Tarvitsisin tietoa Alfan vaihdelaatikoista, lähinnä niiden sopivuudesta Kun on 75:sta peräisin oleva kone, niin saako siihen kiinni vaihdelaatikkoa jostain muusta yksilöstä. Tarkoitan siis että laatikko ja kone olisi nipussa kuten normaalisti , eli sopiiko jonkun muun laatikko suoraan 75:sen koneeseen?
Eiköhän siihen muutkin käy. Jos etuvetoon olet istuttamassa niin vaihteistoja löytyy mahdollisesti 164 TS:stä ja 155 8v:stä, takavetoon passaavia askeja taas Giuliasta, Bertone GT:stä, Berlinasta ja takaveto-Spiderista.
Omaa kokemusta noista ymppäyksistä ei kylläkään ole, mutta noissa malleissa pitäisi olla yhteinen sylinteriryhmä. Eiköhän silloin vaihteisto plus kytkinkoppakin ole vaihtokelpoisia.
Mekaniikasta kun en mitään tiedä niin voin olla ihan hakuteillä, mutta eikös Alfa 75:sessa ole vaihdelaatikko perässä eikä suoraan moottorin jatkeena? Eikö tämä aiheuta ongelmia?
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Eiköhän siihen muutkin käy. Jos etuvetoon olet istuttamassa niin vaihteistoja löytyy mahdollisesti 164 TS:stä ja 155 8v:stä, takavetoon passaavia askeja taas Giuliasta, Bertone GT:stä, Berlinasta ja takaveto-Spiderista.
Omaa kokemusta noista ymppäyksistä ei kylläkään ole, mutta noissa malleissa pitäisi olla yhteinen sylinteriryhmä. Eiköhän silloin vaihteisto plus kytkinkoppakin ole vaihtokelpoisia.
Mihinkäs moista?
Takavetoversio on tarpeen.
Tuollaiseen olisi tarkoitus keksiä tekniikkaa http://www.locostfinland.tk/ Ja kaverilla olisi jo kone mutta se laatikko. Onko berlinassa ns. normaaali rakenne eli ei taka-akselilaatikkoa? Millaiset on berlinan etunavat, onko ylä ja alatukivarret? Mistä löytäisi teknistä infoa/kuvia?
75:ssa, Giulietta Nuovassa, 90:ssä, Alfettassa ja Alfetta GT:ssä on laatikko taka-akselilla mutta Berlinassa ja kumppaneissa suoraan moottorin jatkona. Etunavoista en tiedä, mutta etupyöräntuenta näyttäisi olevan hoidettu kolmiotuella ja kahdella ylätukivarrella per pyörä.
Tämän parempaa en äkkipäätä löytänyt, joku mallia paremmin tunteva kertoo varmaan lisää:
pee kirjoitti:Ei taida takavetoisten ei-transaxle-Alfojen laatikotkaan käydä aivan suoraan:
Mitä noita selailemalla olin ymmärtävinäni niin vauhtipyörä pitäisi olla vanhempaa mallia, eli ei TS:stä peräisin, ja kampiakselin päästä pitäisi löytyä joku silmälaakeri (?). Öljypohja ja öljypumppu pitäisi olla ei-Twinsparkista jos käytetään Berlinan tms. etuakselistoa, mutta muun auton ollessa omavalmisteinen voi tilaa TS:n öljypohjalle löytyä ihan luonnostaan. Samoin muut härpäkkeet pitää joka tapauksessa koplata käytettävään koriin.
Lohko ja kytkinkoppa käyvät siis kimppaan jos vauhtipyörä ja se kampuran pää ovat oikeanlaiset. Jos se irtokone ei ole Twin Spark niin homma on varmaan helpompi.
Kyllä toi Ts kone saa käymään niihin vanhempien alfojen laatikkoihin suht helposti. En ole vielä viitsinyt omaan kesäpeliin sitä istuttaa, mutta katsotaan nyt mitä siihen rataprojektiin tulee. Mitä muihin autojen laatikkoihin tulee niin mielestäni esim sierran laatikkoa vois välilevyllä saada istumaan. Ei kun romikselle kipin kapin hakemaan jotain romulååtaa, sillä se selviää.
Yksi mistä voisi lähteä soveltamaan olisi Getrac 240 tai 260. Noin kevyeen autoon pitäis kyllä riittää se pikku-getrakki. Kyseistä laatikkoa löytyy ainakin Bemareista ja joistakin Opeleista.
Edit. Ehkä vielä parempi vaihtoehto olisi Volvon laatikko. Ainakin välitykset on kohtuuhintaisia.
Itsekin pohdiskelin viime kesänä tuota Locostin rakentamista ja nimenomaan alfan moottorilla. Jäi vain pohtimiseksi niinkuin aika monet muutkin meikäläisen projektit
The virallinen kirja toimii kyllä hyvin surffausläppärin alustana
Ettei aivan off topikkia tulisi, niin tuossa on etelänaapurin tekemä alfa-locost, mutta siinä on tuo taka-akselivaihteisto ja runkoa on jouduttu muuttamaan niiltä osin: