Tervehdys.
Meillä on 2010 Mito QV 170 hv. Autoa vaivaa sinnikäs ongelma. Check Suspension - merkkivalo ( iskarin kuva) palaa eikä sitä ole saatu sammumaan lukuisista yrityksistä / toimenpiteistä huolimatta. Autolla on ajettu 178000 km. Siihen vaihdettiin juuri sähköinen ohjaustehostin, toivoin että ongelma olisi poistunut vaihdon myötä, mutta eipä auttanut.
Autossa on DNA-systeemi,eli keskikonsolin katkaisijasta voi valita 3 eri ajo-ohjelmaa. Kun Check Suspension - valo palaa, systeemi kytkee iskarit jäykimpään asentoon ( Dynamic) ja auton kulku on pompottavaa.
Onko havaintoa mistä voisi hakea asiantuntija-apua, nyt kaivattaisiin ilmeisesti hieman syvempää paneutumista.
Mito QV 2010 DNA systeemi ongelma - Check Suspension valo
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mito QV 2010 DNA systeemi ongelma - Check Suspension val
Kysymys:
Miksi vaihdetaan ohjaustehostin, jos vikailmoitus on iskunvaimentimesta?
Onko iskarit OK?
Onko iskareiden johdot OK?
Miksi vaihdetaan ohjaustehostin, jos vikailmoitus on iskunvaimentimesta?
Onko iskarit OK?
Onko iskareiden johdot OK?
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mito QV 2010 DNA systeemi ongelma - Check Suspension val
Vikakoodit voisi hieman helpottaa tilanteen selvittelyä.
https://www.alfaowner.com/threads/check ... r.1104169/
https://www.alfaowner.com/threads/check ... r.1104169/
Re: Mito QV 2010 DNA systeemi ongelma - Check Suspension val
Ohjaustehostin oli rikki, tehostus meni itsestään pois päältä tosta vain, tyyppivika.Vaivasi pari vuotta, alkoi lievänä mutta paheni lopulta niin paljon että tehostin oli pakko uusia.
Vikakoodeja on luettu useaan otteeseen, mutta tarvis nyt lukea sellaisella testerillä jolla pääsee oikeasti syvälle. Toi ohjaustehostaja aiheutti paljon vikakoodeja, toissapäivänä tehostimen vaihdon jälkeen kun ne luettiin kaverin Delphillä niin koodeja ei löytynyt
Vikakoodeja on luettu useaan otteeseen, mutta tarvis nyt lukea sellaisella testerillä jolla pääsee oikeasti syvälle. Toi ohjaustehostaja aiheutti paljon vikakoodeja, toissapäivänä tehostimen vaihdon jälkeen kun ne luettiin kaverin Delphillä niin koodeja ei löytynyt
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mito QV 2010 DNA systeemi ongelma - Check Suspension val
Edeltäviä kommentteja kompaten vikakoodit auttaisivat asiaa. En tunne Delphia ja en tiedä mitä sillä saa irti, joten ehkä kannattaisi kokeilla MES:lla. Katso alueesi läheltä joku jolla on MES ja pyydä lukemaan koodit esim pientä korvausta tms vastaan. Jos sillä ei onnistu, niin sitten kait dealerin laitteilla? Käytännössä tuossa tulee päästä katsomaan mitä alustan ecu on asiasta mieltä.
Omaan ja nimim Billy käytännön kokemukseen nojaten, alustan erroria on pukannut, kun
* Iskareiden johdotuksessa on vikaa: autossa on 4 kulmaa eli 4 johdot. Oman auton viat ovat yleensä olleet jommassa kummassa (tai molemmissa) etuiskareiden johdoissa.
* Etuiskunvaimentajan kiihtyvyysanturi on hapettunut käyttökelvottomaksi. Käytännössä on todettu, että järjestelmä sietää yhden rikkinäisen, mutta ei kahta. (Huom! Billy aikoinaan huomasi, että autossa on kahdenlaisia kiihtyvyysantureita: suspension 2 kpl ja body 3 kpl. En tiedä miten nämä eroavat muuten kuin osanumeroltaan ja hinnaltaan.)
Vikakoodeilla tosiaan pystyisi haarukoimaan vikalähteen esim auton kulman, jolloin satunnaishäröily jäisi vähemmälle.
Omaan ja nimim Billy käytännön kokemukseen nojaten, alustan erroria on pukannut, kun
* Iskareiden johdotuksessa on vikaa: autossa on 4 kulmaa eli 4 johdot. Oman auton viat ovat yleensä olleet jommassa kummassa (tai molemmissa) etuiskareiden johdoissa.
* Etuiskunvaimentajan kiihtyvyysanturi on hapettunut käyttökelvottomaksi. Käytännössä on todettu, että järjestelmä sietää yhden rikkinäisen, mutta ei kahta. (Huom! Billy aikoinaan huomasi, että autossa on kahdenlaisia kiihtyvyysantureita: suspension 2 kpl ja body 3 kpl. En tiedä miten nämä eroavat muuten kuin osanumeroltaan ja hinnaltaan.)
Vikakoodeilla tosiaan pystyisi haarukoimaan vikalähteen esim auton kulman, jolloin satunnaishäröily jäisi vähemmälle.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Re: Mito QV 2010 DNA systeemi ongelma - Check Suspension val
Kiitos vastauksista, tarvii noi vikakoodit nyt lukea tarpeeksi syvälle menevällä laitteella, sittenhän pääsee pitemmälle. Boschin laitteellakaan ei päässyt tarpeeksi syvälle ja lisäksi toi rikkinäinen ohjaustehostin sekoitti pakkaa.