159 vaihdelaatikot?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 23 Elo 2018, 00:01
159 vaihdelaatikot?
Kun kohta kevätauringon myötä audin leima lähestyy niin pitää taas päättää tehdäänkö siitä auto vielä vuodeksi vai hylkäänkö uskollisen ratsun uuden tieltä. Tämä johdatuksena varsinaiseen kysymykseen alfa 159 mallin vaihteistojen maineeseen.
Lyhyesti, että mistä sen p..skalaatikon tunnistaa? Vuosimalli, moottoriversio?
Tämä kai on käsitelty moneen otteeseen ennestään mutta rönsyilee nuo keskustelut niin näin vähemmän vihkiytyneeltä katoaa se punanenlanka.
Lyhyesti, että mistä sen p..skalaatikon tunnistaa? Vuosimalli, moottoriversio?
Tämä kai on käsitelty moneen otteeseen ennestään mutta rönsyilee nuo keskustelut niin näin vähemmän vihkiytyneeltä katoaa se punanenlanka.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 159 vaihdelaatikot?
Eikös TBi ole yksi hyvä tunnusmerkki.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 vaihdelaatikot?
M32:sta kyse, manuaali. Löytyy kaikista muista paitsi 2.4d ja 3.2 v6:sta, vuosimallilla ei väliä.
M32:seen on tehty parannus uudempiin mutta ei ole tullut tehtaalta yhteenkään Alfaan. Laatikkoahan on muillakin merkeillä.
Mutta esim. itsellä jos alkaa oirehtimaan tässä -10 1.9:ssä, niin laatikon päädyn pystyy vaihtamaan vahvemmilla laakereilla varustettuun, myös öljykanavia on parannettu.
Pystyy tekemään jopa kone ja laatikko paikallaan.
M32:seen on tehty parannus uudempiin mutta ei ole tullut tehtaalta yhteenkään Alfaan. Laatikkoahan on muillakin merkeillä.
Mutta esim. itsellä jos alkaa oirehtimaan tässä -10 1.9:ssä, niin laatikon päädyn pystyy vaihtamaan vahvemmilla laakereilla varustettuun, myös öljykanavia on parannettu.
Pystyy tekemään jopa kone ja laatikko paikallaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: 159 vaihdelaatikot?
mää en tiiä mikä se öljykanava homma on, kun se laakeri joka hajoaa on jokseenkin ummessa öljyssä.
Ne autot mistä laatikko on joskus huolellisesti korjattu, pitäis olla vaarattomia.
Ne autot mistä laatikko on joskus huolellisesti korjattu, pitäis olla vaarattomia.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 23 Elo 2018, 00:01
Re: 159 vaihdelaatikot?
Onko noissa moottorivaihtoehdoissa joku pomminvarma?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 vaihdelaatikot?
En minäkään mutta ei se haittaakaan. Päätylaakerit on kai jotain sentin halkaisijaltaan isommat.kovan onnen soturi kirjoitti:mää en tiiä mikä se öljykanava homma on, kun se laakeri joka hajoaa on jokseenkin ummessa öljyssä.
Olihan näissä joku shimmaushpmma, liekö niissäkin sanomista tehtaan jäljiltä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 vaihdelaatikot?
Eikös TBi:tä ollut tehty sekä M32, F40 että C635(?) -askeilla?JiiTeeÄssä kirjoitti:M32:sta kyse, manuaali. Löytyy kaikista muista paitsi 2.4d ja 3.2 v6:sta, vuosimallilla ei väliä.
Mitäs salkkuja muuten 2.0JTDm:n perään on pulttailtu?
Menee toistepäin - GM-sukuisten jakopää on varma pommitapioHapanpaa kirjoitti:Onko noissa moottorivaihtoehdoissa joku pomminvarma?

Dieselit on pääsääntöisesti vahvaluonteisia suorittajia, niistä lie eniten hajonnut noita viispyttyjä (2.4), muttei siinäkään ole mitään tyypillistä "nää kaikki hajoo tästä" -kohtaa. Bensakoneista tosiaan GM-sukuiset jakopäät (1.9JTS, 2.2JTS ja 3.2JTS) venyttelee ketjujaan. 1750TBi:n pitäisi olla vahva suorittaja, niistä on kuulunut todella vähän tyyppiharmeja.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 vaihdelaatikot?
Sen verran korjaan että 2.0JTDm on ollut F40 2011 asti, ja sen jälkeen C635.
Ainakin tämän sivun mukaan:
http://www.rvcorse.nl/alfa-159-brera-spider-tuning/
Ainakin tämän sivun mukaan:
http://www.rvcorse.nl/alfa-159-brera-spider-tuning/
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 23 Elo 2018, 00:01
Re: 159 vaihdelaatikot?
1,9diesel automaatilla on sitte suht turvallinen valinta?
Ei kai nuo ihan käsiin ruostu 159:t?
Ei kai nuo ihan käsiin ruostu 159:t?
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: 159 vaihdelaatikot?
Eiköhän ne 159 TBi:t ollut kaikki M32:lla. Kohtuullisen lyhyt oli elinkaari koko mallilla. Muissa malleissa 1.8 TBi:n jatkona lie ollut eri laatikko?
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 159 vaihdelaatikot?
M32 kai hajoaa aika pian, jos on hajotakseen ja kaikki ei menekään rikki. Näin olen antanut itselleni kertoa. Itsellä taitaa olla nyt 123tkm lasissa, eikä oireile mitenkään.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 159 vaihdelaatikot?
142750 km ja edelleen sama M32. Öljyt vaihdatettu kerran.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 vaihdelaatikot?
Jep. Omaa ko. komboa farkkuna ja valmiilla webastolla hain pitkään... en löytänyt.tapioHapanpaa kirjoitti:1,9diesel automaatilla on sitte suht turvallinen valinta?
Ei kai nuo ihan käsiin ruostu 159:t?
Se sama 159- Aisinin 6-lovinen HDI -C5:ssä rokkaa hyvin.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: 159 vaihdelaatikot?
h_lauri kirjoitti:142750 km ja edelleen sama M32. Öljyt vaihdatettu kerran.
159 vm. 2006 2.2 JTS , 278589 km ja vaihdelaatikko M32 toimii edelleen , myös talvella , öljyt vaihdettu kaksi kertaa .
Re: 159 vaihdelaatikot?
Kori on sinkitty helmoista eikä ruostumisvaaraa ole , apurunko edessä ja takana on ruostuvaa aluetta ja kannattaa tarkistaa ennen ostoa .tapioHapanpaa kirjoitti:1,9diesel automaatilla on sitte suht turvallinen valinta?
Ei kai nuo ihan käsiin ruostu 159:t?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 vaihdelaatikot?
Kyllä 159 ruostuu. On se kestävämpi kuin 156, mutta jos jätetään muoviosat huomiotta, niin kyllä siinä näillä vuosilla on ruostumisvaara ihan joka paikassa 

- Vesa AJ
- Viestit: 271
- Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
- Car(s): Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
- Paikkakunta: Jakkula
Re: 159 vaihdelaatikot?
Mun entisella 1.9 JTS:llä ajettu noin 150 tkm. Viime kesänä heräsi jo epäilys laatikon kunnosta, kun alkoi täristämään kiihdytettäessä. Selvittiin onneksi vetoakseleiden vaihdolla. Otin samaan riemuun perämurikan irti ja kokeilin laatikon akseleiden välykset sitä kautta. Kunnossa oli ja matka jatkuu, eli ei ne automaattisesti kaikki hajoa...
rakkaudesta rautaan...
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 23 Elo 2018, 00:01
Re: 159 vaihdelaatikot?
Tahtoo olla tuo 200-500tkm väli kun mua autoissa huolettaa..
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 vaihdelaatikot?
Jos se laatikko on kestänyt 200tkm, se on joko korjattu tai ei edes hajone (todennäköisesti, siis).
Nuo leviää jo alle 100tkm jos ns. hyvä tuuri ollut (sai takuuseen) ja sitten jossain 150-200tkm välillä tullee yleisesti ne loput.
Jos on yli 200tkm ajettu ilman oireita, eli esim. veto päälle/pois ei keppi heilu, ei ulise tai jollota, niin öljyjen vaihto järkevällä välillä ja varsin todennäköisesti laatikko kestää pitkiä pitkiä aikoja.
Nuo leviää jo alle 100tkm jos ns. hyvä tuuri ollut (sai takuuseen) ja sitten jossain 150-200tkm välillä tullee yleisesti ne loput.
Jos on yli 200tkm ajettu ilman oireita, eli esim. veto päälle/pois ei keppi heilu, ei ulise tai jollota, niin öljyjen vaihto järkevällä välillä ja varsin todennäköisesti laatikko kestää pitkiä pitkiä aikoja.
Re: 159 vaihdelaatikot?
Marraskuussa syynättiin 159 vm. 2006 katsastuksessa tosi tarkasti ja pyysin katsastajaa tutkimaan helmat , pyöränkaaret ja pohjan . Sanoi katsastaja että maalipinta on ehjä ja pohjan pinta ehjä joten hänen mielestä voidaan sanoa että auto on ruosteeton , ainoastaan apurungot edessä ja takana ovat pintaruosteessa , tosin niitäkin on käsitelty jokunen vuosi sitten .Tuomas K kirjoitti:Kyllä 159 ruostuu. On se kestävämpi kuin 156, mutta jos jätetään muoviosat huomiotta, niin kyllä siinä näillä vuosilla on ruostumisvaara ihan joka paikassa
Re: 159 vaihdelaatikot?
^ Mukava kuulla. Eräs toinen 160 tonnia ajettu -06 on ainakin pyöränkoteloiden seudulta ihan hyvällä alulla, ei vielä mätä, mutta pikkuhiljaa saumoista turpoilee ja siellä sun täällä pintasemmosta. Kotelosuojaa roiskimalla yritetään ostaa vähän lisäaikaa.
Melkein kyllä tekis mieli väittää, ettei yksikään tämän ikäluokan ympärivuotisessa ajossa ollut auto ole ruosteeton, jos ei ole tehtaan jälkeen ollenkaan massailtu. Ei nämä nyt kuitenkaan taida happeenyhtymisnopeudessa päästä lähellekään 156 -tasoa.
Melkein kyllä tekis mieli väittää, ettei yksikään tämän ikäluokan ympärivuotisessa ajossa ollut auto ole ruosteeton, jos ei ole tehtaan jälkeen ollenkaan massailtu. Ei nämä nyt kuitenkaan taida happeenyhtymisnopeudessa päästä lähellekään 156 -tasoa.
Operating at the speed of dark
Re: 159 vaihdelaatikot?
Se , että maalipinta irtoilee ja saumoista turpoilee ei tarkoita että alla on pelti ruostunut , mikään kotelonsuoja ei tuo lisäaikaa , paras hoitokeino on että pinta puhtaaksi ja maalia päälle .Teddy kirjoitti:^ Mukava kuulla. Eräs toinen 160 tonnia ajettu -06 on ainakin pyöränkoteloiden seudulta ihan hyvällä alulla, ei vielä mätä, mutta pikkuhiljaa saumoista turpoilee ja siellä sun täällä pintasemmosta. Kotelosuojaa roiskimalla yritetään ostaa vähän lisäaikaa.
Melkein kyllä tekis mieli väittää, ettei yksikään tämän ikäluokan ympärivuotisessa ajossa ollut auto ole ruosteeton, jos ei ole tehtaan jälkeen ollenkaan massailtu. Ei nämä nyt kuitenkaan taida happeenyhtymisnopeudessa päästä lähellekään 156 -tasoa.
Re: 159 vaihdelaatikot?
Joo, eipä tietenkään.
Se ruskee hilseilevä tavara on varmaan vaan semmosta värjäytymää, vähän niinku mun hampaissani...
Ja ne kaikki autoihin hitsatut peltineliöt oli vaan pelkkää painajaista.

Ja ne kaikki autoihin hitsatut peltineliöt oli vaan pelkkää painajaista.
Operating at the speed of dark
Re: 159 vaihdelaatikot?
Selvä , Lemillä ruosteinen Alfa 159 ja Kouvolassa katsastajan mukaan ruosteeton saman ikäinen Alfa 159 .Teddy kirjoitti:Joo, eipä tietenkään.Se ruskee hilseilevä tavara on varmaan vaan semmosta värjäytymää, vähän niinku mun hampaissani...
Ja ne kaikki autoihin hitsatut peltineliöt oli vaan pelkkää painajaista.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 vaihdelaatikot?
^Eipä ne leimalla noita niin tarkkaan syynää että tuollaiselle lausunnolle voisi juurikaan painoa laittaa.
Re: 159 vaihdelaatikot?
Kiitos kaikkitietävästä kommentista , on se vaan kumma kun kaikki pinnat missä on peltiä alla on maali tai pinnoite ehjä , ehkä ruoste on ehjän pinnan ja sinkityn pellin välissä ; lopetan väittelyn tähän .Tuomas K kirjoitti:^Eipä ne leimalla noita niin tarkkaan syynää että tuollaiselle lausunnolle voisi juurikaan painoa laittaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 vaihdelaatikot?
Katsastajan sanaan ei voi luottaa.
Läpimätä 156 "eihän tää ole paha edes". Oikeesti tervettä peltiä oli vaan siellä täällä vahingossa etsimällä löydettävissä. Terveen paperit se anto kuitenkin...
Läpimätä 156 "eihän tää ole paha edes". Oikeesti tervettä peltiä oli vaan siellä täällä vahingossa etsimällä löydettävissä. Terveen paperit se anto kuitenkin...
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 vaihdelaatikot?
Niin, en ota mitään kantaa mainitsemasi auton ruosteen määrään kun en ole autoa nähnyt. Sanoinpahan vain, että leimalla niitä autoja ei tutkita läheskään riittävän tarkkaan että sillä leimamiehen arviolla ruosteettomuudesta olisi kummoistakaan pohjaa.oidipus kirjoitti:Kiitos kaikkitietävästä kommentista , on se vaan kumma kun kaikki pinnat missä on peltiä alla on maali tai pinnoite ehjä , ehkä ruoste on ehjän pinnan ja sinkityn pellin välissä ; lopetan väittelyn tähän .Tuomas K kirjoitti:^Eipä ne leimalla noita niin tarkkaan syynää että tuollaiselle lausunnolle voisi juurikaan painoa laittaa.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: 159 vaihdelaatikot?
Sanotaan näin että katsastusasemien ja jopa yksittäisten katsastajien kesken on eroja. Aiemmin "ihan hyvä" edesmennyt Opel Kadett lahosi vajaassa vuodessa katsastusasemaa vaihtaen niin pahaan kuntoon ettei yksi paperi riittänyt hitsauspaikkojen listaamiseen...
Voi miettiä että maksaako sitä käyttöluvasta joka annetaan liki riippumatta auton todellisesta liikennekelpoisuudesta vaiko rehellisestä arviosta (aikarajoitusten puitteissa, toki) auton kunnosta.

Voi miettiä että maksaako sitä käyttöluvasta joka annetaan liki riippumatta auton todellisesta liikennekelpoisuudesta vaiko rehellisestä arviosta (aikarajoitusten puitteissa, toki) auton kunnosta.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 vaihdelaatikot?
Minulta lähtenyt -06 159 paikattiin helmakotelon läpireiän takia takapyörän edestä. N. 155tkm ajettuna ja 11v. ikäisenä. Siellä helmakotelossa on välilevy n. 40cm takakaaren etupuolella, ja jostain syystä siihen takapyörän eteen pääsee hietaa, jossa kondenssivesi muhii ja syö kotelon puhki sisältä. Kuvia löytyy.
Topicciin liittyen nykyisessä 1.9 käyttiksessä on tehdaskunnostettu laatikko 101tkm kohdalla vaihdettu. Nyt kuunnellaan laatikon ääniä ja mietitään pitkälleköhän pääsee. Liekö kunnostettu huonosti tai sitten ääntää eri paikasta kuin mistä kunnostettu (perä vs. päätylaakerit). Tosin auto tuntuu niin pirteältä 8-tappiseksi että saattaa olla että konetta on hieman kutiteltu ja voimansiirtoa ahdistaa.
No harrastus jatkuu.
Topicciin liittyen nykyisessä 1.9 käyttiksessä on tehdaskunnostettu laatikko 101tkm kohdalla vaihdettu. Nyt kuunnellaan laatikon ääniä ja mietitään pitkälleköhän pääsee. Liekö kunnostettu huonosti tai sitten ääntää eri paikasta kuin mistä kunnostettu (perä vs. päätylaakerit). Tosin auto tuntuu niin pirteältä 8-tappiseksi että saattaa olla että konetta on hieman kutiteltu ja voimansiirtoa ahdistaa.
No harrastus jatkuu.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: 159 vaihdelaatikot?
Omassa 150 hv 1,9:ssä alkaa 250 tkm olla ja M32 on ainakin toistaiseksi oireeton. Apurunkoja olen koittanut aina välillä vähän hapotella, maalailla ja suojailla. Noin muuten ei taida ainakaan suurempaa sanomista olla kun kontinluukun alareunassa. Farkku..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: 159 vaihdelaatikot?
https://gm.oemdtc.com/2519/transmission ... l-vauxhall
Ei ne F40 lootatkaan ilmeisesti aivan ongelmattomia ole - tuon esiastetta on omassa kai havaittavissa, kun kylmänä (lue: talvikeleillä ensimmäiset kilometrit) 1 -> 2 vaihto pitää tehdä verkkaisesti jottei rusahtele. Samoin ykköstä ei kylmänä saa päälle ellei auto ole täysin pysähtynyt. Kakkonen viheltää myös hieman veto päällä, mutta muut vaihteet äänettömiä. Ehkäpä en ala yöunia menettämään noiden kanssa vaan kerrytän kilometrejä.
Samalla voin siis vahvistaa, että kyllä, 2010 vuosimallin 2.0JTDm:ssä on F40 laatikko perässä. Eperistä tuon voi auton valmistenumerolla varmistaa jos ei konehuoneen puolelta osaa tunnistaa.
Ei ne F40 lootatkaan ilmeisesti aivan ongelmattomia ole - tuon esiastetta on omassa kai havaittavissa, kun kylmänä (lue: talvikeleillä ensimmäiset kilometrit) 1 -> 2 vaihto pitää tehdä verkkaisesti jottei rusahtele. Samoin ykköstä ei kylmänä saa päälle ellei auto ole täysin pysähtynyt. Kakkonen viheltää myös hieman veto päällä, mutta muut vaihteet äänettömiä. Ehkäpä en ala yöunia menettämään noiden kanssa vaan kerrytän kilometrejä.
Samalla voin siis vahvistaa, että kyllä, 2010 vuosimallin 2.0JTDm:ssä on F40 laatikko perässä. Eperistä tuon voi auton valmistenumerolla varmistaa jos ei konehuoneen puolelta osaa tunnistaa.
Viimeksi muokannut Ruokoton, 08 Tammi 2019, 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 vaihdelaatikot?
Vähemmän sulavat synkrot taitaa olla F40:n "ominaisuus". M32:ssa synkrot on paremmat. Poikkeavaa itsetuhoisuutta F40:ssä ei kyllä ole.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: 159 vaihdelaatikot?
En tiedä onko nuo Vauxhall / Opel murheet sitten saatu aikaan runnomalla vaihdot rutinasta välittämättä?
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 vaihdelaatikot?
Yksilöitä Alfatkin ( ja varsinkin Alfat ) on, mutta tällä saitilla on vakaa uskomus, että ruosteettomia vanhoja Alfoja ei olekaan omien kokemusten ( Alfissimo esim ) pohjalta. Ja suomalainen ei usko ennen kuin näkee. Sovitaan niin, että meillä on sitten saitin "lähes" ruosteettomat 159 ja 156.oidipus kirjoitti:Kiitos kaikkitietävästä kommentista , on se vaan kumma kun kaikki pinnat missä on peltiä alla on maali tai pinnoite ehjä , ehkä ruoste on ehjän pinnan ja sinkityn pellin välissä ; lopetan väittelyn tähän .Tuomas K kirjoitti:^Eipä ne leimalla noita niin tarkkaan syynää että tuollaiselle lausunnolle voisi juurikaan painoa laittaa.
Pohjanvaihtohuoltoa odotellessa 350 tkm odometrissä

( oman -03 Saksantuonnin olen ruostesuojannut itse 2 kertaa, ja hyvältä näyttää muuten paitsi pyöränkoteiden reunoista ja konepellin etureunasta ja SW:n takaluukun alareunasta kesii noin 2-3 vuodessa aina maali pois pelliltä )

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 vaihdelaatikot?
Vilkaisin nopeasti vain linkin kuvia mutta kytkentähampaita ne tuossa taisi vaihdella. Ne menevät ruvelle juuri silloin kun vain rusautellaan menemään. Se rusahtava ääni kuuluu juuri niistä hampaista kun synkronointi ei ole ehtinyt jarruttaa pyörintänopeuksia samaksi.Ruokoton kirjoitti:https://gm.oemdtc.com/2519/transmission ... l-vauxhall
Ei ne F40 lootatkaan ilmeisesti aivan ongelmattomia ole - tuon esiastetta on omassa kai havaittavissa, kun kylmänä (lue: talvikeleillä ensimmäiset kilometrit) 1 -> 2 vaihto pitää tehdä verkkaisesti jottei rusahtele. Samoin ykköstä ei kylmänä saa päälle ellei auto ole täysin pysähtynyt. Kakkonen viheltää myös hieman veto päällä, mutta muut vaihteet äänettömiä. Ehkäpä en ala yöunia menettämään noiden kanssa vaan kerrytän kilometrejä.
Samalla voin siis vahvistaa, että kyllä, 2010 vuosimallin 2.0JTDm:ssä on F40 laatikko perässä. Eperistä tuon voi auton valmistenumerolla varmistaa jos ei konehuoneen puolelta osaa tunnistaa.
Ihan ehjänäkin se F40 loota on aika kankea ylöspäin vaihdettaessa ja tarvitsee tietynlaisen otteen että tottelee rutisematta. Toiset tykkää toiset ei. Itse en niin hirveästi perusta. Ei ne kuintekaan yleisesti normaalilla käytöllä hajoa. Jos reuhdotaan rutinoista piittaamatta niin kaikkihan hajoaa.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 vaihdelaatikot?
Tuossa kun ajelin tuota 310tkm ajettua 2.4d varaosa autoa joulukuun alussa kotiin niin ihmettelin suuresti jouhevaa vaihdelaatikkoa. Väittäisin että toimi paremmin kuin puolet vähemmän ajetussa edellisessä 2.4:ssa jolla ajoin 6 vuotta. Ja siinä oli ostaessa 100tkm kohdalla pyrkimystä rusatteluun ennenkuin vaihdoin öljyt.
Eli ts. voisi olla jopa mahdollista että kankea F40 notkistuu vanhetessaan, ainakin oikeilla öljyillä.
Eli ts. voisi olla jopa mahdollista että kankea F40 notkistuu vanhetessaan, ainakin oikeilla öljyillä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: 159 vaihdelaatikot?
Kakkosen synkro-ja kytkentärengas siinä vaihdettiin. Mielenkiintoinen juttu on lopussa eli kyseisiä osia näyttäisi olevan kolmea eri versiota eli osia lienee parannettu joko toimivuuden, kestävyyden tai molempien vuoksi.
Giulia Super -69
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 159 vaihdelaatikot?
Tsoptsop, eipäs nimitellä puhtaan vitsailun perusteellaJiitee kirjoitti: Yksilöitä Alfatkin ( ja varsinkin Alfat ) on, mutta tällä saitilla on vakaa uskomus, että ruosteettomia vanhoja Alfoja ei olekaan omien kokemusten ( Alfissimo esim ) pohjalta. Ja suomalainen ei usko ennen kuin näkee.

Edit: Ja 156 kyllä on ihan itse antanut aiheen ruosteesta vitsin vääntämiselle, kuten myös 159 aiheen vaihdelaatikko- ja jakoketjujännittämiselle

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: 159 vaihdelaatikot?
Voi myös johtua siitä että näkyisi löytyvän 49, 51 ja 53 hampaisena tuota 2 vaihteen ratasta. Ei mitään käryä mikä versio Alfoissa on, jos joskus tarve tulisi.Gasolina kirjoitti:Kakkosen synkro-ja kytkentärengas siinä vaihdettiin. Mielenkiintoinen juttu on lopussa eli kyseisiä osia näyttäisi olevan kolmea eri versiota eli osia lienee parannettu joko toimivuuden, kestävyyden tai molempien vuoksi.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 23 Elo 2018, 00:01
Re: 159 vaihdelaatikot?
Mikä oikeasti on 159 kiisselin hihnanvaihtoväli?
Kilometrit ja aikaväli..nopea googlaus tuotti melko oraakkelimaisia vastauksia
Kilometrit ja aikaväli..nopea googlaus tuotti melko oraakkelimaisia vastauksia
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 vaihdelaatikot?
Riippunee kiisselistä. Eikös näitä ole 1.9 2.0 ja 2.4?tapioHapanpaa kirjoitti:Mikä oikeasti on 159 kiisselin hihnanvaihtoväli?
Kilometrit ja aikaväli..nopea googlaus tuotti melko oraakkelimaisia vastauksia
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: 159 vaihdelaatikot?
Hmm, tarkoitatko kytkentärenkaan hammaslukua vai vaihdettiinko siellä 2.vaihteen rataspari myös? 2. vaihteen välitys voi toki olla eri eri vaihteistoissa, mutta jatkuvakosketuksisessa vaihteistossa rattaat ei juuri kulu tai hajoa joten niitä ehkä ei vaihdettu. Ero kytkentärenkaan hammasluvussa selittäisi eri versiot osista.Ruokoton kirjoitti:Voi myös johtua siitä että näkyisi löytyvän 49, 51 ja 53 hampaisena tuota 2 vaihteen ratasta. Ei mitään käryä mikä versio Alfoissa on, jos joskus tarve tulisi.Gasolina kirjoitti:Kakkosen synkro-ja kytkentärengas siinä vaihdettiin. Mielenkiintoinen juttu on lopussa eli kyseisiä osia näyttäisi olevan kolmea eri versiota eli osia lienee parannettu joko toimivuuden, kestävyyden tai molempien vuoksi.
Giulia Super -69
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: 159 vaihdelaatikot?
Tietämys vaihdelaatikoista loppuu kesken kommentoida - tämän näköistä settiä niillä osanumeroilla löytyy: https://www.ebay.com/itm/Vauxhall-Opel- ... 3583245209 - hammasluku vaihtelee osanumeron mukaan, muuten samat.
Re: 159 vaihdelaatikot?
Ja kyllähän siinä 2. vaihteen ratas on mukana. Olisiko kytkentärengas samaa puuta rattaan kanssa sitten.
Giulia Super -69
Re: 159 vaihdelaatikot?
Täydellinen kytkentärumpu, napoineen ja 1 ja 2 synkronirengaspakkojen kanssa näkyisi olevan toinen vaihtoehto ja toinen näkyy olevan 2-v ratas synkronirenkaiden kanssa. Tehtaalta sai vielä useampia vaihtoehtoja, joista pitää valita sopivan laaja vaurioiden mukaan. Esim. hammaspyörä on vaihdettava jos sen pienet kytkentähampaat ovat hakkautuneet huonon synkronoinnin seurauksena. Rengaspakka on 1-2vaihteilla kolmikartioinen, josta syystä ne uusitaan aina sarjana joko hammaspyörän kanssa tai kytkentälaitteen kanssa (siis olisi syytä uusia). Osat näyttää olevan kohtuullisen hintaisia!