164 kytkinmurhetta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

164 kytkinmurhetta

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Heittäytyi tuittuilemaan italiaano sunnuntai-aamuna - löysää tuntuu polkimessa olevan melkein koko liikeradalla eikä jaksa edes takaisin ylös poljinta palauttaa. Vaihteet eivät halua päälle, mökkireissulta palatessa joutui käyttämään välikaasua pakollisissa vaihtamisissa. Lieneekö työsylinteri paukahtanut? Jossain vanhassa postissa oli puhetta myös letkun rikkoutumisen mahdollisuudesta jolloin ei päästä painetta takaisinpäin polkimelle, mutta tuonhan ei pitäisi vaikuttaa vaihteiden päällemenoon...?

Motonetistä löytyy varaosana työsylinteri, olisiko jollain intoa selostaa vaihtoprosessi ilmauksineen? Taittuuko yksin ilman hallitunkkia illassa? Kuvatkin kiinnostavat jos löytyy.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eipä ole tarvinnut vaihtaa mutta työsylinterihän möllöttää konehuoneessa siinä vaihteiston päällä, vaihdon luulisi olevan markan juttu vaikka parkkipaikalla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Hyvältä kuulostaa. Mistä löytyy sitten ilmausruuvi ja ilmataanko samoin kuin jarrut? Käsittääkseni kytkin käyttää jarrunestettä, imeekö samasta säiliöstäkin? Tyhmiä kysymyksiä jotka johtuvat siitä että omat kokemukset kytkimistä rajoittuvat 1966 vuoden hippipakuun...

Kiitokset vikkelästä vastauksesta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ilmausruuvi löytyy työsylinterin kyljestä, ilmataan samalla lailla kuin jarrutkin. Nestesäiliö on 164:ssa yhteinen.

Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia. Toivottavasti tästä ei tullut sellainen kun ei tarvinnut koskaan kajota omien 164:sten kytkinten hydrauliikkaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Kehtaan siis kysellä edelleen - tuon työsylinterin saloista;) : onko sen sisällä siis jonkinlainen palautusjousi, joka työntää kunnossa ollessaan polkimen pystyyn? Vai polkimessakko jotain vastaavaa?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jousia on kai yleensä molemmissa sylintereissä, mutta jos palautus jää vain sylintereiden jousten varaan on poljin tosi veltto. Poljinta takaisin painavasta voimasta suurin osa tulee kytkinlevyn paineasetelmasta, jossa on eräänlainen kytkinlevyä vauhtipyörää vasten painava jousi. Kun kytkintä painetaan, työsylinteri painaa käyttövivun välityksellä paineasetelmaa irti kytkinlevystä. Paineasetelma pyrkii palautumaan alkuperäiseen muotoonsa, jolloin se työntää työsylinterin mäntää sisäänpäin ja tämä puolestaan jarru/kytkinnesteen välityksellä pääsylinterin mäntää ja kytkinpoljinta ulospäin.

Tässä vielä linkki asiasta kiinnostuneille.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Elikäs kytkin ottaa kiinni paineasetelman jousivoimalla? Mikäli tuo paineasetelma olisi päreinä kytkin ei siis pitäisi lainkaan, ymmärsinkö oikein? Pito on kuitenkin ok, joten tuntuisi siltä, että tuo voima ei välity polkimelle asti. Eli sylintereissä tai letkussa vika. Vilkaisin pikaisesti konepellin alle, ja löysin työsylinterin joka vaikuttaa ulkoisesti ihan ok kuntoiselta - ei näy esim. ylimääräisiä nesteroiskeita ympäristössä. Voisiko vika ollakin sitten yhtä hyvin pääsylinterissä tai letkussa? Pääsylinteri vissiin löytyy sitten polkimen yhteydestä auton alta?

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Vaikka työsylinterin ympärillä ei mitään näykään ei se tarkoita välttämättä että se on ehjä. En tiedä päteekö Alfoihin sama mutta vanhoissa 300-sarjan Bemareissa kytkimen työsylinterin hajoaminen ei välttämättä näy muuten kuin että jarrunestesäiliöstä (yhteinen säiliö kytkimellä ja jarrulla) alkaa hävitä nestettä ja kytkinpoljin ja vaihteet oireilevat juuri niinkuin sinulla.
Mutta toki sekin on mahdollista että letku tai pääsylinteri tai kaikki kolme on antanut periksi.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Minun 164;ssa kävi juuri noin että pikkuhiljaa kytkinpolkimeen alkoi tulla tyhjää ja samana päivänä lakkasi toimimasta kokonaan. Tuossa minun tapauksessa ( työsylinterin tiivisteet sökö) ajamista pystyi jatkamaan kun lisäsi nestettä ja ilmasi systeemin. Työsylinterin eheytys on helppo homma mutta itselläni tuli lisäpuuhaa kun kytkinletkusta meni pää poikki, eli varovaisesti kannattaa väännellä ellei ole uutta letkua jemmassa. Työsylinterin tiivisteiden vaihdon kannattavuudesta voi olla montaa mieltä kun motonetistä saa koko sylinterin 24 eurolla

Avatar
sirTONTO
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Syys 2004, 05:31
Paikkakunta: Tampere

aivan

Viesti Kirjoittaja sirTONTO »

ostat siwasta 12kpl karhua motonetistä tiiviste sarjan varaat viikon lopun
ja irrotat sen mötikän ja vaihdat ne! pidä kone päällä jos oot rajoittuneenpi nuden käsien liikaamisen suhteen. tottunu runkkari hups ruuvarilta menee 1-2 tuntia irottaa vaihtaa noh ilmaamisesta en tiedä meneekö ihan tohon aikaan :-D mut kiva homma vaihtaa ja suosittelen korjaamista ennen kuin uuden ostamista
ASSISTENZA TECNICA

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GAMMA500 kirjoitti: Työsylinterin tiivisteiden vaihdon kannattavuudesta voi olla montaa mieltä kun motonetistä saa koko sylinterin 24 eurolla

allekirjoittanut vaihtaisi kyllä koko sylinterin jos uusi ei kustanna tuon enempää.. :crazyeyes:

Vastaa Viestiin