT, toinen laatuaan itselleni.
Olin jo hyvän tovin ihmetellyt että näinkö "huono" loota se TCT olikin, muistikuvat edellisestä elämästä olivat vallan toisenlaiset. Laatikon toiminta oli tuolloin ihan ok ja jopa kehujen arvoista. Mutta tällä kertaa esim loivat mäkilähdöt (kun jarruassistentti ei kytkeydy) aiheuttivat ikävää valumista kun laatikko reagoi hyvin hitaasti liikkeelle lähtöön. Tämä tekee ko olosuhteissa esim taskuparkkeeraamisesta "kahden jalan" tehtävän, vasen tassu jarrulla ja oikea hoitaa kaasua... Samoin ruuhkassa ajo oli muodostunut vallan ikäväksi, kun ryömintä ei onnistunut sitten oikein millään. Joko mentiin liian hiljaa tai sitten auto ryntää. Ja kävelyvauhdin vedon kytkeytyminen ja poistuminen alkoivat olla aika väkivaltaisia kokemuksia, niskatuki oli tarpeeseen. Muutenkin laatikko vaikutti välillä olevan "väärällä vaihteella", taipumusta en muistanut aikaisemmasta, pikemminkin päinvastoin - tct oli maaginen arvaamaan mitä aion seuraavaksi autolta pyytää. Ja suorituskykykin alkoi mietityttämään, näinköhän tämä on ihan niin ripeä kuin pitäisi olla. Tänään vaihteisto sitten päätti jumiutua parkille. Tarkemmin siten, että auto ei käynnistynyt. Ei edes luvannut. Selvästi meni mokoma vikatilaan. Parkkia ei saanut pois päältä - gear not available - ja vaihteenvalitsin kuin sementissä. Onneksi sain käsijarrun vapauttamalla autoa hiukan liikeelle ja lepäämään "parkkia vasten". Sitten suostui käynnistymään. Ulkomaisilta forumeilta alkoi paljastua yhteyttä huonokuntoiseen akkuun näillä oireilla. Joten menin ja vaihdoin akun uuteen.
VOIHAN P**KELE!

- Enkelikuorot alkoivat laulaa ja rakkauteni MiToon uudistui. Olen tässä nyt ajellut muutaman tunnin, mutta en ole onnistunut toisintamaan yhtäkään yllä listaamistani oireista uudella akulla. Liikkeelle lähtö on sileä kuin vauvan poski. Vaihteisto pitää oikeaa välityssuhdetta minua paljon viisaammin. Vaihdot ovat nopeita ja oikea-aikaisia sekä normaaliajossa erittäin pehmeitä. Suorituskyky on tullut takaisin! Nastarenkailla 0-100 km/h koko matkan välkkyi luistonestovalo ja nastaäänistä päätellen ihan syystä (tätä ei tehnyt vanhalla akulla). Ja vaihdot napakoita sekä todella välittömiä! Koko auto muuntui terävämmäksi - jopa start stop alkoi toimia siedettävästi. Joka siis aiemmin oli pakko laittaa pois päältä!
Joten: TCT Alfailijat, pitäkää akuistanne huolta. Ja vaihteiston vihoitellessa -> akku tarkastuskohde no 1.
Oman edellisen ja nyt poistetun 65 Ah akun tilalle livahti MiToon 70 Ah akku, pitäisi kestää pätkäajoa hiukan paremmin. Uskalsin myös laittaa autoon AGM akun, kun alkuperäinen EFB (start stop tuollaista polyesteriverkkoa taitaa huudella) oli jo ehtinyt vaihtua tähän nyt poistettuun AGM akkuun. Joten tämän kokemuksen perusteella ei ole välttämätöntä maksaa EFB:stä ekstraa. Mutta hyvästä akusta kyllä jos autossa on TCT. - Hmm, en tiedä miten vanha tuo edellinen AGM oli, mahtaako S/S tuhota mokaman nopsasti? On kumminkin "vain" 6v auto 86 tkm rullattuna ja nyt ainakin kolmas akku... -Taidan jatkossakin jättää Schutz/Staffel pois kytketyksi.
