159 P1206
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
159 P1206
Nyt piti uskaltautua ensimmäistä kertaa kirjottamaankin jotain tänne, kun vanhoilta palstoilta ei löytynyt ratkaisua. (Tai en vaan löytänyt sellaista)
Eli auto on vuoden 2006 159 2,4 jtdm koneella 210 000km ajettu ja tässä jo viime vuonna syttyi motarilla ajaessa moottorin vikavalo, ja tilasin autolle huollon merkki huollosta ja sieltä sanottiin että dpf on tukossa. No siihen annettiin 2 vaihtoehtoa: pakkopoltto ~1000€ tai uus putki ~3000€ uudella putkella oli niin kova hinta niin silloin tuli vaan pakkopoltettua se putki, ja ongelmat katosi lähes vuodeksi.
No nyt muutama kuukausi sitten samalla tavalla tuli motarilla valo päälle ja investoidettuani oikeanlaiseen lukijaan (tuli kantapään kautta opittua että alfalle ei mikä vaan tusina lukija käy) koodi oli p1206 "clean or replace particulate filtter". Aattelin että nyt se putki meni kokonaan ja ostin Saksasta uuden, mutta kun uusi putki tuli siinä oli vain 1 ?paineen tunnistelija putki? kun vanhassa putkessa oli 2 putkea suodattimen molemmissa päissä. No tämän ongelman ajattelin näppäränä poikana ratkaista tekemällä uuteen putkeen toiseen päähän paikan tälle toiselle ?paineen tunnistelija putkelle? kun muuten kumminkin oli samanlainen. Sitten putki vaan autoon kiinni lukijalla vanha koodi poies ja kovaan ajoon.
Tai sitten ei.. Muutama sata kilometriä (300-400km) myöhemmin sama valo samalla koodilla tuli takaisin. Irroitin putken jälleen varmistaakseni että omat modaukset sen toisen tunnistelija putken kiinnittämiseksi oli kestänyt. Kaikki oli kunnolla kiinni ja mitään syytä koodiin ei löydy. Oon nyt tässä ratkaisua etsiessäni putsannut egr:än, vaihtanut jo muutenkin ehtoo puolella olevan akun uuteen ja vaihtanut pdf paine ero anturin (se mihin ne dpf:stä tulevat pienet putket tulee), mutta kun vikakoodin nollaa ja ajaa n. 3km sama koodi tulee takaisin.
Pikkuhiljaa alkaa nakertamaan kun auto vaan seisoo enkä keksi mikä voi olla vikana.
Tuli aikamoinen romaani kerrottua, mutta ainakin on kaikki pois rinnalta. Toivottavasti jollain itseäni viisaamalla olis vastaus tähän ongelmaan jotta kaunis Alfa saadaan taas tien päälle.
Eli auto on vuoden 2006 159 2,4 jtdm koneella 210 000km ajettu ja tässä jo viime vuonna syttyi motarilla ajaessa moottorin vikavalo, ja tilasin autolle huollon merkki huollosta ja sieltä sanottiin että dpf on tukossa. No siihen annettiin 2 vaihtoehtoa: pakkopoltto ~1000€ tai uus putki ~3000€ uudella putkella oli niin kova hinta niin silloin tuli vaan pakkopoltettua se putki, ja ongelmat katosi lähes vuodeksi.
No nyt muutama kuukausi sitten samalla tavalla tuli motarilla valo päälle ja investoidettuani oikeanlaiseen lukijaan (tuli kantapään kautta opittua että alfalle ei mikä vaan tusina lukija käy) koodi oli p1206 "clean or replace particulate filtter". Aattelin että nyt se putki meni kokonaan ja ostin Saksasta uuden, mutta kun uusi putki tuli siinä oli vain 1 ?paineen tunnistelija putki? kun vanhassa putkessa oli 2 putkea suodattimen molemmissa päissä. No tämän ongelman ajattelin näppäränä poikana ratkaista tekemällä uuteen putkeen toiseen päähän paikan tälle toiselle ?paineen tunnistelija putkelle? kun muuten kumminkin oli samanlainen. Sitten putki vaan autoon kiinni lukijalla vanha koodi poies ja kovaan ajoon.
Tai sitten ei.. Muutama sata kilometriä (300-400km) myöhemmin sama valo samalla koodilla tuli takaisin. Irroitin putken jälleen varmistaakseni että omat modaukset sen toisen tunnistelija putken kiinnittämiseksi oli kestänyt. Kaikki oli kunnolla kiinni ja mitään syytä koodiin ei löydy. Oon nyt tässä ratkaisua etsiessäni putsannut egr:än, vaihtanut jo muutenkin ehtoo puolella olevan akun uuteen ja vaihtanut pdf paine ero anturin (se mihin ne dpf:stä tulevat pienet putket tulee), mutta kun vikakoodin nollaa ja ajaa n. 3km sama koodi tulee takaisin.
Pikkuhiljaa alkaa nakertamaan kun auto vaan seisoo enkä keksi mikä voi olla vikana.
Tuli aikamoinen romaani kerrottua, mutta ainakin on kaikki pois rinnalta. Toivottavasti jollain itseäni viisaamalla olis vastaus tähän ongelmaan jotta kaunis Alfa saadaan taas tien päälle.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 P1206
Miten merkkihuollossa voi maksaa pakkopoltto 1000€
Tuonhan tehdään ihan diagnostiikka ohjelmalla muutamassa minuutissa.
Ebaystä sopiva dpf maksaa noin 250€.
Kannattaa tarkastaa onko imusarjan läppien ohjaustanko paikoillaan. Jos se irtoaa ja läpät pääsevät vapaasti liikkumaan alkaa dpf tukkeutua todella helposti.
Öljyt on kaiketi dpf yhteensopivat ja turbo ehjä.
Tuonhan tehdään ihan diagnostiikka ohjelmalla muutamassa minuutissa.
Ebaystä sopiva dpf maksaa noin 250€.
Kannattaa tarkastaa onko imusarjan läppien ohjaustanko paikoillaan. Jos se irtoaa ja läpät pääsevät vapaasti liikkumaan alkaa dpf tukkeutua todella helposti.
Öljyt on kaiketi dpf yhteensopivat ja turbo ehjä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: 159 P1206
Kattelin tota merkki huollon kuittia jossa näkyy että paine-ero anturi vaihdettu+työ 380€ pakkopoltto ~3h 350€+öljyt ja suodatin (kuulemma pitää vaihtaa pakkopolton jälkeen, tai mulle on kaikkea turhaa myyty pakollisena) 312€.
En kyllä ton hinnoittelun jälkeen enään koskaan vie sinne puljuun mitään vehjettä ellei ole pakko..
Eli öljyt pitäis olla yhteen sopivat pdf:än kanssa. Mites toi ohjaustanko kannattaa tarkistaa, vaikka epäilen kun pdf ei ollut äsken irti ollessa yhtään nokisenkaan näköinen (eihän tällä putkella ole kokonaisuudessaan ajettu kuin alle 500km)
Onkohan toi putki nyt sitten menetetty tapaus ja alunperin oikeanlainen pitäis hankkia? Noissa on ilmeisesti -06 vuosimallissa erilainen dpf kuin uudemmissa? (Sitä toista paineen tunnistelija putkea meinaan)
En kyllä ton hinnoittelun jälkeen enään koskaan vie sinne puljuun mitään vehjettä ellei ole pakko..
Eli öljyt pitäis olla yhteen sopivat pdf:än kanssa. Mites toi ohjaustanko kannattaa tarkistaa, vaikka epäilen kun pdf ei ollut äsken irti ollessa yhtään nokisenkaan näköinen (eihän tällä putkella ole kokonaisuudessaan ajettu kuin alle 500km)
Onkohan toi putki nyt sitten menetetty tapaus ja alunperin oikeanlainen pitäis hankkia? Noissa on ilmeisesti -06 vuosimallissa erilainen dpf kuin uudemmissa? (Sitä toista paineen tunnistelija putkea meinaan)
Re: 159 P1206
Ei ne varmaan kysymättä kyseisiä töitä kuitenkaan suorittaneet ja varmaan jonkun hinta-arvionkin ovat antaneet ennen töitä? Tai no mistäs minä tiedän minkälaisen työtilauksen olet tehnyt...
Paine-eroanturin listahinta näyttää olevan eperissä ~350€, joka yleensä osuu aika liki suomen myyntihintaa ja vaihtotyön voisi kuvitella olevan muutaman kympin päälle. Paine-eroanturin vaihto kerrotaan vielä fyysisen vaihdon lisäksi ECU:lle testerillä. Öljyt ja suodatin pitää valmistajan ohjeen mukaan aina vaihtaa pakkopolton jälkeen, joten siinä on menetelty ihan kuten kuuluukin. Pakkopolton suorittaminen on kyllä tietääkseni tunnin homma, josta veloitus sen mukaan. Öljyt ja suodatin vaihdettuna ei kyllä pitäisi olla ihan noin paljoa, vaikka "öljylaskuri" tarviikin nollailla testerillä.
Lisäys: Itse ongelmaan voisi auttaa parhaiten valmistajan korjaamotiedotteen: 1060 1 821 RA mukaiset toimenpiteet...
Paine-eroanturin listahinta näyttää olevan eperissä ~350€, joka yleensä osuu aika liki suomen myyntihintaa ja vaihtotyön voisi kuvitella olevan muutaman kympin päälle. Paine-eroanturin vaihto kerrotaan vielä fyysisen vaihdon lisäksi ECU:lle testerillä. Öljyt ja suodatin pitää valmistajan ohjeen mukaan aina vaihtaa pakkopolton jälkeen, joten siinä on menetelty ihan kuten kuuluukin. Pakkopolton suorittaminen on kyllä tietääkseni tunnin homma, josta veloitus sen mukaan. Öljyt ja suodatin vaihdettuna ei kyllä pitäisi olla ihan noin paljoa, vaikka "öljylaskuri" tarviikin nollailla testerillä.
No ei se ihan muutamassa minuutissa sentään mene. Polttovaihe yksinään kestää näissä pakkopoltossa noin 45 minuuttia. Ennen kuin proseduuria voi edes aloittaa, täytyy moottorin lämpötilan olla +70°C astetta, vai olikohan +75°C astetta. Eli kyllä siinä valmisteluineen se tunti menee ilman ongelmia. Joskus operaatio tarvii toistaa toiseen kertaan ennen kuin onnistuu...Maunu kirjoitti:Tuonhan tehdään ihan diagnostiikka ohjelmalla muutamassa minuutissa.
Lisäys: Itse ongelmaan voisi auttaa parhaiten valmistajan korjaamotiedotteen: 1060 1 821 RA mukaiset toimenpiteet...
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: 159 P1206
Merkkihuolto lisää...FInestC kirjoitti:1000€, ei jumalauta!
Uusi DPF Virosta 277€:
https://aeromotors.ee/kataloog/alfa-rom ... 931;s10418
Siis vanha putki oli tämänlainen, eli toi linkaamasi putki on väärää mallia (2 pikku putkea molempiin päihin vanhassa vs vain yksi uudessa)
Mistä tämän korjaamotiedotteen löytää? Auttakaa tyhmempää.Jarsan kirjoitti:Itse ongelmaan voisi auttaa parhaiten valmistajan korjaamotiedotteen: 1060 1 821 RA mukaiset toimenpiteet...
- Liitteet
-
- Alfa dpf (2).jpg
- (202.43 KiB) Tiedosto ladattu 2798 kertaa
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 P1206
Saabin anturi samalla Boschin numerolla maksoi muutama vuosi sitten satasen nurkilla.Jarsan kirjoitti:Paine-eroanturin listahinta näyttää olevan eperissä ~350€, joka yleensä osuu aika liki suomen myyntihintaa ja vaihtotyön voisi kuvitella olevan muutaman kympin päälle.
MultiEcuScanilla polttovaihe tehtynä kotipihassa n. 15 min.Jarsan kirjoitti:Polttovaihe yksinään kestää näissä pakkopoltossa noin 45 minuuttia.
MES:lla vois katsella noita paine-eroanturin arvoja, josko uusi hiukkassuodatin ahdistaa. Toki voihan pakoputken loppuosakin ahdistaa virtausta.
Itse poistaisin koko suodattimen ja ohjelmateitse poistattaisin hiukkaspoltot, jos tommoiset ongelmat tulevat ajankohtaisiksi.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 P1206
Jos tehdastesteri polttaa kolminkertaisen ajan MESsiin nähden, niin mitä kaikkea MES jättää siinä tekemättä?arv kirjoitti:MultiEcuScanilla polttovaihe tehtynä kotipihassa n. 15 min.Jarsan kirjoitti:Polttovaihe yksinään kestää näissä pakkopoltossa noin 45 minuuttia.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 P1206
MESsillä meinaa auto alkaa palamaan jo tuolla 15min pakkopoltolla.
Auttaa kyllä tukkoisuuteen.
Auttaa kyllä tukkoisuuteen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: 159 P1206
Valmistajan järjestelmästä. Kyseessä on lähinnä siis tarkastuslista oireisiin ja vikakoodiin sopien, jota seuraamalla päädytään useimmin löytämään ongelman aiheuttaja tai aiheuttajat, vaikka asentaja/mekaanikko ei osaisi omia aivoja käyttääkään. En valitettavasti kehtaa linkittää tänne, mutta merkkihuollossa pitäisi olla kutakuinkin rutiinia tarkastaa nämä... Listalla toki on Maununkin mainitsemat imusarjan läpät, sekä lisäksi EGR ja suuttimet muun muassa.Turpokiisseli kirjoitti:Mistä tämän korjaamotiedotteen löytää? Auttakaa tyhmempää.
Kuten arvkin tuumaili, niin paine-erotietojen (ja lämpötilatietojen) tarkastelu varmasti kertoisi tässä tapauksessa jotakin suuntaa missä ollaan menossa, mutta autoa itse näkemättä ja tutkimatta on kyllä mahdoton sanoa yksiselitteistä korjausta. Erittäin todennäköisesti sulla on siellä useampaakin ongelmaa, jotka aiheuttavat hiukkassuodattimen nopean tukkeutumisen. Siis mikäli tuo asennettu katalylsaattori/hiukkassuodatin on läpivirtaavuudeltaan ja muilta ominaisuuksiltaan ylipäätään soveltuva autoon. Ajosuoritteet minkälaisia? Onko autossa muita vikakoodeja tai vikoja? Asiaan vaikuttavien osien lista on pitkä - mekaaniset viat, hehkut, imusarjan pyörreläpät, turbo, suuttimet, kaasuläppä, EGR, vähän tuhkaavat öljyt, katin kunto ennen suodatinta, jne...
Niin... Paha mennä kieltämään, etteikö tuo voisi olla helpoin ja halvin ratkaisu. Suositella en kuitenkaan kehtaa.arv kirjoitti:Itse poistaisin koko suodattimen ja ohjelmateitse poistattaisin hiukkaspoltot, jos tommoiset ongelmat tulevat ajankohtaisiksi.
Re: 159 P1206
Tuossa poltossa oli huomioitava myös (jos nyt oikein muistan), kaikkien Jarsan mainitsemien tarkastuskohteiden lisäksi, että sillä saatiin putoamaan tukkoisuusaste sieltä 100-110% tietämiltä vain noin 70%, jolloin testeri ilmoitti että pönttö on "Normal Blocked". Tämän lisäksi autolla piti ajaa sen verran, että se suoritti oman polttotoimenpiteen ajon aikana, jolloin tukkoisuus-aste vasta tippui 20%, ja testeri ilmoitti että pönttö ei ole tukossa. Tällöin oli vasta varmuus siitä, että toimenpide (pakkopoltto) on pystytty tekemään riittävän tehokkaasti. Tämä siis oli tehtaan ohje alku aikoina. Jos ja kun tämäkään ei autanut, ja pönttö meni tukkoon tasaisin välimatkoin, eikä tehtaalta (Bosch) saatu uutta ohjelmaa autoihin, jouduttiin "huijaamaan" paine-eroanturia, ja tiputtamaan anturille menevää ennen kennoa olevaa painetta (siis pienentämään paine-eroa), ja se auttoi tilanteeseen. Poltot tapahtuivat tasaisin välimatkoin normaalisti ilman ongelmia. Kun tehtaalta viimein tuli uusi ohjelma, kaikki oli kunnossa! Autoja jouduttiin ostamaan takaisin jonkun verran, mutta siitäkin selvittiin... Sillä että uudessa loukussa on yksi paineputki ja vanhassa oli kaksi, ei ole suurta merkitystä kunhan partikkeliloukun kenno ei ole hajonnut äänenvaimentimeen, jolloin tilanne taas mutkistuu? Jälkimmäinen putki kun mittaa normaali paineeksi 0 mbar, kun kaikki on kunnossa, uudessa paine mitataan paine-eroanturilta suoraan.
Uusi ePer näköjään antaa vaihtoehdon tälle DPF-filtterille, tyhjä putki tilalle, ja samalla olisi muuttunut paine-ero anturi ja ecu (ohjelma varmaan)?
Uusi ePer näköjään antaa vaihtoehdon tälle DPF-filtterille, tyhjä putki tilalle, ja samalla olisi muuttunut paine-ero anturi ja ecu (ohjelma varmaan)?
Re: 159 P1206
Juu, kyllä se noin meni ja menee kuten muistelit. Pakkopolton jälkeen on tukkoisuusaste ~70% ja DPF status näyttää "normal blocked". Tuosta alkuajan huijauksesta en ollut tietoinen itsekään.
Re: 159 P1206
DPF
-Polttoaika riippuu DPF:n tukoisuus asteesta. Ei testilaitteesta!
-DPF:n polttoedelletykset. EI hehkuvikaa, termostaatti kunnossa (moottorinlämpö yli 80c), polttoainetta tankissa enemän kuin neljännes, DPF:n tukkoisuus prosentti alle x% vaihtelee merkeittäin.
-Mikäli vaihdetaan uusi DPF. AINA! nollataan dpf:n sopeumat moottorinohjaimesta ja joskus sopeuman nollaus myöskin paine-ero tunnistimesta.
-Alfa, Fiat, Iveco. Öljynvaihto pitää kuitata testilaitteella moottorinohjaimelle muuten myöhemmin DPF ongelmia.
-Jäähdytysneste vuoto tappaa aina DPF:n. egr cooler vuoto, kannentiiviste.
-Tankkin laitettavat DPF lisäaineet alentavat noen regeneroinnin alkamis lämpötilaa DPF:ässä.
Vanhaa paljon ajettua tuhkaa täynnäolevaa DPF:ää se EI AVAA!!! se pitää vaihtaa uuteen, tai puhdistaa tai ohjelmallisesti ja mekaanisesti poistaa.
-Polttoaika riippuu DPF:n tukoisuus asteesta. Ei testilaitteesta!
-DPF:n polttoedelletykset. EI hehkuvikaa, termostaatti kunnossa (moottorinlämpö yli 80c), polttoainetta tankissa enemän kuin neljännes, DPF:n tukkoisuus prosentti alle x% vaihtelee merkeittäin.
-Mikäli vaihdetaan uusi DPF. AINA! nollataan dpf:n sopeumat moottorinohjaimesta ja joskus sopeuman nollaus myöskin paine-ero tunnistimesta.
-Alfa, Fiat, Iveco. Öljynvaihto pitää kuitata testilaitteella moottorinohjaimelle muuten myöhemmin DPF ongelmia.
-Jäähdytysneste vuoto tappaa aina DPF:n. egr cooler vuoto, kannentiiviste.
-Tankkin laitettavat DPF lisäaineet alentavat noen regeneroinnin alkamis lämpötilaa DPF:ässä.
Vanhaa paljon ajettua tuhkaa täynnäolevaa DPF:ää se EI AVAA!!! se pitää vaihtaa uuteen, tai puhdistaa tai ohjelmallisesti ja mekaanisesti poistaa.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: 159 P1206
Tätä en ole tehnyt muuten kuin poistamalla mootorinvikakoodin koodinlukijalla. Pitääkö dpf vaihto siis kertoa jotenkin muutenkin autolle, ja onnistuuko tämän teko itse?zarre kirjoitti:-Mikäli vaihdetaan uusi DPF. AINA! nollataan dpf:n sopeumat moottorinohjaimesta ja joskus sopeuman nollaus myöskin paine-ero tunnistimesta.
Toinen vikakoodi silloin tällöin on P0380 "preheating unit control" jota viime talvella yritin korjata vaihtamalla ensin hehkun releen ja kun tämä ei auttanut niin hehkun tulpat. Kuulemma tuo koodi voi johtua myös hehkun releen ja tulppien välisestä johdoista. Talvi pääsi loppumaan eikä koodi enään haitannut joten en ole tehnyt asialle mitään. Nyt kun alkaa tulla taas kylmä, koodi tulee päälle kun auto yrittää hehkuttaa.zarre kirjoitti:-DPF:n polttoedelletykset. EI hehkuvikaa
P0380 "preheating unit control", ajossa (kun on p1206 koodi nollattu ne muutamat kilometrit ennen kuin valo syttyy takaisin) tuntuu normaalilta tehot on yms. Autolla ajo on ollut pitkälti tasaista moottoritie ajoa vakkarilla.Jarsan kirjoitti:Ajosuoritteet minkälaisia? Onko autossa muita vikakoodeja tai vikoja?
MultiEcuScan:nia en ole koskaan käyttänyt, mutta varmaan pitää pistää piuha tilaukseen, jotta saa läppärin kiinni autoon ja kattoo noita arvoja vähän tarkemmin.
Re: 159 P1206
DPF
-Uuden DPF:n vaihdon yhteydessä sopeuma (tuhkamäärälaskuri) PITÄÄ nollata!!!
Bosch KTS, Launch, Autocom. ja varmasti on muitakin. Testauslaitteen valikosta pitäisi löytyä. Adjusments/settings/programming osio mistä ko. toiminto löytyy.
-Hehkuvika estää DPF:n polton. Tartee hehkuja polttovaiheen alussa DPF:n lämmitykseen, koska suihkuttaa pakoventtiilin ollessa auki. Hehku varmistaa, että pa. syttyy. Honda tietääkseni ainoa automerkki mikä laittaa limp modeen ja sytyttää DPF vikavalon, kun vika hehkutus järjestelmässä. Muilla merkeillä saa huoletta ajaa DPF:n tukkoon viallisella hehkulla.
Kesä olosuhteissa raskaalla kuormituksella voi osittain re generoitua itsestään. DPF:n lämpötila enemän kuin noin 350 c astetta. Talvella Suomessa, jos hehku viallinen ei mitään toivoa.
Hehku asia herkkä akupään DPF autoille, koska suodatin kaukana tarttee PAKKO lämmityksen puhdistuaakseen.
-Uuden DPF:n vaihdon yhteydessä sopeuma (tuhkamäärälaskuri) PITÄÄ nollata!!!
Bosch KTS, Launch, Autocom. ja varmasti on muitakin. Testauslaitteen valikosta pitäisi löytyä. Adjusments/settings/programming osio mistä ko. toiminto löytyy.
-Hehkuvika estää DPF:n polton. Tartee hehkuja polttovaiheen alussa DPF:n lämmitykseen, koska suihkuttaa pakoventtiilin ollessa auki. Hehku varmistaa, että pa. syttyy. Honda tietääkseni ainoa automerkki mikä laittaa limp modeen ja sytyttää DPF vikavalon, kun vika hehkutus järjestelmässä. Muilla merkeillä saa huoletta ajaa DPF:n tukkoon viallisella hehkulla.
Kesä olosuhteissa raskaalla kuormituksella voi osittain re generoitua itsestään. DPF:n lämpötila enemän kuin noin 350 c astetta. Talvella Suomessa, jos hehku viallinen ei mitään toivoa.
Hehku asia herkkä akupään DPF autoille, koska suodatin kaukana tarttee PAKKO lämmityksen puhdistuaakseen.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA
Re: 159 P1206
Nyt kun autoosi on vaihdettu uusi DPF, on tosiaan tärkeää päivittää ohjainlaitteeseen tieto siitä jolloin parametrit asettuu nollaan niiltä osin. Muuten ohjelma ei tunnista toimintaa johdonmukaiseksi, koska se perustuu:
- kilometrimäärään¨
- ajoprofiileihin
- differentiaalipaineen tietoihin
Autoon olisi ehkä pitänyt tehdä yksi pakkopoltto testerillä tai parametrien nollaus, niin kaikki olisi ok.
Jos edellisestä P1206 vikailmoituksesta oli kulunut vuosi, niin vanha DPF tuntuisi vielä olevan jokseenkin kunnossa, ja siihen olisi riittänyt uusi poltto testerillä, jos se kerran menee läpi.
Tämä virhe P1206 voi olla seurausta hyvin monista vääristä toiminnoista, joista yksi tärkeimmistä on termostaattivika. Lämmön pitää olla yli 85 astetta varsinkin kun autosi on Euro4!
Muita syitä saattaa olla,
- ilmamäärämittarin väärä lukema
- ruiskutus-suuttimien toiminta
- öljy imuilman kierrossa
- turboahdin
- EGR-venttiili
- Moottorin mekaaninen kunto
- kilometrimäärään¨
- ajoprofiileihin
- differentiaalipaineen tietoihin
Autoon olisi ehkä pitänyt tehdä yksi pakkopoltto testerillä tai parametrien nollaus, niin kaikki olisi ok.
Jos edellisestä P1206 vikailmoituksesta oli kulunut vuosi, niin vanha DPF tuntuisi vielä olevan jokseenkin kunnossa, ja siihen olisi riittänyt uusi poltto testerillä, jos se kerran menee läpi.
Tämä virhe P1206 voi olla seurausta hyvin monista vääristä toiminnoista, joista yksi tärkeimmistä on termostaattivika. Lämmön pitää olla yli 85 astetta varsinkin kun autosi on Euro4!
Muita syitä saattaa olla,
- ilmamäärämittarin väärä lukema
- ruiskutus-suuttimien toiminta
- öljy imuilman kierrossa
- turboahdin
- EGR-venttiili
- Moottorin mekaaninen kunto
Re: 159 P1206
Tuo P0380 tulee, jos yksikin hehkutulpista on pimeänä. Harvemmin on itse ohjainlaite viallinen. Uudetkin hehkutulpat kannattaa aina testata / mitata ennen asennusta. Eivät kestä heittelyä kovinkaan hyvin... En muista, että olisi tullut johtosarjavikaa 159:ssä hehkutuspiirin osalta vastaan, mutta kaikki on aina mahdollsita. Hehkutulppien liittimet kannattaa tarkastaa huolella. Pienikin ylimenovastus virtapiirissä riittää vikakoodin syntymiseen. Vastusmittauksella pääsee yleensä pitkälle, vaikka virran mittaaminen onkin se oikea ja tarkka tapa.
Hehkut ovat tosiaan tärkeä osa lämpötilan nostossa regenerointia varten. Tärkeimmät komponentit DPF-järjestelmässä on paine-eroanturi (tukkeutumisaste) ja kaksi lämpötilatunnistinta, mutta itse lämpötilan nostamiseen ja regenerointitapahtuman ylläpitämiseen vaaditaan useiden komponenttien oikea toiminta (termostaatti, hehkut, ruiskutus, ilmaläppä, EGR, jne). Kuten aiemmin kerroin, niin noita lämpötilatietoja tarkastelemalla voi päätellä onko siellä ylipäätään olemassa edes edellytyksiä onnistuneeseen regenerointiin.
DPF vaihto pitää tosiaan autolle kertoa, kuten myös tuon paine-eroanturin ja öljyn vaihto. Tukkeutumisesta varoitellaan, kun on x määrä epäonnistuneita regenerointi kertoja takana. Moottorin vikavalo syttyy, kun tukkeutumisaste ylittää 250 %:ia.
---
Vaikea tutkimatta sanoa tukkeutuuko sulla DPF normaalia nopeammin vai onko kyse vain regeneroinnin ongelmasta. Veikkaan molempia.
Hehkut ovat tosiaan tärkeä osa lämpötilan nostossa regenerointia varten. Tärkeimmät komponentit DPF-järjestelmässä on paine-eroanturi (tukkeutumisaste) ja kaksi lämpötilatunnistinta, mutta itse lämpötilan nostamiseen ja regenerointitapahtuman ylläpitämiseen vaaditaan useiden komponenttien oikea toiminta (termostaatti, hehkut, ruiskutus, ilmaläppä, EGR, jne). Kuten aiemmin kerroin, niin noita lämpötilatietoja tarkastelemalla voi päätellä onko siellä ylipäätään olemassa edes edellytyksiä onnistuneeseen regenerointiin.
DPF vaihto pitää tosiaan autolle kertoa, kuten myös tuon paine-eroanturin ja öljyn vaihto. Tukkeutumisesta varoitellaan, kun on x määrä epäonnistuneita regenerointi kertoja takana. Moottorin vikavalo syttyy, kun tukkeutumisaste ylittää 250 %:ia.
---
Vaikea tutkimatta sanoa tukkeutuuko sulla DPF normaalia nopeammin vai onko kyse vain regeneroinnin ongelmasta. Veikkaan molempia.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 P1206
Jokaisesta omistamastani 159:stä olen joutunut vaihtamaan hehkureleen, kun auto on valittanut ettei hehkutusta ei ole saatavilla.
Vain muutamalla kerralla on syynä ollut hehkutulppa. Olisikohan niitä mennyt 3 kpl rikki yli kymmenen vuoden aikana.
Rele ei maksa kuin 30€ ebaystä ja taas mennään monta vuotta.
Vain muutamalla kerralla on syynä ollut hehkutulppa. Olisikohan niitä mennyt 3 kpl rikki yli kymmenen vuoden aikana.
Rele ei maksa kuin 30€ ebaystä ja taas mennään monta vuotta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: 159 P1206
Nyt selvis ongelma ainakin vähäksi aikaa. Tuli hommattua toi obd usb kaapeli ja multiecuscan ja sillä kerroin eculle dpf vaihdon. Tämä auttoi koska kun kävin heittämässä testi lenkin (joku vajaa 40km) eikä laittanut valoa päälle eikä tehot hävinneet koko matkan aikana (sisälsi myös yhden sammutuksen).
Samalla tarkistin hehkun tulppien vastukset eikä ainakkaan yleismittarilla katsoen mikään ollut huono. Vaihdoin myöskin uudet hehkutulppien päihin tulevat liittimet jos ne olisi aiheuttanut hehkun ongelmaa. En tiedä auttoiko koska oli sen verran lämmintä vielä eikä auto yrittänyt hehkuttaa.
Kumminkin tällä hetkellä ainakin dpf:än aiheuttama moottorin vikavalo ei pala eli toivottavasti vika korjaantui kun laskuri nollattiin.
Siinä ohessa muutama kuva MES:sän näyttämistä tiedoista dpf:ään liittyen.
Samalla tarkistin hehkun tulppien vastukset eikä ainakkaan yleismittarilla katsoen mikään ollut huono. Vaihdoin myöskin uudet hehkutulppien päihin tulevat liittimet jos ne olisi aiheuttanut hehkun ongelmaa. En tiedä auttoiko koska oli sen verran lämmintä vielä eikä auto yrittänyt hehkuttaa.
Kumminkin tällä hetkellä ainakin dpf:än aiheuttama moottorin vikavalo ei pala eli toivottavasti vika korjaantui kun laskuri nollattiin.
Siinä ohessa muutama kuva MES:sän näyttämistä tiedoista dpf:ään liittyen.
- Liitteet
-
- Webp.net-resizeimage.jpg
- (352.92 KiB) Tiedosto ladattu 2284 kertaa
-
- Webp.net-resizeimage (1).jpg
- (250.64 KiB) Tiedosto ladattu 2284 kertaa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 P1206
Tuon perusteella mittarissa ollut alle 6tkm edellisessä DPF-vaihdossa. Eli lie jäänyt kertomatta eculle tuon vaihto...
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: 159 P1206
Vedetäänpä toi "toimii" lausunto takaisin koska jälleen kerran sama valo, samalla koodilla syttyi.
MES:illä katoin koodin ja se ehdotti pakkopolttoa. Päätin koettaa sitä, mutta kun auto lopetti putken polton tuli teksti että "particulate filtter temperature not reached". Auto tuntui käryävän todella paljon joten katsoin pohjan alle ja näin sulanutta muovia putken ympärillä, eli todella kuumana oli polton aikana kumminkin ollut. (Jos muistan oikein niin lämpötila oli jossain reilun 650°c hujakoilla parhaimmillaan)
No kun oli jäähtynyt hetken aikaa ja ajattelin käydä kokeilemassa oliko poltolla mitään vaikutusta niin huomasin käsijarrun jumittuneen. Tämä johtui polton aiheuttamasta kuumuudesta koska aikaisemmin käkkäri on toiminut moitteetta ja sitä on käytetty koko ajan, eli onnistuin vain kasaamaan ongelmia lisää.
Lisäksi ennen tätä polttoa clogging oli "not cloggeg" ja nyt se on "normal clogging" 69,87% aikaisemmin oli 23,96% eli huonompaan suuntaan mentiin.
Pikku hiljaa alkaa mietityttään toi kokonaan dpf pois repiminen ja ohjelmointi niin tästäkin ongelmasta pääsis kokonaan eroon...
MES:illä katoin koodin ja se ehdotti pakkopolttoa. Päätin koettaa sitä, mutta kun auto lopetti putken polton tuli teksti että "particulate filtter temperature not reached". Auto tuntui käryävän todella paljon joten katsoin pohjan alle ja näin sulanutta muovia putken ympärillä, eli todella kuumana oli polton aikana kumminkin ollut. (Jos muistan oikein niin lämpötila oli jossain reilun 650°c hujakoilla parhaimmillaan)
No kun oli jäähtynyt hetken aikaa ja ajattelin käydä kokeilemassa oliko poltolla mitään vaikutusta niin huomasin käsijarrun jumittuneen. Tämä johtui polton aiheuttamasta kuumuudesta koska aikaisemmin käkkäri on toiminut moitteetta ja sitä on käytetty koko ajan, eli onnistuin vain kasaamaan ongelmia lisää.
Lisäksi ennen tätä polttoa clogging oli "not cloggeg" ja nyt se on "normal clogging" 69,87% aikaisemmin oli 23,96% eli huonompaan suuntaan mentiin.
Pikku hiljaa alkaa mietityttään toi kokonaan dpf pois repiminen ja ohjelmointi niin tästäkin ongelmasta pääsis kokonaan eroon...
- Liitteet
-
- IMG_20191028_1457495451.jpg
- (359.04 KiB) Tiedosto ladattu 2103 kertaa
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: 159 P1206
Laitetaans nyt päivitystä tilanteen (ja hermojen) rauhoitettua.
Elikkäs käkkärin vaijereitten kuoret oli sulanut siitä keskikonsolilta lähdettäessä tunnelin päällä eikä liikkunut, eli uudet vaijerit paikoilleen. Sitten se pohjassa näkynyt muovi oli vain putken vieressä menevä suoja joka suli, eli mattoveitsellä sulanut osa poies ja takasin kiinni.
Ja tämän jälkeen koe ajamaan putkea koska valohan oli nollattu polton yhteydessä. Ja yllätys yllätys jostain itselle tuntemattomasta syystä valoa ei ole näkynyt onneksi (Koputus pöytään). Ajoa on tullut vajaan tuhannen kilometrin verran ilman mitään ongelmaa (ja putkelle en ole siis tehnyt fyysisesti mitään tämän kova onnisen pakkopolton jälkeen), eli toivoa paremman tulevaisuuden eteen on.
Lopputuloksena DPF saa pysyä paikoillaan kunhan vain suostuu toimimaan niin jääkarhut pelastuu ja katsastus mies pysyy tyytyväisenä, ja jos alkaa taas kettuilemaan niin se on hei hei putkelle.
Elikkäs käkkärin vaijereitten kuoret oli sulanut siitä keskikonsolilta lähdettäessä tunnelin päällä eikä liikkunut, eli uudet vaijerit paikoilleen. Sitten se pohjassa näkynyt muovi oli vain putken vieressä menevä suoja joka suli, eli mattoveitsellä sulanut osa poies ja takasin kiinni.
Ja tämän jälkeen koe ajamaan putkea koska valohan oli nollattu polton yhteydessä. Ja yllätys yllätys jostain itselle tuntemattomasta syystä valoa ei ole näkynyt onneksi (Koputus pöytään). Ajoa on tullut vajaan tuhannen kilometrin verran ilman mitään ongelmaa (ja putkelle en ole siis tehnyt fyysisesti mitään tämän kova onnisen pakkopolton jälkeen), eli toivoa paremman tulevaisuuden eteen on.
Lopputuloksena DPF saa pysyä paikoillaan kunhan vain suostuu toimimaan niin jääkarhut pelastuu ja katsastus mies pysyy tyytyväisenä, ja jos alkaa taas kettuilemaan niin se on hei hei putkelle.
- Liitteet
-
- Webp.net-resizeimage (2).jpg
- (312.01 KiB) Tiedosto ladattu 1677 kertaa