Katsastus, heikko käsijarru

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Katsastus, heikko käsijarru

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Hylätty, yllättävää :? !

Onneksi ei mitään sen suurempaa kuin käsijarrun heikko teho.
Mikä helv**ti siinä on, kun just vuosi sitten laitettiin taakse uudet palat, vasemmalle uusi satula ja uusi käsijarruvaijeri ja se on just toi uusi satula, joka ei pidä :evil: . PRKL! sanon minä.

Itse en ole ikinä jarruhommiin koskenut ja jätän nytkin osaavammalle, mutta jos vaikka voisin pari vihjettä antaa.
Pitääkö sitä jarrupalaa nyt sitten pyörittää ulommas, ideoita mitä kannattais tehrä :roll: ?

Edit: pieniä muutoksia
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Ihan vaan varmistan et mikä on vaijerin kunto. Eihän jumita eihän :-D

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Haahhahaahhahahah kerroit juuri minun tarinani. Ainoana erona että itse epäilen heikkouden johtuvan vain palaneista takajarrupaloista. Alan epäillä että vikaa onpi muuallakin. Kiva kun selkenee ;)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Katsastus, heikko käsijarru

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Alfissimo kirjoitti:uudet palat, vasemmalle uusi satula ja uusi käsijarruvaijeri
Jos tuo vuodessa sitten alkaa jumittamaan :roll: , ja käytön puutteesta ei ainakaan kärsi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

gYdEbUh kirjoitti:Alan epäillä että vikaa onpi muuallakin. Kiva kun selkenee ;)
Heikko käsijarruhan kuuluu ominaisuuksiin. Vuosi sitten meni uusiksi juurikin luettelemani lista, jotta sai leimaan, eli palojen vaihto voi auttaa mutta... itsellä tosiaan on "uutta" palat, vaijeri ja vasen satula, joka siis on taas se heikompi.

Joo toistan itseäni. :oops:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Alfissimo kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:Alan epäillä että vikaa onpi muuallakin. Kiva kun selkenee ;)
Heikko käsijarruhan kuuluu ominaisuuksiin. Vuosi sitten meni uusiksi juurikin luettelemani lista, jotta sai leimaan, eli palojen vaihto voi auttaa mutta... itsellä tosiaan on "uutta" palat, vaijeri ja vasen satula, joka siis on taas se heikompi.

Joo toistan itseäni. :oops:
Mäkin voin 'toistaa' itseäni, mullakin on uudet jarrupalat, vasen takajarrusatula sekä käsärivaijeri. Siis viime kesältä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Kele puusilmä. Pitäs lukea tarkemmin :cry:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Liityn joukkoon. Juuri ennen katsastusta uusin vasemman satulan ja käsijarruvaijerin. Palat olivat melkein uudet (ei silti minun vaihtamani).
Sitten kävin vielä asiasta tietävällä ammattilaisella säädättämässä kaikki huippu terään. ja silti teho on heikko, antoivat kuitenkin leiman, kun oli ainoa moite.
Nyt onkin sitten jälkeenpäin hävinnyt käkkäri oikeelta puolelta kokonaan.
Varmaan on se, että vaikka sinne uusisi kaikki mahdolliset palikat niin siltikään käkkäristä ei saa kuin tyydyttävän.

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

onks siinä takana levyt? yleensä käsijarrun saaminen pitämään levyihin saattaa olla hyvin vaikeaa. Mulla oli 33:n kanssa se et se aina löysty tosi nopeesti. Kunnes viime keväänä yksi mukava korjaumies täällä päin teki jonkun patentin sinne ja sen jälkeen on pitänyt. Mutta tuo on kyllä oikein että vika tulee aina etsiä jarrujen päästä eikä vai "korjata" kiristämällä käsijarruvaijeria :lol:
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

kannattaa normaalisti ajossa pitää käkkärin vaijeri vähän ylilöysällä että satulasäädöllä on pelivaraa toimia kunnolla, koska liian kireällä= katsastusmihen mielestä hyvä säätö ei pelaa ja sit vähän ajan päästä on täysin tehoton....

vasta just ennen katsastusta vetää hetkeksi kireämmälle, tietysti edellyttäen että kaikki muutoin toimii ok... :wink:

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Itse vedän kerran pari viikossa kässäriä päälle, kun auto on liikkeessä. Palat puree tiukasti ja syö tasaisesti levyyn syntyneet mahdolliset epätasaisuudet ja ruosteet. Eipä ole aikoihin ollut kässäriongelmia pidon takia.

Tosin 164:ssä on heikohkotehoiset käsijarrut, ja katsastuskonttoreissa on eroa. Aleksis Kiven kadun konttorilla ovat aina kehuneet jarrutehoa, Hakuninmaalla nippa nappa läpi tai ei lainkaan, samat lukemat molemmissa paikoissa.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Tuntuuko kahva nousevan yllättävän ylös? Käsijarrukahva on aika heppoisesti pohjapellissä kiinni, mulla se oli revennyt irti ja siihen joutui tekemään paikkapalan tukevoittamaan sitä. Toinen ongelma itsellä oli että käsijarruvaijerin vasen lenkura roikkui, oli tippunut kiinnikkeistään ja otti pakoputkesta lämpöä. Tästä seurasi se että kuori suli ja uusi vaijeri oli vaihtokunnossa jo seuraavaan katsastukseen mennessä. Katso toi itseltäsi, vaijerihan on yhteinen ja jos toinen puoli vaijerista ei liiku niin kaikki voima menee toiselle puolelle.

Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pantti »

jiiässä kirjoitti:kannattaa normaalisti ajossa pitää käkkärin vaijeri vähän ylilöysällä että satulasäädöllä on pelivaraa toimia kunnolla, koska liian kireällä= katsastusmihen mielestä hyvä säätö ei pelaa ja sit vähän ajan päästä on täysin tehoton....
Just näin. Automaattisäätö ei toimi jos vivuissa ei ole tarpeeksi liikerataa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ana M kirjoitti:onks siinä takana levyt?
Levyt on juu...

Komppi
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Kesä 2003, 21:15
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Komppi »

testattiin jarrutesterissä pajalla ja todettiin että heikko käsijarru on minunkin alfassani, ettei menisi läpi ilman korjausta. mutta kuinka ollakkaan katsastusmies ei ilmeisesti löytänyt (viitsinyt testata) käsijarrua ja läpi meni. mutta ois kiva saada tietoa tuohon käsijarrun säätöön että sen sais ensivuonnakin läpi

polkky2
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Joulu 2003, 22:27
Paikkakunta: espoo

Re: Katsastus, heikko käsijarru

Viesti Kirjoittaja polkky2 »

Alfissimo kirjoitti:Hylätty, yllättävää

Onneksi ei mitään sen suurempaa kuin käsijarrun heikko teho.
---Itse aikoinaan muutama sata tkm 164:lla ajaneena tein kerran vuodessa takajarrurempan. Joko ennen katsastusta varman päälle tai hylätyn katsastuksen jälkeen "pakotettuna". Vuosien varrella vaihdoin muistaakseni 6 takasatulaa, 3 vaijeria, paloja. Jotenkin alkoi tuntumaan, että ne "tehdaskunnostetut" satulat eivät ole vanhaa parempia. Uusi maali päälle, mutta käsijarrumekanismiin ei juuri ole koskettu. Rempan jälkeenkin läpimeno oli siinä ja siinä.

Muutaman rempan jälkeen osasi kyllä homman vaikka unissaan, harmitti vain kuin tulos ei ikinä ollut hyvä. Ja kunnossapito konsteja kokeilin monia: vaijeri löysällä, jotta kiristys pelaa. Säännöllinen käyttö, jne.

Muistan kyllä aikoinaan saaneeni katsastusraportin, jossa kerrottiin, että hylätyissä vm89 164:ssa syynä oli 70%sti kässäri.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tähän ongelmaan tarrttis tosiaan keksiä joku radikaali jekku.
Kuka ottaa siitä elämäntehtävän? :mrgreen:
Itselläni ei ole tarpeeksi järkeä tommoseen, tai no jos nyt kohta alkaisi tutkimaan tuon satulan anatomiaan, ja kurkkia mitä se on oikeen syönyt.

sallimato
Viestit: 173
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 13:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sallimato »

Omassa vastaavassa ei ole juuri tuota kyseistä ongelmaa vielä ollut. Tosin edellinen omistaja ei ollut jarrusylintereita muistanut rasvata "ikinä" ja niin yksi kaunis talvinen päivä, kun nykäisin käsijarrun kiinni, ei enää lähtenytkään irti. Onneksi näin kävi, kun laitoin auton parkkiin, eikä liikenteessä. Jarrutehoa on aina kiitelty, itsekin sain sen todeta, kun menin sitten lähtemään käsijarru pohjassa em. tapauksessa ajelemaan ja rupesin sitten parin kilometrin jälkeen valtatiellä miettimään, että ihan kuin ei olis kaikki heposet tallissa ja jotain outoa hajuakin tulee jostain... Kurvataan palolaitoksen (ironiaa) pihaan ja jarrulevyt on kauniin tulipunaiset, sekä jarrupalat hiiltyneet. Onneksi palomiehet oli mukavia ja päästivät talliinsa nikkaroimaan. Jarrupalat lekalla irti levyistä ja nilkutetaan korjaamon pihaan, huomista odottelemaan. Uusi sylinteri, takapalat ja matka jatkuu. :D

Yleisesti ottaen jarruteho voisi kyllä olla parempi. Pitää vissiin sijoittaa rei'itettyihin levyihin ja vihertäviin paloihin. Pari "läheltä piti"-tilannetta on päästy kokemaan, kun levyt on ylikuumentumistaan menettäneet pitonsa vauhdin ollessa taas...noh, jotain. :shock:
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

sallimato kirjoitti:Pari "läheltä piti"-tilannetta on päästy kokemaan, kun levyt on ylikuumentumistaan menettäneet pitonsa vauhdin ollessa taas...noh, jotain.
Milloin jarrunesteet on vaihdettu?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Pantti kirjoitti:
sallimato kirjoitti:Mikä tuossa sitten on jos niitä ei ole pitkään aikaan vaihdettu?
Aikaa myöten jarrunesteen vesipitoisuus kasvaa ja samalla kiehumispiste alenee. Kovissa jarrutuksissa neste alkaa sit kiehumaan ja jarrut häviää. Tai näin ainakin olen asian ymmärtänyt...
Oikeassa olet. Nesteet pitäis vaihtaa vähintään parin kolmen vuoden välein.

Jos meinaat käyttää ne jarrut välillä oikeasti kuumana, niin suosittelen motul, catrol tai APracing liemiä.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

sallimato
Viestit: 173
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 13:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sallimato »

Hmm, nyt heitit pahan. Jarrunestettä on jouduttu lisäämään juuri kyseisen operaation aikana, mutta en tiedä jouduttiinko kaikkia nesteitä uusimaan silloin. Jos silloin ei tehty, niin varmasti siitä on aikaa. Ilmattu tosin on varmasti. Mikä tuossa sitten on jos niitä ei ole pitkään aikaan vaihdettu?
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72

Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pantti »

sallimato kirjoitti:Mikä tuossa sitten on jos niitä ei ole pitkään aikaan vaihdettu?
Aikaa myöten jarrunesteen vesipitoisuus kasvaa ja samalla kiehumispiste alenee. Kovissa jarrutuksissa neste alkaa sit kiehumaan ja jarrut häviää. Tai näin ainakin olen asian ymmärtänyt...

sallimato
Viestit: 173
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 13:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sallimato »

Ahaa. Kiitoksia pointterista, pitääpä vaihdattaa nesteet. Sitten testiin. :twisted:
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, selvästi parhaan vastineen jarrurempparahalle saa kun vaihtaa ne nesteet ja ehkäpä vielä sellaisiin, jotka kestävät lämpöä tavallista paremmin. Ainakin oman vinkkelin jarrut kestivät radallakin ihan kohtuullisesti kun mehuina oli Motulin Racingia. Ennemmin tuli vastaan kuskin sääli kalustoa kohtaan kuin jarrujen loppuminen.
- Epäkelpokeräilijä -

Joppe
Viestit: 19
Liittynyt: 23 Elo 2004, 18:52
Paikkakunta: Tampere

jarrusatuloista

Viesti Kirjoittaja Joppe »

niin ,jos käsijarruvaijeri liikkuu normaalisti , mennään auton alle ja herkistellään vipua jota vaijeri liikuttaa . naputellaan vipua toiseen laitaan kun vedetään aina välillä käsijarrukahvasta . kun on saatu suurin osa vivun liikkestä käyttöön , irrotetaan jarrusatula ( kahella pultilla kii ,13 mm kanta )ja säädetään jarrumäntää pyörittämällä ( Yleensä automaattisäätö ei toimi ) ,niin että just ja just saadaan jarrupalat takas laitettua satulan kanssa . Jos jarrulevyssä pykälää ulkoreunassa niin se pitää viilata pois .

sallimato
Viestit: 173
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 13:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sallimato »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Motulin Racingia.
Pitääpäs jostakin hankkia tätä lientä ja katsoa mitä se tekee. Löytääkö ihan varaosaliikkeistä vai pitääkö erikoistavarana tilata?
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ainakin Kaivokselan A-Tarvikkeesta tuota löytyi ihan hyllystä, mutta siellä taisi olla muutenkin vähän keskivertoa enemmän erikoisempaa artikkelia hyllyssä. Nettiä kaivelemalla löydät varmaan lähimmän Motul-jälleenmyyjän.

Voihan se kura olla jotain muutakin merkkiä, mutta kannattanee kuitenkin ottaa jonkun tunnetun valmistajan lientä. Ja ehkä vielä tavallisen dot-nelosen sijaan jotain kovemman kiehumispisteen omaavaa tavaraa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuossahan on jo se perusongelma että auto on niin keulapainoinen että vaikka jarrujen tasapaino saattaisi olla riittävä niin kokonaisteho ei riitä.Sitäpä nostaa vaikka 50kg paino peräkontissa jo todella paljon.
KOP KOP itsellä on vielä alkuperäiset jarrusatulat ja kerran vain käsijarrusta pomppannut (vaijeri oli jäässä)
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ja ehkä vielä tavallisen dot-nelosen sijaan jotain kovemman kiehumispisteen omaavaa tavaraa.
Mitenkä noita voi sekoitella? Sen ymmärrän ettei voi eri dotteja laittaa yhteen mutta jostain luin että jos on olllut jotain niin sitä pitäisi sen jälkeen aina käyttää. Mutta ei voi muistaa mitkä oli allergisia toisilleen, anyone?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

164:ssa ainakin lukee että pitäisi käyttää dot 3:sta, mutta laitoin kyllä sitten nelosta kun ei muuta löytynyt.
Kummallas muuten on suurempi lämmönkesto kyky?
vai onko se joku muu kuin tuo luku joka sen kertoo?

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Ja sitten soppaa sekoittamassa on vielä silikoni-pohjaiset ja ei-silikonia sisältävät liemet.
Olin kuulevinani että hylkivät toisiaan kiitettävästi.

(Lähde: eräs Sport 2000 team)
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tuossahan on jo se perusongelma että auto on niin keulapainoinen että vaikka jarrujen tasapaino saattaisi olla riittävä niin kokonaisteho ei riitä.Sitäpä nostaa vaikka 50kg paino peräkontissa jo todella paljon.
Aha, ilmankos Alastarolla takajarrut kävivät niin kuumina että pukkasivat rasvat takapyörännavoista. Subiasennus kun ei ollut ihan kevyt :wink:
Rolle kirjoitti:Mitenkä noita voi sekoitella? Sen ymmärrän ettei voi eri dotteja laittaa yhteen mutta jostain luin että jos on olllut jotain niin sitä pitäisi sen jälkeen aina käyttää.
Käsittääkseni ongelmia tulee vain jos noita Puuhan mainitsemia silikoninesteitä menee sotkemaan toisiin litkuihin. Tuskin silti kannattaa ehdoin tahdoin blandata nestettä DOT x nesteellä DOT y.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin