Alfa 164 -90 ABS

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Alfa 164 -90 ABS

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ei toimi. mikään varoitusvalo ei pala ja auton edelliset omistajat ovat olleet kohtuu varakkaita joten ihmettelen miksi rikki(?) mennyttä abs:ää ei ole korjattu vaa kenties peitetty jäljet poistamalla varoitusvalot sun muut. mikä on luultavasti vikana ja kuinka vaikeeta (eli kallista)saada pelittään?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Aika yleinen syy (monissa automerkeissä) on jonkun pyörän pyörimisanturin rikkoutuminen. Tietysti kannattaa katsoa myös noiden antureiden/koko hässäkän liitokset ja johdot, suihkia crc:tä ja heilutella liittimet läpi. Jos vika on anturissa, uusi maksanee >50 riippuen merkistä ja mallista. Jos vika on elektroniikassa ja tai itse ABS yksikössä, voi olla vaikeampi löytää itse ja varmasti maksaakin paljon enemmän :roll:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pantti »

Ainakin saman ikäisessä Lancia Themassa rikkinäinen pyörimisanturi sytytti ABS:n valon. Anturilla oli hintaa muistaakseni noin 150eur.

Jos putsaat ja avaat liitokset, niin ne kannattaa mitata yleismittarilla samalla. Johdinten välillä on resistanssia muistaakseni noin 800kohm. Lisäksi kannattaa mitata että johtimet eivät ole maissa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Rasvis taisi ainakin jokusen kerran uusia pyörimisanturin kun "korjasi" autoaan :mrgreen: Taisi olla herkkiä hajoamaan tuossa kuusnepassa..

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Syttyykö ABS merkkivalo edes käynnistyksen yhteydessä? Jos ei syty, on elektroniikkayksikkö ihan pimeä, ko. merkkivalo palanut (tai otettu pois) tai sulake irroitettu. Jos lamppu on poistettu, jossain muualla on ollut vikaa ja on haluttu että auton saa katsastuksesta läpi. Tietysti tosi kiero kaveri johdottaa ko. lampulle sähköt jostain muusta merkkivalosta ja saa asian näyttämään siltä että kaikki on kunnossa (välähtää käynnistettäessä mutta ei muuten syty).

Yksi syy sulakkeen poistamiseen on se, että auton omistaja (tai elämänkumppani) ei ole tykännyt ABS-toiminnasta. Nuo ensimmäisen sukupolven ABS:t on aika äänekkäitä/poljinta täristäviä. Tiedän ainakin yhden tapauksen jossa ABS on pitänyt poistaa "hellasärön" takia. Tyttöystävä ei muuten suostunut ko. autolla ajamaan. Sellaistakin kommenttia on kuulunut, että nuo varhaiset ABSt pidentävät liukkaalla jarrutusmatkaa/vaikeuttavat auton hallintaa. Ja järjestelmä on tästä syystä otettu pois päältä. Lähinnä tuossa voisi tulla kyseeseen joku "sporttista" ajotapaa harrastava kuski.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kiitos kaikista neuvoista ne olivat hyviä.. taidan jättää koko asian tutkimisen sikseen hinnan, selvityksen vaikeuden ja etenkin tuon jälkimmäisen kommentin ansiosta joka pitää varmasti kohtalaisen paikkansa. ja minähän olen rallikusti :mrgreen: Laitoin muuten juuri talvivanteet ja ne olisivat tarvinneet sovituspalat eli vanteen keskiöllä ei nyt ole mitään virkaa :O toivottaavasti pysyvät kiinni niinkuin apurini kertoili että mahikset ovat hyvät. Veikkaan muuten että ABS :n korjaus olisi autossani erittäin kallista koska se on jätetty korjaamatta. Eikä mulla oo varakaan. (opiskelija kolmen litukan alfonsolla :mrgreen: )
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyselin tuossa joku aika takaperin Siltaselta (lue: Delta) ABS antureita, ihan vaan jotta tiedän mitä ne maksaa. Summa oli sen verran suuri, että autuaasti olen unohtanut kyseisen summan, mutta taisi lähennellä paria sataa :crazyeyes: , per anturi :shock: . Jos oli paketti, jossa kaikki neljä niin sitä en kysynyt, hinta oli hirveä.

Omassani on (ehkä) parhaat ABS jarrut, joita olen itse liukkaalla käyttänyt. Johtuisiko sitten siitä, että edustavat hieman vanhempaa sukupolvea ja sallivat pyöriin reilumpaa lukkiutumista, mutta huoletta voi jarru pohjassa kääntää liukkaalla (ei liian kovassa vauhdissa) ja kääntyy silti.
Mitä kovempaa runttaa poljinta, sen paremmin pysähtyy, kuten kaikki ABS:t.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Bosch:n edustajalta hintaan 130/kpl. Deltassa taisi olla 200 paikkeilla?

ABS antureiden, resistanssi pitää olla n. 1Kohm paikkeilla +-100ohm.

Nuo anturit ovat riesa 164:ssa muuten toimii ok mutta sateella ABS valo syttyy aina. Paikallistin vian oikean etuanturin liittimeen (vastus 0 ohm) puhdistin liittimen ja laitoin johtavaa maalia nastoihin. Toimi pitkään mutta vika palasi p...kele. Taitaa vikapaikka olla jossain muuallakin.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

132 Coupe
Viestit: 247
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Punkalaidun

Yleinen vika

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

on aikaansaatu takaiskareita vaihtaessa. Takapään antureita saa sopimaan aika monesta merkistä, ainakin Croma, Thema ym.. Jos löydät vain vääränpuolen anturin ei muuta kuin poralla uusi reikä sivuun +kierteet ja anturi paikalle..

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ricambi kirjoitti:Deltassa taisi olla 200 paikkeilla?

Nuo anturit ovat riesa 164:ssa muuten toimii ok mutta sateella ABS valo syttyy aina.
Kyllähän minä sitten oikein sen hinnan muistin.
Ei se valo nyt ihan aina sateella syty :mrgreen: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Alfissimo kirjoitti:
Ricambi kirjoitti:Deltassa taisi olla 200 paikkeilla?

Nuo anturit ovat riesa 164:ssa muuten toimii ok mutta sateella ABS valo syttyy aina.
Kyllähän minä sitten oikein sen hinnan muistin.
Ei se valo nyt ihan aina sateella syty :mrgreen: .
Kyllä se vaan syttyy, omassa autossani nimittäin :evil:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos valo syttyy sateella niin anturi ei taida olla tiivis.

Vain silloin tällöin kiukuttelevan anturinkin löytää aika helposti kun tökkää oskilloskoopin anturin johtoon ja pyörää pyöritellessä tsekkailee signaalin puhtautta. Kai teillä kaikilla muillakin on omat oskilloskoopit? :mrgreen:

Jos nyt jollakulla on innostusta niin saa sitä skooppia lainata kunhan tulee paikan päälle Nurmijärvelle asiaa tutkimaan.
- Epäkelpokeräilijä -

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Toki löytyy skooppi, eihän noista autosähköhommista muuten tule mitään 8) Piirianalysaattori ja logiikka-analysaattori löytyy myös. Ja sitten joitain tavallisempia mittalaitteita kuten palkkigeneraattori ja ULA-testilähetin. Onneksi noita ei ole (vielä) tarvittu autoremonteissa :shock:

Vastaa Viestiin