Missähän vedetään raja kestävyydessä ?
Tuli vaan mieleen kun tuossa Tain 33 16V QV:ssä tuli mittariin +280tkm. ja matka jatkuu.
Eihän nuo mitään Mersujen miljoonakilometrejä ole mutta eihän tuo mikään Mersu olekkaan
Täytyy kyllä valitettavasti sanoa ettei tuo minun 33:n ole ollu kestävimmästä päästä. Suurimmat rempat on ollu kansiremppa (toinen kansi halki) ja vaihelaatikko remppa (2:n synkronointi ja kolmonen ei kestänyt moottorijarrutuksessa päällä). Lisäksi on ollu kohtalaisesti muita pienempiä remppoja. Sillä on takana 180tkm. Liekö sillä sitten jotain merkitystä että se on etelän alfa.
Mutta en kuitenkaan menisi haukkumaan alfan laatua. Laatuhan on tuotteen kyky vastata asiakkaan odotuksiin. Itse odotan autolta hyvää ajettavuutta, persoonallisuutta ja suoritus kykyä. Kun vielä osasi odottaa että vikoja tulee niin sitä sain mitä tilasin. Eniten tuossa harmittaa Delta-Auton sikamainen varaosien hinnoittelu. Kun kaikkia osia ei tuohon saa varaosaliikkeistä.
Itselläni on ollut Alfa kohta vuoden (ens viikolla on synttärit!!) Mittarissa on 220tkm, ja korjauksia minun aikana lähinnä kytkin ja takapyörän laakeri sekä napa. Ostettaessa oli myös mukava vika, ei meinaan lähteny lämpimänä ikinä käyntiin. Vika oli bensapumpun rele (ilmeisesti), osa maksoi kokonaisen euron ja helpotus sitäkin suurempi, ehdin jo luulla että sen kanssa on opittava vaan elämään. Jonkun verran on osia entisetkin omistajat uusinu, ainaki kuitteja on melko nippu...
...niin sitä vielä että tossa kytkimessä on kyllä taas jotain outoa, sillä ei oo ajettu ees kymppitonnia ja pari kertaa on menny poljin ihan löysänä pohjaan, sitten kun nostaa ja painaa uudestaan ni se irrottaa. Olis ihan kiva tietää että mikä vikana, taas...
'wille' ilmeisesti siinä on nestekytkin ja jommankumman sylinterin tilkkeet lopussa/halennu. viisaammat korjatkoon kun ei mulla tietoa 33:n kytkyttimestä
Tai oikeestaan sitä käyttävästä mekanismista.
Eiköhän siinä kytkimessä ole pää- tai työsylinteri kypsä. Jos nestettä katoaa, epäilen työsylinteriä, jos ei, pääsylinteriä. Ensimmäinen kannattaa ostaa kokonaan uusi, jälkimmäiseen(kin) saa korjaussarjan. Kumpikaan ei maksa maltaita.
Ainakin yhdellä Alfasivulla mainittiin boxereiden kestävyydestä että säännöllisesti huollettuna ja hyvillä öljyillä sellaisella rallattelee reilusti 300000+ km ennen remppaa. Maailman ajetuin autohan on muuten pyhimys-Volvo, joku ameriikkalainen on pyörittänyt 1600000 kilsaa avaamatta konetta (siis 1,6 miljoonaa km!!). Niinhän se taitaa Alfoissa olla, että kori ja kuskin hermot tai lompakko loppuu ennenkuin varsinainen tekniikka..... Ja jos näillä ajaisi sen muljoona kilsaa niin sillonhan Alfasta tulis äkkiä "mustalaisten auto", se kuitenkin on harvinaisempi kuin diisselimese tai ministerivolvo eli pari mannea ratissa riittäisi helposti leimaamaan koko merkin...... Onhan pari mannea riittänyt leimaamaan koko ihmisryhmän muttajoo, eihän mikään oo ikuista. Ei edes Alfa.
Jos moottorilla pitää päästä pitkälle ilman remppoja, pitää moottorin pääsääntöisesti olla matalaviritteinen. Näinhän taas Alfalla ei perinteisesti ole, vaan tehoja on otettu suhteellisen reippaasti.
164 TS ylitti 300 000 km ja on nyt odottanut kolme viikkoa öljypumppua. Kun nyt saisivat sen maahan nopeasti.
33 16V ylitti vasta 130 000 km, ja ongelmia ei ole moottorin suhteen ollut.