33:n jäähdyttimen ilmaus ja vähän muita kysymyksiä?
Valvoja: Moderators
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
33:n jäähdyttimen ilmaus ja vähän muita kysymyksiä?
Elikkä olisi tarkoitus vaihtaa termostaatti ja samalla nesteet tuohon 33 1.7 IE 8v :een. Askarruttaa vain että onko tuohon jäähdytinjärjestelmän ilmaamiseen mitään erikoisia jippoja vai riittääkö kun pitää paisuntasäiliön korkkia auki ja lämpöjä täysillä kun on laittanut uudet nesteet koneeseen. Ilmaantuuko noin?
Lisäksi noi päästöt taas korkealla. Pakoputki vuotaa vielä hieman, vaikuttaa päästöihin, mutta ilmeisesti kone saa liikaa bensaa. Olisiko tietoa miten lambda-anturin kunnon voisi tarkistaa? Se kyllä säätää, eli ei ole pimeänä mutta mistä tietää säätääkö se oikein?
Sekavia kysymyksiä, Toivotta´vasti joku osaa vastata jotain.
Lisäksi noi päästöt taas korkealla. Pakoputki vuotaa vielä hieman, vaikuttaa päästöihin, mutta ilmeisesti kone saa liikaa bensaa. Olisiko tietoa miten lambda-anturin kunnon voisi tarkistaa? Se kyllä säätää, eli ei ole pimeänä mutta mistä tietää säätääkö se oikein?
Sekavia kysymyksiä, Toivotta´vasti joku osaa vastata jotain.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Minun käsittääkseni se paisunta säiliö on ylin kohta 33:n jäähdytys järjestelmässä, niin sitä ei tarvitse muuten ilmata muutakuin käyttääkonetta ja lisätä nestettä tarpeen mukaan.
Itse ainakin vaihdoin termarin silleen, että en edes laskenut nesteitä pihalleennen vaihtoa, vaan annoin tulla niistä termarien letkuista sen mitä niistä tuli ja vaihtamisen jälkeen lisäsin vaan nestettä tarpeeksi. Ihan hyvin se on sen jälkeen toiminut ja ei ainakaan 40tkm jälkeen ole mitään ongelmia ollut sen suhteen. Korjatkaa viisaammat mikäli ohjeistukseni oli pers...tä.
Itse ainakin vaihdoin termarin silleen, että en edes laskenut nesteitä pihalleennen vaihtoa, vaan annoin tulla niistä termarien letkuista sen mitä niistä tuli ja vaihtamisen jälkeen lisäsin vaan nestettä tarpeeksi. Ihan hyvin se on sen jälkeen toiminut ja ei ainakaan 40tkm jälkeen ole mitään ongelmia ollut sen suhteen. Korjatkaa viisaammat mikäli ohjeistukseni oli pers...tä.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
Ilmaus
Moikka
Varmin tapa saada ilmat pois on ajaa auto mäkeen sivuttain siten, että säiliö jää ylimmäksi. Sitten korkki auki ja kone käyntilämpöön, että termari aukeaa. Kierroksia voi vähän antaa veden kunnollisen kierron vuoksi. Jos ilmaa jää, on se yleensä lämppärin kennossa. Sen huomaa sitten talvella
My 2c
TimoJ
Varmin tapa saada ilmat pois on ajaa auto mäkeen sivuttain siten, että säiliö jää ylimmäksi. Sitten korkki auki ja kone käyntilämpöön, että termari aukeaa. Kierroksia voi vähän antaa veden kunnollisen kierron vuoksi. Jos ilmaa jää, on se yleensä lämppärin kennossa. Sen huomaa sitten talvella

My 2c
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Ilmaus
Eikös tuon nyt pysty estämään, kun laittaa ilmauksen ajaksi lämmityksen ja puhalluksen täysilleTimoJ kirjoitti:Jos ilmaa jää, on se yleensä lämppärin kennossa

Edit: niinno, puhallushan ei taida tuohon kiertoon vaikuttaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Ilmaus
Taitaa olla kennossa ilmaa. On meinaan aika kylmä eikä kunnolla puhalla lämmintä vaikka kone olisi lämmin. Onko muiden 33:t lämpimiä?TimoJ kirjoitti:Moikka
Jos ilmaa jää, on se yleensä lämppärin kennossa. Sen huomaa sitten talvella![]()
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
33:n lämmöt
Moikka
Kyllä minulla ainakin tarkeni. Lämppärin teho on kuitenkin niin vaatimaton, pienikin vika aiheuttaa palelua. Tarkistakaa että raitisilmaläppä menee kunnolla kiinni. Toiseksi jäähdytysjärjestelmään kertyy ryönää ja ruostetta, juoksevalla vedellä voi huuhdella puhtaaksi.
Lisäksi tarkkailkaa moottorin lämpöjä, jos ei nouse lämmöt kunnolla on vika yleensä termarissa. Kovilla pakkasilla olen käyttänyt muovilevyä syylarin edessä estämässä ajoviimaa. Laitoin sen siten että levyn ja syylarin väliin jäi rakoa, jos vaikka ruuhkassa tuuletin sattuisi pyörähtämään niin saa ilmaa. Ja 3/4 vain peittoon, tuulettimen puolelta vähän auki.
My 2c
TimoJ
Kyllä minulla ainakin tarkeni. Lämppärin teho on kuitenkin niin vaatimaton, pienikin vika aiheuttaa palelua. Tarkistakaa että raitisilmaläppä menee kunnolla kiinni. Toiseksi jäähdytysjärjestelmään kertyy ryönää ja ruostetta, juoksevalla vedellä voi huuhdella puhtaaksi.
Lisäksi tarkkailkaa moottorin lämpöjä, jos ei nouse lämmöt kunnolla on vika yleensä termarissa. Kovilla pakkasilla olen käyttänyt muovilevyä syylarin edessä estämässä ajoviimaa. Laitoin sen siten että levyn ja syylarin väliin jäi rakoa, jos vaikka ruuhkassa tuuletin sattuisi pyörähtämään niin saa ilmaa. Ja 3/4 vain peittoon, tuulettimen puolelta vähän auki.
My 2c
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
Jaahas, että pitäisi ihmisen kolmekolmosessa tarkeneman. No siinä tapauksessa jotain on varmaan vielä vialla tai sitten pitää muuttaa etelämmäs ;-)
Tähän mennessä tapahtunutta:
Kylmä -> peitto keulalle.
Kylmä -> raitisilmaläppä kiinni.
Kylmä -> lisää vaatetta.
Voisiko kenno siis olla ilmapuolelta tukossa ja puhallus tulee siten sen ohi? Toisaalta, puhallusilma kyllä lämpenee kun kaasuttelee hieman kovemmin, josta ajattelin vian olevan nestekierrossa. Ilmaa ei _pitäisi_ olla nesteen seassa.
Niin tosiaan, alkoihan se puhallinkin vinkua kesän joutenolon jälkeen :-(
EDIT: Ja lämmöt nousevat ja pysyvät normaalisti eli termostaatti lienee kunnossa.
Tähän mennessä tapahtunutta:
Kylmä -> peitto keulalle.
Kylmä -> raitisilmaläppä kiinni.
Kylmä -> lisää vaatetta.
Voisiko kenno siis olla ilmapuolelta tukossa ja puhallus tulee siten sen ohi? Toisaalta, puhallusilma kyllä lämpenee kun kaasuttelee hieman kovemmin, josta ajattelin vian olevan nestekierrossa. Ilmaa ei _pitäisi_ olla nesteen seassa.
Niin tosiaan, alkoihan se puhallinkin vinkua kesän joutenolon jälkeen :-(
EDIT: Ja lämmöt nousevat ja pysyvät normaalisti eli termostaatti lienee kunnossa.