GT -07 ja lämmittimen sulake F31
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 06 Loka 2014, 19:29
- Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS Distinctive Black Line (2007)
GT -07 ja lämmittimen sulake F31
Viime talvena jo kärähti sulake F31, kesä meni ilman toimivaa puhallinta ja ilmastointia mutta talvi lähestyy ja jotain pitäis tehdä. https://www.autogenius.info/alfa-romeo- ... x-diagram/ sanoo että sulakkeen takana on "Climate control system" ja "heater unit relay coils". Sulake on pieni 7,5 A, tehty perinteinen eli vaihdettu 15 A tilalle mutta kärähtää edelleen.
Eli minun käsitykseni mukaan sulakkeen alla on ilmastoinnin/puhaltimen säätötaulu, se pieni sisätilan lämpötila-anturi sen sisällä ja nuo "heater unit relay coils", mutta minä en tiedä mitä ne on.
Onko vinkkejä mistä nuo releet löytyy? Tai onko muuta vinkkiä vian korjaamiseksi?
Eli minun käsitykseni mukaan sulakkeen alla on ilmastoinnin/puhaltimen säätötaulu, se pieni sisätilan lämpötila-anturi sen sisällä ja nuo "heater unit relay coils", mutta minä en tiedä mitä ne on.
Onko vinkkejä mistä nuo releet löytyy? Tai onko muuta vinkkiä vian korjaamiseksi?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: GT -07 ja lämmittimen sulake F31
Heater coil viittaa ainakin terminä suoraan lämpövastukseen. Jos moinen kärähtää, voi olla oikosulussa ja aiheuttaa sulakkeen palamisen.
Dieseleissä hyvin yleinen ratkaisu, jotta sisälle saadaan nopeammin lämpöä kylmällä säällä.
Dieseleissä hyvin yleinen ratkaisu, jotta sisälle saadaan nopeammin lämpöä kylmällä säällä.
Re: GT -07 ja lämmittimen sulake F31
Kannattaa ehkä keskittyä sisäpuhaltimeen ja sen nopeuden säätimeen. Akkujännite tulee suoraan puhaltimelle ja säädin on sen jälkeen joka on sulakkeen F31 takana. On ehkä potenttiaalisen sulakkeen palamisen aiheuttaja. Kannattaa ostaa korjaamokirja, vikojen selvittely on helpompaa kaavion ollessa käytettävissä.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 06 Loka 2014, 19:29
- Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS Distinctive Black Line (2007)
Re: GT -07 ja lämmittimen sulake F31
Kiitos vastauksista! Ei taida olla nopeudensäädin, tätä katselin jo aikaisemmin mutta ei liity sen säätämiseen mitenkään se sulakkeen palaminen. Otin nyt vielä sen koko säätöpaneelin ja sen sisätila-anturin irti ja tästä huolimatta sulake paloi. Ilmeisesti itse puhaltimen ei pitäisi kuitenkaan tuota F31 -sulaketta käräyttää? Netistä on ladattuna GT:n huolto-CD, sitä tässä on tihrustettu aivan silmät ristissä mutta en saa tolkkua missä vika voisi olla.
Nuo "heater unit relay coils" on yhä vahvempi ehdokas syylliseksi, kun vain tietäisi mitä ja missä ne on... Jos on Aquatican arvelun mukaisesti joku lämmittimen lisävastus, niin sopisi hyvin kuvaan että auto kylmänä sulake kärähtää välittömästi mutta lämpimänä saattaa pysyä hengissä pitkänkin aikaa. Ehdotuksia?
Nuo "heater unit relay coils" on yhä vahvempi ehdokas syylliseksi, kun vain tietäisi mitä ja missä ne on... Jos on Aquatican arvelun mukaisesti joku lämmittimen lisävastus, niin sopisi hyvin kuvaan että auto kylmänä sulake kärähtää välittömästi mutta lämpimänä saattaa pysyä hengissä pitkänkin aikaa. Ehdotuksia?
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 06 Loka 2014, 19:29
- Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS Distinctive Black Line (2007)
Re: GT -07 ja lämmittimen sulake F31
Jaaha, vika löytyi. Purkasin melkein kaiken kojelaudan alta mitä löysin ja sain irti. Lopulta totesin sulakkeen palavan kun konepellin pudotti kiinni, tai oikeastaan kun vain kevyesti napautti konehuoneessa olevaa sulakerasiaa. Sulakerasian alla johdoissa oli oikonen, pieni puhdistelu ja kuivatus korjasi ongelman. Tiedoksi jos joku vastaavasta viasta kärsii.
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
GT -07 ja lämmittimen sulake F31
Hyvä juttu.
Ja kiva, että infoat että mikä lopulta oli ongelman syy, niin saattaa olla tulevaisuudessa jollekkin siitä hyötyä.
Ja kiva, että infoat että mikä lopulta oli ongelman syy, niin saattaa olla tulevaisuudessa jollekkin siitä hyötyä.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: GT -07 ja lämmittimen sulake F31
Hyvä että tuli kuntoon.Pavel kirjoitti:Nuo "heater unit relay coils" on yhä vahvempi ehdokas syylliseksi, kun vain tietäisi mitä ja missä ne on... Jos on Aquatican arvelun mukaisesti joku lämmittimen lisävastus, niin sopisi hyvin kuvaan että auto kylmänä sulake kärähtää välittömästi mutta lämpimänä saattaa pysyä hengissä pitkänkin aikaa. Ehdotuksia?
Mainittakoon että nuo vastukset ilmakanavassa tarvitsevat kymmenien ampeerien virran, eivätkä siis toimi 7,5 A:n sulakkeella. 60-80 A olisi oikeilla hoodeilla.
Re: GT -07 ja lämmittimen sulake F31
^Kyllä. Toi relay coils meinaa releen kelaa, kuten siinä lukeekin.
Re: GT -07 ja lämmittimen sulake F31
Tuossa autossa (JTS) ei ole sähkövastuksia lämmityslaitteessa, taisi tulla ensimmäisen kerran vasta 16/20v JTDm koneiden kanssa. Perinteinen ja järjestelmällinen vianhaku, sähkökaaviota ja mittalaitteita apuna käyttäen, on edelleen kova sana näissä(kin) hommissa!