Autossani rengaskoko 195/55 R15, ottaa kiinni takapuskurin päihin, edessä ei ongelmaa. Kuormana tällöin joskus vain 2hlö ja kun 3hlö niin ottaa kiinni takuulla. Jouset ja iskarit vakiot ja kunnossa.
Kokemuksia, mistä johtuu ?
Olen ajatellut alustan rakentamista ja suurempaa vannekokoa, kokemuksia?
Itselläni oli 155 2.0 Super juuri tuolla alkuperäisellä rengaskoolla, sekä kesä- että nastarenkaat. Ahdasta oli takalokasuojan sisällä, mutta kiinni ei sentään koskaan ottanut. Onkohan puskuri oikealla paikallaan?
vanhemman 155sen rengaskoko on 195/60VR14
16 venasen 195/55VR15 ei pitäisi ottaa mihinkään kiinni
vaihtoehtoinen koko mitä on saanut 16V sport versioon on 205/45/16
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
simo kirjoitti:Autossani rengaskoko 195/55 R15, ottaa kiinni takapuskurin päihin, edessä ei ongelmaa.
Minkälaiset vanteet sinulla on. Omassani on 195/60 R15 ja 16v vakio aluvanteet. Edestä tekee madallettuna vähän tiukkaa, mutta taka päässä ei ole ongelmia. Ottaako se ylä vai alapäähän. Ei sinulla olisi kuvaa siitä ongelma paikasta.
Meikäläisellä on alla 205/50-15:set vakioalustaisessa vanhakoppaisessa 155:ssa, eli "narrowbodyssä". Fiatissa ennen kiinni olleiden vanteiden offsetissa oli alkujaan toivomisen varaa, sillä takarenkaat nappasivat kiinni takapyörän holvien sisäpintoihin (ei siis näkyviin ulkoreunoihin eikä takapuskuriin) isommissa routaheitoissa kahden hengen kuormalla.
Koska hinkkaaminen oli milleistä kiinni, riitti lääkkeeksi raideleveyden kaventaminen pyörännavoissa olevat "välilevyt" (näillä on joku fiksumpikin nimi) poistamalla. Vaikkei edestä olisi ollutkaan välttämätöntä ottaa noita levyjä pois, otin nekin, kulkevat sitten etu- ja takarenkaat paremmin samaa raidetta.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, miten 195/55-15:set saa nappaamaan kiinni 155:sen takapuskuriin joustoliikkeen aikana, takarenkaat kun eivät juurikaan elä etu-taka -suunnassa joustoliikkeen aikana. Veikkaan, että gummit raapaisevat samaan paikkaan kuin meikäläiselläkin, eli pyöränholvin peltiseen sisäpintaan, joka on huomattavasti sisempänä kuin lokasuojan päällepäin näkyvä ulkoreuna. Kiinninappaamisesta pitäisi kyllä näkyä selvät jäljet pellissä, kun ottaa takarenkaan irti ja kurkkaa pyöränholvin kattoon.
Jopas aiheuttaa pohdintaa meikäläisellä 155:n vanteet ja renkaat. Auto siis `92 narrowbody V6, jossa maltillinen Eibachin madallus - oisko 20mm.
Nyt autossa on nastat 15 tuuman peltivanteilla: kumit kokoa 185-60-15 (muistaakseni)
Kesäksi on 16 tuuman alut ja kumit kokoa 205-45-16, vai oliko 40?
Ostin autoon halavalla (kuten sulo vilen aikoinaan) 15 tuuman alfan aluvanteet, jotka on 7" leveät ja ET 35. Luultavasti ovat 16 venttiilisestä ja `95 vuoden 155:sta.
Vakio 155:ssa ilmeisesti ET pitäisi olla luokkaa 38-40.
Pari kysymystä:
- venyykö tuo 185 nastakumi tuolle 7 tuuman vanteelle ongelmitta?
- tuleeko 35 ET:n kanssa ongelmia?
- Timo kauppaa palstalla Nankangin 205-55-15 kumeja. Onko nuo mahdottomat 155:een? Arvelen kyllä että ei mahdu pyörimään.
Mulla on kapeakylkinen TS n.30mm madalluksella 16"x7" et 30 vanteet 205/45R16 kumein ja mahtuu ongelmitta. Edessä tulee juuri kaaren tasolle tolla et:llä. Aiemmin ollut myös et 35 ja 37 eikä niissäkään ollut ongelmia. 205/50R16 nastat otti etupuskurin reunaan kiinni ja silloin muistaakseni oli 16"x7" et 35 vanteet alla eli sanoisin et toi 205/45R16 on maksimi koko mitä mahtuu. Tietyllä renkaalla voi nippanappa mennä 50 sarjalainen mut 55 on kyllä liian iso.
^Tuossa kun on kyseessä tuumaa pienempi vanne (205/55R15), niin osuu noiden kokojen väliin, mutta lähemmäs sitä isompaa (205/50R16) joten teikäläisen kokemuksista voisi veikata, että aika tiukalle menee mutta saattaa mahtua.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Kiits!
Auton mukana tulleet 205/16 renkaat on pyöriny alla edellisillä omistajilla, joten se koko on ok. Mietin vain, että minkä kohtalon noille ostamilleni 15" J7 vanteille keksis. Joko niille hierotaan mainitut 185 nastat tai sitten hommataan satsi 15 tuuman kesäkumeja.
Onnistuuko tuon 15 tuumaisen 185 kumin venyttäminen 7 tuumaa leveälle vanteelle? Helpoimmin varmaan selviäisi kun kävisin rengasliikkeessä kysymässä, mutta kun ei meinaa ehtiä töiden takia, niin arvuutellaan ens alkuun netissä:)