Moi,
millaisia kilometrimääriä olette onnistuneet 159 2.4 JTD koneilla ajamaan?
Joko on puoli miljoonaa kilometriä naksahtanut jollain matkamittariin - ilman koneen totaalista korjausta
tai vaihtoa? Itse olen hieman ostattelemassa 2.4 koneista Alfaa, ja kun merkki ei vielä ole niin tuttu
niin mielenkiinnosta kuulisin kokemuksia koneen kestoon liittyen. Omat kokemukset on MB ja PSA konsernin dieseleistä aiemmin, ja niillä on kyllä tuo puoli miljoonaa tullut matkamittariin eikä konetta ole tarvinnut vielä alkaa aukomaan.
Eikös 2.4 ole sama kone kuin 1.9 lisättynä yhdellä sylinterillä? Luulisi 2,4:llä pääsevän vielä pidemmälle.
Käytöstä ja huollosta on kilometrit riippuvaisia.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Neidolla on viispytyn mittarissa reilu 300tkm, eikä se moottori auton heikoin osa ole. Jokunen tiedetään kyllä hajonneen erikoisilla tavoilla, mutta ei oikein kahta konetta samalla tapaa (lohko halki, alakerran voiteluvaurio, keinuvivun laakerineula öljypumpussa, turbon innostus vaihtaa ammattia öljypumpuksi...). Hyvällä yksilöllä ja hyvällä hoidolla voi ajaa hyvinkin pitkään, mutta kannattaa tutkia myös auton kunto muuten huolella - nyt alkaa alkupään 159:t paljastamaan mm. ruostepiilojansa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Oma edellinen 2.4 ja nyt 1.9, tosin nämä ajettu tai ajetaan vain 100tkm -> 160tkm paikkeille. Mutta sen kuvan olen saanut itsekin että peruskone on luja eikä oikein mitään tyyppivikaa ole olemassa.
Sen sijaan oheislaitteissa ja päästölaitteissa voi olla kaikenlaista pienempää tai isompaa, ja se miten jotkin EGR / nokiloukku / imuläppä hommat on hoidettu niin aikapaljon vaikuttaa käyttäjäkokemukseen matkan varrella.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
Todetaan aluksi, että minulla ei ole mitään positiivista sanottavaa konsernin diesel tekniikasta. Luultavasti tästä huolimatta joku ajelee näillä pitkiäkin matkoja. Omalta osalta homma kaatui siihen, että ajoin autolla talvella, kun se on tarkoitettu lämpötiloihin missä vesi ei jäädy. Ihan sama miten sitä yrität suojata, mutta kun huohotin jäätyy, se laukaisee moottorin itsetuhomekanismin. Taisi kiljaista noin viisi kertaa auton historiassa kierrosmittarin pohjaan ja leikki loppui viimeisen kerran 170tkm jälkeen konerikkoon. Talvissa on toki eroja, riippuen missä päin maata asustaa.
Joskus oli mobilessa myynnissä jotain 660tkm ajettu Thesis JTD. Ainakin myyntitekstin mukaan siitä oli Aisin lopettanut toiminnan, koneesta ei sanottu mitään.
Italialaiset ei ole Suomessa juuri olleet kaupparatsujen ja muiden paljon ajavien suosiossa samassa määrin, kuin saksalaisperäiset, joten paljon ajettuja esimerkkejä ei samoissa määrin ole. 2.4:sta ei taidettu käyttää kuin konsernin omissa merkeissä, GM:läiset taisi olla aina 1.9:ejä?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
mutt kirjoitti:Joskus oli mobilessa myynnissä jotain 660tkm ajettu Thesis JTD. Ainakin myyntitekstin mukaan siitä oli Aisin lopettanut toiminnan, koneesta ei sanottu mitään.
Italialaiset ei ole Suomessa juuri olleet kaupparatsujen ja muiden paljon ajavien suosiossa samassa määrin, kuin saksalaisperäiset, joten paljon ajettuja esimerkkejä ei samoissa määrin ole. 2.4:sta ei taidettu käyttää kuin konsernin omissa merkeissä, GM:läiset taisi olla aina 1.9:ejä?
Täällä yks 70tkm vuodessa italialaisella ajava kaupparatsu. Tosin eka vuosi vasta menossa mutta eiköhän lähivuosina ala ne Alfan uudempien dieseleiden viat paljastua!
Peruskone on todella vahva. Ongelmat on lähinnä siinä ympärillä: 2.4ssä katkeavat venyvät apuremmit (laturi) aiheuttaa ongelmia jakopää ssä, joka saattaa edesauttaa ongelmia muualla.
Yksi 2.4 kilkkasi öljypumpusta, kuulemma, mutta samasta autosta oli KAKSI kertaa lyhyen ajan sisään kuollut jakopää, jonka jälkeen tehty kansiremontti. Tai ainakin jotain remppaa ylhäällä. Jos metallia päässyt kiertoon, voi olla syypää öljypumpun leviämiselle...
1.9 on se pomminvarma, koska ei venyvää remmiä. Mut 2.4 on mielestäni loistava kone.
Ei kokemuksia 159:stä, eikä 166 JTD:n kanssakaan pääse kehuskelemaan kun vasta 363 tkm. mittarissa, mut kolmessa vuodessa kyllä ollaan 500 tkm tuntumassa, jos ei mitään ihmeempää satu tai totaali kyllästyminen ei iske.
matti_vuorio kirjoitti:Todetaan aluksi, että minulla ei ole mitään positiivista sanottavaa konsernin diesel tekniikasta. Luultavasti tästä huolimatta joku ajelee näillä pitkiäkin matkoja. Omalta osalta homma kaatui siihen, että ajoin autolla talvella, kun se on tarkoitettu lämpötiloihin missä vesi ei jäädy. Ihan sama miten sitä yrität suojata, mutta kun huohotin jäätyy, se laukaisee moottorin itsetuhomekanismin. Taisi kiljaista noin viisi kertaa auton historiassa kierrosmittarin pohjaan ja leikki loppui viimeisen kerran 170tkm jälkeen konerikkoon. Talvissa on toki eroja, riippuen missä päin maata asustaa.
Taisin neljäkin talvea moisella ajella ja ainakaan omalle kohdalle ei kertaakaan moisia sattunut. Itse asiassa olen moneen kertaan kehunut tuota 159.iä , että paras talviauto mikä omassa käytössäni on ollut.
^Jos katsot matti_vuorion profiilia niin hän ei ole tainnut ajaa 159 JTDm:llä metriäkään. Kommentit taitaa liittyä Fiiattiin, jossa tietysti huohotinratkaisu voi olla ihan eri.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
Mutta myönnettäköön että jäätyminen on itseäkin jännittänyt sen verran että omiini olen huohotinletkut eristänyt, ja 2.4:seen muutin jopa jäähdytysnesteen paluukierron paisuntasäiliölle kulkemaan eristeen alta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-