tarvitaan apua gtv:n kanssa
Valvoja: Moderators
tarvitaan apua gtv:n kanssa
ostin gtv turboon tän magnecorin kv85 tulpanjohtosarjan.
https://www.ebay.co.uk/itm/Magnecor-KV8 ... 3.l4275.c1
vaihdoin setin ja siinä ohessa oli tullut tehtyä paaaljon muutakin remonttia. konehuoneesta on käytetty melkein kaikki irti paitsi moottori, kytkin ja loota. olinkin vahingossa laittanu 1 ja 4 johdot ristiin virranjakajalle. kun koitin pari kertaa startata äänet mitä kuulu oli hyvin epämääräisiä (ihme rohinaa kun yritti käynnistyä). aika pian huomasin sit et se 1 ja 4 johot oli ristissä. vaihdoin ne ja koitin käynnistää. nyt starttausääni muuttui normaaliksi ja kone hieman hörähtää mutta ei muuten oikeastaan edes yritä käyntiin. mitähän hemmettiä tuossa oikeen tapahtu? onko nää piuhat ollu paskana jo valmiiksi vai oonko jättäny jonku anturinki irti sen lisäksi että piuhat oli ristissä? eikö auton ois pitäny lähtä käyntiin siitä huolimatta että 1 ja 4 oli jakajalla ristissä.
https://www.ebay.co.uk/itm/Magnecor-KV8 ... 3.l4275.c1
vaihdoin setin ja siinä ohessa oli tullut tehtyä paaaljon muutakin remonttia. konehuoneesta on käytetty melkein kaikki irti paitsi moottori, kytkin ja loota. olinkin vahingossa laittanu 1 ja 4 johdot ristiin virranjakajalle. kun koitin pari kertaa startata äänet mitä kuulu oli hyvin epämääräisiä (ihme rohinaa kun yritti käynnistyä). aika pian huomasin sit et se 1 ja 4 johot oli ristissä. vaihdoin ne ja koitin käynnistää. nyt starttausääni muuttui normaaliksi ja kone hieman hörähtää mutta ei muuten oikeastaan edes yritä käyntiin. mitähän hemmettiä tuossa oikeen tapahtu? onko nää piuhat ollu paskana jo valmiiksi vai oonko jättäny jonku anturinki irti sen lisäksi että piuhat oli ristissä? eikö auton ois pitäny lähtä käyntiin siitä huolimatta että 1 ja 4 oli jakajalla ristissä.
Re: tarvitaan apua gtv:n kanssa
Kokeilen vetasta ylimääräsen maan suoraa akulta imusarjalle Ja pitää vielä varmistaa että ylipäänsä saa kipinää mitä se luultavasti saa kun sentään hieman "hörähti" niinkuin kerroin tuossa aloituksessa. Varaosapuola löytyy niin sitäkin voi kokeilla mutta siihen ei sovi magnecorin "coil" johto et täytyy käyttää vanhaa paikallaan. Miten voin tarkastaa että saako bensaa oikealla paineella? Kaikki piuhat, letkut ja anturit näyttäs olevan ok, ainakin ne mitä olen itse nyt käyttäny irti.
oisko kellään mtn muita hyviä ideoita? :/
oisko kellään mtn muita hyviä ideoita? :/
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: tarvitaan apua gtv:n kanssa
Kai sulla on imusarja kokonaisuudessaan kunnolla kiinni? En nyt jaksa hahmottaa täysvarmaksi että miihn kohtaan nuo väärät kipinät osuu, mutta jos ristiin olevat piuhat räkii sytkää imutahdille voi imusarjaan ampuva liekki potkaista jostain varoventtiilin auki.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: tarvitaan apua gtv:n kanssa
Kyllä imusarja on täysin kasassa. Kokeilin niin antaa kipinää ihan hyvin. Kaikki (muistaakseni) maa johdot on nyt kiillotettu joita käytin irti. Kokeilin toisella puolalla. Ei vaikutusta millään näistä. Loppuu amatööriltä ideat.
Soitin magnecorille kun vaikutti siltä että johdot 4 5 6 eivät kunnolla yllä tulpille. Mitä itse mittailin niin tulpanjohdon sisällä oleva terminaali menee asennetun tulpan kärjen kanssa limittäin noin 2mm eli ei yllä kunnolla ennenkuin tulpanjohdon kehys vastaa kanteen.
Kun otan tulpan irti ja kokeilen painaa sen kunnolla kaapelin pohjaan niin kuuluu selvä naksahdus mutta kun tulppa paikallaan moottorissa niin ei kuulu.. Voi olla että olen väärillä jäljillä kun se ukko oli kerran niin satavarma että vika ei johdoissa ja että ovat tehneet ne aina näin.
Soitin magnecorille kun vaikutti siltä että johdot 4 5 6 eivät kunnolla yllä tulpille. Mitä itse mittailin niin tulpanjohdon sisällä oleva terminaali menee asennetun tulpan kärjen kanssa limittäin noin 2mm eli ei yllä kunnolla ennenkuin tulpanjohdon kehys vastaa kanteen.
Kun otan tulpan irti ja kokeilen painaa sen kunnolla kaapelin pohjaan niin kuuluu selvä naksahdus mutta kun tulppa paikallaan moottorissa niin ei kuulu.. Voi olla että olen väärillä jäljillä kun se ukko oli kerran niin satavarma että vika ei johdoissa ja että ovat tehneet ne aina näin.
Re: tarvitaan apua gtv:n kanssa
Ei kuulosta kivalta. Mikäs varoventtiili :dPolforea kirjoitti:Kai sulla on imusarja kokonaisuudessaan kunnolla kiinni? En nyt jaksa hahmottaa täysvarmaksi että miihn kohtaan nuo väärät kipinät osuu, mutta jos ristiin olevat piuhat räkii sytkää imutahdille voi imusarjaan ampuva liekki potkaista jostain varoventtiilin auki.
Re: tarvitaan apua gtv:n kanssa
Saako joku mulle vielä tänne virranjakajan johtojen järjestyksen. Mulla ne on nyt alhaalta ylöspäin 4 1 2 c 5 6 3 olin lapulle nuo ylös ottanu ku täs O joku varaosa virranjakaja eikä bosch niin tossa itessää ei ole merkintöjä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: tarvitaan apua gtv:n kanssa
Se kohta, mikä helpoiten periksi antaa , siihen syntyy luonnostaan varoventtiili.roude kirjoitti:Ei kuulosta kivalta. Mikäs varoventtiili :d
Eli: kun kaasuläppä on kiinni, niin imusarja on imutahdilla olevan sylinterin kanssa samaa, lähestulkoon suljettua tilaa. Polttoaine roiskastaan imutahdille, joten tässä tilassa on vähintään jonkintasoinen polttoaineseos. Tarkoitus on imeä tätä seosta sylinteriin, pistää venttiili kiinni, puristaa seos kasaan ja kipinällä sytyttää seos palamaan, jolloin se laajenee ja painaa männän alas.
Vaan jos se kipinä ammutaankin imutahdilla, on se imuventtiili yhä auki ja seos lähtee laajenemaan (ei yhtä rankasti, kun sitä ei ole puristettu kasaan, mutta kuitenkin) siellä imusarjan sisällä. Tässä kohtaa mahdollisuuksia on kolme: joko palaessaan laajentunut seos pääsee "taaksepäin" karkuun tyhjäkäyntikanavasta tms, imusarja pystyy pitämään kasvaneen paineen sisällään tai [ijoku kohta, yleensä liitos, antaa periksi[/i]. Tuo kohta ryhtyy siis luonnostaan varoventtiiliksi, joka päästää tilaan tarkoittamattoman, kasvaneen paineen ulos.
Jos noin käy, jää imusarjaan efektiivisesti reikä. Kun moottorin käynnistää, imee se ilmaa tästä reiästä ohi sekä kaasuläpän että ilmamassamittauksen. Koska ilmaa menee ohi ilmamassamittauksen, luulee moottorinohjaus moottoriin menevän paljon vähemmän ilmaa ja ruiskuttaa sihnne sen kuvittelemansa, pienemmän määrän mukaan polttoainetta. Tämän seurauksena seos jää erittäin laihaksi, eikä moottori käy.
Saman efektin saa aikaan toki silläkin, että imusarjasta jää joku letku, putki tms pois. Jos oikein käsitin, on moottori käynyt ennen tulpanjohtojen vaihtoa eikä siihen kai juuri muuta tartte purkaa kuin imusarja, siksi siihen kiinnittäisin huomiota.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: tarvitaan apua gtv:n kanssa
Joskus on tullut itsekin kohellettua tulpanjohtojen kanssa, tuloksena sytytys imusarjassa. Mitään ei irronnut eikä hajonnut. Noinhan voi käydä silloinkin, kun seos on jostain syystä liian laihalla (esimerksiksi kaasutinmoottorissa laitetaan ryyppy liian aikaisin pois.)
Väärässä järjestyksessä tai väärällä tahdilla olevat tulpanjohdot tekee kyllä sen, ettei moottori käy. Yleinen virhe on (jos johdot on vaihdettu niin, että otettu kaikki irti kerralla), että johdot on oikeassa järjestyksessä keskenään, mutta väärässä tahdissa. Koskapa jotkut johdot kerran jäävät lyhyiksi, epäilisin tätä. Homma ratkeaa, kun otetaan ykkössylinterin tulppa irti (jos ei muita merkkejä ole tiedossa) ja pyöritetään moottoria kunnes mäntä on ylhäällä ja lähdössä alas. Ykkösen johto laitetaan virranjakajassa siihen kohtaan, johon pyörijä osoittaa. Ellei venttiilikoppaa ota auki (jotta voisi varmistua, että venttiilit on kiinni, jolloin ykkönen on oikeasti sytytysvuorossa), on vielä mahdollista saada sytytys 180° pieleen, mutta jos näin käy (eli kone ei vieläkään käy), toistetaan sama, mutta pyöräytetään konetta vielä yksi kierros (mikäli virranjakaja oli samassa asennossa ensimmäisellä yrityksellä), tai sitten vain laitetaan ykkösen piuha siihen, mihin pyörijä osoittaa puolen kierroksen päässä edellisestä.
Mulla ei ole Alfaa, enkä siis konetta tunne, mutta sieltä varmaan näkee jostain sytytysmerkit hihna- tai vauhtipyörältä, jolloin ei tarvitsisi tulppaakaan irrottaa.
Väärässä järjestyksessä tai väärällä tahdilla olevat tulpanjohdot tekee kyllä sen, ettei moottori käy. Yleinen virhe on (jos johdot on vaihdettu niin, että otettu kaikki irti kerralla), että johdot on oikeassa järjestyksessä keskenään, mutta väärässä tahdissa. Koskapa jotkut johdot kerran jäävät lyhyiksi, epäilisin tätä. Homma ratkeaa, kun otetaan ykkössylinterin tulppa irti (jos ei muita merkkejä ole tiedossa) ja pyöritetään moottoria kunnes mäntä on ylhäällä ja lähdössä alas. Ykkösen johto laitetaan virranjakajassa siihen kohtaan, johon pyörijä osoittaa. Ellei venttiilikoppaa ota auki (jotta voisi varmistua, että venttiilit on kiinni, jolloin ykkönen on oikeasti sytytysvuorossa), on vielä mahdollista saada sytytys 180° pieleen, mutta jos näin käy (eli kone ei vieläkään käy), toistetaan sama, mutta pyöräytetään konetta vielä yksi kierros (mikäli virranjakaja oli samassa asennossa ensimmäisellä yrityksellä), tai sitten vain laitetaan ykkösen piuha siihen, mihin pyörijä osoittaa puolen kierroksen päässä edellisestä.
Mulla ei ole Alfaa, enkä siis konetta tunne, mutta sieltä varmaan näkee jostain sytytysmerkit hihna- tai vauhtipyörältä, jolloin ei tarvitsisi tulppaakaan irrottaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: tarvitaan apua gtv:n kanssa
Joo, ei se yleistä ole, mutta tuokin tosiaan on kohdattu, siksi se tuli mieleen. Muistaakseni tuossakin bussossa pitää imusarja irroittaa että takatulpille pääsee käsiksi, joten siinä on vaara että jotain on irti tahi löysällä.
Muuta kuin imuvuodon, väärin olevat sytkäjohdot tai valmiiksi rikkinäiset/huonot sytkäjohdot en ihan heti keksi potentiaaliseksi syyksi, miksi ko. kulkine lakkaisi käymästä sytkäjohtojen vaihdossa.
Muuta kuin imuvuodon, väärin olevat sytkäjohdot tai valmiiksi rikkinäiset/huonot sytkäjohdot en ihan heti keksi potentiaaliseksi syyksi, miksi ko. kulkine lakkaisi käymästä sytkäjohtojen vaihdossa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: tarvitaan apua gtv:n kanssa
En tiedä onko mitenkään tässä mahdollista mutta itsellä käynyt että uusilla johdoilla ei käynnistynyt. Syy oli pyörtimessä, kipinä meni mieluummin sen kautta. Uudella pyörtimellä tuli kuntoon.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)