Eli potilaana 2008 2.0 T.Spark 147 ja ongelmana on se, että ajotietokone herjaa takaparkin puuttuvan ja puuttuuhan se. Vika ei ole polttimossa, vaan paikallistin ongelman tuohon kuvassa olevaan irralliseen johtonippuun. Ihme ettei tuon enempää sähköjä ole kateissa. Johtonippu sijaitsee kuljettajan jalkotilassa, jalan lepuutustuen verhoilun alla lähellä maapistettä.

Tuosta nipun päästä puuttuu ns. "short circuit coupling", eli ilmeisesti eräänlainen oikosulkeva liitin. Purin tuota omaa saman korista diesel 147:aa ja sieltä tuo kyseinen liitin löytyy. Mutta vanhemmassa korissa, joka mulla on varaosa-autona, ei tätä ole. Ainakaan just tuolla paikalla, muualta niitä kuitenkin tuntuu löytyvän.
Eli vain faceliftiin on jostain syystä lisätty tuolle paikkaa kyseinen mokkula.

Oon tutkinut eLearnin kytkentäkaavioita, mutta sepä ei kata faceliftin sähköjä, joten ovat hyödyttömiä tässä tilanteessa. Pitäisi saada tietää mihin nuo johdot tuosta kulkevat, että osaisi kytkeä kyseisen palikan oikein. Hommaa hankaloittaa myös se, että nipussa on useampi samanvärinen johto. Yhden keltamustan tiedän olevan se takaparkin virtapiuha.
Toki voisin selvittää tuosta dieselistä mittarilla mihin nuo johdot kulkevat, mutta on siinä aika hurjasti työtä verrattuna siihen, että löytäisi kaavion.
Ja jos joku osaa kertoa, kuinka tuollainen "liitin" toimii niin mielelläni otan vastaan senkin tiedon. Ilmeisesti jonkinnäköinen vastuspiiri sisällä kuitenkin on, mutta onko sillä mitään syvempää merkitystä? Elearnia kun tutkiin niin en oikein pääse jyvälle siitä, että mitä tuon on tarkoitus tehdä muuta kuin yhdistää nippu johtoja toisiinsa. Kuitenkin kun tuota liittimet osion taulukkoa tutkii (toisesta paikkaa autosta löytyvästä "short circuit couplingista"), niin on siinä yhtenä taulukon kohtana merkitty "Sec" kohta, jossa numeroita alla. Mitäs tuo sitten mahtaa tarkoittaa, onko kyseessä jonkintapainen ajastus?
