Millä rengas paineilla ajelette ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Millä rengas paineilla ajelette ?

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

Ihmettelin tuossa oman auton rengaspaineita... niissä oli Delta-Auton jäljiltä 2,7 joka renkaassa (147 2,0 TS) renkaat on NOKIAn kitkat 16"... ihan kun ei jo muutenkin alustan takia amalgaamit putoilis hampaista kun mukulakivitiellä ajelee.... oma oletus rengaspaineiksi olisi lähemempänä 2,3-2,4...?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

katso paineet ohjekirjasta, tuntuu kyllä hiukka liikaa olevan
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Nokian Renkaat kirjoitti:Mistä tiedän renkaassa käytettävän ilmanpaineen?

Löydät ilmanpaineen autosi käyttöohjekirjasta, bensiinitankin luukusta, hansikaslokeron kannesta tai oven karmista. Jos tieto ei löydy näistä, asiantuntevat rengasliikkeet ja Nokian Renkaiden Tekninen Asiakaspalvelu ovat valmiina auttamaan sinua.
Kuullostaa aika kovalta, kokemuksia ei kyllä ole mutta 2.7 on jo miehekäs paine matalaprofiilirenkaisiin.

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

Talvella 15" kitkoissa 2.2 ja 18" kesäkumeissa 2.4.
Tallissa Alfan mentävä aukko

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

GTV:n alkuperäisiin 225/45-17 suvigummeihin valmistaja suosittelee 2,7 bar, eli ei tuo kitkojenkaan paine nyt kovasti metsässä taida olla. Profiili on varmaan 55? Äkkiseltään veikkaisin että nuo tarvitsisivat sellaiset 2,5 bar, mutta eiköhän se oikea vastaus löydy manuaalista.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

...joo tarvii varmaankin alentua avaamaan ohjekirja (se on kyllä tosin niin peri suomalaisen luonteen vastaista)... renkaat on 205/50/R16... mutta kuten arvata saattaa niin 50 profiilin rengas 2,7 paineilla tuntuu aika kovan puoleiselta....

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Twin Spark kirjoitti:...joo tarvii varmaankin alentua avaamaan ohjekirja (se on kyllä tosin niin peri suomalaisen luonteen vastaista)... renkaat on 205/50/R16... mutta kuten arvata saattaa niin 50 profiilin rengas 2,7 paineilla tuntuu aika kovan puoleiselta....
Tuolla profiililla 2,7 on ok.
Kuten myös 55 sarjasessa.
Matalasta profiilista joutuu "kärsimää"n. 8)

Infosi rengasfirman pyörittäjä.
Viimeksi muokannut HOTA, 08 Tammi 2005, 14:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
A2K
Viestit: 611
Liittynyt: 29 Maalis 2004, 01:00
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja A2K »

2,2 riittää.
Hyvin sä vedät..

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

2,6 kaikissa, 156 16" vakiorengastus. Pienemmillä paineilla kuluttaa rengasta todella paljon jos edes kokeilee suoranopeuksia.

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Juu, kuluu nuo matalaprofiiliset aika hyvää kyytiä jos ajelee liian pienillä paineilla.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

HOTAKAINEN kirjoitti: Infosi rengasfirman pyörittäjä.
Niitä onkin monenlaisia pyörittäjiä, eräs sanoi minulle että alumiinivanteen pulttien suositusmomentti on 10-15Nm :lol:

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Tuntuisi enemmänkin ratapäivien paineilta :)
Rolle kirjoitti:Kuullostaa aika kovalta, kokemuksia ei kyllä ole mutta 2.7 on jo miehekäs paine matalaprofiilirenkaisiin.
Missä muuten mahtaa mennä matalan ja korkean profiilin raja? :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Roach kirjoitti:Missä muuten mahtaa mennä matalan ja korkean profiilin raja?
Periaatteessa kai kaikki alle 80-sarjan ovat matalaprofiilisia :P

TM:ssä oli joskus 80-luvun alussa juttua Saabien superleveistä ja -matalista kiekoista, läskit taisivat olla jopa kokoa 185/65-15!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

jknracing kirjoitti:Juu, kuluu nuo matalaprofiiliset aika hyvää kyytiä jos ajelee liian pienillä paineilla.
Niinpä, eli jos ajelee siviilisti, niin menee hyvin 2,2 paineilla ja H luokan renkailla. Mutta jos ajelee reippaammin, niin mukavuudesta pitää tinkiä nostamalla paineita ja hankkimalla korkeamman nopeusluokan renkaat.

Toissakesänä meni uudet H-luokan michelinit edestä 15000 km:ssä alle 1,5 millin. No, ne olikin aivan Pas... Melkein yhtä huonot ovat kyllä nämäkin Firestonet, jotka oli ensiasennuksena.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla oli 164:n ensimmäisessä 17" rengassarjassa paineita vain vähän reilut pari kiloa. Pilallehan ne renkut meni vaikka autolla tuli aika rauhallisesti ajeltuakin.
- Epäkelpokeräilijä -

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ihan OK paineet. Mulla taitaa olla 205/55/16 Conti - kitkoissa nyt 2,6. 195/65/15 - kitkat ei ainakaan tunnu sopivan 156:een. Autoa saa ohjata koko ajan, eikä tunnu menevän suoraan vaikka löisi paineita 3,0bar (paitsi jos ajelee max. 80km/h). Muillakin lienee tämän suuntaisia kokemuksia, mitä nyt on satunnaisesti asiasta juteltu. Ainakin Hakka Q ja Blizzakien perustella. 15" ja 16" välillä ei kannata kyllä 15" valita mikäli yhtään piittaa ajettavuudesta. Ainakin siis kitkoilla, ja em. profiileilla.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

...joo ohjekirjassa luki 2,2 ja suositellaan talvirenkaille +0,2... eli mitä tai ketä tässä nyt sitten uskoo...?

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ajoin yhden kesän noilla paineilla ja etukumit olivat sen jälkeen lopussa.

Talvirenkaissa taitaa tärkeintä olla se, kuinka kuvio nastoineen asettuu tiehen. Olen antanut itseni ymmärtää, että liika paine "pullottaa" pintaa, jolloin rengas kuluu keskeltä nopeammin. Samalla nastat eivät toimi kun ovat "ilmassa". Ihan mutua, mutta talvirenkaat kestää joka tapauksessa paremmin.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Ihmettelin tuossa oman auton rengaspaineita... niissä oli Delta-Auton jäljiltä 2,7 joka renkaassa (147 2,0 TS)

Onko auto "brandneves"? Minulla oli uutena 156 SW:ssä yli 3 kiloa painetta renkaissa (kitkat, laitettu Deltassa).

Toisaalta kyllä, tytär osti uuden Pösö 206:n ja siinä oli sama juttu, 3 kiloa ilmaa renkaissa, kumma juttu.

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

...joo on ihan "brandneves" peli.... en ole vielä pudottanut paineita mutta ilmeisesti pudotan huomenna jonnekkin 2,4-2,5.... ei kai se ohjekirja voi ihan väärässä olla kun autossa on vakiona matala profiili kumit ja ohjekirjassa tosiaan lukee 2,2 ja talvikumeille suositellaan se +0,2 enemmän... eli 2,4...? ...ja jos kumit kuluu liikaa niin hankitaan uudet... muutenkin olen foorumilta saanut lukea (huolloista, huolto hinnoista , vioista, korjausten hinnoista, ym...) että ei "Alfan omistaminen ole persaukisten hommia"...?

....ja kun nyt sitten tuli avattua se ohjekirja niin (niin kaikkien suomalaisten periaatteiden vastaisesti)...aikaisemmin olen jossain foorumin muussa keskutelussa lukenut bensasta... että käyttääkö 95 vai 98... niin siitäkin oli maininta yksiselitteisesti että 95:sta tankkiin siis ainakin 2.0 TS koneelle... joten eiköhän tuokin ole juuri noin... muiden mallien koneista en osaa sanoa yhtään mitään....

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kovat paineet saattaa vaan johtua huolimattomasta asentajasta, tuonne kun työnnetään reippaasti että kumi asettuu vanteelle ja sitten laitetaan paineet kohdalleen. Siis jos laitetaan.
Esko kirjoitti:Toisaalta kyllä, tytär osti uuden Pösö 206:n ja siinä oli sama juttu, 3 kiloa ilmaa renkaissa, kumma juttu.
Heh, kaverille tuli 307. Ensin tasapainotettiin uudestaan renkaat kun tärisivät, paheni vaan. Ei muuta kuin uudestaan, vähän parani mutta renkaat oli väärinpäin asennetut. Sokea lehmäkin huomaa mihin suuntaan hakka neloset pyörii.. Taas harjoiteltiin mutta ei tullut tasapainoon. Ei muuta kuin Essolle ja kulkee kuin juna. Joten kyllä ne "osaa" muiden merkkien huoltamoilla.
ei "Alfan omistaminen ole persaukisten hommia"...?
Silti vaan moni ajaa Alfalla, köyhät opiskelijat mukaan lukien. Käy muillakin merkkifoorumeilla niin olet hyvin äkkiä HKL:n asiakas jos oletat että omassa autossa on/tulee olemaan kaikki viat mitä eri ihmisillä on joskus ollut.

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

..."...persaukisten hommia"...ei se ollut tarkoitettu vakavasti otettavaksi... unohtui vain toi hymiö sieltä lauseen lopusta...

...heti muuten muutui paremmaksi ajaa kun pudotteli paineita vähän...

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Twin Spark kirjoitti:..."...persaukisten hommia"...ei se ollut tarkoitettu vakavasti otettavaksi... unohtui vain toi hymiö sieltä lauseen lopusta...
Kyllä se kannattaa ottaa ihan tosissaan. Ei ainakaan harmita kun ensimmäisen kerran jotain hajoaa kun siihen on jo varautunut :mrgreen:

Mitä tuohon paineisiin tulee, niin meikäläinen posottelee kesät/talvet about 2.5bar paineilla. Kuluu miten kuluu.. vaihdetaan sitten kun ne on sen tarpeessa.
Ei enää Alfaa... eipä

Vastaa Viestiin