Ostamassa 75 2.0TS, tietoa?
Valvoja: Moderators
Ostamassa 75 2.0TS, tietoa?
Elikkäs, mitäs yleensä kannattaa kattoa muuta ku nuo takakaaret ja muutama muu paikka pohjassa ruosteista? entä konehuone? mitä tarkistettavaa? löytyykö oulusta gurua joka vois kuunnella laakerit yms? mitäköhän tuon kiihtyvyydeksi luvataa 0-100km/h? ja mitenkäs turbotuksen kannalta, onko helppo vaihtoehto? paljonko on semmonen hyvä hinta muutaman vuoden seisseelle, ainoastaan välillä vähän käyty hiiriä hätistelee ja vuosittain katastaan, ajettu jotai alle 200tkm?, ruosteettomalle yksilölle?
Siinäpä vähän kysymisiä.
Siinäpä vähän kysymisiä.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....
Ekaksi hinta, jos oikeasti kaikin puolin huippukuntoine niin hinta voisi kivuta johonkin 3500-4000 euroon. Perussiisti mutta ei täydellinen niin hinta jotain 2000E pintaan, myös ikä vaikuttaa vanhimmat kun on -87 ja uusimmat rekisteröity -92.0-100km/h tehdas ilmoitettu useimmiten 8,2s, todellinenkin varmaan alle 8,5 sekkaa. Vaikka eipä tuolla kyllä isoa merkitystä ole. Turbotus ei välttämättä kovin järkevää kun alkuperäistä 1.8 turboakin on tehty, jos auto on vähäpäästöinen niin homman kannattavuus laskee entisestään
Vikakohteitahan tuossa on vaikka kuinka, tässä yleisimpiä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3857
Vikakohteitahan tuossa on vaikka kuinka, tässä yleisimpiä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3857
"For the 75TS we use on the Nurburgirng we didn't change anything in the engine because we feel the package is just right. Also upgrading the 75TS can get extremely expensive if you want let's say 200hp out of it. Or you spend a few thousand of euro's only for a few hp in return."
Näin sanotaan täällä: http://www.alfaromeo-performanceparts.c ... r_eng.html
Näin sanotaan täällä: http://www.alfaromeo-performanceparts.c ... r_eng.html
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8 ... ensatankki
Minun ja muiden kokemuksia, samat tiedot saattaa löytyä 75:sen tyyppiviat -kohdastakin.
Ja viimeksi autooni uusittiin kardaanin rättinivelet ja takajarrulevyt. Toinen oli haljennut. Se tuskin kuitenkaan on tyyppivika.
Minun ja muiden kokemuksia, samat tiedot saattaa löytyä 75:sen tyyppiviat -kohdastakin.
Ja viimeksi autooni uusittiin kardaanin rättinivelet ja takajarrulevyt. Toinen oli haljennut. Se tuskin kuitenkaan on tyyppivika.
Näin muukkosella joskus koneen, josta oli otettu reilut 180 heppaa (dyn oliuska koneen päällä). Eikä hintakaan ollut älytön. Nokat, imu, pako, ohjaus ja lisäsuuttimet siihen oli laitettu.Savo kirjoitti:"For the 75TS we use on the Nurburgirng we didn't change anything in the engine because we feel the package is just right. Also upgrading the 75TS can get extremely expensive if you want let's say 200hp out of it. Or you spend a few thousand of euro's only for a few hp in return."
Näin sanotaan täällä: http://www.alfaromeo-performanceparts.c ... r_eng.html
Minäkin harkitsen 75:sen hankkimista ihan siksi, että tällä saitilla ei pidetä oikein minään ellei tallissa ole kunnon vuosikerta-alfaa
Helskutti, jos näin on niin sehän olisi hyvä vaihtoehto (siis 180 hv TS) V6 kolmepistenollalle. Vääntöä ei tietysti tule niinkuin isommassa koneessa. Mitähän tuo mahtaisi maksaa, jos samalla teettää koneremontin. 3000-4000 ? Nykyiseen 220 tuhatta ajettuun tessuuni on kuitenkin laitettu jonkun verran rahaa. Jos saman ruljanssin aloittaa V6:sen kanssa, niin taas palaa rahaaalfista kirjoitti:Näin muukkosella joskus koneen, josta oli otettu reilut 180 heppaa (dyn oliuska koneen päällä). Eikä hintakaan ollut älytön. Nokat, imu, pako, ohjaus ja lisäsuuttimet siihen oli laitettu.Savo kirjoitti:"For the 75TS we use on the Nurburgirng we didn't change anything in the engine because we feel the package is just right. Also upgrading the 75TS can get extremely expensive if you want let's say 200hp out of it. Or you spend a few thousand of euro's only for a few hp in return."
Näin sanotaan täällä: http://www.alfaromeo-performanceparts.c ... r_eng.html
Minäkin harkitsen 75:sen hankkimista ihan siksi, että tällä saitilla ei pidetä oikein minään ellei tallissa ole kunnon vuosikerta-alfaa
Seiskavitonen kannattaa hankkia hauskojen ajo-ominaisuuksein takia. Tasapainoista takavetohuvia (siis minussakin asuu pikku-ammari) ilman ilonpilaajia (siis turhaa elektroniikkaa). Toki arkiajoon löytyy parempiakin autoja.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no allekirjoittaneella on kokemusta sekä 75 TS että V6:n ruuvaamisesta ja mitään halpaa lystiä se ei ole jo0s uusista osista alkaa tekemään joten suosittelen suorilta sen kutosen ostamista jos hyvä löytyy...
liikuthan oli liki kolmelitraisen luokkaa muutta huudattamaan joutui melkoisesti ei lähellekkään samaa alavääntöä.
koneeseen ja virittelyyn meni liki 30 tuhatta mummoa(n 4500) kun uusista osista teki...tosin aikaa tästä on jo puolenkymmentä vuotta.
että silleen..
liikuthan oli liki kolmelitraisen luokkaa muutta huudattamaan joutui melkoisesti ei lähellekkään samaa alavääntöä.
koneeseen ja virittelyyn meni liki 30 tuhatta mummoa(n 4500) kun uusista osista teki...tosin aikaa tästä on jo puolenkymmentä vuotta.
että silleen..
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Jos meikäläinen haluaisi ts:stä 180 paukkua, niin yrittäisin seuraavilla eväillä:
-Läppärunko
-Nokat
-Kevennetty vauhtipyörä
-Portattu kansi
-Ohjelmoitava ruisku, esim. megasquirt
-Hengittävä putkisto ja ilmansuodatin
-Säädettävä bensanpaineen säädin tai isommat suuttimet
näiden lisäksi tarvitaan osaava säätäjä ja tehodynamometri.
Vaihteiston puhutaan kestävän n.250 heppaa, mutta jos meinaa kunnolla kieppiä antaa, niin sintterikytkintä, uusia syncroja ja kevennettyjä hammaspyöriä suosittelisin.
Kallista on vaparin virittäminen, että ihan harrastepohjalta se kannattaa ottaa.
-Läppärunko
-Nokat
-Kevennetty vauhtipyörä
-Portattu kansi
-Ohjelmoitava ruisku, esim. megasquirt
-Hengittävä putkisto ja ilmansuodatin
-Säädettävä bensanpaineen säädin tai isommat suuttimet
näiden lisäksi tarvitaan osaava säätäjä ja tehodynamometri.
Vaihteiston puhutaan kestävän n.250 heppaa, mutta jos meinaa kunnolla kieppiä antaa, niin sintterikytkintä, uusia syncroja ja kevennettyjä hammaspyöriä suosittelisin.
Kallista on vaparin virittäminen, että ihan harrastepohjalta se kannattaa ottaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kokeilin Abarthin teeässää Colombo&Barianin "vääntönokilla" ja ne ainakin tuntuivat aikas päteviltä. Jos tuota haluaa virittää jotenkuten kohtuullisella rahalla niin tiukemmat nenäkepit, avarampi putkisto ja joku halpa mutta säädettävä tee-se-itse-ruisku voisivat antaa aika hyvän lopputuloksen.
Veekutonen on tietysti vääntävämpi laite, mutta on nelosessakin puolensa; osia saa halvemmalla ja helpommalla, konehuoneessa on paremmin tilaa rassata ja auto on kevyempi ja (kuulemma) tasapainoisempi ajaa.
Veekutonen on tietysti vääntävämpi laite, mutta on nelosessakin puolensa; osia saa halvemmalla ja helpommalla, konehuoneessa on paremmin tilaa rassata ja auto on kevyempi ja (kuulemma) tasapainoisempi ajaa.
- Epäkelpokeräilijä -
Ja yllättävän kulkeva. Mielestäni kunnossa oleva 75TS vastaa kaasuun paremmin kui 156 2.0 TS. Painoeroa taitaa olla paljon enemmän kuin tehoeroa.
Tuumailen 75:sen keventämistä ankaralla kädellä. Jopa rata-lookkiin asti, mutta aihioni on aivan liian siisti. Siinä on mm. erittäin hieno puolinahkapenkkisarja. En ole nähnyt niitä monia, ovatkohan harvinaisia?
Mutta miten muuten tuo keventäminen, onko kokemuksia paljonko romua autosta voi irrottaa?
Tuumailen 75:sen keventämistä ankaralla kädellä. Jopa rata-lookkiin asti, mutta aihioni on aivan liian siisti. Siinä on mm. erittäin hieno puolinahkapenkkisarja. En ole nähnyt niitä monia, ovatkohan harvinaisia?
Mutta miten muuten tuo keventäminen, onko kokemuksia paljonko romua autosta voi irrottaa?
On tuo 8V TS luonteeltaan aika toisenlainen moottori käsittääkseni kuin 16V.alfista kirjoitti:Ja yllättävän kulkeva. Mielestäni kunnossa oleva 75TS vastaa kaasuun paremmin kui 156 2.0 TS. Painoeroa taitaa olla paljon enemmän kuin tehoeroa.
Mutta miten muuten tuo keventäminen, onko kokemuksia paljonko romua autosta voi irrottaa?
Kaikki verhouksen osat ja turhat penkit voi viskasta menemään turvallisin mielin.
Jos haluaisin TS:stä
A: 155hv
- ohjelmoitava boxi esim megasquirt.
- MAP anturi AFM:n tilalle
- 98E tankkiin
- imuputkien sovitus imusarjaan vaikkapa virsikirjaa pyörittämällä
- ilma suoraan nokalta vakioputsarin läpi
n250-300 + työtä tai valmis boxi ja enemmän rahaa
B: 155-165hv, lisäksi: (vaihtoehto, jos moottorin sisuskalut menee uusiksi)
Nord -moottorin kiertokanget (1mm pidemmät)
tai vaihtoehtoisesti 155:n mäntäsarja
= puristuksia lisää
+ 500 ? Liian tyyristä.
uudet laakerit ja tiivisteet
+ 400 ?
+ CB katunokat ? tai sitten vakionokkien muokkaus. (imunokassa kannattaisi säilyttää tuo muuttuva ajoitus katukäyttöä ajatellen)
C: 180hv
- 46mm / 39mm venttiilit
- kannen porttaus
- tasapainotus
- jyrkemmät nokat
- uusi imusarja
- parempi pakosarja
huhuu
D:
- entistäkin rajummat nokat (goodbye tyhjäkäynti)
- puristukset 12:1 tai jotain
- pakosarjan optimointi
- 155:n kansi??
- imusarjan optimointi
- suorasytytys
????
T: 200hv+ ajettava moottori
- turbo + välijäähdytin + tilpehööri
- öljynjäähdytin
- 8:1 - 9:1 puristukset (kuparitiiviste / männät (Lancia 8V?))
- MAP
- ohjelmoitava boxi
n. 2000-4000
A: 155hv
- ohjelmoitava boxi esim megasquirt.
- MAP anturi AFM:n tilalle
- 98E tankkiin
- imuputkien sovitus imusarjaan vaikkapa virsikirjaa pyörittämällä
- ilma suoraan nokalta vakioputsarin läpi
n250-300 + työtä tai valmis boxi ja enemmän rahaa
B: 155-165hv, lisäksi: (vaihtoehto, jos moottorin sisuskalut menee uusiksi)
Nord -moottorin kiertokanget (1mm pidemmät)
tai vaihtoehtoisesti 155:n mäntäsarja
= puristuksia lisää
+ 500 ? Liian tyyristä.
uudet laakerit ja tiivisteet
+ 400 ?
+ CB katunokat ? tai sitten vakionokkien muokkaus. (imunokassa kannattaisi säilyttää tuo muuttuva ajoitus katukäyttöä ajatellen)
C: 180hv
- 46mm / 39mm venttiilit
- kannen porttaus
- tasapainotus
- jyrkemmät nokat
- uusi imusarja
- parempi pakosarja
huhuu
D:
- entistäkin rajummat nokat (goodbye tyhjäkäynti)
- puristukset 12:1 tai jotain
- pakosarjan optimointi
- 155:n kansi??
- imusarjan optimointi
- suorasytytys
????
T: 200hv+ ajettava moottori
- turbo + välijäähdytin + tilpehööri
- öljynjäähdytin
- 8:1 - 9:1 puristukset (kuparitiiviste / männät (Lancia 8V?))
- MAP
- ohjelmoitava boxi
n. 2000-4000
Viimeksi muokannut Jarno, 29 Marras 2004, 20:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
omassakin oli juuri barbianin vääntönokat ja ihan OK olivat..pelkkää hyvää sanottavaa..Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kokeilin Abarthin teeässää Colombo&Barianin "vääntönokilla" ja ne ainakin tuntuivat aikas päteviltä. Jos tuota haluaa virittää jotenkuten kohtuullisella rahalla niin tiukemmat nenäkepit, avarampi putkisto ja joku halpa mutta säädettävä tee-se-itse-ruisku voisivat antaa aika hyvän lopputuloksen.
Veekutonen on tietysti vääntävämpi laite, mutta on nelosessakin puolensa; osia saa halvemmalla ja helpommalla, konehuoneessa on paremmin tilaa rassata ja auto on kevyempi ja (kuulemma) tasapainoisempi ajaa.
kutonenhan on jo huomattavasti jo keulapainoisempi joka vaikuttaa jo hieman ajettavuuteen, ainakin vakio alustalla ja konehuone on todellakin ahtaampi kutosessa..kummasti TS:ssä mahtui konehuoneen puolella jopa tekemäänkin jotain, sitten vielä se ketjujakopää eipä ollut tuota remmi rumbaa..
Jos tietää että auto tulee kutiteltavaksi, niin en kyllä ikimaailmassa päätyisi muuhun kuin turbo-75:seen. Se on se mitä oikeasti pystyy virittelemään. TS on kyllä loistava, ehkä mielestäni tyylikkäin kaksilitrainen vapari ääniltään ja tekniikaltaan, mutta tuntuisi kyllä aika raatelevalta ostaa 75 TS parilla tonnilla ja siihen laittaa konetta usealla tonnilla lisää, kun yhteishinnalla saisi jo loistokuntoisen turbon, joka saattaisi piestä viri-TS:n jo vakiona, saati kutiteltuna... turboista on kuitenkin otettu aika rajuja tehoja ulos ihan vakioalakerrallakin.
Aika hanakasti oltiin täällä suosittelemassa Megasquirtin asennusta. Kuinkas moni on saanut siitä toimivan ja vakioruiskua paremman paketin aikaiseksi? Yhtä asennusta ollaan tekemässä kaverin autoon, joka on tosin vielä kesken. Ehkä luottamus Megasquirtiin (ja säätäjien taidot) kasvaa projektin edetessä, mutta vielä ei olla vanhaa k-jettiä heitetty järveen... Tosin kyllähän joku täysin ohjelmoitava ruisku on kuitenkin tarpeen jos alkaa oikein raskaalla kädellä tuunaamaan, ja sellaiseksi tämä on halvin vaihtoehto.
Aika hanakasti oltiin täällä suosittelemassa Megasquirtin asennusta. Kuinkas moni on saanut siitä toimivan ja vakioruiskua paremman paketin aikaiseksi? Yhtä asennusta ollaan tekemässä kaverin autoon, joka on tosin vielä kesken. Ehkä luottamus Megasquirtiin (ja säätäjien taidot) kasvaa projektin edetessä, mutta vielä ei olla vanhaa k-jettiä heitetty järveen... Tosin kyllähän joku täysin ohjelmoitava ruisku on kuitenkin tarpeen jos alkaa oikein raskaalla kädellä tuunaamaan, ja sellaiseksi tämä on halvin vaihtoehto.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Suorasytkän saanee toteutettua aika pienelläkin rahalla:Jarno kirjoitti:D:
- suorasytytys
????
Tuollaisia kun lyö neljä kappaletta rintapeltiin ja niille ohjaus vaikka MegaSparkilla niin pitäisi kipinää riittämän. Nuo eivät siis tule tulppien päälle vaan toisiopuolelle jää vielä korkeajännitepiuhat puolilta tulpille, mutta siellä ne puolat kai viileämpänä pysyvät. Pääseepähän eroon virranjakajista, eikä maksa paljon.Motonet kirjoitti:SYTYTYSPUOLA ALFA ROMEO 155/156
155-Turbo-Q4 (tarve 2kpl). . . . . . . . . . . . . . . . . 10-1090 25.50 ???
- Epäkelpokeräilijä -
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
MegaSquirtista löytyy jotain tietoa ainakin täältä http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html
Fiat Forumissa on kanssa ollut aika paljon keskustelua kyseisestä laitteesta.
Lada boardissa http://nanno.homeip.net/ladaboard/ joku tais keräillä jonkinlaista porukkatilausta piirilevyistä ja komponenteista.
Niin että noissa foorumeissa hauksi megasquirt, niin pitäis löytyä tietoa ihan suomenkielellä.
Edit. Piti nyt vielä etsiä tuo keskustelu missä oli puhetta hinnoista:http://nanno.homeip.net/ladaboard/viewt ... megasquirt
Fiat Forumissa on kanssa ollut aika paljon keskustelua kyseisestä laitteesta.
Lada boardissa http://nanno.homeip.net/ladaboard/ joku tais keräillä jonkinlaista porukkatilausta piirilevyistä ja komponenteista.
Niin että noissa foorumeissa hauksi megasquirt, niin pitäis löytyä tietoa ihan suomenkielellä.
Edit. Piti nyt vielä etsiä tuo keskustelu missä oli puhetta hinnoista:http://nanno.homeip.net/ladaboard/viewt ... megasquirt
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
Megasquirt on kyllä aika fiksusti toteutettu laite! Ohjelmoinnit ja softapäivitykset hoituvat ensimmäistä kertaa lukuun ottamatta suoraan sarjaportin kautta tietokoneelta. Ruiskutuksen kartat ja muut syötettävät tiedot ovat kohtuullisen yksinkertaisia, eli oikeiden lukujen arpominen kohdilleen ei periaatteessa pitäisi kestää aivan mahdottoman kauaa.
Ilmamäärää mitataan vain lämpötilaa, imusarjan painetta ja kaasupolkimen asentoa haistellen, mikä on edullista, eikä systeemi tarvitse virtausta vastustavaa läppämitaria.
Mutta eipä kannata innostua niin kuin minä ja luulla että kyseessä on yhden päivän ruiskunvaihtotempaus! Käyntiinhän sillä lähtee melkein mikä vaan moottori, mutta säätöjen saaminen edes suunnilleen vakioruiskujen tasolle vaatii jo ihan oikeasti nysväämistä. Siinä kun tosiaan ei ole läppää joka auttaisi tarkan ilmamäärän arvioinnissa, vaan se pitää laskea paineista ja volymetrisen hyötysuhteen käyrästöistä. Ja nuo käyrästöt täytyy luonnollisesti itse syöttää omien arvioiden mukaan. Lambda-anturi toki auttaa, mutta homma ei pelaa kunnolla ennenkuin kaikki mahdolliset kuormitus/kierrosluku-yhdistelmät on huolella käyty läpi. Puhumattakaan kylmäkäynnistyksen vaatimista lisärikastuksista yms...
Mutta onhan noita tehty, kuulemma loistavastikin onnistuneita asennuksia. Projekti kaverin auton kanssa on toistaiseksi jäissä suurempia suuttimia etsiskellessä, mutta työläältä tuo säätely näin alkuun vaikutti. Jos jollain on täällä Megasquirt-projekti meneillään niin ilmoittautukaapa ihmeessä niin voidaan vaihtaa kokemuksia!
Ilmamäärää mitataan vain lämpötilaa, imusarjan painetta ja kaasupolkimen asentoa haistellen, mikä on edullista, eikä systeemi tarvitse virtausta vastustavaa läppämitaria.
Mutta eipä kannata innostua niin kuin minä ja luulla että kyseessä on yhden päivän ruiskunvaihtotempaus! Käyntiinhän sillä lähtee melkein mikä vaan moottori, mutta säätöjen saaminen edes suunnilleen vakioruiskujen tasolle vaatii jo ihan oikeasti nysväämistä. Siinä kun tosiaan ei ole läppää joka auttaisi tarkan ilmamäärän arvioinnissa, vaan se pitää laskea paineista ja volymetrisen hyötysuhteen käyrästöistä. Ja nuo käyrästöt täytyy luonnollisesti itse syöttää omien arvioiden mukaan. Lambda-anturi toki auttaa, mutta homma ei pelaa kunnolla ennenkuin kaikki mahdolliset kuormitus/kierrosluku-yhdistelmät on huolella käyty läpi. Puhumattakaan kylmäkäynnistyksen vaatimista lisärikastuksista yms...
Mutta onhan noita tehty, kuulemma loistavastikin onnistuneita asennuksia. Projekti kaverin auton kanssa on toistaiseksi jäissä suurempia suuttimia etsiskellessä, mutta työläältä tuo säätely näin alkuun vaikutti. Jos jollain on täällä Megasquirt-projekti meneillään niin ilmoittautukaapa ihmeessä niin voidaan vaihtaa kokemuksia!
Ja minä palaan lähtöruutuun. Haluan auton, jonka ylläpito on kohtuullisen helppoa Ohjelmoitava ruisku tasoiset jutut ei kiinnosta (tai niihin ei ole mahdollisuutta).milano kirjoitti:Jos tietää että auto tulee kutiteltavaksi, niin en kyllä ikimaailmassa päätyisi muuhun kuin turbo-75:seen. Se on se mitä oikeasti pystyy virittelemään. TS on kyllä loistava, ehkä mielestäni tyylikkäin kaksilitrainen vapari ääniltään ja tekniikaltaan, mutta tuntuisi kyllä aika raatelevalta ostaa 75 TS parilla tonnilla ja siihen laittaa konetta usealla tonnilla lisää, kun yhteishinnalla saisi jo loistokuntoisen turbon, joka saattaisi piestä viri-TS:n jo vakiona, saati kutiteltuna... turboista on kuitenkin otettu aika rajuja tehoja ulos ihan vakioalakerrallakin.
Katse kohti veekutosta tai turboa. Paitsi, että se tehokkaamman seiskavitosen hankkiminen on juuri nyt minulle yhtä teoreettinen vaihtoehto kuin keskustelu toisella topicilla SZ:n virittämisestä ja hankkimisesta. Siis ei kun tessu talvella ruostesuojaukseen ja paljon yhteisiä kilometrejä.
Ellen sitten tule vanhemmiten järkiini ja hanki Mitsubishi Colttia.
Itse päädyin 3.0-malliin osittain juuri siitä syystä, että se on halvin ja helpoin tapa saada mielestäni sopivat tehot ja tunnelma 75:een. Turboa en lähtenyt hakemaan koska henk. koht. tykkään siitä että kone vastaa välittömästi kaasupolkimeen... eikä se V6:n ylläpito niin kauhean kallista oleSavo kirjoitti: Ja minä palaan lähtöruutuun. Haluan auton, jonka ylläpito on kohtuullisen helppoa
Kaikissa perusautojen rakenteluissa on sama vika, rahaa palaa pirusti, ja et saa koskaan omiasi pois. Tässä olisi kyllä 75:n hyvä virityskone. Tosin riittääkö tehoprosentit tähän koneeseen? Tämä saattaisi lähteä 10000SEK:llä eli n 900 :lla. ei paha kun mukana on kaikki koneeseen tarvittavat oheistarvikkeet?
164 3.0 24v motor säljes 2004-11-30Motor, 164 24v QV (232hk) säljes, komplett med LMM, spridare, kabelstam, styrbox, tändspolar m.m., även lämplig för montering i Alfetta/75/90/GTV. Pris:15000kr
/ulf 070-7301394, 08-50065667Annonsnr: 22113
Tosin ei kyllä ole paljon järkeä lähteä rakentelemaan mitään perusautoa, kun Tukholman seudulta löytyy aitoja V6:sia 2000:lla. Kannattaa ostaa aito aihio, missä on kaikki osat valmiina paikallaan. Rakentelu on paljon mukavampaa ja säästyy monelta vaivalta, voi jopa saada auton myydyksikin kun on aito kiesi, eikä mikään tee-se itse V6&:n:
Alfa 75 2.5 V6 -86 2004-11-15 8 bild(er)Alfa 75. 2.5l V6 med
QVkammar, 3.0 grenrör medföljer,
luftmängdmätare från en 3.0 a, sportluftfilter,
gulkoni runtom, brembo bromsar, 2,5" avgassystem,
renoverad växellåda, nya bussningar i länkaget, ny ventilkåpa.
SoV däck på alu fälgar. sommardäck 215 45 15
ny bytt tank, även en extra tank. Momo ratt alu pedaler
+ knopp. AC, elhissar fram, färddator, C-lås, nya bromsskivor + belägg bak.
18000:-
http://db.alfaromeo.org/annonser/show_i ... link=21933
Alfa 90 V6 - 85 2004-11-22Säljer min Alfa 90 som är ett bra "object", dock så kräver den mek och svets innan den blir fullt ok! Ambitionen har varit att göra detta då bilen är komplett med AC, dock så insåg jag att jag har för många bilar att underhålla så därför säljer jag denna med sorg i hjärtat då den kommer att bli en klassiker. Dock så medföljer det rätt mycket extra delar, såsom dörrar osv..kommer inte håg allt då bilen står hos brorsan.
Bilen är brun-metallic med, tror jag, all utrustning samt AC, som inte var standard.
Pris, självkostnad 4000 kr PoK.
Magnus
Alfa 75 3,0 V6-90 2004-11-24 3 bild(er)Alfa 75 3,0 V6-90. Röd, 20000mil, besiktad & skattad, AC, QV-kammar, sportfilter, Ansa sportsystem, sänkt, ställbara Osrav-dämpare, nyservad med olja, filter, stift och alla remmar inkl. kamrem. Ny slavcyl. och rör till koppling. Ny handbromswire. Sommardäck på 16" TSW Evo och dubbdäck på original alu.
Pris: 19500:-
http://db.alfaromeo.org/annonser/show_i ... image=3355
164 3.0 24v motor säljes 2004-11-30Motor, 164 24v QV (232hk) säljes, komplett med LMM, spridare, kabelstam, styrbox, tändspolar m.m., även lämplig för montering i Alfetta/75/90/GTV. Pris:15000kr
/ulf 070-7301394, 08-50065667Annonsnr: 22113
Tosin ei kyllä ole paljon järkeä lähteä rakentelemaan mitään perusautoa, kun Tukholman seudulta löytyy aitoja V6:sia 2000:lla. Kannattaa ostaa aito aihio, missä on kaikki osat valmiina paikallaan. Rakentelu on paljon mukavampaa ja säästyy monelta vaivalta, voi jopa saada auton myydyksikin kun on aito kiesi, eikä mikään tee-se itse V6&:n:
Alfa 75 2.5 V6 -86 2004-11-15 8 bild(er)Alfa 75. 2.5l V6 med
QVkammar, 3.0 grenrör medföljer,
luftmängdmätare från en 3.0 a, sportluftfilter,
gulkoni runtom, brembo bromsar, 2,5" avgassystem,
renoverad växellåda, nya bussningar i länkaget, ny ventilkåpa.
SoV däck på alu fälgar. sommardäck 215 45 15
ny bytt tank, även en extra tank. Momo ratt alu pedaler
+ knopp. AC, elhissar fram, färddator, C-lås, nya bromsskivor + belägg bak.
18000:-
http://db.alfaromeo.org/annonser/show_i ... link=21933
Alfa 90 V6 - 85 2004-11-22Säljer min Alfa 90 som är ett bra "object", dock så kräver den mek och svets innan den blir fullt ok! Ambitionen har varit att göra detta då bilen är komplett med AC, dock så insåg jag att jag har för många bilar att underhålla så därför säljer jag denna med sorg i hjärtat då den kommer att bli en klassiker. Dock så medföljer det rätt mycket extra delar, såsom dörrar osv..kommer inte håg allt då bilen står hos brorsan.
Bilen är brun-metallic med, tror jag, all utrustning samt AC, som inte var standard.
Pris, självkostnad 4000 kr PoK.
Magnus
Alfa 75 3,0 V6-90 2004-11-24 3 bild(er)Alfa 75 3,0 V6-90. Röd, 20000mil, besiktad & skattad, AC, QV-kammar, sportfilter, Ansa sportsystem, sänkt, ställbara Osrav-dämpare, nyservad med olja, filter, stift och alla remmar inkl. kamrem. Ny slavcyl. och rör till koppling. Ny handbromswire. Sommardäck på 16" TSW Evo och dubbdäck på original alu.
Pris: 19500:-
http://db.alfaromeo.org/annonser/show_i ... image=3355
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no kalleudesta puheenollen että
gammankin olisi melkein kannattanut laittaa kuparilevyt sinne kytkimeen.
omaan seiskafemmaan edellinen omistaja olit tämän tempun tehnyt, vanhaan runkoon niitattu uudet kuparipinnat ja hintaa oli tullut vajaa parisataa erkkiä...
kestää oikeinkäytettynä isältä pojalle.
tosin on hieman ikävä kun paikaltaan lähtee, ei juurikaan luista joten lähdöt onkin sitten melkoisia äkkilähtöjä..
gammankin olisi melkein kannattanut laittaa kuparilevyt sinne kytkimeen.
omaan seiskafemmaan edellinen omistaja olit tämän tempun tehnyt, vanhaan runkoon niitattu uudet kuparipinnat ja hintaa oli tullut vajaa parisataa erkkiä...
kestää oikeinkäytettynä isältä pojalle.
tosin on hieman ikävä kun paikaltaan lähtee, ei juurikaan luista joten lähdöt onkin sitten melkoisia äkkilähtöjä..
Juu on hankala ajella talvella varmaan. Tuo levyjen korjaus ei tosin olis auttanut siihen että painelaakeri oli paskana kuten myös painelevy rikki ja sinulla oli varmaan vain yhdellä levyllä oleva kytkin? Olisi saanut tuplata senkin hinnan .90 kirjoitti:no kalleudesta puheenollen että
gammankin olisi melkein kannattanut laittaa kuparilevyt sinne kytkimeen.
omaan seiskafemmaan edellinen omistaja olit tämän tempun tehnyt, vanhaan runkoon niitattu uudet kuparipinnat ja hintaa oli tullut vajaa parisataa erkkiä...
kestää oikeinkäytettynä isältä pojalle.
tosin on hieman ikävä kun paikaltaan lähtee, ei juurikaan luista joten lähdöt onkin sitten melkoisia äkkilähtöjä..
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jeps yhdellä levyllä on joten tuplakytkimelle tulisi hintaa tuplat ja täytyy myöntää että aika kinkkisiä ovat lähdöt jäisessä risteyksessä olleet..sentin kun nostat kytkinpoljinta niin auto on ryöminyt jo kolmemetriä eteenpäin..GAMMA500 kirjoitti:Juu on hankala ajella talvella varmaan. Tuo levyjen korjaus ei tosin olis auttanut siihen että painelaakeri oli paskana kuten myös painelevy rikki ja sinulla oli varmaan vain yhdellä levyllä oleva kytkin? Olisi saanut tuplata senkin hinnan .
mutta pidoltaan aivan tautinen, kuminpolttokin luonnistuu melko hyvin kun kytkin ei suttaa...
Viimeksi muokannut 90, 02 Joulu 2004, 08:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- 1300ti
- Viestit: 942
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
- Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Suomessa on otettu vanhasta 2000-koneesta katuautoon 203 hp ja enemmänkin saa irti, Alfamerilta saat hyvän englanninkielisen kirjan, jossa kreikkalais-amerikkalainen konkari opettaa alusta alkaen askeleet kohti 200-230 heppaa. Euroopassa on ahdettuja 2.0TS-kerhokilpureita 300-450 hevosvoiman tehoilla, kokonaisia autojakin saa yllättävän huokeasti (esim. ois ollut 75 2.0ts 300 hv 5000 kisakunnossa). Kun vielä 2.0TS tuo toisaalta monia valmiita etuja virittämiseen, kannattaa ihmeessä ottaa lähtökohdaksi. Itse kerään hiljalleen "sopivia" osia 2.0TS-GTJunioriin vm. 1973, myöhemmin mahdollisesti itse ja riittävästi turboahdettuna, kadulle!
Älä kiusaa vähävaraistalai kirjoitti:Alfa 75 2.5 V6 -86.....Alfa 75 3,0 V6-90....
Mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Joskus kuitenkin väkisinkin sitä rahaa tulee kertymään ja sitten...
Tunteeko kukaan hyvää yhteistyökumppania, joka tuo autoja Ruotsista? Tai ei kai ole mahdoton homma tuoda itsekkin. Saksassa taitaa olla myös hyvä tarjonta.
Unelma olisi jos voisi tessun jättää talviautoksi ja kesäksi sitten enemmän voimaan. In my dreams.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Sanohan, että mitä etuja t.s:n turbottamisessa 1.8 turboon nähden on?1300ti kirjoitti:Kun vielä 2.0TS tuo toisaalta monia valmiita etuja virittämiseen, kannattaa ihmeessä ottaa lähtökohdaksi. Itse kerään hiljalleen "sopivia" osia 2.0TS-GTJunioriin vm. 1973, myöhemmin mahdollisesti itse ja riittävästi turboahdettuna, kadulle!
Haittoja on ainakin suurempi poraus (kansipahvi palaa helpommin) ja heikompi alakerta.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jos pelkkää kesä alfaa ajattelit niin osta ihmeessä 90 V6:n tai GTV6:n tosin hyvät maksaa ruotsissakin ja varsinkin GTV:t mutta keräilyarvo noilla molemmilla on tulevaisuudessa taattu..Savo kirjoitti:Älä kiusaa vähävaraistalai kirjoitti:Alfa 75 2.5 V6 -86.....Alfa 75 3,0 V6-90....
Mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Joskus kuitenkin väkisinkin sitä rahaa tulee kertymään ja sitten...
Tunteeko kukaan hyvää yhteistyökumppania, joka tuo autoja Ruotsista? Tai ei kai ole mahdoton homma tuoda itsekkin. Saksassa taitaa olla myös hyvä tarjonta.
Unelma olisi jos voisi tessun jättää talviautoksi ja kesäksi sitten enemmän voimaan. In my dreams.
Heikompi alakerta, miten? Nitrattu kampura on TS:ssäkin. Onko laakerit erilaiset? Laakereita on toki mennyt TS turbossa ja ilman turboa, mutta mikä on koneen ja mikä rakentajan / käyttäjän huonoutta... Ilman öljyjä ei nämäkään kestä.
Pakko myöntää, etten moottoreista juuri ymmärrä, mutta se mitä olen kuullut:
TS:n etuja:
- Isompi iskutilavuus 1962/1779 = 10% enemmän tehoa läpi rekisterin
- Paremmin virtaavat kannet
- muuttuva venttiilinajoitus
- männät tasalakiset (ylin männänrengas ei ehkä pala niin herkästi)
Turbossa huonoa:
- välijäähdyttimen sijoitus
- pakosarja aika tukkoinen
- ei se kansipahvi tässäkään niin erikoinen liene
- pakonokka tosi mieto
- vakioturboa, T03, ei ehkä enää tulisi projektiin laitettua
- puristukset vakiovireiseen aika pienet
molemmissa huonoa:
- ei öljyjäähdytystä männille
- ei loiskelevyjä
- ei tarpeeksi isoja bensasuuttimia
- moottorinohjaus ei juuri salli virittämistä
Kaikki on kuitenkin tehtävä TS:ään alusta asti, joten ei tarvi tyytyä
samanlaisiin ratkaisuihin kuin turbossa. Palaa kai se kansipahvi turbossa kuin turbossa, jollei ole liekkirenkaita ja nostaa tarpeeksi paineita.
Turbossa on lähtökohtana hyvää voimansiirron komponenttien mitoitus. TS:än vastaavat kestää ainakin 190Hv turbokoneen, mutta voi olla, että liikutaan jo rajoilla.
Pakko myöntää, etten moottoreista juuri ymmärrä, mutta se mitä olen kuullut:
TS:n etuja:
- Isompi iskutilavuus 1962/1779 = 10% enemmän tehoa läpi rekisterin
- Paremmin virtaavat kannet
- muuttuva venttiilinajoitus
- männät tasalakiset (ylin männänrengas ei ehkä pala niin herkästi)
Turbossa huonoa:
- välijäähdyttimen sijoitus
- pakosarja aika tukkoinen
- ei se kansipahvi tässäkään niin erikoinen liene
- pakonokka tosi mieto
- vakioturboa, T03, ei ehkä enää tulisi projektiin laitettua
- puristukset vakiovireiseen aika pienet
molemmissa huonoa:
- ei öljyjäähdytystä männille
- ei loiskelevyjä
- ei tarpeeksi isoja bensasuuttimia
- moottorinohjaus ei juuri salli virittämistä
Kaikki on kuitenkin tehtävä TS:ään alusta asti, joten ei tarvi tyytyä
samanlaisiin ratkaisuihin kuin turbossa. Palaa kai se kansipahvi turbossa kuin turbossa, jollei ole liekkirenkaita ja nostaa tarpeeksi paineita.
Turbossa on lähtökohtana hyvää voimansiirron komponenttien mitoitus. TS:än vastaavat kestää ainakin 190Hv turbokoneen, mutta voi olla, että liikutaan jo rajoilla.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Joo, molempiin koneisiin saa melkein kaikki laittaa uusiksi jos enemmän tehoja haluaa.
Toi Ts:n 10% lisäteho menee käsittääkseni siihen, että paineita ei voida nostaa yhtä paljon kuin 1.8:ssa johtuen juuri siitä, että 2.0:ssa on pienempi seinämävahvuus.
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta Muukkosen mukaan turbossa on kestävämpi alakerta ja tarkemmin juuri kampi-akseli.. mikäli oikein käsitin
No joo, molemmista koneista luulisi saavan tarpeeksi tehoa, mutta jos valita saa, niin mieluummin "aito" turbokone.
Toi Ts:n 10% lisäteho menee käsittääkseni siihen, että paineita ei voida nostaa yhtä paljon kuin 1.8:ssa johtuen juuri siitä, että 2.0:ssa on pienempi seinämävahvuus.
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta Muukkosen mukaan turbossa on kestävämpi alakerta ja tarkemmin juuri kampi-akseli.. mikäli oikein käsitin
No joo, molemmista koneista luulisi saavan tarpeeksi tehoa, mutta jos valita saa, niin mieluummin "aito" turbokone.
Ok jos turbossa on noi suihkut, se on plussaa. Onko öljypumpun tuotossa eroa?
Yksi seikka tuli vielä mieleen, mitenköhän toi pakovenan jäähdytys on toteutettu turbomoottorissa? Näköjään vanhoissa lohkoissa on erilaiset vesikanavat = paremmat vireisiin koneisiin.
kuvia
Yksi seikka tuli vielä mieleen, mitenköhän toi pakovenan jäähdytys on toteutettu turbomoottorissa? Näköjään vanhoissa lohkoissa on erilaiset vesikanavat = paremmat vireisiin koneisiin.
kuvia
Mielenkiintoisia vaihtoehtoja nämäkin.90 kirjoitti:jos pelkkää kesä alfaa ajattelit niin osta ihmeessä 90 V6:n tai GTV6:n tosin hyvät maksaa ruotsissakin ja varsinkin GTV:t mutta keräilyarvo noilla molemmilla on tulevaisuudessa taattu..
90 olisi kieltämättä harvinaisuus, eikä toista tulisi helposti vastaan. Olenkohan koskaan muuten edes semmoista livenä nähnytkään? Ei tule heti mieleen.
GTV olisi kyllä ihana, mutta arvokas. Ainankin tämä.
http://www.laatuautot.com/lohjan_laatua ... cv-860.jpg
Et kai ole vaan omaa ysikymppistäsi kaupaamassa minulle?
Onkos noissa kummassakaan lukkoperää vakiona? Ettei sisäkaarteen puoleinen sutisi tyhjää Ahveniston tiukoissa kurveissa.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
harvinainen on 22 kpl oli 90:stä rekisterissä 2003 vuoden lopussa, gtvtä löytyy huomattavasti enemmän..ainakin tupla ellei jopa triplamäärä. oulunläänistä löytyy ainakin 3kpl 90V6:sta, yksi itseltä ja pari löytyy tutuilta.Savo kirjoitti: [
Mielenkiintoisia vaihtoehtoja nämäkin.
90 olisi kieltämättä harvinaisuus, eikä toista tulisi helposti vastaan. Olenkohan koskaan muuten edes semmoista livenä nähnytkään? Ei tule heti mieleen.
GTV olisi kyllä ihana, mutta arvokas. Ainankin tämä.
http://www.laatuautot.com/lohjan_laatua ... cv-860.jpg
Et kai ole vaan omaa ysikymppistäsi kaupaamassa minulle?
Onkos noissa kummassakaan lukkoperää vakiona? Ettei sisäkaarteen puoleinen sutisi tyhjää Ahveniston tiukoissa kurveissa.
voin tuosta omasta jossain välissä luopuakkin tosin aivan halpa se ei ole, sen verran paljon on tullut työnettyä siihen rahaa. mm uudet kard nivelet ovat paikallaan jarrut on käyty täysin läpi ym..
tällä hetkellä läpikäynti on kesken, tarkoitus olisi asentaa 75 American bensatankki peräkonttiin sekä uusia taka ja etuvalot, myös pohjan ajattelin valkata läpi vaikkei siellä mitään sanomista pitäisi ollakkaan mutta onhan tässä talvi aikaa...
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Jos katsot noiden yleistä hintatasoa niin ymmärrät ettei tuosta kannata vetää kovin radikaaleja johtopäätöksiä.. On tainnut olla myynnissä jokunen vuosi.Savo kirjoitti:GTV olisi kyllä ihana, mutta arvokas. Ainankin tämä.
http://www.laatuautot.com/lohjan_laatua ... cv-860.jpg
Nyt pistit Savo kyllä sellasen GTV6:n kuvan linkille, että harvoin kuola tähän malliin valuu! Näyttää ainakin kuvassa niin immakulaatilta, että harvemmin tuollasia suomessa tarjoillaan... hinta onkin sitten eri juttu, mutta enpä stressaa siitä kun ei halpaankaan olis varaa Kyllä GTV6:ssakin on sitä jotain...