alfa 156 TS ja käyttökokemuksia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
astalo
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 18:19
Paikkakunta: kajaani

alfa 156 TS ja käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja astalo »

Voisiko joku kertoa onko tehty kestotestiä ,tms?Olisin kiinnostunut ostamaan kyseisen auton ja tämä olisi eka alfa.Olisin myös kiinnostunut käyttökokemuksista alfa olisi 1.8sw vm99.Miten pelittää talvioloissa ja onko lämmin yms yms.Paljonko konella yleisesti ajetaan kun on konerempan aika?KIITOS KAIKESTA INFOSTA!Onko mitään tyyppivikoja mikä pitäisi ottaa huomioon

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Vm -99 sw:tä ei ole olemassakaan, sillä farkku-mallisen 156:n valmistus alkoi vuonna 2000. Tai siis ainakin uusimmat Suomessa olevat autot ovat niitä. Joku tietää "saivarrella" varmaan tarkemmin :lol: Itse kysymykseesi vastaan silti. Paljonko koneella ajaa ennen koneremppaa, riippuu siitä millaista remppaa tarkoitat. Ennen kuin tuo on väljä, ja tarvitsee vanhan mallin mukaista poraamista yms., menee varmaan rapiat puoli miljoonaa tai jotain. Suurempia ja yleisimpiä remppoja moottorin puolelle ovat jakopään remmien ja rullien vaihtaminen ja erilaisen moottoria ohjaavan elektroniikan vaihtaminen. Niissäkään Alfa ei eroa muista yleisistä merkeistä. Kannattaa katsella noista aiemmista keskusteluista tarkemmin auton muita ominaisuuksia, ettei jouduta toistamaan itseämme. Mitään hankinnan esteeksi tai edes riskiksi muodostuvaa tekijää en ole autosta löytänyt, päinvastoin. Auto on todella lämmin, mukavan pirteä (1.8 ei ole tykki, mutta sutjakka toki silti), makea ajaa ja upean näköinen.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Minulla on 156 sedan 1.8 nyt ensimmäistä talvea eikä ole ollut ongelmia talviolosuhteiden kanssa. Lohkolämmittimen kanssa hyrähtää käyntiin moitteetta, ilman en ole käyttänytkään. Kostean kelin jälkeen ilman jälleen pakastuessa bensatankin luukun ulospompauttaja yleensä jäätyy, jolloin sen joutuu nostamaan auki sormilla, eipä ole iso haitta. Mielestäni auto lämpiää sisältä nopeasti ja pysyy lämpimänä myös matka-ajossa.

Suurin typeryys autossa on mielestäni sivuhelmoihin sijoitetut saumat, joista eturenkaista lentävät kivet syövät maalin pois. Tuo ongelma ratkesi pienellä palasella läpinäkyvää kiveniskusuojateippiä. Toinen itseäni harmittava asia on suksiluukku, josta ei mahdu lumilauta läpi ja penkit eivät kaadu. Tämä taitaa olla enemmän sedanin ongelma. Muuten olen tykännyt kovasti, eikä ole vielä kertaakaan harmittanut tuon auton hankinta.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Minäkin muistelisin, että vm. 2000 olisi SW:n tuotannon - tai ainakin maahantuonnin - aloitusvuosi. Oma autoni on juuri tuon ikäinen ja noin 85tkm ajettu.

Mitään isoja ongelmia ei matkan varrella ole ollut. 156 on lämmin ja hyvä talviauto: tässä kohtaa on aina suorastaan pakko ottaa esiin Teknikens Världin (?) talvitesti, jossa Alfa pieksi mm. 40-sarjan Volvon ja A4 Audin.

Tukivarsiremontteihin saa varmaankin varautua, muuta tuskin ilmenee, kunhan huollot tehdään ajallaan ja autoa kohdellaan muutenkin asiallisesti. Hiacemaisessa käsittelyssä Alfan saa kyllä rikki nopeastikin. Konerempaa ei tarvitse jännittää, kunhan 60tkm/120tkm hihnanvaihtohuolto on hoidettu. Kaikkein halvin käyttöauto AR ei ole, mutta tuskin olet sellaista hakemassakaan.

Kysy rohkeasti lisää, jos haluat tietää jostakin asiasta tarkemmin. Myös Haku-toiminnolla löydät paljon 156:n liittyviä juttuja.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

astalo
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 18:19
Paikkakunta: kajaani

Joo meni sekaisin sw ja ts

Viesti Kirjoittaja astalo »

Sitä kun on niin alfakuumeessa niin sekaisinhan sitä vähemmästäkin menee!!Mutta mikä olisi -99 156 2.0 ts aj 85tmk h-kirja 2renkaat +alut,kaukoluk,sähköikkunat,hopeametalliväri käypä hinta?Onko 13-14tmk oikea hintahaarukka?

Avatar
PPT
Viestit: 245
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 13:39
Car(s): MB GLK,Alfa Romeo Spider Quadrifoglio verde
Paikkakunta: Kokkola/Kesäisin Öja!

156 1.8 sportwagon

Viesti Kirjoittaja PPT »

Vain hyviä kokemuksia! Autoja on ollut monen merkkisiä vuosien varrella.Toinen Alfa menossa km 64tkm, ei isompia juttuja.Lämmin talviauto! Persoonallinen auto! Tyyliä! :roll:
Toiminta on taikasana!

astalo
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 18:19
Paikkakunta: kajaani

nyt on kaupat lähellä!

Viesti Kirjoittaja astalo »

Mutta yksi asia mietityttää tuossa kaunottaressa.Koe ajoissa olen huomannut moottorin ollessa vielä kylmä, niin tasaisella ajolla ja kaasua pitää samassa asennossa niin auto ottaa kierroksia vähän ja auto niinkuin ottaa pientä kiihdytystä!Se tosin kestää vain sekunnin kaksi ja on melko lievää,ja kun moottori on lämmin se toimii kuin unelma.Onko kenelläkään ollut samaa toimintaa omassa?Ja kun sanon että toimii kuin unelma niin sitä se on todellakin!FORTZA ITALIA!!!.Kyllä vi....i koeajon jälkeen nousta opel kadett 1.3 rattiin ja lähteä kotiin,kyllä nyt taidetaan opel vaihtaa alfaan.

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Joo meni sekaisin sw ja ts

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

astalo kirjoitti:Sitä kun on niin alfakuumeessa niin sekaisinhan sitä vähemmästäkin menee!!Mutta mikä olisi -99 156 2.0 ts aj 85tmk h-kirja 2renkaat +alut,kaukoluk,sähköikkunat,hopeametalliväri käypä hinta?Onko 13-14tmk oikea hintahaarukka?
Ei ilmastointia? Nuo muut on vakiovarusteita. edit: no tuo kauko-ojaus ei ole...
Oletko ostamassa käteisellä vai vaihto? Käteiskaupalla pitäisi saada halvemmalla. (periaatteessa 10-12 t€ välillä)

Kys. mallissa menee imunokan ajoitusmökkylä uusiksi eli kannattaa ottaa selville onko jo vaihdettu, viimeistään joutuu vaihtamaan 120:n hihnanvaihdon yhteydessä. Myös alustan nivelet ja etupyörän laakerit voi olla vaihtokunnossa... Ei muuta kuin tiukkana kaupanteossa, noissa kaupoissa on ostajan markkinat ja kannattaa jäähdytellä vaikka yön yli koeajon ym. tutustumisen jälkeen. 8)

Muuten tuollaisen osto on mielestäni hyvä kauppa... loistava auto "halvalla".
Kuva

astalo
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 18:19
Paikkakunta: kajaani

ei oo ilmastointia

Viesti Kirjoittaja astalo »

Se kyllä vähän kaivertaa.Mä kanssa oon ajatellut että 12e maksimissaan alustaan on vaihdettu alatukivarsi kuljettajan puolelle.Foorumia nyt noin 2viikkoa seuranneena ihmettelen että mikä siinä alatukivarressa mättää jo noin vähillä kilsoilla?????ps:autosta on kuva autotalo hartikaisen sivuilla ja kajaanissa

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tuo Hartikaisen sivuilta löytyvä yksilö on kyllä 2.0 sedan, eikä 1.8 SW. Jos hintapyynti on 14900, niin kyllä siinä luulisi olevan käteiskaupassa tinkivaraa, eli jossain 12 ke:n tietämissä liikuttaisiin.
Viimeksi muokannut KJS, 22 Tammi 2005, 15:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Juu ja siitähän se astalo kyselikin tässä ketjun keskivaiheilla :wink:

Voisin hieman muuttaa otsikkoa..

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: ei oo ilmastointia

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

astalo kirjoitti:Se kyllä vähän kaivertaa.Mä kanssa oon ajatellut että 12e maksimissaan alustaan on vaihdettu alatukivarsi kuljettajan puolelle.Foorumia nyt noin 2viikkoa seuranneena ihmettelen että mikä siinä alatukivarressa mättää jo noin vähillä kilsoilla?????ps:autosta on kuva autotalo hartikaisen sivuilla ja kajaanissa
Piti tehdä ihan mielenkiinnosta katselmus hintapyynnöistä... ihan linjassaan näytti olevan muiden liikkeiden kanssa. Ja tosiaan suoraostohinta voisi olla siinä 12 pinnassa... jos vanhaa tötteröä työnnät vaihdossa, on tinkaus vähän hankalampaa.

Omasta mielstäni sellainen vajaa satkun ajettu on periaatteessa huonompi ostos kuin reilu 120 tkm ajettu, koska pari kallista huoltoa olisi tehty ja kuluvia osia ehditty vaihtaa reilummin.

Nuo tukivarret ei ole pelkästään Alfan ongelma, vaan vähän joka merkillä on vastaavaa. Mielestäni ongelma aiheutuu mm. muuttuneista alustaratkaisuista (jäykemmät/erilaiset pyöräntuennat). Sama aiheuttaa myös alusta-/rengasmelun kasvun uusissa autoissa verrattuna vanhempiin. Ja mielestäni on aika hyvin kestänyt, jos vasta yksi tukivarsi on vaihdettu noille kilometreille?
Kuva

astalo
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 18:19
Paikkakunta: kajaani

tukivarsista

Viesti Kirjoittaja astalo »

Kyllä mä vähän toista mieltä olen muiden merkkien tukivarsien kulumisesta .MUTTA mä haluaisinkin tietää mikä siinä bragaa?Onko nyt kyse pallonivelestä?Ja jos jollakin ois pistää "räjäytyskuvaa" etu- ja takakulmista niin miellelläni tässä tutkiskelisin.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: tukivarsista

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

astalo kirjoitti:Kyllä mä vähän toista mieltä olen muiden merkkien tukivarsien kulumisesta
Tuttavapiirissäsi ei ole yhtään uudehkon Audin tai VW:n omistajaa?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

astalo
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 18:19
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja astalo »

Pari audi a6 omistajaa, ja v8myllyillä molemmat ja muistaakseni -90 ja -91 ja molemmilla ajetaan paljon ,mutta täytyypä kysellä.Toisesta meni kyllä loota ja ei tuo maksanut kun 6500e+asennus eli sopuhinta?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

astalo kirjoitti:Pari audi a6 omistajaa, ja v8myllyillä molemmat ja muistaakseni -90 ja -91 ja molemmilla ajetaan paljon ,mutta täytyypä kysellä
Ongelmat joihin viittasin taitavat koskea huomattavasti uudempia VAG-pelejä.

OT: Olikos tuohonkin aikaan jo V-8 koneisia kuutossarjalaisia? Ja oliko koko A6:sta tuolloin edes olemassa?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ei tuohon aikaan kyllä ollut kuin Audi V8 i kahdeksan mukisella koneella. tuolloin oli vielä A6:n edeltäja Audi 100 ohjelmassa..

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: tukivarsista

Viesti Kirjoittaja V6 »

astalo kirjoitti:Kyllä mä vähän toista mieltä olen muiden merkkien tukivarsien kulumisesta .MUTTA mä haluaisinkin tietää mikä siinä bragaa?Onko nyt kyse pallonivelestä?Ja jos jollakin ois pistää "räjäytyskuvaa" etu- ja takakulmista niin miellelläni tässä tutkiskelisin.
tukivarret ei hajoa vaa puslat alkavat kitisemään ja lopulta kuluvat väljiksi, tuo nyt ei hirveän suuri ongelma ole, Osat ovat suht halpoja asennus tietysti voi maksaa.. Puslat/tukivarret kulahtaa nykyään monesta merkista vagin merkit,volvo, bmw jne..
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Juu volkkareissa nivelet kuluu siihen tahtiin, että taitavat kohta lisätä ne määräaikaishuolto-ohjelmaan.
Alfaholismia vuodesta 2001

Vastaa Viestiin