Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
Valvoja: Moderators
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
2.5 V6:n hihnapyörä on alkanut selvästi vipattamaan, joten vulkanointi alkanee hiljalleen pettämään. Koska jakopään huolto on lähellä, niin samallahan tuonkin vaihtaisi. Vaan mikä hihnapyörä käy mihinkin, vai käykö kaikki kaikkiin?
2.5 litraisen hihnapyörää (nro 60620395) ei tunnu löytyvän mistään, mutta 3.0:n (60622945) on jonkun verran tarjolla, kuten myös 3.2:n (60670055). Kysymys kuuluukin, että miten nämä eroavat muuten kuin ulkomitoiltaan? Onko kaikissa saman kokoinen akseli ja miten esim 3.2 litraisen hihnapyörä sopii pikkubussoon?
Eroahan näissä on halkaisijassa, joka 2.5 ja 3.0 litraisissa on 130 mm, mutta 3.2 litraisessa 140mm. Mitä taas leveyteen tulee, niin pikkubusson orggis on ilmeisesti 63mm leveä, 3.0 litraisen hihnapyörä taas on leveydeltään 63,5mm ja 3.2 litraisen leveys on 66,5mm. Vaikuttaako tämä miten sopivuuteen ristiin ja rastiin? Alfaworkshop ilmoittaa sivuillaan, että GTA:n hihnapyörä on 2.5 litraisen korvaava osa, joten tuolta pohjalta pikkubussossa pitäisi olla tilaa kaikille em. vaihtoehdoille. Kaikissa pyörissä on kuitenkin 6 uraa, jotan hihna lienee kaikissa suurinpiirtein sama, mutta miten hihnapyörien keskireiät/kiilat sopivat yhteen - se on kai se tärkein kysymys.
Jotenkin tulee sellainen olo, että 3.0:n hihnapyörä olisi oikea, mutta osaisikohan joku perehtyneempi selittää sopivuuksia hämmentyneelle tarkemmin.
2.5 litraisen hihnapyörää (nro 60620395) ei tunnu löytyvän mistään, mutta 3.0:n (60622945) on jonkun verran tarjolla, kuten myös 3.2:n (60670055). Kysymys kuuluukin, että miten nämä eroavat muuten kuin ulkomitoiltaan? Onko kaikissa saman kokoinen akseli ja miten esim 3.2 litraisen hihnapyörä sopii pikkubussoon?
Eroahan näissä on halkaisijassa, joka 2.5 ja 3.0 litraisissa on 130 mm, mutta 3.2 litraisessa 140mm. Mitä taas leveyteen tulee, niin pikkubusson orggis on ilmeisesti 63mm leveä, 3.0 litraisen hihnapyörä taas on leveydeltään 63,5mm ja 3.2 litraisen leveys on 66,5mm. Vaikuttaako tämä miten sopivuuteen ristiin ja rastiin? Alfaworkshop ilmoittaa sivuillaan, että GTA:n hihnapyörä on 2.5 litraisen korvaava osa, joten tuolta pohjalta pikkubussossa pitäisi olla tilaa kaikille em. vaihtoehdoille. Kaikissa pyörissä on kuitenkin 6 uraa, jotan hihna lienee kaikissa suurinpiirtein sama, mutta miten hihnapyörien keskireiät/kiilat sopivat yhteen - se on kai se tärkein kysymys.
Jotenkin tulee sellainen olo, että 3.0:n hihnapyörä olisi oikea, mutta osaisikohan joku perehtyneempi selittää sopivuuksia hämmentyneelle tarkemmin.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
Kyllä eri kokoisten moottoreiden pyörät paikalleen menevät ristiin mutta ovat eri tavalla tasapainotettuja. Busso on "ulkoisesti tasapainotettu" moottori ja kampuran hihnapyörä sekä vauhtipyörä pitäisi olla samaa sarjaa (siis saman kokoisesta moottorista nyt ainakin)
Se, että onko tasapainotuksissa niin suuria eroja että normikäytössä vaikututtaisi yhtään mihinkään, jääköön jokaisen itse päätettäväksi.
Itse olen kokeillut ristiin 3.0 v6 vauhtipyörää ja hihnapyörää 2.0 v6 koneeseen ja 2.5 v6 vauhtipyörää ja hihnapyörää 3.0 koneeseen enkä ainakaan käyntivärinöissä huomannut mitään erikoista. Toki pitkän ajan kesto on ihan kysymysmerkki...
Se, että onko tasapainotuksissa niin suuria eroja että normikäytössä vaikututtaisi yhtään mihinkään, jääköön jokaisen itse päätettäväksi.
Itse olen kokeillut ristiin 3.0 v6 vauhtipyörää ja hihnapyörää 2.0 v6 koneeseen ja 2.5 v6 vauhtipyörää ja hihnapyörää 3.0 koneeseen enkä ainakaan käyntivärinöissä huomannut mitään erikoista. Toki pitkän ajan kesto on ihan kysymysmerkki...
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
Alfaownerissa oli jossain topicissa tuosta tasapainohommasta mainittu, mutta tämä oli paljon selkeämpi selitys. Kiitos!alfa 156 v6 kirjoitti:Kyllä eri kokoisten moottoreiden pyörät paikalleen menevät ristiin mutta ovat eri tavalla tasapainotettuja. Busso on "ulkoisesti tasapainotettu" moottori ja kampuran hihnapyörä sekä vauhtipyörä pitäisi olla samaa sarjaa (siis saman kokoisesta moottorista nyt ainakin)
Se, että onko tasapainotuksissa niin suuria eroja että normikäytössä vaikututtaisi yhtään mihinkään, jääköön jokaisen itse päätettäväksi.
Itse olen kokeillut ristiin 3.0 v6 vauhtipyörää ja hihnapyörää 2.0 v6 koneeseen ja 2.5 v6 vauhtipyörää ja hihnapyörää 3.0 koneeseen enkä ainakaan käyntivärinöissä huomannut mitään erikoista. Toki pitkän ajan kesto on ihan kysymysmerkki...
Tilannehan on valitettavasti vain sellainen, että jos uuden pyörän aikoo asentaa, niin on valittava joko 3.2 tai 3.0 litraisen versio. Tuota 2.5 litraisen pyörää ei tosiaan tunnu löytyvän mistään / miltään valmistajalta enää. Pitäisi varmaan heittää kolikkoa ja siltä pohjalta päättää, että kumman hankkii korvaavaksi. 3.0:n pyörä vaikuttaa mitoiltaan sopivammalta versiolta, mutta 3.2:n olisi vähän edullisempi. Mutta tuskinpa kummastakaan niin paljon värinöitä tulee, että busso pomppaa konepellistä läpi.
Käytettyä ei taas viitsisi asentaa, koska sen kanssa saattaa olla sama tilanne hetken kuluttua.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
Eli sittenhän se on ihan sama siis minkä sinne laittaa, jos ei oo mahollisuutta koko mosaa purkaa. Miten oli mielikuva että 3.2 ois ollu yhdestä palikasta veistetty kampuran hihnapyörä.alfa 156 v6 kirjoitti:Kyllä eri kokoisten moottoreiden pyörät paikalleen menevät ristiin mutta ovat eri tavalla tasapainotettuja. Busso on "ulkoisesti tasapainotettu" moottori ja kampuran hihnapyörä sekä vauhtipyörä pitäisi olla samaa sarjaa (siis saman kokoisesta moottorista nyt ainakin)
Se, että onko tasapainotuksissa niin suuria eroja että normikäytössä vaikututtaisi yhtään mihinkään, jääköön jokaisen itse päätettäväksi.
Itse olen kokeillut ristiin 3.0 v6 vauhtipyörää ja hihnapyörää 2.0 v6 koneeseen ja 2.5 v6 vauhtipyörää ja hihnapyörää 3.0 koneeseen enkä ainakaan käyntivärinöissä huomannut mitään erikoista. Toki pitkän ajan kesto on ihan kysymysmerkki...
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
GTA:ssa (3,2) on vulkanoitu hihnapyörä, vaihdoin viimeisessä hihnanvaihdossa.
- kustomalfa
- Viestit: 26
- Liittynyt: 18 Kesä 2014, 08:59
- Car(s): Alfa 166 3.0 V6
6-v manual Super
1999 - Paikkakunta: Tampere
Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
Lainataan hiukan topiccia kun liippaa omaa aihetta läheltä.
Tuohon omaan 166 3.0 V6 1999 pitäis ehkä jossain vaiheessa vaihtaa kytkin ja ehkä vauhtipyörä (mahd. kevyempi tai GTA versio tms.)
Auto toimii vain kesäkäytössä harrasteajokkina...
Onko vauhtipyörien & kytkinten kanssa tullut normikäytössä mitään tasapainotusongelmia jos vaihtaa suoraan vain ne ilman mitään tasapainotuksia?
Tuohon omaan 166 3.0 V6 1999 pitäis ehkä jossain vaiheessa vaihtaa kytkin ja ehkä vauhtipyörä (mahd. kevyempi tai GTA versio tms.)
Auto toimii vain kesäkäytössä harrasteajokkina...
Onko vauhtipyörien & kytkinten kanssa tullut normikäytössä mitään tasapainotusongelmia jos vaihtaa suoraan vain ne ilman mitään tasapainotuksia?
Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
^Mun ex-166:seen oli vaihdettu GTA:n vauhtipyörä ja uusi kytkin. Ainakaan laskussa ei puhuttu mitään tasapainotuksesta. Tietääkö auton nykyomistaja Alfissimo asiasta lisää?
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
Omaani tuli gtan vauhtis&valeon kytkinsetti ja uudet pultit tietty ja ei ongelmaa.
molex to sata, lose all your data.
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
[quote="Dio Natale"]Omaani tuli gtan vauhtis&valeon kytkinsetti ja uudet pultit tietty ja ei ongelmaa ,direct bolt on.
molex to sata, lose all your data.
- kustomalfa
- Viestit: 26
- Liittynyt: 18 Kesä 2014, 08:59
- Car(s): Alfa 166 3.0 V6
6-v manual Super
1999 - Paikkakunta: Tampere
Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
Mietiskelin tuota vaan sen takia kun en ole ihan varma miten nuo Bussot on oikesti tasapainotettu tehtaalta (ulkoisesti/sisäisesti).
Siksi kyselen hiukan kokemuksia asiasta.
Mitä noita ulkomaan elävien foorumeita katsellut niin sielläkin tuntuu olevan mielipidettä/kirjottelua suuntaan ja toiseen tästä asiasta
Siksi kyselen hiukan kokemuksia asiasta.
Mitä noita ulkomaan elävien foorumeita katsellut niin sielläkin tuntuu olevan mielipidettä/kirjottelua suuntaan ja toiseen tästä asiasta
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
^Yhdelläkään ei ole hintaa, eli tuskin saa enää.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
Aiheesta en sen enempää tiedä, mutta törmäsin tähän kappaleeseen muissa asioissa. Ilmeisesti ei ole niin vaarallista vaihdella osia etuvetoisiin tarkoitettujen V6 moottoreiden kesken kuin mitä jos otetaan vaikka puolet osista 75:en moottorista. Olisiko siis olennaista katsoa millä osanumerolla näiden 2,5 3.0 ja 3.2 -moottoreiden vauhtipyörät ovat jos niiden pitäisi olla pari tuon hihnapyörän kanssa?
- Liitteet
-
- Balance.png
- (263.78 KiB) Tiedosto ladattu 1296 kertaa