Jakke kirjoitti:No niin, eli nyt on alkanut toi P0016 loimottaa jatkuvasti. Tiedän, että tätä tyypillisesti pidetään jakoketju-oireena, mutta itseäni nyt hieman ihmetyttää, kun MES antaa diagnoosiksi pakopuolen nokka-akselin asentotunnistimen matalan signaalin (signal low). Siltähän se tosiaan näyttääkin, kun nimittäin en saa pakopuolen asentoa näkymään ollenkaan MES:n näytöllä. Imupuolen astelukemat näkyy ihan nätisti. Ihan ku tosiaan olis joko anturi sökö tai piuha poikki.
Kysymykseni kuuluu:
Pitäiskö pakopuolen anturin näkyä MES:llä, vaikka ketju olisikin venynyt, jos siis vaan on anturi ehjä?
Voiko imu- ja pakopuolen anturit vaihtaa päikseen ja näin kokeilla siirtyykö vika?
Autolla ajettu 123tkm ja ketjua ei ole vaihdettu. Muita koodeja ei ole, eikä ole ikinä ollutkaan.
Apuva, apuva, aa-puu-va!

Olen paininut solenoidien kanssa ja omasta kokemuksesta voin sanoa että jos imu- tai pakopuolen solenoidi ei toimi niin moottorin teho putoaa olennaisesti . Solenoidit ovat samanlaisia , ainoastaan sähköliittimet ovat erilaiset , ilmeisesti siksi että ei voisi vahingossa laittaa piuhoja väärinpäin .
Solenoidit voi myös mitata liittimien piuhoista , virrat päällä jännite n. 12-13 V. ja tyhjä- käynnillä n. 2 V.
Mikäli jännite on tyhjäkäynnillä 12-13 v. on solenoidi viallinen .
Itse laitoin "kiinasolenoidin" viallisen tilalle ja on nyt kestänyt 30000 km ja hinta oli 20€ .
Mikäli solenoidit ovat ehjät niin koodi tulee venyneestä ketjusta eli jakopää-remppa .
Myös tehomittaus on helppo tehdä , täysitehoinen 2.2 JTS kiihtyy 6-vaihteella 80 - 120km/h n. 11-12 sek .