8v TS ei käynnisty (164TS-projektiketjusta)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mulla oli sama vika V6:ssa, syyllinen oli se jo aikaisemmin mainitsemani yläkuolokohtatunnistin. Tuo rundarin neulan äkillinen putoaminen on nimittäin vahva vinkki, mittari kun saa signaalinsa Motronicilta joka taas ottaa tiedon YKK-tunnistimelta. Ja se YKK-tökkeli on tietääkseni ainoa anturi, joka vaikuttaa noin dramaattisesti käyntiin.
Vaikuttaako YKK-anturi myös bensapumpun toimintaan? Eli estääkö YKK-anturin pimeneminen myös bensapumpun pyörinnän? 155 TS 8V:ssä on ollut satunnaisesti käyntiinlähtöongelmia, joiden ensin ajattelin johtuvan bensapumpun jumittumisesta tai pumpun releen toimimattomuudesta, koska pumppu ei "surahda", kun auton virrat laittaa päälle. Bensapumppu toimii kuitenkin OK, kun sille antaa virtaa suoraan akusta eikä releenkään vaihto asiaan vaikuttanut mitenkään. Kun pumppu suostuu "surahtamaan", auto lähtee käyntiin ongelmitta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

TeroV. kirjoitti:Vaikuttaako YKK-anturi myös bensapumpun toimintaan?
Tuosta en tiedä, mutta jos auto lähtee käyntiin bensapumpun "manuaaliajolla" niin vika tuskin on anturissa. TS nimittäin halvaantuu täysin jos anturi on pimeä.

Voisikohan kyseessä olla vanhuuttaan jumittavan bensapumpun ja jännitehäviöitä aiheuttavan huonon kontaktin yhdistelmä? Eli pumppu jaksaisi pyörähtää käyntiin vasta kun saa riittävästi jännitettä ulkopuolisesta syötöstä? Tämä siis on puhdas arvaus, ehkä vielä vähän turhan monimutkainenkin. Yleensä kun ne viat tahtovat olla aika yksinkertaisia.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tuosta en tiedä, mutta jos auto lähtee käyntiin bensapumpun "manuaaliajolla" niin vika tuskin on anturissa. TS nimittäin halvaantuu täysin jos anturi on pimeä.
Olen kokeillut pakkokäytölläkin starttailla, mutta eipä lähtenyt silläkään tavoin, ei edes paukuttanut putkessa. Eli taitaapa olla kipinäkin samalla hukassa. Tempun uskalsin kokeilla siksi, että kyseessä on varaosa-auto, jonka katalysaattori on jo valmiiksi pimeänä. Ehjälle katille taitaisi pakkosyötetty bensa-annos olla vähän epäterveellistä... :roll: Tuossakaan kokeilussa en kyllä saanut tulppia kastumaan oikein kunnolla, joten Motronic taitaa estää myös suuttimien toiminnan, jos YKK-anturilta ei tule signaalia?
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Voisikohan kyseessä olla vanhuuttaan jumittavan bensapumpun ja jännitehäviöitä aiheuttavan huonon kontaktin yhdistelmä? Eli pumppu jaksaisi pyörähtää käyntiin vasta kun saa riittävästi jännitettä ulkopuolisesta syötöstä? Tämä siis on puhdas arvaus, ehkä vielä vähän turhan monimutkainenkin. Yleensä kun ne viat tahtovat olla aika yksinkertaisia.
Tuosta on kokemusta Fiat Tempran osalta. Kulahtanut pumppu ei enää jaksa pyörähtää omin voimin käyntiin, mutta pyörii ja pumppaa autosta irroittamisen jälkeen hienosti suoraan akusta virtaa syötettäessä. Tässä ei tuosta kuitenkaan taida olla kyse, koska virtaa pumpulle ei kerta kaikkiaan tule, senkin olen virtakynällä kokeillut. Koska rele on kunnossa, niin täytyy vielä tutkiskella siihen tulevat piuhat. Ja kokeilen kyllä putsailla ja mittailla YKK-anturin. 155:sen korjaamomanuskan perusteella anturin resistanssin pitäisi olla 540 ohmin paikkeilla ("When cold check for a resistance at the terminals of the sensor of about 540 ohm").

Turhaa (aivo)voimistelua tällainen varaosa-auton kanssa puuhastelu, mutta olisi se vain kätevää siirrellä varaosabiiliä omin voimin, kun siihen muuten olisi vielä toistaiseksi täydet edellytykset.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

TeroV. kirjoitti:Tuossakaan kokeilussa en kyllä saanut tulppia kastumaan oikein kunnolla, joten Motronic taitaa estää myös suuttimien toiminnan, jos YKK-anturilta ei tule signaalia?
Jep, eiköhän se näin tee. Lastuaivolla kun ei ole silloin tietoa milloin benzinaa tai kipinöitä pitäisi roiskia.
TeroV. kirjoitti:Tässä ei tuosta kuitenkaan taida olla kyse, koska virtaa pumpulle ei kerta kaikkiaan tule, senkin olen virtakynällä kokeillut.
Aha joo, sitten tilanne on toinen. Entäpäs tämä veikkaus: ainakaan LE2-jet ei avaa suuttimia (eikä ilmeisesti ohjaa pumppua) jollei ilmamäärämittarin läppä ensin avaudu hivenen. Ehkä Motronic ei ohjaa pumppua ennen kuin läppä startatessa avautuu raolleen? Ehkä ilmamäärämittarin liukupinta on heikossa kunnossa tai jossain on sen verran imuvuotoa ettei imusarjaan synny tarvittavaa alipainetta? Voisit pyytää kaveria starttaamaan ja samalla itse painaa kädellä ilmamäärämittarin läppää auki.

Akateemista veikkailua kirjoituspöydän takaa :wink:

Edit: Otetaanpa ihan omaksi ketjukseen kun menee jo vähän ohi 164-projektikertomuksen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

TeroV. kirjoitti:
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Entäpäs tämä veikkaus: ainakaan LE2-jet ei avaa suuttimia (eikä ilmeisesti ohjaa pumppua) jollei ilmamäärämittarin läppä ensin avaudu hivenen. Ehkä Motronic ei ohjaa pumppua ennen kuin läppä startatessa avautuu raolleen? Ehkä ilmamäärämittarin liukupinta on heikossa kunnossa tai jossain on sen verran imuvuotoa ettei imusarjaan synny tarvittavaa alipainetta? Voisit pyytää kaveria starttaamaan ja samalla itse painaa kädellä ilmamäärämittarin läppää auki.
Tuota en olekaan vielä kokeillut. Aika kova imuvuoto varmaan pitäisi olla, jotta ilmamäärämittari ei värähtaisi yhtään startatessa. Kokeilen kuitenkin tuotakin.

Pumpun surahtamisen ja YKK-anturin toiminnan yhteys tuntuu edelleen hämärältä - mistä Motronic voi tietää pistää pumpun pelistä pois, kun autoa ei ole vielä edes yritetty käynnistää? Pumpun surahdushan kuuluu normaalitilanteessa jo ennen starttausta. Jos Motronic päättelee koko anturin olevan hukassa, niin sitten asia voisi ehkä olla näin, mutta likaisuuttahan se ei välittömästi virtojen kytkemisen jälkeen voi havaita vaan vasta starttauksen jälkeen.
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Akateemista veikkailua kirjoituspöydän takaa :wink:
Sitäpä samaa täälläkin päässä. Käytännön kokeiluihin pääsee käsiksi vasta viikonloppuna.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Broidin 75 Turbossa oli "riittävä" imuvuoto kun joku pellepeloton oli kasannut ruiskusuuttimet imusarjaan ilman o-renkaita. Tarvittiin ammattimies keksimään miksei ruikkari avaa suuttimia.

Surahtaako se pumppu tosiaan ennen käynnistysyritystä? LE2-jetissä se kyllä tekee niin, mutta olisin muistellut, että TS:n Motronic alkaa pyörittää pumppua vasta startattaessa. Bensapumpussahan on takaiskuventtiili, jonka pitäisi säilyttää järjestelmässä bensanpaine silloinkin kun auto ei käy.

Jos pumpun kuuluu tosiaan käynnistyä heti virtojen kytkemisen jälkeen niin sitten vika ei kyllä ole ilmamäärämittarissa eikä varmaan YKK-anturissakaan, en usko vehkeen olevan niin fiksu että se mittailisi anturista resistanssia ja käyttäisi bensapumppua vain jos tökkeli näyttäisi olevan kunnossa. Se olisi sikäli vähän turhaa, että rikkinäisellä anturilla startattaessa suuttimet pysyisivät kiinni ja bensa kiertäisi joka tapauksessa paluuputkea pitkin takaisin tankkiin.

Olisin muistellut, että omat Motronic-164:t käyttivät bensapumppua vasta koneen käynnistyessä (ja tietysti startissa) mutta kerrankos sitä muistaa väärin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

pulukka

Viesti Kirjoittaja pulukka »

omasta kuusnepasta katkesi tuo anturin johto (hinkkaantui hihnaan) ja auto pimeni kertaheitosta. Ensimmäisenä kokeiltiin (onneksi kylmä moottori) että saako pensaa. Otettiin pensaletku irti siitä suuttimille menevästä putkesta ja virrat päälle laitettaessa ruiski pensaa pitkin silmiä. Olettaisin täten että pumppu toimii pelkästään virrat kytkemällä. Omani on siis vm. -89 TS...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sen takaiskuventtiilin vuoksi bensaa riittää aika kauan vaikkei pumppu käy. On joskus tullut napattua bensapumpun rele irti tyhjää käyvästä kuutosesta, kone kävi ehkä minuutin ilman pumppuakin :shock:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Surahtaako se pumppu tosiaan ennen käynnistysyritystä? LE2-jetissä se kyllä tekee niin, mutta olisin muistellut, että TS:n Motronic alkaa pyörittää pumppua vasta startattaessa. Bensapumpussahan on takaiskuventtiili, jonka pitäisi säilyttää järjestelmässä bensanpaine silloinkin kun auto ei käy.
Kyllä surahtaa ennen käynnistystä. Selvyyden vuoksi vielä mainittakoon, että pumppu ei jää päälle ennen käynnistystä, se käy vain n. 1 sekunnin ajan. Molemmissa ajo-155:ssa surahdus on samanlainen. Ilman varsinaista asiantuntemusta vaikuttaisi siltä, että systeemi ikäänkuin testaa, että onko polttoainejärjestelmässä painetta riittävästi käynnistystä varten ja jos painetta on riittävästi, sammuttaa pumpun. Jos tämä olettamus pitää paikkansa, missä paineenmittaus voisi tapahtua?
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Jos pumpun kuuluu tosiaan käynnistyä heti virtojen kytkemisen jälkeen niin sitten vika ei kyllä ole ilmamäärämittarissa eikä varmaan YKK-anturissakaan, en usko vehkeen olevan niin fiksu että se mittailisi anturista resistanssia ja käyttäisi bensapumppua vain jos tökkeli näyttäisi olevan kunnossa. Se olisi sikäli vähän turhaa, että rikkinäisellä anturilla startattaessa suuttimet pysyisivät kiinni ja bensa kiertäisi joka tapauksessa paluuputkea pitkin takaisin tankkiin.
Aivan. Kokeilen kuitenkin YKK-anturin puhdistusta & tsekkausta ja ilmamäärämittarinkin manipulointia, ne temput kun eivät vaadi mitään osahankintoja.
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Olisin muistellut, että omat Motronic-164:t käyttivät bensapumppua vasta koneen käynnistyessä (ja tietysti startissa) mutta kerrankos sitä muistaa väärin.
Bensapumpun surahduksesta olen aivan varma, mutta siitä en ole varma, onko surahtelu normaalia. Voihan se olla merkki jostakin viastakin, onhan noilla kaikilla rekkuloilla vähintään neljännesmiljoona mittarissa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

TeroV. kirjoitti:Ilman varsinaista asiantuntemusta vaikuttaisi siltä, että systeemi ikäänkuin testaa, että onko polttoainejärjestelmässä painetta riittävästi käynnistystä varten ja jos painetta on riittävästi, sammuttaa pumpun. Jos tämä olettamus pitää paikkansa, missä paineenmittaus voisi tapahtua?
Eiköhän se vaan varmista että painetta on riittävästi, se kun tuppaa helposti pikku hiljaa katoamaan vuotavien ruiskusuutinten tai takaiskuventtiilin ansiosta. Ainakin LE2-jetissä oli muistaakseni pumpun "surautukselle" pelkkä viive ilman mitään feedbackia paineesta, Motronicissa on varmaan samanlainen. Mitään bensanpainetta tarkkailevaa anturia en muista mistään löytäneeni.
TeroV. kirjoitti:Bensapumpun surahduksesta olen aivan varma, mutta siitä en ole varma, onko surahtelu normaalia. Voihan se olla merkki jostakin viastakin, onhan noilla kaikilla rekkuloilla vähintään neljännesmiljoona mittarissa.
Eiköhän se ole normaalia, pätkiminen voisi liittyä ikään mutta harvemmin nuo kai alkavat itsekseen pyörimään.

Pähkäämisessä taidettiin päätyä takaisin alkupisteeseen. Kannattaisi varmaan seuraavaksi kaivella jostain Motronicin sähkökuvat ja tutkia, mitä kautta sen herätteen pitäisi pumpulle tulla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Pähkäämisessä taidettiin päätyä takaisin alkupisteeseen. Kannattaisi varmaan seuraavaksi kaivella jostain Motronicin sähkökuvat ja tutkia, mitä kautta sen herätteen pitäisi pumpulle tulla.
Tulihan tässä jo hyviä vinkkejä asioista, joiden vaikutuksen käynnistymättömyyteen voi yrittää kokeilemalla poissulkea.

Sähkökuvatus löytyy(iso pdf-tiedosto, sähkökaavio pdf:n sivulla 12 (osio 29-5)), mutta niin huonolaatuisena, ettei tuosta taida kukaan ottaa selvää. No kokeilen nyt kumminkin härnätä noita antureita ensin.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Eipä lähtenyt varaosa-155 käyntiin yrityksistä huolimatta. Muutamien mittailujen (mm. YKK-anturin resistanssi OK) jälkeen vaikuttaisi siltä, että Motronicin aivot eivät saa virtaa. Ongelma ei siis ole pelkästään bensansaannissa, vaan myös kipinä on totaalisesti häviksessä. Releet pitäisi olla kunnossa, testasin kaikki 4 kpl, jotka konehuoneesta löytyvät ja tuntuivat toimivan OK. Voikohan Motronicin aivot pysyvästi tyhjentyä pitkäaikaisesta akuttomuudesta tai pitääkö niitä erityisesti elvyttää pitkän akuttomuuden jälkeen? Autosta oli alkuvuodesta akku pois useamman kuukauden ajan. Ennen akun irroitusta olin ajanut auton sille sijalleen ja tuolloin kaikki toimi moitteettomasti.

Bensapumpun surahtelusta tein ajo-155:ssa havaintoja: Jos autoon menee esim. aamulla ekan kerran, niin virrat kytkiessä pumppu surahtaa kuuluvasti. Jos saman tien kääntää virrat pois ja heti uudelleen päälle, niin surahdusta ei kuulu. Olisiko tuossa sittenkin joku paineenmittaus vai onko viivereleellä "viive": ei pyöritä pumppua peräkkäisissä virtojen päällekytkennöissä?

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ohjelma pysyy EPROM piirillä ikuisesti, vaikkei virtaa olisi. Sen sijaan virta ei välttämättä pysy akussa ja Motronic tarvii tietyn jännitteen toimiakseen.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Jarno kirjoitti:Sen sijaan virta ei välttämättä pysy akussa ja Motronic tarvii tietyn jännitteen toimiakseen.
Kieltämättä varaosabiilissä kiinni olleet akut eivät ole olleet ihan parhaassa iskussaan. Varmistin kuitenkin jännitetason riittävyyden viimeisissä kokeiluissani kytkemällä apukaapelit käynnissä olleesta ajoautostani varaosa-autoon reilun puolen tunnin ajaksi. Ei tuntunut käynnistymisvaiva paranevan jännitetasojen nostosta.

Varaosa-155 on kyllä aiemmin jaksanut käynnistyä hyvinkin heikolla akulla: kunhan startti on jaksanut pyörittää konetta edes jollakin lailla, niin aina on kone hyrähtänyt käyntiin.

Vastaa Viestiin