164 moottorinlämmitin rapina...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

164 moottorinlämmitin rapina...

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Onkos niin että kuusnepoissa on kaikissa tuo noottorinlämmitin tuossa syyläriin menevässä alavesiletkussa? Mulla on nyt huoli tuon värkin toiminnasta; lieneekö tuo koko kolmen vuoden aikana toiminut ollenkaan...

Tänään laitoin koslan ekaa kertaa tänä talvena letkun varteen ja tavanomainen rutina alkoi heti kun sain ajastimen säädettyä kohdalleen. Muutaman tovin puuhastelin siinä auton kimpussa (revin ovia auki ja kirosin perkeleesti) ja menin kokeilemaan että lämpeneekö tuo koko letku ollenkaan. Oli jääkylmä. Mitäs helevettiä!?! Pitää kohta käydä kokeilemassa uudestaan mutta eikös tuon pitäisi olla tuon letkun tienoon lämmennyt jo esim. puolessa tunnissa ihan selvästi (4 astetta pakkasta) niin että tuntee käsipelillä.

Meinaako tuo lämmittimen rutina sitä että värkki toimii vai mistä se ääni tulee? Perkele jos kapine on rikki niin maksaa Motonetissäkin saatanalliset 80 ; Jumalauta töpselissä oleva metallikiekura!!!

164-2,0 --93 Defa-elementti (letkuun). . . . . . . . . . . 45-9420 79.50 ???

Saako tuommoista elementtiä mistään halvemmalla esim. romikselta jostain ladasta vai onko niissä kaikissa lohkolämmitin..?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Itse asensin juuri 166:een (2.0 TS) Defa letkunlämmittimen. Tutkin sen toimintaa --10C pakkasessa. Tunnin päälläolon jälkeen paisuntasäiliö tuntui käteen selvästi lämpimältä, eli kyllä sen letkunkin siellä alhaalla pitäisi tuntua lämpimältä.

Mitään ääntä (lukuunottamatta aivan aavistuksenomaista kohinaa) tuosta lämmittimestä ei kuulunut. Ääni voisi johtua kiehuvasta vedestä. Tähän voisi olla syynä ilmakupla alavesiletkussa (epätodennäköistä jos järjestelmässä on yleensäkkään vettä) tai vaikkapa kalkkeutunueesta/likaantuneesta lämmitysvastuksesta joka estää lämpöä siirtymästä vastuksesta veteen. Omituiselta kuulostaa jokatapauksessa. Jos laitteesta kuuluu ääntä, vastus vaikuttaisi kutenkin olevan kunnossa. Jossain tällä palstalla taidettiin mainita, että V6 koneen tapauksessa letkulämmitin ei toimi kovin hyvin koska vesi ei lähde kiertämään koneessa vapaasti. Tämä voisi olla selitys tuohon ääneen. Jos vesi ei kierrä, lämmitin kiehuttaa vettä paikallisesti.

Lämmittimen sähköisen kunnon voit testata yleismittarilla. Kiinnitä liitosjohto autoon ja mittaa yleismittarin ohmi-alueella sähköpistokkeen "tappien" välinen resistanssi. Pitäisi olla luokkaa 135 ohmia. Jos näyttää ääretöntä tai megaohmeja , lämmitysvastus on palanut poikki tai johdoissa on kosketushäiriöitä.

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

No kyllä pitäisi lämmetä ihan lämpimäksi venttiilikoppaan asti jos pari tuntia lämmittää nollakelillä. Mulla on Calixin letkulämppäri TS:ssä.

Meinaakko, että kestää hyvin kylmänä ajoa ja lämpenee nopeasti, kun nyt vasta lämmittelet. Mä en raaski alle +5 startata kylmänä. Sittenkin öljynpaineet on 7bar, vaikka on lievää täyssynteettistä (5W40).

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Jaahap, kävin puristelemassa tuot alavesiletkua/vastusta reilun tunnin lämpenemisen jälkeen ja kylmältä tuntui... toisaalta venttiilikoppa tuntui miedosti lämpimältä. Kaipa se sitten toimii ja tuo lämmin vesi nousee sieltä letkusta koneen yläosaan ja itse letku ei edes kunnolla lämpene. Miten lienee. Kone käynnistyy kyllä aina nikottelematta lämmitti sitä tai ei. Lämpömittari ei kyllä koskaan hievahdakaan konetta kännistäessä eikä lämmintä ilmaa kyllä tunnu tulevan puhaltimesta yhtään sen nopeampaa kuin kylmästä koneesta.

Tuo aikaisemmin mainitsemani rapinahan kuuluu vain jonkin aikaa lämmittimen kytkemisen jälkeen eli ei jatkuvasti rapise. Perheemme kaikki autot (muistan ainakin 6 kpl) aikojen alusta asti ovat kyllä rutisseet hetken aikaa kun ne on kytketty johtoon joten siinä ei mielestäni ole mitään ihmeellistä. Haluaisin vain tietää mistä tuo ääni tarkalleen tulee eli mikäs perkele siellä turajoi.

Mulla on tapana ruveta lämmittelemään autoa vasta joskus -5 asteen kylmemmällä puolella ja tuleepa tuo joskus korvessa yli kymmenenkin asteen pakkasessa rohjautettua käyntiin ilman lämmitystä. On ainakin kolme talvea pysyneet puolisynteettiset öljyt sisällä eikä käynnistymisen kanssa ole koskaan ollut ongelmia... kyllähän tuo varmasti kuluttaa vähän konetta ja paineet on korkealla mutta kun on jo nuin vanha auto niin ei jaksa stressata.

Edesmenneelle ukilleni oli kunniakysymys että auto (tai siis Lada) lähti käyntiin ilman lämmitystä vaikka kolmenkymmenen asteen pakkasessa joten eipä tuo oikein ikinä johtoa nähnytkään. Pahaa teki vierestä katella kun silloin aikanaan uutta autoa ei koskaan lämmitetty vaikka Lada olikin... vaikka ainoa ehjä osa tuossa autossa taitaa tällä hetkellä olla kone :lol:
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no pitäis lämmetä jo kovastikkin..taitaapi olla vastus paskana ja noita ei kyllä käytettyjä kannata laitella, eli ei muuta kuin uutta ostamaan.. :wink:

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Lada, da! Nappisilmässäkin sai kääntää imuilmanoton kesällä viileälle osastolle, seikka jota vakio 75TS:ssa ei ole. Jokuhan on rakentanut näihin lämmintä ilmaa imeäkseen putken pakosarjan päälle, mutta unohtanut, että Suomessakin on kesä.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu allekirjoittaneen 75-Americassa oli aikanaan tuommoinen viritys,ilmanpuhdistajan koteloon oli kiinnitettu metalliputki joka oli vetäisty sitten pakosarjan kupeeseen, lisäksi putkeen oli lisätty sellainen läppä jolla lämmityksen sai pois päältä..tiedä sitten oliko tuosta nyt vastaavaa hyötyä.. :)

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Mulla on ts:n letkulämppärissä joku perhanan suojalaite, joka pätkii sitä lämmitystä . 90 lämpiää kovillakin pakkasilla selvästi sillä omalla letkulämmittimellään . Niin 75:ssä caliks ja 90:ssä defa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 164 moottorinlämmitin rapina...

Viesti Kirjoittaja Epezi »

pulukka kirjoitti:Onkos niin että kuusnepoissa on kaikissa tuo noottorinlämmitin tuossa syyläriin menevässä alavesiletkussa?
Onkohan noin... ainakin itse olen kuvitellut että omassani olisi lohkolämmitin :roll: en tosin nyt kauhean tarkkaan asiaa ole tutkinut, sillä olen pitänyt sitä itsestään selvyytenä. Kaippa tuo pitäsi tarkistaa, mutta ei nyt sillä auto on tallissa ja siellä on pimeetä ja kylmä...

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

märillä sylinterinputkilla varustetuissa alfan moottoreissa ei ole lohkossa paikkaa vastukselle..

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ja sama suomeksi? :oops:

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Eli alulohkoisissa kuten sulla, ei ole paikkaa vastukselle :wink:
- Alfaholic -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ookkei... tack so mycket!
Enemmän ihmettelin tuota "märät sylinteriputket" termiä.... ilmeiseti jotain koodikieltä :roll:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

tarkoittaa: lohko on tavallaan sisältä ontto ja lohkon sisältä taas löytyy sylinterinputket jotka taas täysin jäähdytysnesteen ympäröimät mistä tulee sitten nimitys märät sylinterinputket... :wink:
Viimeksi muokannut 90, 18 Marras 2004, 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Tossa sylinteriputket ovat irralliset, tiivistein suljettu lohkoon.
Eli koneremppa on helppo: uudet putket ja männät.
ei porausta :mrgreen:
- Alfaholic -

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Jappe kirjoitti:Tossa sylinteriputket ovat irralliset, tiivistein suljettu lohkoon.
Eli koneremppa on helppo: uudet putket ja männät.
ei porausta :mrgreen:
Siis täh, tuossa omassa -89 TS kuusnepassanikinko on tuommonen viritys? Voin siis pulttailla kannen irti, repiä ontossa alulohkossa olevat sylinterinputket irti ja nikkaroida mäntiin uudet renkaat (+ehkä männät) ja laittaa uudet putket tilalle; kone kasaan ja kone on kuin uusi kiertokankea ja venttilikoneistoa lukuunottamatta???

Kaikkea sitä tällä palstalla oppiikin... no jo on perkeles :-D
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Näinhän se on :wink:
- Alfaholic -

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Se on juuri näin :-D Ja sehän näissä nelkkukoneissa on sitä parasta :-D

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Tarviiko niitä kovin useinkin vaihtaa jos se kerta niin loistava ominaisuus on? Monissa muissa vehkeissä kun koko auto alkaa olla valmis varaosiksi siinä vaiheessa kun sylinterit on kulunut liiaksi... :mrgreen:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Niko Tuomola kirjoitti:Se on juuri näin :-D Ja sehän näissä nelkkukoneissa on sitä parasta :-D
no mutta mutta, kutonenhan on tehty samalla periaatteella..jakopäässä taitaa olla se suurin ero... :)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

No on ne muutkin alukoneet putkitettu.Kuivana tai märkänä.Puhtaan alumiinin kestävyys vois olla rajoitettua.Tuossa jos etuja etsii niin vois vaikka lisätä että putkittamalla saa iskutilavuutta lisää.Kunnostus onnistuu "helpommin".Toki autot ruostuu mutta Alfa kannattaa säilyttää...siksi putket. :wink:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Do dii, ja taas ollaan yhtä asiaa fiksumpia :mrgreen:

Vastaa Viestiin