33:n jäähdyttimen ilmaus ja vähän muita kysymyksiä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

33:n jäähdyttimen ilmaus ja vähän muita kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Elikkä olisi tarkoitus vaihtaa termostaatti ja samalla nesteet tuohon 33 1.7 IE 8v :een. Askarruttaa vain että onko tuohon jäähdytinjärjestelmän ilmaamiseen mitään erikoisia jippoja vai riittääkö kun pitää paisuntasäiliön korkkia auki ja lämpöjä täysillä kun on laittanut uudet nesteet koneeseen. Ilmaantuuko noin?

Lisäksi noi päästöt taas korkealla. Pakoputki vuotaa vielä hieman, vaikuttaa päästöihin, mutta ilmeisesti kone saa liikaa bensaa. Olisiko tietoa miten lambda-anturin kunnon voisi tarkistaa? Se kyllä säätää, eli ei ole pimeänä mutta mistä tietää säätääkö se oikein?

Sekavia kysymyksiä, Toivotta´vasti joku osaa vastata jotain.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Lambda sekoo jos putki vuotaa vähänkin.

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

Minun käsittääkseni se paisunta säiliö on ylin kohta 33:n jäähdytys järjestelmässä, niin sitä ei tarvitse muuten ilmata muutakuin käyttääkonetta ja lisätä nestettä tarpeen mukaan.

Itse ainakin vaihdoin termarin silleen, että en edes laskenut nesteitä pihalleennen vaihtoa, vaan annoin tulla niistä termarien letkuista sen mitä niistä tuli ja vaihtamisen jälkeen lisäsin vaan nestettä tarpeeksi. Ihan hyvin se on sen jälkeen toiminut ja ei ainakaan 40tkm jälkeen ole mitään ongelmia ollut sen suhteen. Korjatkaa viisaammat mikäli ohjeistukseni oli pers...tä.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Kiitos neuvoista. Täytyy varmaan viikonloppuna vaihtaa se termari ja tilkkiä pakoputkea. Täytyis tämän vuoden puolella saada Alfa leimalle ja noi päästöthän on luonnollisesti päin mäntyä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

Ilmaus

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Varmin tapa saada ilmat pois on ajaa auto mäkeen sivuttain siten, että säiliö jää ylimmäksi. Sitten korkki auki ja kone käyntilämpöön, että termari aukeaa. Kierroksia voi vähän antaa veden kunnollisen kierron vuoksi. Jos ilmaa jää, on se yleensä lämppärin kennossa. Sen huomaa sitten talvella :shock:

My 2c

TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Ilmaus

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

TimoJ kirjoitti:Jos ilmaa jää, on se yleensä lämppärin kennossa
Eikös tuon nyt pysty estämään, kun laittaa ilmauksen ajaksi lämmityksen ja puhalluksen täysille :roll: . Ainakin kiertää nesteet joka paikasta.

Edit: niinno, puhallushan ei taida tuohon kiertoon vaikuttaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmaus

Viesti Kirjoittaja Hepa »

TimoJ kirjoitti:Moikka
Jos ilmaa jää, on se yleensä lämppärin kennossa. Sen huomaa sitten talvella :shock:
Taitaa olla kennossa ilmaa. On meinaan aika kylmä eikä kunnolla puhalla lämmintä vaikka kone olisi lämmin. Onko muiden 33:t lämpimiä?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Eipä ainakaan tuo meikäläisen 33 ole ollut kovin lämmin... Olen harkinnut kiertovesipumpun asentamista. Liekö kukaan sellaista jo kokeillut? Jos on, niin mistäköhän automallista sellaisen mahtaisi löytää?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Hyvin tarkeni 33 16V:ssä.

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

33:n lämmöt

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Kyllä minulla ainakin tarkeni. Lämppärin teho on kuitenkin niin vaatimaton, pienikin vika aiheuttaa palelua. Tarkistakaa että raitisilmaläppä menee kunnolla kiinni. Toiseksi jäähdytysjärjestelmään kertyy ryönää ja ruostetta, juoksevalla vedellä voi huuhdella puhtaaksi.

Lisäksi tarkkailkaa moottorin lämpöjä, jos ei nouse lämmöt kunnolla on vika yleensä termarissa. Kovilla pakkasilla olen käyttänyt muovilevyä syylarin edessä estämässä ajoviimaa. Laitoin sen siten että levyn ja syylarin väliin jäi rakoa, jos vaikka ruuhkassa tuuletin sattuisi pyörähtämään niin saa ilmaa. Ja 3/4 vain peittoon, tuulettimen puolelta vähän auki.

My 2c

TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

Shodan
Viestit: 30
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 22:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Shodan »

Ei ole tarvinnut 33:ssa palella, mutta eihän täällä etelässä ole pakkasiakaan :wink:
Ainut harmi on kitisevä puhallin, taitaa jäädä keväälle ennen kuin jaksaa repiä sen irti.
147 2.0 2005

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Jaahas, että pitäisi ihmisen kolmekolmosessa tarkeneman. No siinä tapauksessa jotain on varmaan vielä vialla tai sitten pitää muuttaa etelämmäs ;-)

Tähän mennessä tapahtunutta:
Kylmä -> peitto keulalle.
Kylmä -> raitisilmaläppä kiinni.
Kylmä -> lisää vaatetta.

Voisiko kenno siis olla ilmapuolelta tukossa ja puhallus tulee siten sen ohi? Toisaalta, puhallusilma kyllä lämpenee kun kaasuttelee hieman kovemmin, josta ajattelin vian olevan nestekierrossa. Ilmaa ei _pitäisi_ olla nesteen seassa.

Niin tosiaan, alkoihan se puhallinkin vinkua kesän joutenolon jälkeen :-(

EDIT: Ja lämmöt nousevat ja pysyvät normaalisti eli termostaatti lienee kunnossa.

Vastaa Viestiin