166 vaihdelaatikon irroitus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

166 vaihdelaatikon irroitus

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Palstan tekniiikkagurut hoi? Mahtuuko 166:n vaihdelaatikko tulemaan ulos lokasuojan kautta kunhan pyöränripustukset ensiksi purkaa edestä pois? Pitääkö apurunkoa löysätä vai riittääkö tila ilman tätäkin?

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: 166 vaihdelaatikon irroitus

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

onefromnorth kirjoitti:Palstan tekniiikkagurut hoi? Mahtuuko 166:n vaihdelaatikko tulemaan ulos lokasuojan kautta kunhan pyöränripustukset ensiksi purkaa edestä pois? Pitääkö apurunkoa löysätä vai riittääkö tila ilman tätäkin?
Itse itselleni vastaten. Mahtuu tulemaan kun apurunkoa pudottaa hieman toisesta reunasta alaspäin. Vaihteiston puoleiset apurungon pultit irti ja vastapäiset pultit löysälle. Ohjausvahteen pultit jotka kiinnittävät sen apurunkoon pitää myös löysätä irti, muuten ohjausvaihde pistää vastaan kun apurunkoa lasketaan.

Vaihdelaatikon poistaminen onnistuu yhdeltäkin mieheltä kunhan ensiksi hitsaa haarukkamaisen pyörillä varustetun pienen telineneen joka mahtuu lokasuojan aukosta sisään ja jonka varaan varaan laatikon painon saa ripustettua vaikkapa pienillä kuormaliinoilla. Omaani rakensin vielä pienestä pullotunkista korkeudensääkön jolla laatikkoa voi nostaa ja laskea.
Viimeksi muokannut onefromnorth, 24 Huhti 2013, 13:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 166 vaihdelaatikon irroitus

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Aika kauan kesti vastauksen saaminen :)
Yksin tuli täälläkin laatikko irroitettua "norsua" apuna käyttäen. Iskaritolppa oli pois, mutta apurungon kiinnitykseen en koskenut. Kyseessä oli 3.0 -versio.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: 166 vaihdelaatikon irroitus

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Tätä remonttia tuli harkittua kohtuullisen huolellisesti, lähemmäs 10v :mrgreen: Ja samasta autoyksilöstä oli nytkin kyse. Silloin vaihteisto jäi irrottamatta kun huono ykkösen synkronointi ei riittävästi haitannut. Reilut 100tkm ja vajaa kymmenen vuotta myöhemmin paineasetelmasta läpi itsensä syönyttä painellaakeria ei niin vain voinut sivuuttaa.

Jäi tuossa edellä mainitsematta vielä se, että apurungon pudotuksen lisäksi konetta piti hiukan nostaa että homma onnistui. Näin apurungon laskutarve jäi pienemmäksi.

Tuossa oli lisähaasteena se, että talli oli niin kapea että vain toisella puolella autoa pystyi työskentelemään. Tästä johtuen toisen puolen apu-vetoakselia ei saanut poistettua. Tämä taas aiheutti sen että laatikkoa piti vetää koneesta poispäin sitä pyöräyttämättä kunnes apu-vetoakseli oli vetopyörästöstä ulkona. Tämä ei ollut mahdollista kun vetoapyörästö osui apurukoon jo vaihteistoa muutama sentti koneesta poispäin vedettäessä. Ilman tuota toisen puolen vetoakselia laatikon olisi ehkä saanut käännettyä niin että apurungon yli olisi päästy. Mahdollisesti myös pelkästään konetta nostamalla apurungosta olisi päässyt yli. En raaskinut niin pajjoa konetta kuitenkaan nostaa kun säälitti moottorin kiinnitystyynyt ja pakoputen joustonivelet.

Sisälokasuoja ja etujousitus kokonaisena pakettina oli poistettu autosta kun halusin maksimoida käytettävissä olevan työtilan ja minimoida ahtaiden paikkojen läpi pujottelemisen aiheuttaman ähisemisen ja puhisemisen.

Minkälainen työkalu on "norsu"?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 166 vaihdelaatikon irroitus

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Hatun noston arvoinen suoritus :wink:

"Norsu", eli korjaamonosturi.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: 166 vaihdelaatikon irroitus

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Abarth kirjoitti:Hatun noston arvoinen suoritus :wink:

"Norsu", eli korjaamonosturi.
Kolme vuotta tuolla kertaa seuraavaa autoa etsiskelin. Eli ei tuota ainakaan alle kymmenen vuoden voi vaihtaa poisakaan. Tulee muuten huono hyötysuhde. Onneksi Alfat kestää ja kestää...

Norsu - ahaa - tuttu laite - tuntematon nimi. Tuollainenkin arsenaalista löytyy, mutta ei se tuonne ahtaaseen vanhaan talliin olis mitenkään auton kanssa mahtunut. Uusi talli rakenteilla mutta ei valmistunut ajoissa.

Vastaa Viestiin